کودکان بیش فعال در مدرسه معمولا نمی توانند عملکرد چندان مطلوبی را از خود به نمایش بگذارند و چالش ها و مشکلات جدی را در این خصوص تجربه می کنند. حال ممکن است این سوال برای بسیاری از والدین به وجود بیاید که برای عملکرد بهتر کودکان بیش فعال در مدرسه چه اقداماتی را می توان انجام داد؟ پیش از هر چیز شما باید سعی کنید ابتدا با روحیات و شرایط فرزند خود آشنا شوید و به درک عمیقی از رفتارهای آنها دست پیدا کنید. در گام بعدی شما می توانید با اتخاذ برخی از استراتژی های خاصی آنها را آماده ورود به مدرسه کنید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره کودکان بیش فعال در مدرسه صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

آماده کردن کودکان بیش فعال در مدرسه

محیط کلاس مدرسه همواره می تواند چالش هایی را برای کودکان بیش فعال داشته باشد. انجام دادن وظایف مدرسه در کلاس های درس برای این کودکان بسیار سخت و دشوار است. آنها معمولا نمی توانند بی حرکت یا بی صدا برای مدت زمان زیادی باقی بمانند و روی موضوعات مشخص تمرکز داشته باشند. شاید ناامید کننده ترین چیز درباره این کودکان این است که آنها واقعا می خواهند که بتوانند بیشتر مفاهیم را یاد بگیرند و مانند همسالان خود عمل کنند. نقایص عصبی که در این کودکان وجود دارد و بسیاری از مشکلات دیگر می تواند به میزان زیادی از این مسئله جلوگیری کند. شما به عنوان والدین می توانید به عملکرد کودکان بیش فعال در مدرسه کمک کنید و آنها را آماده ورود به مدرسه کنید. در واقع شما آنها را آماده خواهید کرد تا با چالش هایی که مدرسه برای آنها ایجاد می کند مقابله کند.

تاثیر والدین روی عملکرد کودکان بیش فعال در مدرسه

شما به عنوان والدین می توانید تاثیر زیادی روی عملکرد کودکان بیش فعال در مدرسه داشته باشید. می توانید با کمک خود کودکان استراتژی های عملی را پیاده سازی و تمرین کنید که به یادگیری آنها در داخل و خارج از محیط مدرسه کمک می کند. علاوه بر این شما می توانید با معلمان کودک خود در ارتباط باشید و به آنها بیاموزید که چگونه باید با کودک شما ارتباط برقرار کنند. مهمترین تاثیری که شما می توانید روی این کودکان داشته باشید این است که به صورت مداوم از آنها حمایت کنید و با اتخاذ استراتژی هایی که در ادامه بیان می کنیم به آنها انگیزه دهید تا هر روز مطالب جدیدتری را بیاموزند، با چالش های آموزشی مواجه شوند و در محیط مدرسه و حتی فراتر از آن موفق عمل کنند.

آیا معلمان به تنهایی می توانند به کودکان بیش فعال کمک کنند؟

یک نکته بسیار مهم که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که معلمان با وجود این که با هر کودک باید به طرز خاص و منحصر به فردی رفتار کنند ولی همواره این انتظار را دارند که یک کودک بیش فعال را در کلاس درس خود داشته باشند. ممکن است این معلمان تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا به کودکان بیش فعال در مدرسه کمک کرده و به آنها انگیزه یادگیری بدهند ولی زمانی که مشارکت والدین کودک نیز به کمک آنها می آید اثرگذاری روش های این معلمان چند برابر می شود. در واقع والدین این قدرت را دارند که با حمایت از فعالیت هایی که معلم در مدرسه انجام می دهد بتوانند کودک خود را کاملا آماده یادگیری مطالب جدید کرده و به او کمک کنند تا بهترین عملکرد را در مدرسه داشته باشد.

هدف از ارائه استراتژی های رفتاری با کودکان بیش فعال چیست؟

در ادامه این مطلب قصد داریم برخی از استراتژی هایی را ارائه دهیم که به عملکرد کودکان بیش فعال در مدرسه کمک می کنند ولی ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که هدف از ارائه این استراتژی ها چیست؟ شما به عنوان والدین کودک موظف هستید که نیازهای او را به درستی تشخیص دهید و به اطلاع معلمان و مدیران مدرسه برسانید. در واقع شما باید اطمینان حاصل کنید که ارتباط خوبی را بین معلمان و کودک خود برقرار می کنید. هدف متقابل شما این است که متوجه شوید دقیقا چگونه باید به موفقیت هرچه بیشتر کودک بیش فعال خود کمک کنید. برای این کار نیز حتما باید از مشورت های معلمان مدرسه کودک خود استفاده کنید که می توانند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهند.

راهکارهایی برای موفقیت کودکان بیش فعال در مدرسه

-پیش از شروع سال تحصیلی سعی کنید با معلمان مدرسه کودک خود جلساتی را برگزار کنید و به شکلی برنامه ریزی کنید که حداقل ماهی یک بار بتوانید با آنها جلسه برگزار کنید و درباره شرایط کودک خود با آنها صحبت کنید.

