اگر شما هم بدنبال یک مرکز خوب جهت درمان لکنت زبان کودکان هستید پیشنهاد می کنم با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی لکنت زبان کودکان و بزرگسالان و راههای درمان لکنت زبان (گفتاردرمانی برای لکنت زبان) و بررسی مرکز تخصصی درمان لکنت زبان در تهران بپردازیم.

مرکز تخصصی درمان لکنت زبان

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است. افرادیکه لکنت زبان دارند ممکن است صداها، هجاها یا کلمات را تکرار کنند یا صداها را بکشند. همچنین ممکن است وقفه ای در جریان طبیعی گفتار که به عنوان مانع شناخته می شود همراه با عبارات یا حرکات غیرمعمول دیده شود. از درمان های اصلی می توان به گفتاردرمانی در لکنت زبان کودکان و بزرگسالان اشاره کرد.

لکنت زبان با این موارد مشخص می شود:

  • تکرار کلمات، صداها یا هجاها
  • متوقف کردن تولید گفتار یا گفتار غیر مداوم
  • ناهمواری گفتار

طبق اعلام موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی (NIDCD)، لکنت زبان حدود ۵ تا ۱۰ درصد از کل کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد که بیشتر آنها بین ۲ تا ۶ سالگی رخ می دهد. در بیشتر کودکان لکنت زبان تا بزرگسالی ادامه نخواهد یافت. به طور معمول ، با پیشرفت کودک شما ، لکنت زبان متوقف می شود. مداخله زودرس همچنین می تواند به جلوگیری از لکنت زبان در بزرگسالی کمک کند.

اگرچه بیشتر کودکان با لکنت زبان درمان می شوند، اما NIDCD اظهار می کند که تا ۲۵ درصد کودکانی که لکنت زبان آنها بهبود نمی یابد، همچنان در بزرگسالی نیز با لکنت زبان مواجه خواهند بود. یا بعبارت دیگر از هر ۴ کودک، لکنت زبان ۱ نفر همچنان در بزرگسالی ادامه خواهند یافت و می تواند به یک اختلال ارتباطی مادام العمر تبدیل شود.

انواع لکنت زبان کودکان

انواع لکنت زبان چیست؟

سه نوع لکنت زبان وجود دارد:

۱. تکاملی (developmental): این نوع بیشتر در کودکان کمتر از ۵ سال و به ویژه در پسران دیده می شود، در حالی که توانایی های گفتاری و زبانی خود را کسب می کنند. معمولاً بدون درمان برطرف می شود.

۲. عصبی (neurogenic): ناهنجاری سیگنالهای بین مغز و اعصاب یا ماهیچه ها باعث این نوع می شود.

۳. روانی (psychogenic): این نوع در بخشی از مغز سرچشمه می گیرد که حاکم بر تفکر و استدلال است.

علت لکنت زبان در کودک چیست؟

علائم لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان با تکرار کلمات ، صداها یا هجا ها و اختلال در گفتار عادی مشخص می شود. به عنوان مثال ، یک شخص ممکن است همان حروف بی صدا (صامت) را تکرار کند، مانند “K” ، “G” یا “T” آنها ممکن است در بیان برخی صداها یا شروع یک جمله مشکل داشته باشند.

استرس ناشی از لکنت زبان ممکن است در علائم زیر نشان داده شود:

  • تغییرات فیزیکی مانند تیک در صورت ، لرزش لب، چشمک زدن بیش از حد در چشم و تنش در صورت و بالای بدن دیده شود.
  • نامیدی هنگام تلاش برای برقراری ارتباط دیده می شود.
  • قبل از شروع صحبت، درنگ یا مکث می کند.
  • امتناع از صحبت کردن
  • تزریق صداهای اضافی یا کلمات به جملات، مانند “uh” یا “um”
  • تکرار کلمات یا عبارات
  • تنش در صدا
  • تنظیم مجدد کلمات در یک جمله
  • ساختن صداهای بلند با کلمات، مانند “نام من آمااااااندا” است.

برخی از کودکان ممکن است از لکنت زبان آگاه نباشند. محیط های اجتماعی و محیط های پر استرس می توانند احتمال لکنت زبان را افزایش دهند. سخنرانی عمومی برای کسانی که لکنت زبان دارند می تواند چالش برانگیز باشد.

