اختلال حسی یکی از اختلالاتی است که امروزه به طور گسترده ای در بسیاری از کودکان مشاهده می شود. کاردرمانی در اختلال حسی می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و در درمان کودکانی که با این اختلال درگیر هستند بسیار مفید باشد. در واقع کاردرمانی می تواند به این افراد کمک کند تا مهارت های روزمره ای که به علت اختلال حسی از دست داده اند را دوباره به دست آورده و یک زندگی رضایت بخش را برای خود داشته باشند. اگر نگاهی به مزایای کاردرمانی در اختلال حسی داشته باشیم مشاهده می کنیم که بسیاری از افرادی که از این خدمات استفاده کرده اند موفق شده اند تا بر چالش های خود که ناشی از این اختلال بوده اند غلبه کرده و بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنند.

کاردرمانی در اختلال حسی

خدمات کاردرمانی در اختلال حسی

امروزه یکی از اختلالاتی که به میزان زیادی در کودکان مشاهده می شود و در اغلب مواقع نیز نادیده گرفته می شود اختلال پردازش حسی است که می تواند چالش های جدی را برای کودک به وجود بیاورد. این اختلال زمانی در افراد رخ می دهد که افراد نتوانند اطلاعات حسی را به خوبی دریافت و پردازش کنند و همین مسئله نیز در زندگی روزمره مشکلاتی را برای آنها به وجود می آورد. نکته مهم دیگر درباره این افراد این است که در واکنش نشان دادن به اطلاعات حسی که دریافت می کنند نیز معمولا مشکلات و چالش هایی را تجربه می کنند. کاردرمانی در اختلال حسی می تواند مزایای بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و به این افراد کمک کند تا مهارت های از دست رفته خود را بهبود دهند. معمولا طیف گسترده ای از کودکانی که از خدمات کاردرمانی در اختلال حسی استفاده می کنند موفق می شوند که بسیاری از چالش های زندگی خود را از بین ببرند و زندگی بهتری را تجربه کنند.

مشکلات ناشی از اختلال حسی

مشکلات ناشی از اختلال حسی

در بخش قبلی درباره این که اختلال پردازش حسی به چه اختلالی گفته می شود کمی صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. به طور کلی این اختلال را می توان یک وضعیت عصبی پیچیده در افراد و به خصوص کودکان دانست که بر نحوه تجربه و پردازش احساسات آنها نیز تاثیر مستقیم میگذارد و همین مسئله برای آنها چالش برانگیز می شود. زمانی که سیگنال های حسی که وارد می شوند به خوبی در فرد پردازش نمی شوند روال روزانه افراد را دچار مشکل کرده و باعث می شوند تا آنها تجربیات حسی درستی را نداشته باشند. نکته مهمی که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که این مشکلات حسی ممکن است شامل موارد و احساسات مختلف شود که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-حس شنوایی

-حس بینایی

-حس بویایی

-حس لمس

-حس چشایی

-بینابینی

سیستم دهلیزی

حس عمقی

مشکلات ناشی از اختلال حسی

نکاتی که باید درباره سیستم حسی بدانید.

سیستم حسی در واقع جزئی از سیستم عصبی در بدن افراد به شمار می آید که پیام هایی را به دنیای فیزیکی که ما در آن قرار داریم منتقل می کند. این پیام ها در واقع حسی از این موضوع که ما چه کسی هستیم یا در رابطه با دنیای بیرون در چه جایگاهی قرار گرفته ایم را منتقل می کند. زمانی که سیستم حسی ما به خوبی عمل نمی کند و به اصطلاح دست نخورده است مهارت های اساسی برای رشد و یادگیری در سطوح بالاتر در افراد به وجود نمی آید. همین مسئله نیز می تواند به طور مستقیم روی نحوه رشد کودک تاثیرگذار باشد و مشکلات و چالش های جدی را برای کودک به وجود بیاورد. خدمات کاردرمانی در اختلال حسی به کودک کمک می کند تا مهارت هایی که به علت مشکلات رشد به دست نیاورده را به دست بیاورد یا این که اگر آنها را به صورت ناقص به دست آورده ترمیم کند.

