اختلال یادگیری مشکلات پردازشی مبتنی بر عصب شناختی است. این مشکلات پردازشی می تواند در یادگیری مهارت های اساسی مانند خواندن، نوشتن (دیکته نویسی یا املاء) و یا ریاضی اختلال ایجاد کند. آنها همچنین می توانند در مهارت های سطح بالاتر مانند سازماندهی، برنامه ریزی زمان، استدلال انتزاعی، حافظه طولانی مدت یا کوتاه مدت و توجه اختلال ایجاد کند. جهت آشنایی بیشتر با اختلال یادگیری ما را در مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری دنبال کنید.

بهترین مرکز درمان اختلال یادگیری

 

اختلالات یادگیری را نباید با مشکلات یادگیری که در نتیجه معلولیت بینایی، شنوایی، حرکتی، اختلال عاطفی، آسیب های زیست محیطی، فرهنگی و یا اقتصادی دانست. آیا مشکلات پردازش حسی ناتوانی یادگیری است؟ به طور کلی، کودکان دارای ناتوانی در یادگیری از هوش متوسط ​​یا بالاتر از حد متوسط برخوردار ​​هستند. اغلب به نظر می رسد بین موفقیت بالقوه و واقعی فرد شکاف وجود دارد. به همین دلیل است که از ناتوانی های یادگیری به عنوان “معلولیت پنهان” یاد می شود: فرد کاملاً “عادی” به نظر می رسد و به نظر می رسد فردی بسیار زرنگ و باهوش است، اما ممکن است نتواند سطح مهارت مورد انتظار از شخصی در سنین مشابه را نشان دهد. جهت آشنایی با اختلال یکپارچگی حسی با ما همراه باشید.

ناتوانی یادگیری قابل درمان یا رفع نیست؛ این یک چالش مادام العمر است که با پشتیبانی و مداخله مناسب در مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری ( توسط دکتر متخصص روانشناسی، گفتاردرمانی و کاردرمانی) کودکان دارای ناتوانی در یادگیری می توانند در مدرسه، محل کار، روابط و اجتماع به موفقیت برسند.

انواع اختلال یادگیری

انواع اختلال یادگیری کودکان

اختلال یادگیری اغلب ممکن است “ناتوانی پنهان” خوانده شود. فردی که با مشکل یادگیری مواجه می باشد ، عموماً از هوش متوسط ​​یا بالاتر از حد متوسط ​​برخوردار است. مشکلات یادگیری می تواند کلامی یا غیر کلامی باشد. مشکلات یادگیری کلامی بر توانایی فرد در خواندن ، نوشتن و یا پردازش کلمات گفتاری یا نوشتاری تأثیر می گذارد، در حالی که چالش های یادگیری غیر کلامی می تواند پردازش اطلاعات بینایی یا تسلط بر مفاهیم انتزاعی را برای فرد دشوار کند.

برخی از مشکلات یادگیری همچنین می تواند تمرکز را برای فرد دشوار کند: حداقل ۲۰٪ از کسانی که مشکل یادگیری دارند شرایطی دارند که بر توانایی توجه یا تمرکز تأثیر می گذارد. دفترچه راهنمای تشخیصی و آماری، مشکلات یادگیری را با تشخیص “اختلال یادگیری ویژه” ، طبقه بندی می کند و این امر را می توان بین شرایط مشخص شده توسط اختلال در خواندن ، ریاضیات و بیان نوشتاری ، طبقه بندی کرد. این تشخیص بیشتر در مردان نسبت به زنان رخ می دهد. انجمن ناتوانایی یادگیری آمریکا این مشکلات خاص یادگیری را بدین شرح ذکر می کند:

