بهترین مرکز رفتار درمانی تهران

رفتار درمانی چیست؟

هدف از رفتار درمانی در کلینیک تخصصی رفتاردرمانی کودکان و نوجوانان تهران، تقویت رفتارهای مطلوب و از بین بردن رفتارهای ناخواسته یا ناسازگار است. رفتار درمانی ریشه در اصول رفتارگرایی دارد، یک مکتب فکری متمرکز بر ایده ای است که ما از محیط خود می آموزیم. تکنیک های مورد استفاده در این نوع درمان بر اساس تئوری های شرطی سازی کلاسیک و شرطی سازی عاملی است.

رفتار درمانی به انواع تکنیکهای که مربوط به درمان اختلالات سلامت روان می باشد اطلاق می شود. این فرم درمانی به دنبال شناسایی و کمک به تغییر رفتارهای بالقوه خود مخرب یا ناسالم است. این ایده بر این عقیده است که همه رفتارها آموخته می شوند و می توان رفتارهای ناسالم را تغییر داد. تمرکز درمان اغلب بر روی مشکلات فعلی و نحوه تغییر آنها است. روشهای رفتار درمانی برای کودکان و نوجوانان بسیار متفاوت است، اما همه آنها در درجه اول به این نکته معطوف می شوند که چگونه بعضی از افکار مشکل ساز یا رفتارهای منفی ممکن است ناخودآگاه یا ناخواسته از محیط یک فرد “پاداش” بگیرند. این پاداش ها یا تقویت ها غالباً در افزایش فراوانی این افکار و رفتارهای نامطلوب نقش دارند. رفتار درمانی می تواند در طیف گسترده ای از علائم روانشناختی در بین نوجوانان و کودکان اعمال شود.

اگر چه تکنیک های رفتار درمانی می توانند با توجه به نوع مشکل رفتاری متفاوت باشند ، اما موضوع متداول این است که درمانگران رفتاری، کودکان و نوجوانان را تشویق می کنند تا رفتارهای جدید را امتحان کنند ، رفتارهای مطلوب را پاداش دهند و اجازه دهند که رفتارهای ناخواسته “خاموش شوند.” (یعنی نادیده گرفتن رفتارهای ناخواسته)

به عنوان مثال نوجوانی را تصور کنید که در انجام تکالیف مشکلی داشته باشد. برای تشویق رفتارهای مطلوب (مثلاً اتمام کار در خانه) والدین یک برنامه پاداش را ایجاد می کنند که شامل کسب امتیاز در هر روز برای اتمام کار در خانه می باشد که می توانید برای دریافت پاداش مورد نظر در انتهای هفته معامله کنید. (به عنوان مثال استفاده از ماشین برای رفتن به سینما با دوستان)

این پاداش باید کاری باشد که جوانان می خواهند و باید به طور مشخص با یک هدف خاص (اتمام تکالیف) مرتبط باشد. در ابتدا جوانان برای پاداش بیرونی کار می کنند اما با گذشت زمان، کار آسان تر می شود و می توان پاداش را از بین برد. سپس می توان اهداف جدیدی برنامه ریزی کرد.

در رفتار درمانی والدین و کودکان یاد می گیرند که رفتارهای مطلوب را افزایش داده و رفتارهای ناخواسته را کاهش دهند.

 

چه کسانی از رفتار درمانی بهره مند می شوند؟

رفتار درمانی برای افراد مبتلا به طیف گسترده ای از اختلالات مفید می باشد. رفتار درمانی در اختلالات زیر متداول می باشد:

۱. افسردگی

۲. صدمه به خود

۳. اختلالات هراس

۴. مسائل خشم

۵. اختلالات اشتها

۶. اختلال استرس پس از ضربه (PTSD)

۷. اختلال دوقطبی

۸. اختلال اوتیسم

۹. اختلال اضطرابی

۱۰. اختلال بیش فعالی و نقص توجه

۱۱. فوبیا، از جمله هراسهای اجتماعی

۱۲. وسواس فکری عملی (OCD)

۱۳. سوء مصرف مواد

رفتار درمانی برای بزرگسالان و کودکان مفید می باشد.

https://drhoseinisianaki.com/%d9%85%d8%b1%da%a9%d8%b2-%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5%db%8c-%d8%b1%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c/

بنیاد رفتار درمانی

برای درک نحوه عملکرد درمانی، بیایید با کاوش در دو اصل اساسی که در رفتار درمانی نقش دارند شروع کنیم: شرطی سازی کلاسیک و عاملی.

