شب ادراری در کودکان

علیرغم تلاشهای شما ممکن است فرزند شما شب ادراری داشته باشد. شما ناامید هستید ، او ناامید است. شما نگران هستید که مشکل جدی ای وجود نداشته باشد. هرچند گاهی اوقات به کمک پزشکی نیاز است. در اینجا به بسیاری از سؤالاتی که درباره بی اختیاری در کودکان دارید ممکن است پاسخ داده شود.

 

شب ادراری در کودکان چقدر شایع است؟

حدود ۴۰٪ از افراد ۳ ساله تخت خود را خیس می کنند. کارشناسان کاملاً نمی دانند که چرا یک کودک همچنان به شب ادراری خود ادامه می دهد و دیگری نه. این موضوع می تواند در ارتباط با رشد باشد. گاهی اوقات مثانه کودک به اندازه کافی برای ذخیره ادرار برای یک شب کامل رشد نمی کند. بعضی اوقات کودک هنوز توانایی تشخیص موقع پر شدن مثانه را ندارد و اینکه از خواب بیدار شده و به دستشویی برود.

 

چه چیزی “عادی” است وقتی که شب ادراری اتفاق می افتد؟

به طور معمول کودک بین ۲ تا ۴ سالگی برای توالت رفتن آموزش می بیند. اما بعضی از آنها تا سن بزرگتر قادر به این امر نخواهند بود. در سن ۵ یا ۶ سالگی ، ۸۵٪ از کودکان می توانند شبها خشک بمانند ، اما برخی از کودکان هنوز از زمان های دیگر تا ۱۰ یا ۱۲ سالگی تخت را خیس می کنند.

بعضی اوقات کودکی که شب ادرای ندارد ، دوباره شروع به خیس کردن تخت خواهد کرد. این ممکن است ناشی از استرس خانواده یا مشکلات مدرسه باشد. با بالغ شدن سیستم های کودک ، شب ادراری را در کودکان کاهش می یابد. در سالهای نوجوانی یا خیلی زودتر ، تقریباً یک درصد و یا حتی کمتر رختخواب خود را خیس می کنند.

اکثر کودکان در سن مدرسه که شب ها تخت را خیس می کنند ، پزشکان آن را “شب ادراری اولیه” می نامند. آنها هرگز کنترل شبانه مثانه خود را نداشته اند. سابقه خانوادگی نیز در بی اختیاری در کودکان نقش دارد. اگر کودک رختخواب خود را خیس کرد ، وقتی کودکتان نیز چنین کرد ، تعجب نکنید.

 

چه موقع باید با پزشک متخصص اطفال در مورد شب ادراری صحبت کنیم؟

البته هر زمان که نگران شب ادراری هستید ، موضوع را مطرح کنید. اگر فرزند شما شب ادراری ندارد و سپس شروع به خیس کردن تخت کرده است ، سریعاً به پزشک متخصص اطفال خود بگویید. پزشک می تواند فرزند شما را ارزیابی کند تا مطمئن شود که مشکل ناشی از استرس نیست و یا به دلیل شرایط پزشکی اساسی نیست. احتمال آن اندک است فقط ۱٪ از مشکلات مربوط به شب ادراری به دیابت ، عفونت ها ، ناهنجاری های مثانه یا کلیه یا وضعیت پزشکی دیگری ارتباط داده می شود. اگر فرزند شما علائم غیرعادی مانند سوزش هنگام ادرار یا در ادرار خون دیده می شود ، سریعاً با پزشک صحبت کنید.

 

چگونه می توانم به پزشک کمک کنم تا شب ادراری فرزندم را حل کند؟

برای کمک به حل مشکل شب ادراری فرزندتان ، یک کارآگاه خوب در خانه باشید. برای پاسخ به این سؤالات آماده باشید:

آیا سابقه خانوادگی در مورد شب ادراری وجود دارد؟

آیا شرایط خاص یا غذاها و نوشیدنی ها باعث شب ادراری می شوند؟

آیا کودک شما در زمان خواب مایعات زیادی مصرف می کند؟

آیا علائم غیرمعمول مانند خون در ادرار وجود دارد؟

 

بعد از درمان شب ادراری چه اتفاقی می افتد؟

 

پزشک متخصص اطفال ممکن است آزمایش ادرار را انجام دهد تا ببیند آیا عفونت ادراری وجود دارد ، که می تواند باعث شب ادراری شود. پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را نیز انجام دهد تا سلامت دستگاه ادراری فرزند شما بررسی شود.

 

در مورد شب ادراری در کودکان چه کار دیگری را می توان انجام داد؟

برای کاهش شب ادراری ، متخصص اطفال ممکن است اقدامات مختلفی از جمله موارد زیر را پیشنهاد کند:

قبل از خواب مایعات را محدود کنید.

از یک دستگاه زنگ خطر استفاده کنید که به محض تشخیص رطوبت کودک را از خواب بیدار می کند. این “آموزش عملی” است  که اگر به طور مداوم به مدت سه تا چهار ماه استفاده شود حداقل تا ۷۵٪ جواب می دهد. دستگاه ها ارزان قیمت و به راحتی در دسترس هستند و باید قبل از هرگونه دارویی استفاده شوند.

داروهای تجویزی را امتحان کنید که بدن را مجبور به ایجاد ادرار کمتر در شب می کند. به طور معمول این گزینه در کودکان زیر ۷ سال سن و تا زمانیکه روش های دیگر شکست نخورده باشند ، استفاده نمی شود.

 

چگونه می توانم به فرزندم در طول درمان شب ادراری کمک کنم؟

به فرزند خود اطمینان دهید که شب ادراری در کودکان شایع است. چیزی برای خجالت وجود ندارد و تقریباً همه کودکان دچار شب ادراری می شوند. اطمینان حاصل کنید که خواهران و برادران نیز این موضوع را درک می کنند. اجازه ندهید که آنها خواهر یا برادر کوچکترشان را بخاطر شب ادرای مسخره کنند.

 

مقالات مرتبط:

درمان دارویی در شب ادراری کودکان

مرکز تخصصی رفتار درمانی کودکان

مرکز تخصصی بازی درمانی کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

یک − 1 =

× پشتیبانی 24 ساعته