ممکن است برای انواع اختلالات گفتاری، زبانی و بلع به گفتاردرمانی یا به آسیب شناس گفتار و زبان (SLP) معرفی شوید. دکتر متخصص گفتاردرمان می تواند به درمان مشکلات مربوط به گفتار، شنوایی و بلع کمک کند. در مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران به طور خاص تر این متخصصین به ارزیابی و درمان کودک شما کمک می کنند. در این مطلب به بررسی تاثیر گفتاردرمانی در کودکان می پردازیم.

-روانی: لکنت زبان، شتابان گویی و بهم ریختگی

-گفتار: بیان

-زبان: توانایی و درک زبان گفتاری و نوشتاری

-شناخت: توجه، حافظه و توانایی حل مسائل

-صدا: ویژگی های لحن آوازی

-توانبخشی شنوایی: تکنیک های بازیابی مرتبط با اختلالات گفتار، شنوایی و زبان

-اختلالات بلع: سکته مغزی و اختلالات مادرزادی

-خدمات دیگر: برخی از درمانگران در خدمات دیگری از جمله توسعه صدای حرفه ای، اصلاح لهجه یا گویش، صدای تراجنسیتی، اصلاح ارتباطات و بهداشت صدا تخصص خواهند داشت.

در فهرست زیر برخی از درمان‌هایی را که گفتاردرمان برای درمان برخی از شایع‌ترین اختلالات گفتار و زبان استفاده می‌کند، خواهید یافت.

تاثیر گفتار درمانی در کودکان

گفتار درمانی برای افرادی که دیر صحبت می کنند؟

اگر نوزاد یا کودک شما تا به حال باید صحبت کند اما اینطور نیست، ممکن است به یک گفتار درمانگر ارجاع داده شود. درمانگر احتمالاً فعالیت های مختلفی را برای تشویق فرزند شما به صحبت کردن از جمله بازی با او امتحان می کند. گاهی اوقات نگه داشتن اسباب بازی مورد علاقه تا زمانی که کودک آن را درخواست کند، کودکان کوچک را به صحبت کردن تشویق می کند اما این بستگی به شرایط دارد.

برای برخی از کودکان فعالیت های ارتباطی مانند زبان اشاره یا کارت های تصویری ممکن است معرفی شود. گفتاردرمانگران همچنین ممکن است در صورت لزوم فرزند شما را برای ارزیابی بیشتر مانند آزمایشات شنوایی ارجاع دهند.

گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به آپراکسی

کودکان مبتلا به آپراکسی در بیان برخی هجاها یا تولید صداهای خاص مشکل دارند. فرزند شما می داند که چه می خواهد بگوید اما به نظر نمی رسد که درست باشد. گفتاردرمانگرها واجد شرایط ارزیابی آپراکسی کودکان را با استفاده از چندین تست انجام می ودهند از جمله:

-ارزیابی دهانی-حرکتی برای بررسی ضعف عضلانی در فک، لب‌ها یا زبان

-ارزیابی آهنگ گفتار که در طی آن درمانگر گوش می دهد تا ببیند آیا می تواند به درستی بر هجاهای خاصی تأکید کند و از زیر، بم و مکث در مکان مناسب در جمله استفاده کند.

-ارزیابی صدای گفتار که بیشتر تعیین می کند که کودک چقدر می تواند صداها را تلفظ کند از جمله مصوت ها، صامت ها و ترکیبات صداها که شامل تعیین میزان توانایی دیگران برای درک گفتار محاوره ای کودک است.

اگر فرزند شما آپراکسی تشخیص داده شود، احتمالاً چندین بار در هفته به گفتار درمانی به صورت انفرادی نیاز خواهد داشت. درمانگر سعی خواهد کرد به کودک شما در درک بازخورد شنیداری و همچنین نشانه های دیداری یا لمسی کمک کند.

