اختلال بیش فعالی یکی از اختلالاتی است که امروزه بسیاری از کودکان با آن درگیر هستند و همین عامل نیز باعث می شود تا این سوال برای والدین به وجود بیاید که این اختلال دقیقا تا چه سنی ادامه پیدا می کند؟ آیا این اختلال قابل درمان است؟ اگر قابل درمان است چقدر طول می کشد تا کودک بتواند به مشکلات خود که ناشی از این اختلال هستند غلبه کند؟ این سوالات تنها برخی از سوالاتی هستند که در این زمینه ممکن است برای والدین به وجود بیایند. ما در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه پیدا می کند و چقدر طول می کشد تا درمان شود؟ بنابراین اگر شما هم سوالاتی در این زمینه دارید به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

اختلال بیش فعالی

اگر با اختلالات روانی آشنایی داشته باشید حتما می دانید که اختلال بیش فعالی یکی از اختلالات رایج در کودکان می باشد که امروزه تعداد زیادی از کودکان با آن درگیر هستند. یکی از مهم ترین نکاتی که درباره این اختلال وجود دارد این است که قابل درمان می باشد و در صورتی که در سن درست تشخیص داده شود و البته تکنیک ها و متدهای درمانی مناسبی نیز به کار گرفته می شود می توان این اختلال را تا حد زیادی کنترل و حتی به طور قطعی نیز درمان کرد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه طبق تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته ۸۰ تا ۸۵ درصد از رفتارهای ناشی از اختلال بیش فعالی قابل درمان می باشند و دیگر مانند گذشته والدین نیازی به نگرانی در خصوص آینده خود ندارند. با این حال نباید فراموش کنید که ۱۵ الی ۲۰ درصد از این رفتارها همچنان ممکن است در آینده نیز گریبانگیر افراد شوند و مشکلاتی را برای آنها به همراه داشته باشند.

شروع و ادامه اختلال بیش فعالی

پیش از آن که بخواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که این اختلال دقیقا تا چه سنی ادامه پیدا می کند باید بدانید که نشانه های اختلال بیش فعالی از سن سه سالگی قابل شناسایی هستند و معمولا کودک در همین سنین رفتارهایی را از خود نشان می دهد. البته تشخیص این اختلال باید توسط یک متخصص صورت گیرد چرا که در برخی از مواقع بیش فعالی ممکن است با سایر اختلالات روانی اشتباه گرفته شود. پس از مشاهده اولین علائم ممکن است مشکلاتی که برای کودک در این زمینه به وجود می آید ادامه پیدا کرده و حتی تا سنین بلوغ نیز ادامه پیدا کند. امروزه نوجوانان بسیار زیادی هستند که با مشکلات ناشی از اختلال بیش فعالی در سنین کودکی درگیر هستند و هنوز هم چالش هایی را در این زمینه تجربه می کنند. علاوه بر این برخی از علائم را افراد معمولا تا پایان عمر تجربه می کنند و این مشکلات دائما گریبانگیر آنها هستند.

بیش فعالی تا چه سنی ادامه پیدا می کند؟

نکته بسیار مهمی که درباره اختلال بیش فعالی وجود دارد این است که تا سن ۲۰ سالگی تقریبا بخش عمده ای از مشکلاتی که در سن کودکی به وجود می آمدند قابل حل و درمان خواهد بود و نشانه ها و علائم مربوط به این اختلال تا این سن به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. البته باید بدانید که در این مسیر استفاده از متدها و روش های درمانی علاوه بر این که می تواند سن کاهش این علائم را کمتر کند بلکه می تواند میزان علائمی که کاهش پیدا می کنند را نیز افزایش دهد. به عنوان مثال کودکانی که به طور مرتب زیر نظر یک متخصص از خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی و … استفاده می کرده اند در سنین پایین تر موفق شده اند تا علائم خود را کاهش دهند و در نتیجه در سنین بالاتر شرایط بهتری را تجربه کرده اند. بنابراین به طور کلی می توان گفت بیشتر نشانه های این اختلال تا سن ۲۰ سالگی برطرف می شوند ولی هنوز هم علائمی وجود خواهند داشت که تا آخر عمر با فرد همراه هستند.

چه نشانه هایی تا پایان عمر با فرد باقی می مانند؟

سوال دیگری که معمولا والدین درباره مدت زمانی که اختلال بیش فعالی طول می کشد می پرسند این است که دقیقا کدام رفتارها تا سنین بزرگسالی نیز ادامه پیدا کرده و همواره همراه فرد می مانند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مهم ترین رفتارهایی که تغییر دادن آنها بسیار سخت است رفتارهای تکانشی می باشد. اختلالات رفتاری نیز همچنان در بزرگسالی در این افراد مشاهده می شود. به عنوان مثال ممکن است ایستادن در صف برای افرادی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند بسیار سخت باشد و همینطور انجام دادن فعالیت هایی که نیازمند تمرکز بسیار بالایی هستند نیز معمولا برای این افراد مشکل ساز و چالش برانگیز است. از دیگر علائم و مشکلاتی که در این افراد باقی می ماند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-عجول بودن در زمان رانندگی

-مشاغل خود را خیلی سریع تر از حالت عادی تغییر می دهند.

-نمی توانند روی یک حوزه خاص متمرکز شوند.

تکنیک های درمانی برای درمان علائم مربوط به اختلال بیش فعالی

در بخش های قبلی درباره این موضوع صحبت کردیم که با استفاده از تکنیک ها و متدهای درمانی می توان تا ۸۵ درصد از نشانه ها و علائم اختلال بیش فعالی را کنترل و درمان کرد و شرایط بسیار بهتری را برای فرد به وجود آورد. یکی از این تکنیک ها خدمات کاردرمانی است که به فرد کمک می کند تا بتواند مهارت های حرکتی خود را تقویت کند. مشکلات حرکتی از جمله رایج ترین مشکلات بیش فعالی هستند که با استفاده از کاردرمانی قابل درمان می باشند. از دیگر خدمات و تکنیک های درمانی نیز می توان به گفتاردرمانی اشاره کرد که امروزه برای درمان مشکلات زبانی و مشکلات ارتباطی در کودکان و افرادی که با مشکل بیش فعالی درگیر هستند مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر تکنیک های درمانی نیز می توان به رفتار درمانی، گروه درمانی و … اشاره کرد که هر یک از آنها برای برطرف کردن طیف خاصی از مشکلات بیش فعالی استفاده می شوند.

آیا می توان علائم بیش فعالی را به طور کامل از بین برد؟

این سوال احتمالا به ذهن بیشتر افرادی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند یا والدین آنها رسیده است. در پاسخ به آن باید گفت که طبق تحقیقاتی که انجام شده است تنها ۳۷ درصد از افرادی که اختلال بیش فعالی در سن مناسب در آنها تشخیص داده شده است و روش های درمانی استاندارد نیز برای درمان آنها مورد استفاده قرار گرفته به طور کامل نشانه ها و علائم این اختلال را از بین برده اند و باقی افراد هنوز هم با مشکلاتی در این خصوص درگیر هستند. بنابراین این مسئله که آیا شما می توانید علائم اختلال بیش فعالی را به طور کامل در کودکان از بین ببرید نه تنها به روش های درمانی که استفاده می کنید بستگی دارد بلکه کاملا وابسته به شرایط خود کودک نیز می باشد و نمی توان به صورت قطعی گفت که حتما این علائم به طور کامل از بین می روند. با این حال همچنان نباید فراموش کنید که ۸۰ تا ۸۵ درصد از این مشکلات قطعا با روش های درمانی قابل درمان هستند.

با روش های درمانی علائم اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه پیدا می کند؟

در صورتی که از روش های درمانی استاندارد توسط یک متخصص برای درمان کودکانی که با اختلال بیش فعالی درگیر هستند استفاده شود تا حد زیادی می توان علائم را کنترل کرد. طبق آزمایش هایی که در این زمینه صورت گرفته است کودکانی که از یک متخصص با تجربه و با دانش بالا در این زمینه کمک گرفته اند معمولا تا سن نوجوانی موفق می شوند به بیشتر مشکلات خود غلبه کنند و بتوانند شرایط بهتری را برای خود فراهم کنند.

بهترین کلینیک تخصصی برای درمان بیش فعالی

با توجه به نکاتی که در بخش های قبلی بیان کردیم احتمالا شما هم علاقه مند شده اید تا از خدمات بهترین کلینیک تخصصی برای درمان اختلال بیش فعالی کمک بگیرید تا بتوانید سن درمان بیش فعالی را کاهش داده و در کوتاه ترین زمان بهترین نتیجه را دریافت کنید. اگر شما هم به دنبال چنین کلینیکی هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از خدمات مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی در این زمینه استفاده کنید. مرکز تخصصی درمان بیش فعالی ما یکی از بهترین مراکز فعال در این حوزه است که خدمات جامع و کاملی را به شما ارائه می دهد و از متخصصان با تجربه و با دانش بالا نیز بهره می برد. ما در کلینیک تخصصی خود طیف گسترده ای از این خدمات را به شما ارائه می دهیم و علاوه بر این هزینه استفاده از این خدمات نیز مناسب است.

کلینیک تخصصی بیش فعالی

صحبت پایانی

اختلال بیش فعالی معمولا تا سنین نوجوانی ادامه پیدا می کند و پس از آن تنها برخی از نشانه ها و علائم تا آخر عمر با فرد همراه هستند. با استفاده از روش های درمانی که در این زمینه وجود دارد می توان میزان این علائم را در سنین بالا کاهش داد.

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

مرکز تخصصی رفتار درمانی کودکان

مرکز تخصصی درمان اختلال یادگیری

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد.