یکی از مهمترین نگرانی ها و چالش هایی که والدین معمولا تجربه می کنند لجبازی در کودکان بیش فعال است که می تواند به میزان زیادی برای والدین خسته کننده باشد. یکی از علائم بسیار مهم کودکانی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند بیش فعالی است. اختلال بیش فعالی یکی از رایج ترین اختلالاتی است که در کودکان رخ می دهد و معمولا می تواند چالش های جدی را برای خود کودکان و والدین آنها به وجود بیاورد. لجبازی مشکلی است که معمولا با استفاده از برخی راهکارها قابل کنترل است و شما می توانید این مسئله را در کودکان بیش فعال خود کنترل کنید. اگر شما هم علاقه مند هستید تا اطلاعات بیشتری را درباره لجبازی در کودکان بیش فعال به دست بیاورید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید تا اطلاعات مورد نیاز خود را درباره این موضوع به دست بیاورید.

لجبازی در کودکان بیش فعال

لجبازی در کودکان بیش فعال چگونه است؟

کودکانی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند معمولا نشانه ها و علائم مختلفی را از خود نشان می دهند. یکی از مهمترین این علائم لجبازی در کودکان بیش فعال است که معمولا والدین آنها را به میزان زیادی اذیت می کند. والدین کودکان بیش فعال معمولا تجربیات مختلفی را نسبت به لجبازی او دارند و به همین علت است که همواره به دنبال برطرف کردن این لجبازی هستند. نکات مختلفی درباره این لجبازی در کودکان  بیش فعال وجود دارد که شما باید بدانید ولی مهمترین نکته ای که در این زمینه وجود دارد و شما باید به آن دقت داشته باشید این است که این لجبازی از روی قصد نیست و کودکان کنترلی روی این مسئله ندارند. به همین علت نیز متخصصان توصیه می کنند که به هیچ وجه بازخوردهای نامناسبی را به آنها نشان ندهید چرا که ممکن است مشکلات آنها را چند برابر کند.

علت لجبازی در کودکان بیش فعال

عدم داشتن تمرکز کافی از مهمترین دلایل لجبازی در کودکان بیش فعال

اگر بخواهیم دلایل و عواملی که روی لجبازی در کودکان بیش فعال تاثیرگذار هستند را به بخش های مختلف تقسیم بندی کنیم باید بدانید که یکی از مهمترین این موارد عدم داشتن تمرکز در کودکان  بیش فعال است. کودکانی که با این اختلال درگیر هستند معمولا نمی توانند توجه و تمرکز خود را روی یک موضوع خاص منعطف کنند. به همین علت زمانی که شما با آنها صحبت می کنید یا دستورالعمل هایی را به آنها ارائه می دهید و انتظار دارید که به آنها عمل کنند معمولا بازخورد مثبتی را دریافت نمی کنید و شما هم به عنوان والدین گمان می کنید که کودکان در حال لجبازی کردن با شما هستند. امروزه تکنیک های مختلفی وجود دارند که می توانند به این کودکان کمک کنند تا به شکل بهتری تمرکز خود را روی موضوعات خاص معطوف کنند و تا حدودی مشکلات لجبازی آنها نیز برطرف می شود.

دلایل لجبازی در کودکان بیش فعال

لجبازی یک باور غلط در کودکان بیش فعال

امروزه بسیاری از متخصصان بر این باور هستند که لجبازی یک باور غلط در کودکان است. در واقع بر خلاف آنچه که والدین این کودکان درباره آنها می گویند و گمان می کنند که کودکان بیش فعال معمولا روی تمام موضوعات لجبازی کرده و یکدنده هستند اصلا اینطور نیست و این کودکان در واقع مشکلات دیگری دارند که باعث می شود تا لجباز و یکدنده به نظر برسند. در واقع شما به عنوان والدین کودک حتما باید این مسئله را بپذیرید که کودکان بیش فعال رفتارهایی را از خود بروز می دهند که در بیشتر مواقع هیچ کنترلی روی آن ندارند و شما نمی توانید آنها را مقصر این موضوع بدانید.

مثالی از لجبازی در این کودکان

مثالی از لجبازی در این کودکان

اجازه دهید تا موضوعی که در بخش های قبلی درباره لجبازی در کودکان بیش فعال بیان کردیم را به شکل بهتری با یک مثال به شما ارائه دهیم. فرض کنید که شما با فرزند بیش فعال خود به مطب یک پزشک مراجعه کرده اید. در چنین شرایطی معمولا از فرزند خود انتظار دارید که کاملا ساکت بوده و روی صندلی به صورت ثابت بنشیند. اگر با ویژگی های یک کودک بیش فعال آشنایی داشته باشید حتما می دانید که چنین انتظاری از کودکان بیش فعال به هیچ وجه منطقی نیست و شما نمی توانید از آنها انتظار داشته باشید که خلاف آنچه که هستند عمل کنند. در بسیاری از مواقع والدین این رفتارهای کودک را لجبازی در کودکان بیش فعال می نامند که کاملا غلط و اشتباه است چرا که انتظار شما از کودک به جا نبوده است. چنین مثال هایی را می توانید در محیط های دیگر نیز به خوبی مشاهده کنید. به عنوان مثال زمانی که این کودکان به یک فروشگاه بزرگ می روند معمولا والدین نباید انتظار داشته باشند که کودک ساکت و آرام در کنار آنها قدم بزند. 

راهکار لجبازی در کودکان بیش فعال چیست؟

راهکار لجبازی در کودکان بیش فعال چیست؟

در بخش های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که لجبازی در کودکان بیش فعال یک مسئله کاملا غیرقابل کنترل برای آنها است و آنها نمی توانند روی این مسئله کنترلی داشته باشند. حال سوالی که برای برخی از والدین پیش می آید این است که راهکار چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شما باید سعی کنید سایر علائم و نشانه هایی که کودک از خود نشان می دهد را کاهش دهید. به عنوان مثال بیان کردیم که عدم داشتن تمرکز و توجه کافی یکی از مهمترین دلایل لجبازی در کودکان بیش فعال است. بنابراین شما می توانید با استفاده از استراتژی های درمانی مختلف این علائم را تا حد زیادی کاهش دهید و در نتیجه لجبازی را نیز در این کودکان کم کنید. 

نکاتی درباره رفتار درست با کودکان بیش فعال

نکاتی درباره رفتار درست با کودکان بیش فعال

زمانی که شما رویکرد اشتباهی را برای بهبود شرایط کودک اتخاذ می کنید و این مسئله را درک نمی کنید که لجبازی در کودکان بیش فعال مسئله ای است که آنها از روی عمد آن را انجام نمی دهند ممکن است در یک جمع تذکر زیادی به او بدهید، با او پرخاش کنید و حتی در بسیاری از مواقع ممکن است دست به تنبیه کردن او بزنید. به همین علت است که شما باید در گام اول سعی کنید رویکرد خود را نسبت به این مشکل تغییر دهید تا بتوانید گام های بعدی برای درمان و بهبود شرایط او را طی کنید. رویکرد صحیحی که شما می توانید در این زمینه داشته باشید این است که کودک بیش فعال خود را کاملا بپذیرید و با تمام مشکلاتی که دارد سعی کنید با او همراه و هم دل شوید تا بتوانید به خوبی تمام حرکت های او را درک کنید. فراموش نکنید که اگر رویکرد خود را تغییر ندهید ممکن است حتی پس از مدتی خود شما نیز درگیر پرخاشگری شوید و مشکلات زیادی را نیز برای خودتان به وجود بیاورید.

استراتژی های رفتاری ساده در لجبازی

استراتژی های رفتاری ساده در لجبازی

برخی از استراتژی های رفتاری ساده می تواند به شما کمک کند تا بتوانید شرایط بهتری را برای فرزندان خود فراهم کرده و لجبازی در کودکان بیش فعال را تا حد زیادی کاهش دهید. یکی از مهمترین راهکارهایی که در این زمینه وجود دارد این است که مشکلات و لجبازی های جزئی را نادیده بگیرید. زمانی که بیش از حد روی این موضوع تمرکز می کنید کودک کاملا اذیت می شود و از آنجایی که او کنترل چندانی روی لجبازی های خود ندارد معمولا بازخورد مناسبی را به شما نشان نمی دهد و ممکن است مشکلات و چالش های دیگری نیز برای او به وجود بیایند. سعی کنید از یک سیستم تشویق و تحریم استفاده کنید. در این روش در صورتی که کودک رفتار مثبتی را از خود نشان می دهد او را با چیزهایی که دوست دارد تشویق کنید و زمانی که رفتار منفی قابل چشم پوشی نشان می دهد نیز با محروم کردن او از چیزهایی که دوست دارد او را تنبیه کنید.

درمان لجبازی در کودکان بیش فعال

کمک گرفتن از یک درمانگر برای برطرف کردن لجبازی در کودکان بیش فعال

بدون شک اگر شما هم قصد دارید تا لجبازی در کودکان بیش فعال را تا حد زیادی کاهش دهید بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که از یک درمانگر متخصص در این زمینه مشورت بگیرید. یک درمانگر می تواند با ارائه استراتژی های درمانی به شما تا حد زیادی این مشکلات را در کودکان بیش فعال کاهش دهد. خدمات کاردرمانی امروزه اثر گذاری فوق العاده ای روی این مسئله دارند و با استفاده از این خدمات شما می توانید رفتارهای کودک را تا حد زیادی تحت کنترل در بیاورید. علاوه بر این روش های دیگری نیز امروزه برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به رفتار درمانی در کودکان و همینطور خدمات گروه درمانی اشاره کرد.

بهترین کلینیک برای درمان لجبازی کودکان بیش فعال

بهترین کلینیک برای درمان لجبازی کودکان بیش فعال

اگر شما هم جز آن دسته از والدینی هستید که به دنبال یک کلینیک حرفه ای برای درمان فرزندان بیش فعال خود هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما از خدمات کلینیک تخصصی ما در این زمینه نیز بهره مند شوید. ما در کلینیک تخصصی رفتار درمانی خود از بهترین درمانگرهای متخصص و با تجربه کمک می گیریم و خدمات درمانی خود را با مناسب ترین هزینه ممکن به شما ارائه می دهیم. استفاده از تکنولوژی های به روز در دنیا و همینطور جدیدترین روش های درمانی از دیگر مزایای کلینیک ما است.

 

مقاله های مرتبط

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

علائم بیش فعالی در کودکان

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونگی رویارویی با کودکان بیش فعال

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

مشکل خواندن در کودکان مبتلا به بیش فعالی

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

راهکارهایی برای موفقیت کودکان بیش فعال در مدرسه

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

بهترین راه برای بهبود درک مطلب در دانش آموزان بیش فعال

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

4 × 3 =

× پشتیبانی 24 ساعته