گاهی اوقات ممکن است دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه (ADHD) در درک مطلب دچار مشکل باشند، برای درک مطالب خواندنی، دانش‌آموز باید قادر به تشخیص و رمزگشایی کلمات و همچنین حفظ توجه و تلاش باشد. درک مطلب مستلزم توانایی استفاده موثر از حافظه فعال و پردازش اطلاعات به صورت کارآمد و به موقع است. از آنجایی که کودکان مبتلا به بیش فعالی در این زمینه ها نقص دارند، خواندن می تواند دشوار باشد. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که درمان بیش فعالی در بهبود مهارت‌های خواندن مهم است، استراتژی‌های دیگری نیز وجود دارد که این دانش‌آموزان می‌توانند از آنها برای بهبود یادگیری استفاده کنند. در این مقاله به بررسی بهترین راه ها برای بهبود درک مطلب در دانش آموزان بیش فعال می پردازیم.

کودکان مبتلا به بیش فعالی را در معرض ادبیات مورد علاقه قرار دهید.

آیا کودک مبتلا به بیش فعالی دارید که در خواندن خوب مشکل دارد؟ سعی کنید به چنین کودکانی کتاب هایی درباره موضوعاتی بدهید که واقعاً به آنها علاقه دارند. به عنوان مثال اگر دانش آموزی قطار را دوست دارد از کودک بخواهید کتابی درباره این موضوع بخواند. دادن کتاب‌هایی به کودکان در مورد موضوعاتی که از آنها لذت می‌برند می‌تواند به آنها کمک کند تا موضوعات را بهتر به خاطر آورند. دانش‌آموزان مبتلا به بیش‌فعالی به متن‌هایی که هیجان‌انگیز، محرک و کوتاه‌تر هستند بهتر توجه می کنند.

به دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی کمک کنید تا متمرکز بمانند.

حواس‌پرتی‌های بیرون را در طول زمان مطالعه به حداقل برسانید. برخی از دانش‌آموزان در مکان‌های ساکت بهتر مطالعه می‌کنند در حالی که برخی دیگر نویز سفید مانند صداهای پس‌زمینه یا موسیقی هنگام مطالعه را ترجیح می‌دهند. به دانش‌آموز اجازه دهید تا در بخش‌هایی از زمان مطالعه کند و برای حرکت و تمرکز مجدد استراحت کند. به دانش آموزان بیاموزید که چگونه از یک نشانه برای حفظ جایگاه خود در صفحه استفاده کنند. نشانه را هر بار یک خط به پایین صفحه بکشید. هنگام خواندن متن‌های طولانی‌تر، به دانش‌آموزان کمک کنید مطالب خواندنی را به بخش‌های کوتاه‌تر تقسیم کنند تا آنقدر زیاد نباشد.

 

 

راهبردهای خواندن فعال را آموزش دهید.

راهبردهای خواندن فعال مانند خط کشی و یادداشت برداری را آموزش دهید. مدادهای معمولی و رنگی، خودکارهای رنگی و هایلایت و یادداشت های پس از آن را در اختیار دانش آموزان قرار دهید. برای یادداشت کردن نکاتی که باید به خاطر بسپارید از یادداشت های پس از آن استفاده کنید. از رنگ های مختلف برای برجسته کردن نقاط یا قسمت های مهم استفاده کنید. از مداد یا نشانگر برای خط کشیدن، ستاره، دایره و غیره استفاده کنید.

اگر دانش آموز قادر به نوشتن در کتاب نیست، یکی از گزینه ها این است که والدین نسخه دوم کتاب را خریداری کنند تا دانش آموز بتواند اطلاعات کلیدی را برجسته کند. گزینه دیگر ارائه فتوکپی از مطالب است. دانش آموز را از طریق این فرآیند راهنمایی کنید، استراتژی ها را توضیح دهید و مدل سازی کنید، نکات مهم را با هم برجسته کنید. به ارائه این تمرین هدایت شده ادامه دهید تا به دانش آموز کمک کند تا شایستگی خود را با این مهارت “خواندن فعال” و سایر مهارت ها توسعه دهد.

پیش نمایش محتوا برای بهبود درک مطلب

پیش نمایش محتوا با دانش آموز نکات کلیدی مطالب خوانده شده را به همان ترتیبی که در متن آمده است خلاصه کنید. اطلاعات کلی درباره حوزه موضوع، محیط، شخصیت ها، درگیری های داستان و غیره ارائه دهید. قبل از اینکه دانش آموز شروع به خواندن یک متن کند با مرور عنوان انتخاب خواندن، سرفصل ها، تصاویر، جملات پررنگ یا مورب، ستون های فرعی و سؤالات فصل، آنها را از طریق چندین تکنیک پیش نمایش راهنمایی کنید. در مورد نحوه سازماندهی مطالب خواندن صحبت کنید.

به بچه های بیش فعال بیاموزید که با صدای بلند بخوانند.

به دانش آموز بیاموزید که با صدای بلند بخوانند. برخلاف خواندن بی‌صدا، بلند خواندن به معنای بیان کلمات با صدای بلند می باشد. دیگران نباید خواندن دانش آموز را بشنوند. خواندن با صدای بلند یک استراتژی خوب برای کمک به درک مطلب است اما برای برخی از دانش آموزان، روند خواندن را کند می کند و می تواند خسته کننده باشد. خواندن بی سر و صدا برای بچه هایی که مشکل توجه دارند می تواند سخت باشد. ورودی شنیداری که از بلند خواندن دریافت می‌کنند اغلب به این دانش‌آموزان کمک می‌کند تا روی متن تمرکز کنند.

استفاده از روش های نظارتی برای دانش آموزان بیش فعال

به دانش‌آموزان تکنیک‌هایی را آموزش دهید تا بر میزان درک مطالبی که می‌خوانند نظارت کنند. تمرین بازنویسی و خلاصه کردن پاراگراف ها، پرسیدن سؤالات در مورد مطالب در حین خواندن، پیش بینی در مورد آنچه ممکن است بعداً اتفاق بیفتد و بازخوانی برای وضوح بهتر می باشد.

معلم می تواند این مهارت را با خواندن با صدای بلند برای دانش آموزان و توقف در نقاط مختلف متن برای اظهار نظر در مورد فرآیندهای ذهنی مربوط به درک مطلب، الگوبرداری کند. هنگامی که دانش آموزان مطالبی را می خوانند، ممکن است از استفاده از ضبط صوت برای خلاصه کردن این فرآیندها با کمک راهنمایی معلم بهره ببرند.

راهکار دیگر این است که معلم به دانش آموز کمک کند تا زیر ایده های کلیدی خط بکشد. از دانش آموز بخواهید نکات برجسته شده را در ضبط صوت بخواند، دوباره پخش کند و سپس در مورد آن ایده ها صحبت کند. برخی از دانش‌آموزان از تجسم مطالب، نشان دادن نکات، ساختن نمودارها و تصاویر برای افزایش یادآوری و درک عناصر اصلی در یک متن سود می‌برند.

به دانش آموزان بیش فعال فرصت بیشتری برای مطالعه بدهید.

به دانش آموز زمان طولانی برای مطالعه اختصاص دهید. بسیاری از دانش‌آموزان مبتلا به بیش فعالی که دارای ضعف در حافظه فعال و سرعت پردازش پایین‌تر اطلاعات هستند از زمان بیشتری برای خواندن و درک مطالب بهره می‌برند. این زمان طولانی به دانش‌آموز فرصت کافی برای پردازش مؤثر مطالب می‌دهد. با زمان بیشتر، آنها می توانند برای روشن شدن هر گونه سردرگمی به گذشته نگاه کنند و برای درک بهتر متن را دوباره بخوانند.

 

مقاله های مرتبط

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

علائم بیش فعالی در کودکان

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونگی رویارویی با کودکان بیش فعال

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

مشکل خواندن در کودکان مبتلا به بیش فعالی

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 − دو =

× پشتیبانی 24 ساعته