وقتی به گذشته فکر می کنید، متوجه می شوید که زمان خیلی سریع می گذرد. اکنون فرزند شما صحبت می کند و در مهدکودک با کودکان دیگر ارتباط برقرار می کند. مخصوصاً در مقایسه با نوزادانی که یک ثانیه پیش بودند، قبل از اینکه پلک بزنیم! اما وقتی نگران رشد گفتار و زبان فرزندتان هستید، ممکن است احساس کنید که او به همان سرعت نسبت به همسالان خود عقب می‌افتد. اگر فکر می‌کنید ممکن است فرزندتان به گفتاردرمانی نیاز داشته باشد، می‌خواهیم بدانید که شما تنها نیستید، کار اشتباهی انجام نداده‌اید و کمک در دسترس است. این مقاله به شما کمک می کند تا بفهمید چه نقاط عطفی را باید رعایت کنید، در مرحله بعد چه کاری انجام دهید و چه زمانی باید به یک دکتر متخصص گفتاردرمانی مراجعه کنید. در این مقاله به سوال “آیا فرزند من به گفتاردرمانی نیاز دارد” پاسخ خواهیم داد.

آیا فرزند من به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

درک گفتار و زبان در کودکان

ابتدا باید در مورد تفاوت بین گفتار و زبان صحبت کنیم زیرا این اصطلاحات اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. گفتار و زبان قطعاً به هم مرتبط هستند اما ما همچنان آنها را جداگانه ارزیابی، تجزیه و تحلیل می کنیم. گفتار به نحوه بیان صداها و کلمات اشاره دارد. گفتار یک مهارت پیچیده است که توسعه آن به زمان نیاز دارد. هنگامی که کودکان برای اولین بار شروع به صحبت می کنند، برای کودکان نوپا معمول است که صداها را به درستی تلفظ  نکنند. همچنین برای دیگران عادی است که نتوانند همه چیزهایی که می گویند را بفهمند.

از سوی دیگر زبان به کلماتی که ما استفاده می کنیم و نحوه استفاده از آنها برای انتقال معنا اشاره دارد. حتی کودکانی که هنوز نمی توانند صحبت کنند از زبان استفاده می کنند. برای مثال اگر از کودک نوپای خود بخواهید در کتابش به گاوی اشاره کند و او بتواند این کار را انجام دهد از مهارت های زبانی استفاده می کند. زمانی که کودکان نوپای ما بسیار کوچک هستند، تمرکز بر مهارت های زبانی آنها بسیار مهم است. مهارت های گفتاری پیشرفته تر با گذشت زمان شروع می شود.

چگونه بفهمیم فرزندمان به گفتاردرمانی نیاز دارد یا خیر؟

اگر کودک شما نشانه هایی از تاخیر یا اختلال در گفتار و یا زبان را نشان دهد به گفتاردرمانی نیاز خواهد داشت. اگر نگران رشد آنها هستید با توجه به این که کودک شما کدام نقاط عطف گفتار و زبان مناسب سن خود را کسب کرده و کدام را هنوز کسب نکرده، باید درمان گفتاردرمانی را شروع کنید. اگر فکر می‌کنید فرزندتان به حمایت یک آسیب‌شناس گفتار و زبان نیاز دارد در رزرو یک ارزیابی تردید نکنید!

به دنبال علائم اختلال زبان در کودکان باشید.