اهمیت کاردرمانی در اختلال حسی

اهمیت کاردرمانی در اختلال حسی

مشکلات حسی و اختلال حسی معمولا با اختلال اوتیسم نیز همراه می شوند. بیشتر کودکانی که با اختلال اوتیسم درگیر هستند معمولا مشکلات اختلال حسی را نیز تجربه می کنند. همین عامل نیز باعث می شود تا اهمیت کاردرمانی در اختلال حسی بسیار بیشتر از گذشته احساس شود. یک کاردرمانگر در گام اول ابتدا ارزیابی می کند که وضعیت حسی کودک در چه مرحله ای قرار گرفته است و چه استراتژی های مرتبط با کاردرمانی در اختلال حسی می توانند برای او مفید باشند. در ادامه متخصص کاردرمانی تلاش می کند تا استراتژی های رفتاری را در اختیار خانواده و معلمان و مربیان کودک قرار دهد. فراموش نکنید مشکلاتی که این کودکان تجربه می کنند معمولا شامل مهارت های روزمره نیز می شود که از جمله آنها می توان به مسواک زدن، دستشویی و حمام رفتن، بستن بند کفش و … اشاره کرد. کاردرمانی در اختلال حسی می تواند به میزان زیادی در برطرف کردن مشکلاتی که در این مهارت ها وجود دارند مفید باشد و به همین علت نیز در این اختلال از اهمیت بالایی برخوردار است. 

مشکلاتی که کودکان با اختلال حسی تجربه می کنند؟

مشکلاتی که کودکان با اختلال حسی تجربه می کنند؟

در ادامه صحبت درباره کاردرمانی در اختلال حسی اجازه دهید تا با مشکلاتی که معمولا این کودکان در اختلال حسی تجربه می کنند نیز بیشتر آشنا شویم. از جمله این مشکلات و چالش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-مسائل مربوط به خوردن غذا و نوشیدن انواع نوشیدنی ها

-مقاومت در برابر به آغوش کشیده شدن یا به آغوش کشیدن

-تاخیر در مهارت های حرکتی مانند خزیدن، ایستادن، راه رفتن یا دویدن

-حساسیت یا واکنش بیش از حد به تحریک شدن مانند دوست نداشتن انواع صداها، بوها یا لمس شدن های خاص

-معمولا در کلاس درس یا در زمان یادگیری مسائل جدید مشکلات و چالش های جدی را تجربه می کنند.

در صورتی که کودک شما هر یک از این علائم را تجربه می کند به شما پیشنهاد می کنیم حتما به یک متخصص کاردرمانی در این زمینه مراجعه کنید. استفاده از خدمات کاردرمانی در اختلال حسی نیز در این زمینه می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.

کاردرمانی در اختلال حسی چگونه عمل می کند؟

کاردرمانی در اختلال حسی چگونه عمل می کند؟

پس از آن که کاردرمانگر به طور کامل وضعیت کودک را مورد بررسی قرار می دهد مکانیزم های مقابله ای را برای مقابله با وضعیتی که کودک در آن قرار دارد طراحی می کند و این مکانیزم ها را با کودک تمرین کرده و آنها را در اختیار والدین کودک نیز قرار می دهد. در ادامه متخصص کاردرمانی برنامه های درمانی نیز در اختیار شما قرار می دهد که حتما باید طبق برنامه به آن عمل کنید. یکی از رویکردهای بسیار مهمی که کاردرمانگر باید در ارائه خدمات کاردرمانی در اختلالات حسی به آن توجه داشته باشد این است که محیطی امن را برای کودک فراهم کند. زمانی که کودک در یک محیط امن قرار می گیرد می تواند ارتباط بهتری را با متخصص کاردرمانی برقرار کند و از این طریق مهارت های خود را به میزان زیادی ارتقا دهد.

عوامل موثر بر درمان اختلال حسی با استفاده از کاردرمانی

عوامل موثر بر درمان اختلال حسی با استفاده از کاردرمانی

در صورتی که قصد استفاده از خدمات کاردرمانی در اختلال حسی را دارید باید دقت داشته باشید که عوامل مختلفی روی درمان کودکانی که با این اختلال درگیر هستند تاثیرگذار می باشند. یکی از مهمترین این عوامل مرتب بودن جلسات درمانی است. خدمات کاردرمانی در اختلال حسی حتما باید طبق برنامه ریزی متخصص انجام شوند و نباید وقفه ای بین جلسات درمانی رخ دهد. وضعیت کودک باید در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا استراتژی های درمانی جدید برای کودک اتخاذ شود. استفاده از تکنولوژی ها و روش های جدید در حوزه کاردرمانی در اختلال حسی نیز می تواند به میزان زیادی روی روند درمان تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که نحوه رفتار والدین با کودک و همینطور تشویق کردن کودک و انگیزه دادن به او نیز می تواند روی این مسئله تاثیرگذار باشد.

آیا کاردرمانی اختلال حسی را درمان می کند؟

آیا کاردرمانی اختلال حسی را درمان می کند؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آمده باشد این است که آیا کاردرمانی در اختلال حسی می تواند باعث درمان شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کاردرمانی می تواند در اختلال حسی بسیار مفید باشد و وضعیت کودک را بهبود دهد. علاوه بر این خدمات کاردرمانی می توانند برای کاهش مشکلات کودکانی که با این اختلال درگیر هستند نیز مفید باشد و وضعیت زندگی آنها را بهتر کند. با این حال کاردرمانی به صورت قطعی نمی تواند اختلال حسی را درمان کند و شما باید در زمان استفاده از خدمات کاردرمانی در اختلال حسی حتما به این نکته دقت داشته باشید.

بهترین مرکز کاردرمانی در اختلال حسی

بهترین مرکز کاردرمانی در اختلال حسی

اگر شما هم به دنبال بهترین مرکز کاردرمانی در اختلال حسی هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما از خدماتی که ما در کلینیک تخصصی خود به شما ارائه میدهیم استفاده کنید. استفاده از این خدمات می تواند از جهات مختلف برای شما مفید و سودمند باشد. هزینه مناسب استفاده از خدمات کاردرمانی در اختلال حسی، کیفیت بالای خدمات درمانی که به شما ارائه می شود و استفاده از خدمات آنلاین می توانند به عنوان مهمترین مزایای استفاده از خدمات این کلینیک شناخته شوند.

 

مقاله های مرتبط

اوتیسم و بیش حسی

بیش فعالی و بیش حسی

حس لامسه چیست؟

تدافع لمسی چیست؟

اختلال تشحیص حسی

حس عمقی چیست؟

سیستم دهلیزی چیست؟

اختلال حرکتی مبتنی بر حس

خود تنظیمی حسی چیست؟

اختلال پردازش دیداری

علائم اختلال پردازش دیداری

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟ 

اختلال یکپارچگی حسی چیست؟

اختلال مدولاسیون حسی چیست؟

درمان اختلال پردازش شنوایی

حساسیت شنیداری چیست؟

حس شنوایی و پردازش حس شنیداری

علائم مسائل حسی در کودکان

صندلی و کوسن های حسی

رژیم حسی درمانی در کودکان

رژیم حسی برای اوتیسم

تاثیر رژیم حسی در اوتیسم

درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم

اختلال پردازش حسی و ناتوانی یادگیری

یکپارچگی حسی: ۴ سطح یکپارچگی حسی که از “ترافیک حسی” در مغز جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

9 + 20 =

× پشتیبانی 24 ساعته