  • اختلال خواندن (Dyslexia): شرایطی که می تواند بر تسلط خواندن و درک، نوشتن، املاء، گفتار و روخوانی تأثیر بگذارد. نارسا خوانی ممکن است همراه با سایر شرایط مرتبط رخ دهد و همچنین به عنوان ناتوانی یادگیری مبتنی بر زبان شناخته می شود. جلوتر به بررسی تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی خواهیم پرداخت.
  • اختلال نوشتن (Dysgraphia): فرد مبتلا به دیس گرافیا در نوشتن بصورت خوانا ، فاصله گذاشتن بین کلمات به طور مناسب ، هجی کردن ، نوشتن و فکر کردن بطور همزمان ، یا برنامه ریزی فضایی (بر روی کاغذ) دچار مشکل می باشد. به طور خاص، این شرایط روی دست خط و سایر مهارت های حرکتی ریز تأثیر می گذارد.
  • اختلال ریاضی (Dyscalculia): این شرایط ممکن است بر توانایی فرد در پیشرفت مهارت های ریاضی ، درک اعداد و یادگیری حقایق مبتنی بر ریاضی تأثیر بگذارد. برای افراد مبتلا به اختلال ریاضی در درک نمادهای ریاضی ، سازماندهی یا به خاطر آوردن شماره ها، بیان زمان و شمردن دچار مشکل می باشد.
  • دیس پراکسیا (Dyspraxia): این یک مشکل حرکتی است که به حرکت و هماهنگی مربوط می شود، خواه با مهارت های حرکتی ریز (بریدن، نوشتن) یا مهارت های حرکتی درشت (دویدن، پریدن). علائم مربوط به اینکه کودک ممکن است ناتوانی در هماهنگی حرکتی داشته باشد شامل مشکلات مربوط به توانایی های جسمی است که به هماهنگی چشم و دست نیاز دارد، مانند نگه داشتن مداد یا باز وبستن دکمه های پیراهن.
  • اختلال پردازش شنوایی (اختلال پردازش شنوایی مرکزی): افراد دارای این شرایط ممکن است در تشخیص تفاوت بین صداها ، درک ترتیب صداها، تشخیص اینکه از کجا صداها به وجود آمده اند یا جدا کردن صداها از سر و صدای پس زمینه، مشکل داشته باشند.
  • اختلال پردازش زبان (Language processing disorder): این شرایط، یک نوع اختلال پردازش شنوایی است که معنی دادن به گروه های صدا را برای افراد به منظور ایجاد کلمات و جملات دشوار می کند. این اختلال به پردازش زبان بیانی و زبان گیرنده مربوط می شود.
  • مشکلات یادگیری غیر کلامی (Nonverbal learning difficulties): در این اختلال معمولاً تفسیر بیان صورت و زبان بدن را برای افراد دشوار می کند. مهارت های دیداری – مکانی، حرکتی و اجتماعی ممکن است همه تحت تأثیر قرار گیرند.
  • نقص بینایی ادراکی یا بینایی حرکتی (Visual perceptual/visual motor deficit): کسانی که دچار اختلال نوشتن یا مشکل یادگیری غیر کلامی هستند نیز ممکن است دچار نقص بینایی ادراکی یا بینایی حرکتی شوند، این امر می تواند بر نحوه درک یک فرد از اطلاعات تصویری، توانایی ترسیم و کپی کردن، هماهنگی چشم و دست و همچنین توانایی دنبال کردن کلمات در متن یا روی کاغذ تأثیر بگذارد.

اختلال نقص توجه و بیش فعالی به عنوان یک اختلال یادگیری در نظر گرفته نمی شود، اما تحقیقات نشان می دهد که بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کودکان، دارای ADHD به همراه یک اختلال یادگیری خاص هستند. وقتی این دو شرط با هم اتفاق بیفتند ، یادگیری می تواند چالش برانگیز تر شود.

بهترین کلینیک درمان اختلال یادگیری

تشخیص اختلال یادگیری کودکان یک فرایند است.

شامل تست هایی از قبیل ارزیابی کامل روانشناختی، سابقه گرفتن از شرایط رشد، پزشکی، آموزشی، محیطی و مشاهده بالینی در مدرسه و در طی مراحل آزمایش توسط یک متخصص آموزش دیده است. گاهی اوقات چندین دکتر متخصص مانند روانپزشک کودک و نوجوان، روانشناس، گفتاردرمان و کاردرمان به عنوان یک تیم برای به دست آوردن یک تشخیص دقیق و ایجاد برنامه درمانی با هم همکاری می کنند.

یک رویکرد مناسب در تشخیص و درمان علائم اختلالات یادگیری به یک فرد با اختلال یادگیری کمک می کند تا با محیط یادگیری خود بهبود یابد و سازگار شود. شما می توانید از خدمات مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری جهت تشخیص و درمان کودک دلبندتان بهره مند شوید.

کلینیک تخصصی اختلال یادگیری

بخش های مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری

کلینیک تخصصی درمان اختلالات یادگیری  با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه، کادری مجرب و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی برای شما عزیزان می باشد. موارد ذکر شده مرکز تخصصی اختلال یادگیری را به یکی از بهترین مراکز تهران جهت تشخیص و درمان اختلال یادگیری و اختلال پردازش حسی تبدیل کرده است. مراکز ما جهت درمان مجهز به بخش های ذیل می باشند:

۱. کاردرمانی جسمی

کاردرمانی ذهنی

۲. کاردرمانی ذهنی

گفتاردرمانی در کودکان

۳. گفتاردرمانی

۴. کاردرمانی درکی-حرکتی

۵. کاردرمانی در مهارتهای دست

اتاق تاریک

۶. اتاق تاریک

سنسوری روم

۷. سنسوری روم

۸. بازی درمانی

۹. رفتار درمانی

۱۰. اتاق شنیداری

۱۱. کاردرمانی حسی

۱۲. آموزش و سنجش پیش از مدرسه

۱۳. انواع تست های هوش

۱۴. آب درمانی (هیدروتراپی)

۱۵. مکانوتراپی

ماساژ درمانی کودکان بیش فعال

۱۶. ماساژ درمانی

آدرس شعبه شرق کلینیک درمان اختلال یادگیری

ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، شهید عراقی، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، امامت، سید خندان، پیروزی و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک درمان اختلال یادگیری

سعادت آباد، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی، خیابان سپیدار، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد جنوبی، جنت آباد مرکزی، جنت آباد شمالی، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا، آزادی، تهرانسر، اسلامشهر و … می باشد.

شماره تماس کلینیک تخصصی درمان اختلال یادگیری

۰۹۲۰۲۱۲۰۲۱۴-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقاله های مرتبط

آپراکسی چیست؟

دیس پرآکسی چیست؟

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در اختلال یادگیری

گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

همه چیز درباره اختلال یادگیری

آموزش رنگ به کودکان اوتیسم

آموزش ریاضی به کودکان اوتیسم

آموزش الفبا به کودکان اوتیسم

آموزش نقاشی به کودکان اوتیسم

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

چگونه به کودکان مبتلا به اوتیسم آموزش دهیم؟

بهترین دکتر متخصص اختلال یادگیری کودکان

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

چگونه از کودکی با مشکلات یادگیری در مدرسه حمایت کنیم؟

۱۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام خسته نباشید من یک فرزند شش ساله دارم که با تاخیر راه افتاد و دیر هم به گفتار رسید و الان دچار اختلال یادگیری شده ، خواستم به خانواده های دیگر هم در خصوص تاخیر حرکتی و گفتاری فرزندشون هشدار بدم که تاخیرها را جدی بگیرند.
    با تشکر

  • سلام چند وقتی هستش که از خدمات خوب این مرکز استفاده میکنیم و خیلی راضی هستم، دلسوزانه کار میکنن و بخشهای مجهز و بروزی داره و بنظرم از بهترین مرکز های درمان اختلال یادگیری در تهران هستش.

  • سلام بنظرم اگر بدنبال مرکز تخصصی برای درمان اختلال یادگیری یا دکتر متخصص در زمینه اختلال یادگیری هستید بنده این کلینیک را به شما پیشنهاد میکنم من خیلی جواب گرفتم.

  • لطفا در خصوص هزینه های هر جلسه کاردرمانی برای اختلال یادگیری هم اطلاع رسانی بفرمایید.

  • سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار
    هزینه هر جلسه طبق تعرفه امسال ۸۵ هزار تومان می باشد.

  • سلام من ۲۷ سال سن دارم و در زمینه ریاضی و نوشتن خیلی مشکل داشتم خداروشکر الان با کمک مرکز خیلی بهتر شدم.
    دکتر حسینی در زمینه تشخیص اختلال یادگیری خیلی قوی هستند.

  • سلام
    من یه شاگرد دارم که دو سال کلاس اول رو مثلا خونده اما چیزی یاد نگرفته امسال پیش من آوردن برای یادگیری، حروف رو یاد میگیره و ترکیب ها را هم همون جلسه که میگم یاد میگیره اما برای جلسه ی بعد ترکیب ها را فراموش می کنه نشانه ها رو جابجا میگه چند بار هم تمرین می کنم باز نمی تونه یک کلمه را خوب بخونه مگراینکه حفظ کرده باشه البته این را هم بگم بعضی از کلمات را برای خوندن حفظ می کنه، به نظر شما، دچار اختلال هستش چون من خیلی ترکیب ها رو تکرار می کنم اما باز هم اشتباه میگه،

  • سلام و درود
    به احتمال زیاد اختلال یادگیری داره و ممکنه از نظر هوشی نیز نسبت به همسالان خود عقبتر باشه.

  • سلام واقعا ازتون ممنونم
    پسر من در سنجش مدرسه عادی مردود شده بود خداروشکر با کمک های این مرکز قبول شد ولی در حال حاضر نسبت به سنش عقبتره و داریم روی اختلالات یادگیریش کار میکنیم.

  • محمد حسین
    19 آوریل 2023 8:25 ق.ظ

    امکانش هست پرونده یکی از کودکان دارای اختلال یادگیری در اختیار من قرار بگیرد

  • سلام و درود
    پرونده مراجعین شخصی است و امکانش نیست در اختیار افراد غیر قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

× پشتیبانی 24 ساعته