با توجه به انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASHA)، علائمی که کودک شما ممکن است به دلیل اختلال زبانی به گفتار درمانی نیاز داشته باشد عبارتند از:

-لبخند نزدن یا عدم تعامل با دیگران

-عدم آواسازی (۴ تا ۱۰ ماهگی)

-ایجاد تنها چند صدا یا اشاره، مانند اشاره کردن (۷ تا ۱۲ ماهگی)

-نفهمیدن آنچه دیگران می گویند. (۷ ماه تا ۲ سال)

-گفتن فقط چند کلمه (۱۲۱۸ ماهگی)

-به راحتی کلمات را نمی فهمد. (۱۸ ماه تا ۲ سال)

-نمی تواند کلمات را در کنار هم قرار دهد. (۱.۵۳ سال)

-چالش برای بازی و صحبت با کودکان دیگر (۲ تا ۳ سال)

-مشکل در مهارت های خواندن و نوشتن اولیه (۲.۵۳ سال)

ممکن است از خود بپرسید “مهارت های اولیه خواندن چیست؟” مهارت های اولیه خواندن عبارتند از:

-ایجاد صدا یا گفتن کلمات هنگام تماشای تصاویر در کتاب (۱ تا ۲ سال)

-اشاره کردن یا لمس کردن عکس‌ها در کتاب‌ها با نام بردن آنها (۱ تا ۲ سال)

-ورق زدن کتاب (۱ تا ۲ سال)

-دانستن اینکه کتاب ها جلو و پشت دارند. (۲۳ سال)

-لذت بردن از کتاب های دارای قافیه (۲۳ سال)

-اشاره و نامگذاری بسیاری از تصاویر در کتابها (۲۳ سال)

به دنبال علائم اختلال گفتار در کودکان باشید.

به گفته ASHA، علائمی که کودک شما ممکن است به دلیل اختلال گفتار به گفتار درمانی نیاز داشته باشد عبارتند از:

-گفتن پ، ب ،م، چ و گ به اشتباه در کلمات (۱۲ سال)

-گفتن ت، ف، ن، ک، گ و د در کلمات نادرست (۲۳ سال)

-گفتار نامشخص، حتی برای افراد آشنا (۲ تا ۳ سال)

به دنبال ارزیابی گفتار و زبان برای کودکان باشید.

اگر کودک شما نقاط عطف را از دست می دهد یا هر یک از این علائم را نشان می دهد، توصیه می کنیم به دنبال ارزیابی گفتار و زبان باشید. آنها ممکن است به گفتار درمانی نیاز داشته باشند تا به آنها کمک کند تا بهترین توانایی های خود را برقرار کنند. بدانید که هیچ وقت برای ارزیابی گفتار و زبان زود نیست. ما می توانیم به تجربه به شما بگوییم که والدین هرگز از زود رفتن پشیمان نمی شوند. در واقع برعکس است. بسیاری از خانواده‌هایی که در بیش از ۱۰ سال به عنوان آسیب‌شناس گفتار و زبان با آنها کار کرده‌ام، به من اظهار داشتند که از انتظار برای دریافت حمایت بیشتر پشیمان هستند. (به گفته خود، هیچ وقت برای ارزیابی دیر نیست.)

هنگامی که این کار را انجام می دهید، متخصص گفتاردرمانب می تواند به طور دقیق تری مناطقی را در رشد گفتار و زبان که فرزند شما به حمایت نیاز دارد، شناسایی کند. سپس آنها یک برنامه فردی ایجاد می کنند تا به آنها کمک کند مهارت های مورد نیاز خود را کسب کنند.

بهترین مرکز رشد گفتار و زبان در تهران

یک دلیل بزرگ برای شروع درمان در مرکز تخصصی گفتاردرمانی تهران این است که مطمئن شویم از همان ابتدا می توانید به منابع گفتاری و زبانی با کیفیت دسترسی داشته باشید. برای افزایش دانش خود در مورد نحوه حمایت از رشد زبانی فرزندتان در خانه قبل، حین یا بعد از گفتار درمانی، وبلاگ، صفحه اینستاگرام و دوره‌های آموزشی ما را بررسی کنید. در ادامه لازم به ذکر است که این مرکز بعنوان بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، کادری مجرب و آشنا به انواع اختلالات گفتاری آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

دیسفاژی و مشکلات بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

بهترین دکتر تاخیر گفتاری کودکان

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × یک =

× پشتیبانی 24 ساعته