-حتما سعی کنید روی جلساتی که برنامه ریزی کرده اید پایبند باشید.

-سعی کنید اهدافی را برای موفقیت کودکان بیش فعال در مدرسه مشخص کنید و مطابق با این اهداف اقدام به برنامه ریزی کنید.

-به آنچه که معلمان درباره شرایط فرزند شما می گویند گوش دهید و سعی کنید به آنها عمل کنید.

– سعی کنید اطلاعات مختلف را با معلمان فرزند خود به اشتراک بگذارید تا بتوانید به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید.

– در پایان سعی کنید یک تصویر کامل از میزان پیشرفت فرزند خود را تصور کنید.

انتظارات را از کودکان بیش فعال در مدرسه ثابت نگه دارید!

یکی از رایج ترین مشکلاتی که کودکان بیش فعال در مدرسه دارند این است که نمی توانند دستورالعمل های پیچیده را دنبال کنند. این مسئله نیز باعث می شود تا نتوانند وظایف و تکالیف خود را به درستی انجام دهند. یکی از بهترین راهکارهایی که برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد این است که معلمان تلاش کنند تا قوانین و دستورالعمل های کلاس را تا حد امکان ساده نگه دارند. زمانی که این قوانین و دستورالعمل ها ساده باشند پیروی کردن از آنها برای کودکان بیش فعال ساده تر می شود و مهارت های یادگیری آنها نیز تقویت می شود. نکته مهم دیگری که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که از کودک بخواهید تا دستورالعملی که شما بیان کرده اید را تکرار کند تا مطمئن شوید که به خوبی متوجه منظور شما شده است.

محدود کردن حواس پرتی کودکان بیش فعال در مدرسه

دانش آموزان و کودکان بیش فعال معمولا مشکلات زیادی را در حوزه حواس پرتی تجربه می کنند و نمی توانند در کلاس درس روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشند. بنابراین شما به عنوان والدین و همینطور معلمان کودک باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند. برای محدود کردن حواس پرتی های کودکان بیش فعال در مدرسه بهتر است که اجازه نشستن آنها در کنار پنجره را ندهید و در کلاس درس نیز سعی کنید محیط آرامی را در اختیار او قرار دهید تا وظایف خود را انجام دهد. علاوه بر این سعی کنید محرک های بصری را نیز تا حد امکان از او دور کنید تا باعث حواس پرتی او نشوند. در صورتی که کودک هنوز هم در کنترل کردن حواس پرتی های خود مشکلاتی را تجربه می کند به شما پیشنهاد می کنیم که او را در نزدیک معلم بنشانید. این کار به تمرکز بیشتر او کمک خواهد کرد.

به رفتارها و عملکرد خوب کودک بیش فعال پاداش دهید.

از جمله مهمترین تکنیک هایی که امروزه می تواند به میزان زیادی روی عملکرد کودکان بیش فعال در مدرسه تاثیرگذار باشد پاداش دادن به رفتارها و عملکرد خوب کودکان در مدرسه است. پاداش دادن به کودکان بیش فعال می تواند به میزان زیادی باعث ایجاد انگیزه در آنها شود. این انگیزه نیز در یادگیری بهتر مطالب مختلف و همینطور پیروی کردن از دستورالعمل ها و انجام دادن وظایف و تکالیف به آنها کمک می کند. نکته بسیار مهمی که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که این پاداش ها باید متنوع باشند چرا که کودکان بیش فعال خیلی سریع نسبت به جوایز و پاداش های تکراری واکنش نشان می دهند.

کمک به کودکان بیش فعال در محیط مدرسه

در بخش های قبلی درباره استراتژی خاصی خاصی صحبت کردیم که به کودکان بیش فعال در مدرسه کمک می کنند تا این کودکان بتوانند بهترین عملکرد را در محیط مدرسه داشته باشند. با وجود بیان این استراتژی ها همواره کمک گرفتن از متخصصان این حوزه می تواند به شما کمک کند تا عملکرد بهتری را در مدیریت رفتار و عملکرد کودک خود در محیط مدرسه داشته باشید. یکی از بهترین مراکز تخصصی که امروزه در این زمینه فعالیت دارد کلینیک تخصصی ما است که خدمات جامع و کاملی را در حوزه درمان کودکان بیش فعال به شما ارائه می دهد. با استفاده از خدمات این مجموعه تخصصی شما می توانید یک مشاوره جامع و کامل را درباره این موضوع دریافت کنید. علاوه بر این شما با استفاده از خدمات سایت ما نیز می توانید اطلاعات خود را درباره اختلال بیش فعالی در کودکان افزایش دهید.

 

مقاله های مرتبط

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

علائم بیش فعالی در کودکان

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونگی رویارویی با کودکان بیش فعال

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 + یک =

× پشتیبانی 24 ساعته