چه عواملی باعث لکنت زبان می شود؟

چندین دلیل احتمالی برای لکنت زبان وجود دارد. برخی شامل موارد زیر است:

  • سابقه خانوادگی لکنت زبان: درمورد ژنتیکی بودن لکنت زبان اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد، زیرا ژن‌های خاصی مرتبط با آن شناسایی نشده است. اما نزدیک به ٪۶۰ افرادی که لکنت دارند، خویشاوندانشان نیز دچار لکنت زبان بوده‌اند یا هستند.
  • پویایی خانواده: لکنت برخی از کودکان به انتظارات بالای خانواده و سبک زندگی پرشتاب نسبت داده می‌شود.

پیش از این، باور عمومی بر این بوده است که لکنت حاصل شوک روانی یا جسمانی است. اگرچه، نمونه‌هایی از بروز لکنت در پی شوک‌های این ‌چنینی وجود دارد، آنها اغلب نادر هستند و معمولا مرتبط به شوک‌های جسمانی یا بیماری‌های سنین بالاترند. شواهد اندکی در تأیید این نظر وجود دارد که کودکان در اثر آشوب‌های عاطفی دچار لکنت می‌شوند.

  • فیزیولوژی اعصاب: در برخی کودکان دچار لکنت، برخلاف کودکان فاقد لکنت، زبان در نواحی متفاوتی از مغز پردازش می‌شود. این مسئله علاوه‌ بر‌این می‌تواند در برهم‌ کنش بین مغز و ماهیچه‌هایی که حرف زدن را کنترل می‌کنند تداخل ایجاد کند.
  • رشد و تکامل در دوران کودکی: کودکانی که درگیر دیگر مشکلات زبان یا گفتار هستند، بیشتر از سایر کودکان به لکنت دچار می‌شوند.

صدمات مغزی در اثر سکته مغزی می تواند باعث لکنت عصبی شود. ترومای شدید عاطفی می تواند باعث لکنت روانی شود. لکنت زبان ممکن است در خانواده ها به دلیل ناهنجاری ارثی در بخشی از مغز حاکم بر زبان باشد. اگر شما یا والدینتان لکنت داشته باشید ، ممکن است فرزندانتان نیز لکنت زبان داشته باشند.

چگونه لکنت زبان تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص لکنت زبان فرزندم به چه دکتر یا متخصصی باید مراجعه کنم؟ دکتر خوب برای تشخیص لکنت زبان کیست؟ برای تشخیص لکنت زبان به کجا مراجعه کنیم؟ فوق تخصص لکنت زبان کودکان یا متخصص لکنت زبان کودکان چه کسی است؟ بهترین دکتر لکنت زبان در تهران چه کسی است؟ در کلینیک تخصصی تشخیص و درمان لکنت زبان، تشخیص لکنت زبان توسط دکتر متخصص گفتاردرمانی صورت می گیرد. برای تشخیص لکنت زبان هیچ نوع آزمایش تهاجمی لازم نیست. به طور معمول شما یا فرزندتان می توانید علائم لکنت زبان را توصیف کنید و پزشک یا دکتر متخصص گفتار درمانی می تواند میزان لکنت زبان شما یا فرزندتان را ارزیابی کند. برخی از سؤالات اساسی در زمینه لکنت زبان که باید از پزشک یا دکتر گفتاردرمان بپرسید شامل موارد زیر می باشد:

۱. چه چیزی باعث لکنت زبان می شود؟

۲. چه نوع آزمایشاتی لازم است؟

۳. آیا این شرایط موقتی است یا طولانی؟

۴. چه درمان هایی وجود دارد و کدام یک را توصیه می کنید؟

۵. آیا بروشور یا مقاله ای وجود دارد که بتوانم داشته باشم؟

۶. چه وب سایتهایی را پیشنهاد می کنید؟

از پزشک یا متخصص گفتاردرمانی چه انتظاری دارید؟

در کلینیک تخصصی تشخیص و درمان لکنت زبان پزشک یا دکتر متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان ممکن است تعدادی سؤال از شما بپرسد. آمادگی لازم برای پاسخگویی به این سوالات را در وقت ارزیابی داشته باشید. ممکن است از شما سؤالاتی از قبیل:

۱. چه موقع اولین بار لکنت زبان را مشاهده کردید؟

۲. آیا لکنت همیشه وجود دارد یا اینکه آمده و می رود؟

۳. آیا کاری هست که لکنت زبان را بهبود بخشد؟

۴. آیا کاری هست که لکنت زبان را بدتر کند؟

۵. آیا کسی در خانواده شما سابقه لکنت زبان دارد؟

۶. لکنت زبان چه تاثیری در زندگی شما یا فرزندتان داشته است مانند محیط مدرسه، کار و تعامل اجتماعی.

مرکز تخصصی درمان لکنت زبان

چگونه لکنت زبان درمان می شود؟

در کلینیک تخصصی تشخیص و درمان لکنت زبان همه کودکانی که لکنت زبان دارند نیازی به درمان ندارند زیرا لکنت رشد معمولاً با گذشت زمان برطرف می شود. گفتار درمانی برای برخی از کودکان یکی از گزینه های اصلی درمان است. هیچ درمان فوری برای لکنت زبان وجود ندارد. با این حال، شرایط خاص مانند استرس، خستگی یا فشار می تواند لکنت زبان را بدتر کند. با مدیریت این شرایط تا حد امکان افراد ممکن است بتوانند جریان گفتار خود را بهبود بخشند.

گفتار درمانی در لکنت زبان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان می تواند اختلالات گفتاری را کاهش دهد و عزت نفس فرزند شما را بهبود بخشد. درمان اغلب با تشویق کودک جهت کنترل بر سرعت گفتار، تمرینات تنفسی و تنش حنجره متمرکز است. با وجود شواهد زیادی از اثربخشی خوب گفتار درمانی، تحقیقات نشان می دهد که گفتار درمانی بهترین درمان برای بزرگسالان و کودکانی است که لکنت زبان دارند.

بهترین گزینه ها برای گفتار درمانی شامل کسانی است که:

  • سه تا شش ماه لکنت داشته اند.
  • تشخیص لکنت زبان را گرفته باشد.
  • با لکنت زبان دست پنجه نرم می کنند یا مشکلات عاطفی را به دلیل لکنت زبان تجربه می کنند.
  • سابقه لکنت زبان خانوادگی دارند.

والدین همچنین می توانند از تکنیک های درمانی استفاده کنند تا کودک آگاهی کمتری نسبت به لکنت زبان خود پیدا کند. گوش دادن خوب، با صبر و حوصله مهم است و به کودک زمان کافی بدهید تا صحبت خود را کامل کند و سعی نکنید اشتباهات او را تصحیح کنید. گفتاردرمان آموزش های لازم را در زمینه لکنت زبان به خانواده می دهد.

گفتاردرمانگر می تواند به مردم یاد دهد:

  • آموزش می دهند که به آرامی صحبت کنید.
  • وقتی آنها دچار لکنت شدند چطور توجه کنید.
  • آموزش مدیریت موقعیت هایی که لکنت زبان بدتر می شود.
  • روی الگوی روانی گفتار کار می کنند.

درمان شناختی رفتاری در لکنت زبان

این نوع روان درمانی می تواند به بزرگسالان در یادگیری شناسایی و تغییر روشهای تفکر منجر به لکنت زبان کمک کند. همچنین می تواند به شما در رفع استرس، اضطراب یا مشکلات عزت نفس مرتبط با لکنت زبان کمک کند.

بازی درمانی برای لکنت زبان

با توجه به اینکه استرس و فشار محیطی بر روی تشدید لکنت زبان تاثیر گذار است. بازی درمانی در لکنت زبان کودکان به کاهش و تخلیه فشارهای روانی کمک می کند و یکی از درمان های خوب و موثر برای کاهش لکنت می باشد.

ماساژ درمانی در لکنت زبان

ماساژ درمانی یکی از موثرترین و بهترین روشها برای کاهش اضطراب و ایجاد آرامش در کودکان با لکنت می باشد از اینرو در کنترل لکنت بسیار موثر می باشد.

تعامل والدین و فرزند

شرکت والدین در انجام تمرین در خانه خصوصا با برخی از روشها بخش مهمی از کمک به کودک برای کنار آمدن با لکنت زبان است. برای تعیین بهترین رویکرد های درمانی برای فرزندتان از راهنمایی های گفتار درمان بهره بگیرید. اگر پدر و مادر کودکی هستید که لکنت دارد، این نکات ممکن است به شما کمک کند:

  • با دقت به فرزندتان گوش دهید. در هنگام صحبت کردن کودک بصورت معمول به او نگاه کنید بدون نشان دادن علامتی از بی صبری و نامیدی.
  • صبر کنید تا فرزند شما کلماتی را که می خواهد ، بگوید. اجازه بدهید کودک کلامش را کامل کند.
  • زمانی را بگذارید که بتوانید بدون حواس پرتی با فرزندتان صحبت کنید. وعده های غذایی می توانند فرصت خوبی برای مکالمه فراهم کنند.
  • به آهستگی صحبت کنید. اگر به این روش صحبت کنید، کودک شما اغلب همین کار را انجام می دهد، که این ممکن است به کاهش لکنت زبان کمک کند.
  • رعایت نوبت در صحبت کردن. همه افراد خانواده خود را تشویق کنید که شنونده خوبی باشند و به نوبه خود صحبت کنند.
  • برای آرامش تمام تلاش خود را بکنید. تا فضایی آرام در خانه ایجاد شود که در آن کودک شما احساس راحتی کند و بتواند آزادانه صحبت کند.
  • روی لکنت فرزند خود تمرکز نکنید. سعی کنید هنگام تعامل روزانه به لکنت زبان توجه نکنید. فرزند خود را در معرض موقعیت هایی قرار ندهید که احساس فوریت، فشار یا نیاز به عجله را ایجاد می کند یا این امر باعث می شود فرزند شما در مقابل دیگران صحبت کند.
  • تشویق را جایگزین انتقاد کنید. بهتر است فرزندتان را به دلیل واضح صحبت کردن ستایش کنید تا به لکنت زبان توجه کنید. اگر گفتار فرزندتان را تصحیح کردید، این کار را به روشی آرام و مثبت انجام دهید.
  • فرزند خود را همانطور که هست قبول کنید. واکنش منفی نشان ندهید یا فرزند خود را به دلیل لکنت زبان مورد انتقاد یا مجازات قرار ندهید. این می تواند به احساس ناامنی و خودآگاهی بیفزاید. حمایت و تشویق می تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.

 

دارو درمانی در لکنت زبان

اگرچه برخی از داروها به دلیل لکنت زبان مورد آزمایش قرار گرفته اند، اما هنوز هیچ دارویی برای کمک به این مشکل اثبات نشده است. درمان دارویی به لکنت کمک نمی کند و در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که به کاهش علائم لکنت کمک کند. البته تحقیقات اخیر نشان می دهد که لکنت بدلیل بیش فعالی عضلات موثر بر گفتار می باشد و داروهایی که برای کاهش بیش فعالی هستند ممکن است مفید باشند اگر چه هنوز این امر ثابت نشده است.

دستگاه های الکترونیکی

چندین دستگاه الکترونیکی برای تقویت تسلط در دسترس هستند. تأخیر در بازخورد شنوایی، شما را ملزم می کند تا گفتار خود را کند کنید یا صدای گفتار در دستگاه تحریف شود. روش دیگر تقلید از گفتار شما به طوری که به نظر می رسد که اگر شما در ارتباط با شخص دیگری صحبت می کنید. برخی از وسایل الکترونیکی کوچک در طول فعالیت های روزانه مانند سمعک پوشیده می شوند و صدای پس زمینه ای ایجاد می کنند که حواس کودک را پرت می کند و مشخص است به کاهش لکنت کمک می کند. از یک دکتر متخصص آسیب شناس زبان و گفتار بخواهید در مورد انتخاب دستگاه شما را راهنمایی کند.

سایر درمان ها

روشهای درمانی جایگزین مانند طب سوزنی، تحریک الکتریکی مغز و تکنیک های تنفس مورد بررسی قرار گرفته است اما به نظر نمی رسد مؤثر باشند. اگر تصمیم دارید که به دنبال درمان باشید، ایجاد یک محیط کم فشار می تواند به کاهش لکنت کمک کند.

به استحضار می رساند کلینیک تخصصی تشخیص و درمان لکنت زبان با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه تشخیص و درمان لکنت زبان کودکان و بزرگسالان، کادری مجرب و مجهز به مداخله های روز دنیا، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد، لازم به ذکر می باشد شرایط و امکانات ذکر شده این مرکز را بعنوان یکی از بهترین مراکز تشخیص و درمان لکنت زبان در تهران معرفی می نماید بصورتیکه از تمام نقاط ایران جهت تشخیص و درمان فرزند خود با لکنت زبان به این مرکز مراجعه می کنند.

 

آدرس شعبه شرق کلینیک تخصصی لکنت زبان: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران، فرمانیه، اقدسیه، قیطریه، منظریه، کامرانیه، پاسداران، شهید عراقی، مینی سیتی، شهید محلاتی، پایدار فرد، اسلامی، دولت، دیباجی، اختیاریه، دروس، قلهک، شریعتی، لویزان، تهرانپارس، هنگام، نارمک، رسالت، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب کلینیک تخصصی لکنت زبان: سعادت آباد، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی، خیابان سپیدار، خیابان شکوفه شمالی، کوچه نظری، پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب، سعادت آباد، جنت آباد، جنت آباد جنوبی، جنت آباد مرکزی، جنت آباد شمالی، اوین، ولنجک، ونک، امیرآباد، پونک، شهران، بلوار فردوس، صادقیه، مرزداران، ستارخان، شهرآرا، دهکده المپیک، دریاچه چیتگر، یافت آباد، شهریار، اسلام شهر و … می باشد.

 

شماره تماس کلینیک تخصصی لکنت زبان

۰۹۲۰۲۱۲۰۲۱۴-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقاله های مرتبط

درمان لکنت زبان

لکنت زبان در کودکان

گفتاردرمانی برای لکنت زبان

دکتر متخصص لکنت زبان کودکان

۱۸ سوال در مورد درمان لکنت زبان

نکاتی برای معلمان و خانواده ها درباره کودک دارای لکنت زبان

رویکردهای مختلف برای درمان لکنت زبان کودکان پیش دبستانی

آیا استرس و اضطراب می تواند باعث لکنت زبان شود یا آن را بدتر کند؟

۷ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • سلام من پسرم چند وقتی هستش که دچار لکنت زبان شده و از خدمات این مرکز استفاده میکنیم خداروشکر خیلی بهتر شده و نگرانیهای ما هم کمتر شده ولی میدونم که نباید درمان را قطع کنم و از زحمات این مرکز هم تشکر میکنم.

  • سلام‌ ممنون بابت خدمات خوب و صبر و حوصله زیادتون.

  • سلام من از خدمات این مرکز استفاده کردم، خداروشکر لکنت دخترم خیلی کم شده و هنوز هم تحت درمان گفتاردرمانی هستش و از پرسنل مرکز تشکر میکنم و بنظرم از بهترین مراکز درمان لکنت زبان در تهران هستش.

  • سلام واقعا خسته نباشید مرکز خیلی خوبی هستش و کادر خیلی خوب، صبور و با تجربه ای داره.
    سپاس

  • سلام و درود
    دختر بنده ۸ ساله و دچار لکنت زبان بود خداروشکر لکنت کاملا کنترل شده و دیروز بعد از ارزیابی توسط دکتر متخصص مرکز ترخیص شد.

  • سلام پسر بنده لکنت داشت و از طرف یکی از آشنایان به این مرکز معرفی شدیم و گفتار درمانی را شروع کردیم و نوسانهای زیادی داشت متاسفانه لکنت خیلی بالا و پایین داره و ما نامید نشدیم و درمان گفتار را ادامه دادیم. الان خداروشکر شش ماهی هستش که پسرم هیچ لکنتی نداشته از زحمات مرکز بخصوص دکتر سیانکی عزیز تشکر میکنم و همه خانواده ها را به صبر دعوت میکنم.

  • سلام و درود
    پسر بنده حدود دو سال هستش که لکنت دارد از طریق یکی از دوستان به این مرکز و دکتر حسینی معرفی شدم.
    امیدوارم این مرکز به ما کمک کنه خیلی از مراجعین را در مرکز می بینم که لکنتشون درمان شده و راضی هستند.
    سپاس از زحماتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × پنج =

× پشتیبانی 24 ساعته