یکی از راه هایی که یک درمانگر ممکن است این کار را انجام دهد این است که از فرزندتان بخواهد هنگام صحبت کردن، خودش را در آینه ببیند یا صحبت کردن او را ضبط کند و سپس آن را پخش کند. بسیاری از کودکان از این کار لذت می برند.

از آنجایی که درمان موفقیت آمیز آپراکسی مستلزم صرف زمان و تعهد زیادی است، ممکن است گفتاردرمانگر به شما تکالیفی بدهد که با فرزندتان در خانه تمرین کنید.

گفتار درمانی برای لکنت زبان

لکنت مشکلی است که معمولاً در دوران کودکی ایجاد می شود اما می تواند در بزرگسالی نیز ایجاد شود. لکنت معمولاً نوعی مشکل رفتاری در نظر گرفته می شود. گفتار درمانگران سعی می کنند به کودک شما که لکنت زبان دارد تکنیک های اصلاح رفتار را آموزش دهند که به نوبه خود ممکن است به کنترل لکنت او کمک کند.

یک روش معمولی که ممکن است در مورد کودک شما استفاده شود این است که به او آموزش دهید تا سرعت گفتار را کنترل کند زیرا سریع صحبت کردن می تواند لکنت را برای برخی افراد بدتر کند. تمرین گفتار به شیوه ای آرام تر و روان تر می تواند، مفید باشد. نظارت بر تنفس نیز می تواند مفید باشد.

حتی پس از درمان افرادی که لکنت دارند ممکن است به جلسات پیگیری با گفتار درمانگر خود نیاز داشته باشند تا از عود مشکل جلوگیری کنند.

گفتار درمانی برای آفازی

آفازی وضعیتی است که در نتیجه نوعی آسیب به مغز باعث مشکل در صحبت کردن می شود. این وضعیت همچنین می تواند شامل اشکال در گوش دادن، خواندن و نوشتن باشد. آفازی برای بسیاری از بزرگسالان پس از تجربه سکته مغزی اتفاق می افتد. گفتار درمانگران با ارزیابی توانایی فرد در درک دیگران، بیان خود و حتی بلع، نقش مهمی در تشخیص آفازی ایفا می کنند. کارهای مختلفی وجود دارد که یک گفتار درمانگر ممکن است برای کمک به فرد مبتلا به آفازی انجام دهد از جمله:

-تمرین هایی برای بهبود مهارت های زبانی خاص

-گروه درمانی برای بهبود مهارت های مکالمه

-ژست ها و نوشتن برای تقویت مهارت های ارتباطی آنها

گفتار درمانی برای مشکل بلع

ممکن است فرزند شما به دلایل مختلفی مشکل بلع را تجربه کند. یک گفتاردرمانگر ممکن است با کمک به کودک شما با تمریناتی برای تقویت دهان، افزایش حرکات زبان و بهبود جویدن به او در مشکلات بلع کمک کند. بهترین دکتر متخصص گفتاردرمانی تهران همچنین ممکن است توصیه هایی در مورد قوام غذا ارائه دهد. برای نوزادان، یک گفتاردرمانگر ممکن است به هماهنگ کردن الگوی مکیدن، بلع و تنفس او کمک کند. همانطور که قبلا ذکر شد اینها تنها برخی از کارهایی است که متخصص گفتار درمانگر ممکن است انجام دهد. شرایط و روش های بسیار دیگری برای ارزیابی افراد نیازمند وجود دارد.

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

دیسفاژی و مشکلات بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

فواید گفتار درمانی چیست؟

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

بهترین دکتر تاخیر گفتاری کودکان

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

متخصص گفتاردرمانی چه کسی است؟

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • کرداریان
    16 می 2022 4:26 ب.ظ

    سلام سوال خیلی از والدین این است که آیا واقعا گفتاردرمانی جواب میده؟
    من بعنوان والدی که فرزندم از خدمات گفتاردرمانی استفاده کرده باید در جوابشون بگم بله واقعا تاثیر مفید و مثبتی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سه × 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته