آیا فرزند شما به مربی سایه نیاز دارد؟ مربی سایه یا شادو چه کسی است؟ آیا مدرسه برای فرزندتان مربی سایه در نظر گرفته است؟ فرزند شما چگونه خود را با مربی سایه وفق خواهد داد؟ چطور یک مربی سایه خوب پیدا کنیم؟ حتماً اصطلاح مربی سایه (شادو) را شنیده اید اما به احتمال زیاد نمی دانید دقیقاً به چه معنی است. با ما در ادامه این‌ مطلب همراه باشید تا به سوالهای شما در خصوص مربی سایه پاسخ دهیم.

آیا به دنبال مربی سایه هستید؟

مربی های سایه چه کسانی هستند؟

مربی های سایه، معلمان یا مربیانی هستند که پیشرفت یک کودک خاص را در کلاس نظارت کرده و به آنها کمک می کنند. مربی سایه در مرکز ما اغلب به کودکان با نیازهای ویژه اختصاص داده می شود. آنها با کودک در یک کلاس درس معمولی می نشینند و از کودک در زمینه های اجتماعی، آموزشی و جسمی حمایت می کنند. هدف این است که اطمینان حاصل شود که آنها به این کودکان کمک می کنند تا در نهایت بخشی از کلاس درس اصلی شوند و به آنها توانایی عملکرد فردی در چنین مجموعه ای را بدهند.

معلمان اصلی کلاس نمی توانند به کودکانی که نیازهای خاص دارند به خوبی تدریس کنند. اینها می توانند کودکانی با اختلالات رفتاری، رشدی یا یادگیری باشند. معلمان سایه این شکاف را پر می کنند و کودک با نیازهای ویژه را زیر بال خود می گیرند. دکتر حسینی سیانکی که یک دوره آموزشی در زمینه آموزش سایه را ارائه می دهد، می گوید: «معلمان سایه نیز می توانند برای کمک به کودکان در بسیاری از موارد مانند کودکان مبتلا به اوتیسم، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، دارای معلولیت جسمی و اختلال بینایی آموزش ببینند.

مربی های سایه چه کسانی هستند؟

چرا مربی سایه را انتخاب کنید؟

۱. کلاس های درس فراگیر: بسیاری از والدین کودکان با نیازهای ویژه می خواهند که فرزندانشان به جای اینکه آنها را در مدارس ویژه بفرستند، بخشی از یک مدرسه عمومی و فراگیر باشند.

۲. مداخله زودهنگام: به گفته دکتر، سایه ها به ویژه برای کودکان در گروه سنی ۳ تا ۸ سال مفید است. این زمانی است که مداخله زودهنگام امکان پذیر است و می توانیم اختلالات رفتاری و رشدی را زود تشخیص دهیم و از این طریق اهداف را ترسیم کنیم و پیشرفت بهتری داشته باشیم.

۳. توجه فردی: برای کودکان با نیازهای ویژه، توجه فردی بسیار مفید است.

۴. نیازهای رفتاری: برای کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​اختلال نقص توجه و بیش فعالی، مربی سایه‌ صرف نظر از اندازه کلاس اختصاص داده می‌شوند. آنها مطمئن می شوند که یک کودک با کلاس ترکیب می شود.

۵. تعامل همتا به همتا: با مربی های سایه، کودکان با نیازهای ویژه می توانند به جای کار در انزوا یا در یک اتاق با همسالان خود تعامل داشته باشند.

۶. تغییر مداوم در معلمان: والدینی که دخترشان به سندرم آسپرگر مبتلا بود، سایه را انتخاب کردند، زیرا تغییرات دائمی در معلمان وجود داشت. برخی خوب بودند، برخی دیگر نتوانستند اوضاع را کنترل کنند. همچنین معلمان مختلفی برای دروس مختلف وجود داشتند.

چرا مربی سایه را انتخاب کنید؟

مربی های سایه معمولا چه می کنند؟

-وظایف را تعیین می کنند و با چالش های کودک کار می کنند.

-برنامه درسی آموزشی را متناسب با کودک شخصی سازی می کنند.

-اطمینان حاصل می کنند که کودک کلاس را مختل نمی کند.

-هر کلاسی، هر چقدر هم که منعطف باشد، باید از یک پروتکل اساسی پیروی کند و معلمان سایه به دانش آموزان خود کمک کنند تا این موضوع را دنبال کنند و پویایی تعامل اجتماعی را درک کنند.

-به کودکانی که قادر به درک دستورالعمل ها یا پردازش سیگنال ها و نشانه ها نیستند کمک می کنند.

-پلی بین معلم، دانش آموز و والدین باشد. مربی سایه پیشرفت کودک را به والدین گزارش می دهد. معلمان سایه و مدرسه باید هماهنگ کار کنند، وگرنه نمی توانند در یک صحنه باشند.

-کودک را از کمک او جدا کنید و او را مستقل کنید. این بسیار مهم است و باید هدف بلندمدت باشد.

مربی های سایه معمولا چه می کنند؟

تجربه یک مادر از استفاده از مربی سایه

ما با مادری صحبت کردیم که از مربی سایه در مدرسه ای در شرق تهران استفاده می کرد. پسرش مبتلا به اوتیسم است و این چیزی است که او در مورد نقش معلم سایه پسرش می گفت:

معلم سایه پسرم اهداف خاصی را برای او تعیین کرد. به عنوان مثال در هفته اول، پسرم باید نام همه افراد کلاس را یاد می گرفت. به فرزندم آموزش داد که بعد از ورود به کلاس روی صندلی خود بنشیند. او راه درست پرسیدن سوال ها را در کلاس و نحوه پیروی از دستورات را به او آموخت. جدای از این، او مطمئن شد که کودک در مدرسه تحرک کافی و رژیم غذایی حسی دارد. پسر من یک یادگیرنده بصری است، بنابراین او را مجبور می کند کلمات کلیدی خود را در مدرسه بنویسد و فقط در پایان کلاس سؤال بپرسد.

معلمان سایه همیشه مربیان ویژه ای نیستند. آنها بر اساس هر مورد آموزش می بینند. اما آنها باید اصول اولیه را بدانند مثلا چرا رژیم های حسی برای دانش آموزان مهم است. مهمتر از همه، معلمان سایه باید کودک را از حمایت اجتماعی و عاطفی خود دور کنند و هدف اصلی والدین این است که مطمئن شوند کودک قادر است به طور مستقل در کلاس کار کند.

چگونه مربی سایه خوب پیدا کنیم؟

چگونه مربی سایه خوب پیدا کنیم؟

پیدا کردن معلم سایه خوب و با تجربه کار بسیار سختی است. مربیان ویژه واجد شرایط با توجه به سختی این کار به دنبال این شغل نیستند. مرکز ما با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه آموزش تئوری و عملی معلمین سایه فعالیت می کند. لازم به ذکر است که مراکز ما در تهران مخصوص کار با کودکان با نیازهای خاص بوده و پرسنل ما بصورت حرفه ای در جهت کمک به کودکان دلبند شما آموزش دیده اند.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

مربی اوتیسم در منزل

توجه و تمرکز و انواع توجه

استخدام معلم سایه (شادو)

معلم سایه چه کسی است؟

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

نحوه برخورد با دانش آموزان اوتیسم

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته