برای مسائل مختلف از رویکردها و تکنیک های گفتار درمانی متفاوتی استفاده می شود. گفتار درمانی یک چیز نیست، انواع مختلفی از گفتار درمانی وجود دارد که هر کدام شامل رویکردها و تکنیک هایی است که مختص موضوعی است که می تواند مربوط به خود گفتار باشد به عنوان مثال درمان برای افرادی که لکنت دارند یا می تواند به مشکلات مربوط به بلع، حافظه و موارد دیگر مربوط باشد. آسیب شناس گفتار و زبان که اغلب گفتاردرمانگر نامیده می‌شود، ارزیابی‌هایی را انجام می‌دهد تا تعیین کند که کدام نوع گفتار درمانی برای شما مناسب است. این مقاله به بررسی انواع مختلف گفتار درمانی و اختلالات مختلفی می‌پردازد که هر کدام به نوع خاصی از گفتاردرمانی نیاز دارند.

انواع گفتار درمانی

انواع گفتار درمانی مورد استفاده توسط گفتاردرمانگران

آسیب شناس گفتار و زبان می تواند از انواع مختلف گفتار درمانی برای کمک به افرادی که مشکلات مربوط به موارد زیر را دارند استفاده کند:

-روانی کلام (به عنوان مثال لکنت زبان و بهم ریختگی)

-گفتار (به عنوان مثال بیان و تلفظ)

-زبان (به عنوان مثال توانایی، درک زبان گفتاری و نوشتاری)

-شناخت (به عنوان مثال توجه، حافظه، توانایی حل مسائل)

-صدا (به عنوان مثال ویژگی های لحن صوتی)

-بلع (به عنوان مثال سکته مغزی و اختلالات مادرزادی)

علاوه بر تکنیک های گفتار درمانی مختلف، گفتاردرمانگران همچنین ممکن است توانبخشی شنوایی و تربیت شنیداری را برای افراد دارای مشکلات یا اختلالات شنوایی انجام دهند. برخی از متخصصین گفتاردرمانی در خدمات دیگری از جمله توسعه صدای حرفه ای، اصلاح لهجه یا گویش، درمان صدای تراجنسیتی، اصلاح ارتباطات تجاری و بهداشت صدا تخصص دارند.

گفتار درمانی برای افرادی که دیر صحبت می کنند.

یک روش گفتار درمانی رایج برای کمک به کودکانی استفاده می‌شود که به سن مورد انتظار برای رشد گفتار رسیده‌اند اما شروع به صحبت نکرده‌اند. اگر نوزاد یا کودک نوپای شما تا به حال باید صحبت کند اما اینطور نیست، ممکن است به یک گفتاردرمانگر ارجاع داده شود. درمانگر احتمالاً موارد مختلفی را برای تشویق فرزند شما به صحبت کردن امتحان می کند از جمله با کودک بازی می کند. گاهی اوقات نگه داشتن یک اسباب بازی مورد علاقه تا زمانی که کودک آن را درخواست کند، کودکان کوچک را به صحبت کردن تشویق می کند اما این بستگی به شرایط دارد.

برای برخی از کودکان، انواع دیگری از ارتباط مانند زبان اشاره یا کارت های تصویری ممکن است معرفی شود. گفتاردرمانگران همچنین ممکن است فرزند شما را برای ارزیابی بیشتر مانند آزمایشات شنوایی در صورت لزوم ارجاع دهند.

گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به آپراکسی

برخی از تکنیک های گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به آپراکسی مفید است. کودکان مبتلا به آپراکسی در گفتن برخی هجاها یا تولید صداهای خاص مشکل دارند. فرزند شما می داند که می خواهد چه بگوید اما به نظر نمی رسد که درست باشد. گفتاردرمانگرها واجد شرایط ارزیابی آپراکسی کودکان با استفاده از چندین آزمون هستند از جمله:

-ارزیابی حرکتی دهانی برای بررسی ضعف عضلانی در فک، لب‌ها یا زبان

-ملودی ارزیابی گفتار که در طی آن درمانگر گوش می دهد تا ببیند آیا می تواند به درستی بر هجاهای خاصی تأکید کند و از زیر و بم و مکث در مکان مناسب در جمله استفاده کند.

-ارزیابی صدای گفتار بیشتر تعیین می کند که کودک چقدر می تواند صداها را تلفظ کند از جمله مصوت ها، صامت ها و ترکیبات صدا که شامل تعیین میزان توانایی دیگران برای درک گفتار محاوره ای کودک است.

اگر فرزند شما آپراکسی تشخیص داده شود، احتمالاً چندین بار در هفته به گفتار درمانی به صورت انفرادی نیاز خواهد داشت. درمانگر سعی خواهد کرد به کودک شما در درک بازخورد شنیداری و همچنین نشانه های دیداری یا لمسی کمک کند. یکی از راه هایی که یک درمانگر ممکن است این کار را انجام دهد این است که از فرزندتان بخواهد هنگام صحبت کردن در آینه به خودش نگاه کند یا صحبت کردن او را ضبط کند و سپس آن را پخش کند. بسیاری از کودکان از این کار لذت می برند. از آنجایی که درمان موفقیت آمیز آپراکسی مستلزم صرف زمان و تعهد زیادی است، ممکن است درمانگر به شما تکالیفی بدهد که با فرزندتان در خانه تمرین کنید.

گفتار درمانی برای لکنت زبان

برای کمک به درمان لکنت می توان از تکنیک های گفتار درمانی استفاده کرد. ‌لکنت مشکلی است که معمولاً در دوران کودکی ایجاد می‌شود اما می‌تواند در بزرگسالی نیز ایجاد شود. لکنت معمولاً نوعی مشکل رفتاری در نظر گرفته می‌شود. گفتار درمانگران سعی می کنند به کودک شما که لکنت زبان دارد، تکنیک های اصلاح رفتار را آموزش دهند که به نوبه خود ممکن است به کنترل لکنت او کمک کند.

روش رایجی که ممکن است در مورد کودک شما استفاده شود این است که به او بیاموزید سرعت گفتار را کنترل کند زیرا سریع صحبت کردن می تواند لکنت را برای برخی افراد بدتر کند. تمرین گفتار به شیوه‌ای آهسته‌تر و روان‌تر می‌تواند مفید باشد. همچنین نظارت بر تنفس می‌تواند مفید باشد. حتی پس از درمان، افرادی که لکنت دارند ممکن است به جلسات پیگیری با گفتار درمانگر خود نیاز داشته باشند تا از عود مشکل لکنت جلوگیری کنند.

گفتار درمانی برای آفازی

برخی از روش‌های گفتار درمانی به افراد مبتلا به آفازی کمک می‌کنند. ارزیابی گفتار درمانی همچنین می تواند به تشخیص اینکه آیا فردی به این بیماری مبتلا است یا خیر کمک می کند. آفازی وضعیتی است که در نتیجه نوعی آسیب به مغز باعث مشکل در صحبت کردن می شود. این وضعیت همچنین می تواند شامل اشکال در گوش دادن، خواندن و نوشتن باشد. آفازی برای بسیاری از بزرگسالان پس از تجربه سکته مغزی اتفاق می افتد. گفتار درمانگران با ارزیابی توانایی فرد در درک دیگران، بیان خود و حتی بلع، نقش مهمی در تشخیص آفازی ایفا می کنند. کارهای مختلفی وجود دارد که یک گفتاردرمانگر ممکن است برای کمک به فرد مبتلا به آفازی انجام دهد از جمله:

-تمرین هایی برای بهبود مهارت های زبانی خاص

-گروه درمانی برای بهبود مهارت های مکالمه

-حرکات چهره و نوشتن برای تقویت مهارت های ارتباطی آنها

گفتار درمانی برای مشکل بلع

همچنین می‌توان از تکنیک‌های گفتار درمانی برای کمک به افرادی استفاده کرد که هنگام خوردن یا نوشیدن قادر به قورت دادن نیستند.‌ ممکن است فرزند شما به دلایل مختلفی مشکل بلع را تجربه کند. یک گفتاردرمانگر ممکن است با کمک به او با تمریناتی برای تقویت دهان، افزایش حرکت زبان و بهبود جویدن به کودک شما در مشکلات بلع کمک کند. یک گفتاردرمانگر همچنین ممکن است توصیه هایی در مورد قوام غذا ارائه دهد. برای نوزادان، یک گفتاردرمانگر ممکن است به هماهنگ کردن الگوی مکیدن، بلع و تنفس او کمک کند. همانطور که قبلا ذکر شد اینها تنها برخی از کارهایی است که یک گفتار درمانگر ممکن است انجام دهد. شرایط و روش های بسیار دیگری برای ارزیابی افراد نیازمند وجود دارد.

بهترین گفتاردرمانی در تهران

انواع مختلفی از گفتار درمانی وجود دارد که می تواند برای درمان اختلالات مختلف موثر بر گفتار، شنوایی و بلع استفاده شود. کودکان و بزرگسالان مبتلا به تأخیر گفتار، آپراکسی، مشکلات بلع و برخی شرایط پزشکی ممکن است از کار با یک گفتار درمانگر سود ببرند. سوالات متداول در گفتاردرمانی:

-یک گفتاردرمانگر مسائل گفتاری و مشکلات ارتباطی و همچنین اختلالات بلع را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. آنها خدمات مختلفی از آموزش فن بیان و صحبت کردن واضح تا کمک به تقویت عضلات مورد استفاده برای صحبت کردن و بلع را ارائه می دهند.

-چهار نوع اختلال تلفظی عبارتند از جایگزینی، حذف، تحریف و اضافه می باشد. آسیب شناسان گفتار زبان از مخفف SODA برای به خاطر سپردن آنها استفاده می کنند.

 

مقاله های مرتبط

گفتاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در اوتیسم

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در پارکینسون

گفتاردرمانی در بیماری ام اس

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

مرکز تخصصی درمان تاخیر حرکتی

علائم هشدار دهنده تاخیر کودکان

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تاخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

فعالیتهای موسیقی برای رشد کودک

اختلال اوتیسم در کودکان و دو زبانه بودن

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی 

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی اوتیسم کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده + 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته