آیا ممکن است کسی که شما می شناسید علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی داشته باشد؟ شاید آنها بی توجه باشند یا ممکن است بیش فعالی و تکانشگری داشته باشند. آنها ممکن است تمام این صفات را داشته باشند.

سه گروه از علائم وجود دارد:

نقص توجه

بیش فعالی

تکانشگری

حقایق را در مورد همه آنها بدست آورید و نمونه هایی از رفتارهایی را که می تواند با هر یک از آنها همراه باشد ، بیاموزید.

 

نقص توجه

تا زمانی که کودکی به مدرسه نرود ، ممکن است متوجه آن نشوید. در بزرگسالان ممکن است توجه به کار یا موقعیت های اجتماعی راحت تر باشد. ممکن است فرد کارها را به تعویق بی اندازد مثلا کارهای خانه یا وظایف دیگر را بطور کامل انجام ندهد یا مرتباً از یک فعالیتی که کامل نشده به کار دیگری حرکت می کند.

آنها همچنین ممکن است:

۱. بی نظم باشند.

۲. تمرکز نداشته باشند.

۳. به سختی می توانند به جزئیات توجه کنند و بعلت بی دقتی دچار اشتباه می شوند. کار آنها ممکن است کثیف و بی اهمیت به نظر برسد.

۴. در ماندن روی یک موضوع هنگام صحبت کردن ، توجه کردن به دیگران و پیروی از قوانین اجتماعی دچار مشکل هستند.

۵. ممکن است فعالیت های روزانه را فراموش کنند. (برای مثال ، قرار ملاقات های از دست رفته ، فراموش نکردن ناهار)

۶. با مواردی مانند صداهای بی اهمیت یا حوادثی که معمولاً توسط دیگران نادیده گرفته می شود ، به راحتی حواسشان پرت می شود.

 

بیش فعالی

ممکن است با توجه به سن متفاوت باشد. شاید بتوانید در دوره های پیش دبستانی متوجه آن شوید. علائم اختلال ADHD تقریباً همیشه قبل از مدرسه راهنمایی بروز می کند.

بچه هایی که بیش فعالی دارند:

۱. در هنگام نشستن ، دست و پا می زنند.

۲. برای پیاده روی یا دویدن به طور مرتب بلند می شوند.

۳. در شرایط نامناسب دائما در حال بالا رفتن و دویدن هستند.(در نوجوانان ممکن است این بیقراری به نظر برسد.)

۴. در انجام بازی های بی سر و صدا یا انجام سرگرمی های آرام مشکل دارند.

۵. همیشه “در حال حرکت” است.

۶. بیش از حد صحبت می کنند.

کودکان نو پا و پیش دبستانی های دارای اختلال ADHD تمایل دارند که به طور مداوم در حال حرکت باشند ، روی مبلمان پرش کنند و در مشارکت در فعالیت های گروهی نشسته دچار مشکل هستند. به عنوان مثال ممکن است گوش دادن به یک داستان برایشان سخت باشد.

کودکان سن مدرسه عادت های مشابهی دارند ، اما ممکن است این موارد را کمتر مشاهده کنید. آنها قادر به نشستن نیستند ، زیاد تکان می خورند ، بیقرار هستند و یا زیاد صحبت می کنند.

بیش فعالی می تواند به عنوان احساس بیقراری در نوجوانان و بزرگسالان ظاهر شود. همچنین انجام فعالیت های نشسته و ساکت برای آنها دشوار می باشد.

 

تکانشگری

علائم این موارد عبارتند از:

۱. بی حوصلگی

۲. انتظارکشیدن برای صحبت کردن یا عکس العمل برای آنها بسیار سخت می باشد.

شخص ممکن است:

۱. انتظار نوبت برای آنها سخت باشد.

۲. قبل از اینکه سوال تمام شود ، جواب می دهند و نمی تواند تحمل کنند تا سوال تا به انتها پرسیده شود.

۳. غالباً صحبت دیگران را قطع کرده و یا مزاحم دیگران می شوند. این اغلب به حدی اتفاق می افتد که باعث ایجاد مشکل در محیط های اجتماعی یا شغلی می شود.

۴.مکالمات را در مواقع نامناسب شروع می کنند.

تکانشگری می تواند منجر به تصادفاتی شود ، مثل ضربه زدن به اشیاء و یا ضربه زدن به افراد. کودکان مبتلا به ADHD نیز ممکن است بدون اینکه درباره عواقب یک کار فکر کنند ، آن را انجام می دهند و کارهای خطرناکی انجام دهند. به عنوان مثال ، آنها ممکن است از جاهایی بالا بروند و خود را در معرض خطر قرار دهند.

بسیاری از این علائم هر از گاهی در همه جوانان اتفاق می افتد. اما در کودکان دارای اختلال بسیار اتفاق می افتد بعنوان مثال در خانه و مدرسه یا هنگام مراجعه به دوستان. این امر باعث می شود که از نظر عملکرد متناسب با همسالان خود نباشند.

 

تشخیص

پزشکان رفتارهایی را بررسی می کنند که عبارتند از:

۱. رفتار هایی که در آن سن فرد معمولی نیست. (اگرچه بیشتر کودکان می توانند در بعضی موارد یا در جهات دیگر به این روشها رفتار کنند.)

۲. تأثیر منفی این رفتارها بر توانایی فرد در عملکرد در خانه ، محیط های اجتماعی یا محل کار دارد.

آنها همچنین باید حداقل شش مورد از علائم فوق را به طور مداوم نشان دهند:

حداقل برای ۶ ماه

و حداقل در دو محیط مانند در خانه و مدرسه

 

چشم انداز بلند مدت

به طور کلی بیش فعالی با افزایش سن کاهش پیدا می کند. اما نقص توجه در بزرگسالی دیده می شود. درمان می تواند کمک کند. بسیاری از کودکان با اختلال ADHD در نهایت تطابق پیدا می کنند. حدود ۲۰٪ تا ۳۰٪ این کودکان مشکلات یادگیری دارند که درمان ADHD ممکن است کمک نکند. با بزرگتر شدن ، برخی از نوجوانان که از کودکی به این اختلال مبتلا شده اند ممکن است دوره اضطراب یا افسردگی داشته باشند. هنگامی که وظایف بیشتری در مدرسه یا خانه وجود دارد ، ممکن است علائم اختلال ADHD بدتر شود.

کودک با رفتار بیش فعالی ممکن است علائم سایر اختلالات مختل کننده مانند اختلال نافرمانی مقابله جویانه را دریافت کند.

این کودکان به ویژه در معرض خطر هستند زیرا احتمالاً مدرسه را ترک می کنند. اگر نگران هستید ، با پزشک فرزندتان در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید. داروها ، کاردرمانی ، رفتار درمانی و سایر روشهای درمانی می توانند کمک کنند. مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی بعنوان بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران آماده ارائه خدمات توانبخشی می باشد.

 

مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه کاردرمانی در سیدخندان مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، سید خندان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، مجیدیه شمالی ، مجیدیه جنوبی ، ریحانی ، شمس آباد و… می باشد.

 

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کاردرمانی در جنت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، بلوار پاکنژاد ، بلوار دادمان ، بلوار فرهنگ ، بلوار جوریکی ، ایران زمین ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی نقص توجه و بیش فعالی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی:

ADHD در مقابل ADD

ADHD و اختلالات خواب

زندگی اجتماعی کودکان ADHD

نقش والدین در کودکان ADHD

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای نقص توجه و بیش فعالی

چگونه ورزش به کودکان و نوجوانان با اختلال ADHD کمک می کند؟

× پشتیبانی 24 ساعته