اغلب اوقات زمانی که کودک شما خدمات گفتار درمانی دریافت می کند، ارزیابی کاردرمانی نیز توصیه می شود. به عنوان والدین یا مراقبین کودک ممکن است فکر کنید چرا؟ هدف اصلی ما گفتار کودکمان است، کاردرمانی چگونه به گفتاردرمانی کمک می کند؟ این سوال ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است برای دریافت جواب با ما در ادامه مطلب همراه باشید. کاردرمانی می تواند به تسهیل مهارت های اساسی کمک کند که به موفقیت گفتار و زبان کمک می کند. متخصص کاردرمانی علاوه بر همکاری با گفتاردرمان، ممکن است روی مهارت‌های یکپارچه‌سازی حسی، تنظیم، حرکتی یا بینایی برای تسهیل رشد گفتار و زبان کار کند. حیطه های که کاردرمانی روی آنها کار می کند به رشد گفتار کودک کمک می کند.

چگونه کاردرمانی به گفتاردرمانی کمک می کند؟

یکپارچگی حسی در کودکان

یکپارچگی حسی هماهنگی سیستم‌های حسی ما برای تفسیر و پردازش محیط اطرافمان است. با پرداختن به سیستم های حسی، کاردرمانی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-آگاهی بدن برای تشخیص موفقیت آمیز جایگاه خود در فضا که در نهایت به تشخیص کنترل شده بدن، آب دهان و همچنین حرکت ظریف در دهان مانند زبان، فک و موقعیت لب می پردازد.

-تغذیه برای افرادیکه حسایت کم یا زیاد به بافت و بوی غذاها دارند.

  • تغذیه کنندگان با حساسیت کم ممکن است بیش از حد دهان را خود پر کنند.
  • تغذیه کنندگان بسیار حساس ممکن است مجموعه غذایی بسیار محدودی داشته باشند و با بافت‌های خاصی دچار مشکل شوند.

-کیفیت حرکت زبان، فک و لب با توجه به سیستم دهلیزی: سیستم دهلیزی به حفظ تعادل، حفظ بدن ساکن و کنترل حرکت چشم کمک می کند. سیستم دهلیزی تمام حرکات فیزیکی ما از جمله حرکت در دهان را هماهنگ و کنترل می کند.

-سیستم دهلیزی از نزدیک با سیستم شنوایی که بر پردازش شنوایی تأثیر می گذارد، کار می کند.

-هماهنگی سیستم های دهلیزی، بینایی و شنوایی ما این است که چگونه ما شروع به درک فضا و زمان می کنیم. ما از این دانش برای مهارت های زبانی سطوح بالاتر مانند ساختار، توالی، زمان بندی و نوبت گیری در مکالمه استفاده می کنیم.

خود تنظیمی در کودکان

خود تنظیمی توانایی کنترل سطح فعالیت هوشیاری فرد است. هنگامی که یک کودک قادر به تنظیم خود باشد، می تواند به طور مناسب در موقعیت های اجتماعی شرکت کند و در آن شرکت کند و مهارت های زبانی خود را تقویت کند با توجه به تنظیمات کودک، کاردرمانی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-پردازش ورودی محیطی برای آگاهی و حضور در جلسات سخنرانی

  • کسانی که به ورودی های محیطی حساسیت زیادی دارند، ممکن است براحتی غرق شده و یا حواسشان پرت شود.
  • کسانی که حساسیت کمی دارند اغلب خسته و بی‌علاقه به نظر می‌رسند.

-مشارکت اجتماعی بهبود یافته زیرا کودک برای مشارکت بیشتر در دسترس است.

-از نظر شناختی برای جلسات گفتار درمانی بیشتر در دسترس خواهد بود.

مهارت های حرکتی در کودکان

مهارت های حرکتی در کودکان

مهارت های حرکتی رشد و تقویت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و توانایی کودک برای حرکت و لمس محیط اطرافش است که شامل مهارت های حرکتی ریز و درشت می باشد. با پرداختن به مهارت های حرکتی کودک، کاردرمانی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-با کار بر روی برنامه ریزی حرکتی و خود تنظیمی به روانی گفتار کمک کنید.

-ثبات وضعیتی برای تحرک مناطق پایینی بدن لازم است که به این معنی است که یک تنه قوی به تمام مهارت های حرکتی ظریف کمک می کند که شامل ساختار دهان هم می شود.

  • لب‌ها، زبان و فک زمانی مؤثرتر عمل می‌کنند که توسط یک تنه محکم حمایت شوند.
  • حمایت وضعیتی همچنین بر توانایی کودک در استفاده از تنفس برای تولید گفتار تأثیر می گذارد.
  • توانایی حفظ وضعیت عمودی (کنترل سر و گردن) برای تولید گفتار و بلع ضروری است.

بینایی در کودکان

بینایی در کودکان

بینایی توانایی کودک برای دریافت موفقیت آمیز، تفسیر و سازماندهی اطلاعات از طریق چشمان خود است. با پرداختن به سیستم بینایی، کاردرمانی می تواند به کودک در موارد زیر کمک کند:

-تماس چشمی با پرداختن به حوزه های اساسی مانند مهارت های دهلیزی، شنوایی و بینایی

-توجه بینایی به  درک مطالب و درس های گفتاردرمانی کمک می کند.

کاردرمانی به یکپارچگی حسی، خود تنظیمی، توجه، مهارت های حرکتی و بینایی کمک می کند که همگی به طور مستقیم با رشد گفتار و زبان ارتباط دارند. افزودن متخصص کاردرمانی به تیم چند رشته ای کودک می تواند موثرترین طرح درمانی برای کمک به کودک برای رسیدن به اهدافش باشد. با ما از طریق شماره های درج شده روی سایت تماس حاصل فرمایید تا در مورد خدمات ما و نحوه کمک به شکوفایی و رشد فرزندتان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

References

  • Tung, L. C., Lin, C. K., Hsieh, C. L., Chen, C. C., Huang, C. T., & Wang, C. H. (2013). Sensory integration dysfunction affects efficacy of speech therapy on children with functional articulation disorders. Neuropsychiatric disease and treatment۹, ۸۷–۹۲٫ https://doi.org/10.2147/NDT.S40499
  • Ayres, A.J. and Mailloux, Z. (1981). Influence of Sensory Integration Procedures on Language Development. American Journal of Occupational Therapy 35(6); 383-390.
  • Pfeiffer, B.A., Koenig, K., Sheppard, M., Henderson, L. (2011). Effectiveness of Sensory Integration Interventions in Children with Autism Spectrum Disorders: A Pilot Study. American Journal of Occupational Therapy, 65, 76-85

 

مقاله های مرتبط

انواع گفتار درمانی

کاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در کودکان

تاثیر گفتاردرمانی در کودکان

فواید گفتار درمانی چیست؟

کاردرمان کودکان چه کسی است؟

آیا فرزند من به کاردرمانی نیاز دارد؟

آیا فرزند من به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

چه کودکانی به کار درمانی نیاز دارند؟

چه کودکانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

متخصص کاردرمانی چه کسی است؟

متخصص گفتاردرمانی چه کسی است؟

کاردرمانی به چه بیمارانی کمک می کند؟

سوالاتی که باید از متخصص کاردرمانی بپرسید؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 5 =

× پشتیبانی 24 ساعته