شرطی سازی کلاسیک: شامل ایجاد ارتباط بین محرک ها است. محرک های خنثی قبلی با محرکی جفت می شوند که به طور طبیعی و به طور خودکار پاسخی را برمی انگیزد. پس از جفت شدن های مکرر ، پیوستگی ایجاد می شود و محرک خنثی قبلی به خودی خود پاسخ را برانگیخته می کند.

شرطی سازی عاملی: بر این موضوع تمرکز دارد که چگونه می توان از تقویت و مجازات برای افزایش یا کاهش دفعات رفتار استفاده کرد. رفتارهایی که به دنبال عواقب مطلوب رخ می دهند احتمالاً در آینده دوباره تکرار می شوند، در حالی که رفتارهایی که به دنبال عواقب منفی رخ می دهند احتمال وقوع آنها کمتر است.

تکنیک های رفتار درمانی

انواع رفتار درمانی

انواع مختلفی از رفتار درمانی وجود دارد:

 

درمان شناختی رفتاری (Cognitive Behavioral Therapy)

درمان شناختی رفتاری بسیار متداول می باشد. این ترکیبی از رفتار درمانی با شناخت درمانی است. معالجه مربوط به چگونگی تأثیرگذاری افکار و عقاید شخص بر عملکرد و روحیه آنها است. اغلب به مشکلات فعلی شخص و چگونگی حل آنها توجه می شود. هدف بلند مدت این است که الگوهای تفکر و رفتاری یک فرد را به الگوهای سالم تر تغییر دهید.

تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی (Applied Behavior Analysis)

در تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی از شرطی سازی عاملی برای شکل دادن و اصلاح رفتارهای مشکل ساز استفاده می کند.

بازی درمانی شناختی رفتاری (Cognitive Behavioral Play Therapy)

بازی درمانی شناختی رفتاری معمولاً در کودکان استفاده می شود. با تماشای بازی کودکان، متخصصان رفتار درمانی می توانند درمورد آنچه کودک از آن ابراز ناراحتی می کند ، آگاهی پیدا کنند. ممکن است کودکان بتوانند اسباب بازی های خود را انتخاب کنند و آزادانه بازی کنند. ممکن است از آنها خواسته شود که یک تصویر را بکشند یا از اسباب بازی ها برای ایجاد اشکال در ماسه بازی استفاده کنند. درمانگران به والدین نحوه استفاده از بازی را برای بهبود ارتباط با کودک آموزش می دهند.

نظریه یادگیری اجتماعی (Social learning Theory)

بر چگونگی یادگیری افراد از طریق مشاهده تمرکز می کند. مشاهده پاداش یا مجازات دیگران برای اعمالشان می تواند منجر به یادگیری و تغییر رفتار شود.

غرقه سازی (Flooding)

این فرآیند شامل قرار گرفتن شدید و سریع در معرض اشیا  یا موقعیت های ترسناک است. این تکنیک اغلب برای درمان فوبیا استفاده می شود. در طی فرایند درمان از فرار از موقعیت هراس آور جلوگیری می شود. به عنوان مثال ممکن است از غرقه سازی برای کمک به فردی که از ترس شدید از سگ رنج می برد استفاده شود. در ابتدا مراجع ممکن است برای مدت طولانی در معرض یک سگ کوچک و دوست داشتنی قرار گیرد که در آن مدت نمی تواند آنجا را ترک کند. پس از مواجهه های مکرر با سگ که طی آن اتفاق بدی رخ نمی دهد، واکنش ترس شروع به کمرنگ شدن می کند.

سیستم حساسیت زدایی (System Desensitization)

سیستم حساسیت زدایی متکی بر شرایط فرد می باشد. اغلب برای درمان فوبیا استفاده می شود. به افراد آموخته می شود که پاسخ ترس به یک هراس را با پاسخ های آرامش بخش جایگزین کنند. ابتدا به فرد روشهای آرام سازی و تنفس آموزش داده می شود. در حالی که این تکنیک ها را تمرین می کند. پس از تسلط، درمانگر به تدریج آنها را در معرض ترس خود از دوزهای بالاتر قرار می دهد. به عنوان مثال در حساسیت زدایی برای فردی که از تاریکی می ترسد کار با دیدن یک تصویر از یک اتاق تاریک شروع می شود، قبل از اینکه فکر کند در یک اتاق تاریک باشد و سپس با نشستن در یک اتاق تاریک در واقع با ترس خود مقابله کند.

درمان بیزاری (Aversion Therapy)

درمان بیزاری اغلب برای درمان مشکلاتی مانند سوء مصرف مواد و الکل استفاده می شود. در این تکنیک به مراجع آموزش داده می شود که رفتارهای دلخواه ولی ناسالم را با یک محرک ناخوشایند همراه کنند. محرک ناخوشایند ممکن است چیزی باشد که باعث ناراحتی می شود. به عنوان مثال درمانگر ممکن است به شما یاد دهد که الکل را با یک خاطره ناخوشایند مرتبط کنید.

آیا رفتار درمانی مؤثر است؟

رفتار درمانی در مرکز تخصصی رفتار درمانی تهران با موفقیت در معالجه تعداد زیادی از شرایط و اختلالات استفاده شده است و به نظر می رسد بسیار مؤثر است. حدود ۷۵ درصد از افرادی که وارد درمان شناختی رفتاری می شوند از مزایای درمان برخوردار هستند. مطالعات نشان داده است که درمان شناختی رفتاری در درمان موارد ذیل مؤثر است:

  • اختلالات اضطرابی
  • رفتار درمانی در اوتیسم
  • رفتار درمانی در بیش فعالی
  • اختلال نقص توجه
  • استرس عمومی
  • بولیمیا (پرخوری عصبی)
  • مشکلات کنترل خشم و پرخاشگری
  • اختلالات سوماتورم
  • رفتار درمانی در افسردگی
  • سوء مصرف مواد

مطالعات نشان داده است که بازی درمانی در کودکان ۳ تا ۱۲ ساله بسیار مؤثر است. تاکنون این روش درمانی به طور فزاینده ای در افراد در هر سنی مورد استفاده قرار می گیرد.

رفتار درمانی برای کودکان

رفتار درمانی و بازی درمانی هر دو برای کودکان استفاده می شود. درمان شامل آموزش روش های مختلف پاسخ مثبت به موقعیت ها برای کودکان است. بخش اصلی این درمان پاداش دادن به رفتار مثبت و تنبیه رفتارهای منفی است. والدین باید به تقویت این امر در زندگی روزانه کودک کمک کنند. ممکن است برخی از کودکان طول بکشد تا به مشاور خود اعتماد کنند، این طبیعی است. در کودکان مبتلا به اوتیسم و ​​بیش فعال اغلب از رفتار درمانی استفاده می شود. گزینه های رفتار درمانی کودک عبارتند از:

  • رفتار درمانی شناختی (CBT): همچنین به عنوان “گفتگو درمانی” شناخته می شود.
  • درمان شناختی
  • خانواده درمانی
  • بازی درمانی
  • شن و ماسه درمانی
  • آموزش مهارتهای والدین
  • تکنیک های مدیریت استرس
  • گروه های پشتیبانی
  • دارو

چگونه یک درمانگر رفتاری خوب پیدا کنیم؟ چگونه یک مرکز رفتار درمانی خوب پیدا کنیم؟ برای رفتار درمانی به چه مرکزی مراجعه کنیم؟ دکتر متخصص رفتار درمانی چه کسی است؟ چگونه یک دکتر روانشناس خوب جهت مشاوره پیدا کنم؟ چه کسی مشاوره کودکان و نوجوانان را انجام می دهد؟ بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران چه کسی است؟ برای مشاوره تخصصی کودک و نوجوان به چه کلینیک روانشناسی باید مراجعه کنیم؟ پیدا کردن یک درمانگر رفتاری خوب می تواند طاقت فرسا باشد، به استحضار می رساند مرکز تخصصی رفتار درمانی کودکان و نوجوانان با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان ، کادری مجرب در زمینه مشاوره و مجهز به مداخله های موثر در رفتار درمانی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد. شرایط و امکانات ذکر شده این مرکز را بعنوان بهترین مراکز رفتار درمانی در تهران معرفی می نماید بصورتیکه از تمام نقاط ایران جهت تشخیص و درمان فرزند خود با اختلال رفتاری به این مرکز مراجعه می کنند.

بهترین کلینیک رفتار درمانی در تهران

آدرس شعبه شرق کلینیک تخصصی رفتار درمانی کودکان و نوجوانان: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

کلینیک رفتار درمانی شرق تهران مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، شهید عراقی، مینی سیتی، شهید محلاتی، پایدار فرد، اسلامی، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، لویزان، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک تخصصی رفتار درمانی کودکان و نوجوانان: سعادت آباد، بلوار فرحزادی، بالاتر از میدان کتاب، آسمان پنجم غربی، پلاک ۲۴

با توجه به موقعیت کلینیک رفتار درمانی غرب تهران و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد، جنت آباد جنوبی، جنت آباد مرکزی، جنت آباد شمالی، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا، دهکده المپیک، دریاچه چیتگر، یافت آباد، شهریار، اسلام شهر و … می باشد.

شماره تماس کلینیک تخصصی رفتار درمانی:

۰۹۲۰۲۱۲۰۲۱۴-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

مقاله های مرتبط

علائم افسردگی در کودکان

علائم هشدار دهنده افسردگی در کودکان

غذاهایی که به مبارزه با افسردگی می پردازند.

شب ادراری در کودکان چیست؟

درمان دارویی برای شب ادراری کودکان

نکاتی برای والدین در خصوص شب ادراری کودکان

بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

بهترین مرکز درمان فلج مغزی در تهران

بهترین مرکز درمان اختلال یادگیری در تهران

بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران

بهترین مرکز درمان لکنت زبان در تهران

بهترین مرکز درمان دیستروفی عضلانی در تهران

بهترین مرکز درمان میوپاتی در تهران

بهترین مرکز درمان هیدروسفالی در تهران

بهترین مرکز درمان میکروسفالی در تهران

بهترین مرکز درمان سندروم داون در تهران

بهترین مرکز درمان تاخیر حرکتی کودکان

بهترین مرکز گفتاردرمانی در تاخیر گفتاری کودکان

۶ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام فرزند من دچار اضطراب جدایی شدید بود و با کمک رفتار درمانی ، بازی درمانی و ماساژ درمانی خداروشکر مشکلش حل شد.
    سپاس از زحماتتون

  • سلام خسته نباشید
    کودک من مشکل لجبازی و نافرمانی زیادی داشت البته خیلی بیقرار بود که با کمک چندین رویکرد رفتار درمانی ، بازی درمانی و ماساژ درمانی خیلی آرومتر شد و تحمل کاری و دستور پذیریش خیلی بهتر شد به خانواده هایی که درگیر چنین مشکلاتی هستند توصیه میکنم صبور باشند و درمان را شروع کنند هر چه زودتر بهتر هستش.

  • سلام من برای پسرم که تشخیص اوتیسم را داشت جهت رفتار درمانی مراکز زیادی را تجربه کردیم ولی نتیجه نگرفتیم ولی از زمانیکه درمان را در مرکز تخصصی رفتار درمانی شروع کردیم خداروشکر خیلی بهتر شده البته در کنار رفتار درمانی از خدمات دیگه هم مثل ماساژ درمانی و کاردرمانی حسی استفاده کردیم.

  • سلام مرکز خیلی خوبی در زمینه مشکلات و اختلالات رفتاری هستش ممنون از زحماتتون.

  • سلام پسر من بدلیل مشکلات حسی دچار یکسری الگوهای رفتاری مثل کشیدن موی سر خودش ، گاز گرفتن دیگران و ضربه زدن به دیگران شده بود که البته ریشه در اختلالات حسی و بیقراریش داشت و با کمک رفتار درمانی و کاردرمانی حسی و ماساژ درمانی این موارد به صفر رسید.

  • سلام دختر بنده بسیار لجباز، نافرمان و بیقرار بود، تحملش خیلی پایین بود و اگر چیزی را میخواست و بهش نمی دادیم قشقرق به پا می کرد ولی با رفتار درمانی ، بازی درمانی و ماساژ درمانی خیلی عاقل تر شد و به پدر و مادر ها توصیه میکنم صبور باشند و درمان فرزندشون را پیگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − 10 =

× پشتیبانی 24 ساعته