درمان توانبخشی سکته مغزی بخش مهمی از بهبودی پس از سکته مغزی است. چه چیزی در توانبخشی سکته مغزی نقش دارد و در هنگام بهبودی چه انتظاری باید داشت، جهت آشنایی بیشتر با درمان توانبخشی سکته مغزی با ما در ادامه مطلب همراه باشید. درمان توانبخشی سکته مغزی برنامه ای از درمان های مختلف است که به شما کمک می کند تا مهارت های از دست رفته پس از سکته مغزی را دوباره یاد بگیرید.  بسته به بخش هایی از مغز که تحت تاثیر سکته مغزی قرار گرفته اند، درمان توانبخشی سکته مغزی می تواند به حرکت، گفتار، قدرت و مهارت های زندگی روزانه کمک کند. درمان توانبخشی سکته مغزی می تواند به شما در بازیابی استقلال و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

محققان دریافته‌اند که افرادی که در برنامه درمان توانبخشی سکته مغزی شرکت می‌کنند از اکثر افرادی که توانبخشی سکته مغزی ندارند، عملکرد بهتری دارند. بنابراین توانبخشی سکته مغزی برای همه افراد مبتلا به سکته مغزی توصیه می شود.

درمان توانبخشی سکته مغزی

نقش درمان توانبخشی سکته مغزی

روش های زیادی برای کمک به بهبودی افراد از سکته مغزی وجود دارد. اما به طور کلی درمان توانبخشی حول اقدامات و تکراری متمرکز است. برنامه توانبخشی شما به قسمتی از بدن یا نوع توانایی تحت تاثیر سکته مغزی شما بستگی دارد.

۱. فعالیت های بدنی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-تمرینات مهارت حرکتی:  ورزش می تواند به بهبود قدرت و هماهنگی عضلات در سراسر بدن کمک کند.  اینها می تواند شامل ماهیچه هایی باشد که برای تعادل، راه رفتن و حتی بلع استفاده می شوند.

-آموزش تحرک: ممکن است یاد بگیرید که از وسایل کمک حرکتی مانند واکر، عصا، ویلچر یا مچ بند استفاده کنید.  مچ بند می تواند مچ پا را تثبیت و تقویت کند تا در حین یادگیری مجدد راه رفتن، وزن بدن را تحمل کند.

-درمان ناشی از محدودیت:  در حالی که شما تمرین حرکت دادن اندام آسیب دیده را برای کمک به بهبود عملکرد آن انجام می دهید، اندام سالم مهار می شود. این درمان گاهی اوقات درمان با استفاده اجباری نامیده می شود.

تمرینات دامنه حرکتی: برخی تمرینات و درمان‌ها می‌توانند تنش عضلانی (اسپاستیسیته) را کاهش داده و به شما در بازیابی دامنه حرکتی کمک کنند.

 

۲. فعالیت های بدنی به کمک فناوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحریک الکتریکی عملکردی:  الکتریسیته به ماهیچه های ضعیف اعمال می شود و باعث انقباض آنها می شود.  تحریک الکتریکی ممکن است به آموزش مجدد عضلات شما کمک کند.

-فناوری رباتیک: دستگاه‌های رباتیک می‌توانند با انجام حرکات تکراری به اندام‌های آسیب‌دیده کمک کنند و به اندام‌ها برای بازیابی قدرت و عملکرد کمک کنند.

:فناوری بی سیم: یک مانیتور فعالیت ممکن است به شما در افزایش فعالیت پس از سکته کمک کند.

-واقعیت مجازی: استفاده از بازی های ویدیویی و سایر درمان های مبتنی بر رایانه شامل تعامل با یک محیط شبیه سازی شده و بلادرنگ است.

 

۳. فعالیت های شناختی و عاطفی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-درمان اختلالات شناختی: کار درمانی سکته مغزی و گفتار درمانی می تواند به شما در توانایی های شناختی از دست رفته مانند حافظه، پردازش، حل مسئله، مهارت های اجتماعی، قضاوت و آگاهی ایمنی کمک کند.

-درمان اختلالات ارتباطی: گفتار درمانی سکته مغزی می تواند به شما کمک کند توانایی های از دست رفته در صحبت کردن، شنیدن، نوشتن و درک مطلب را به دست آورید.

-ارزیابی و درمان روانشناختی: سازگاری عاطفی شما ممکن است مورد آزمایش قرار گیرد. همچنین ممکن است مشاوره داشته باشید یا در یک گروه پشتیبانی شرکت کنید.

-دارو: پزشک ممکن است یک داروی ضد افسردگی یا دارویی را توصیه کند که بر هوشیاری، بیقراری یا حرکت تأثیر می گذارد.

 

۴. درمان هایی که هنوز در حال بررسی هستند عبارتند از:

-تحریک غیرتهاجمی مغز:  تکنیک هایی مانند تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال با موفقیت در یک محیط تحقیقاتی برای کمک به بهبود انواع مهارت های حرکتی استفاده شده است.

-درمان‌های بیولوژیکی: مانند سلول‌های بنیادی در حال بررسی هستند اما فقط باید به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی استفاده شوند.

-طب جایگزین: درمان هایی مانند ماساژ، گیاه درمانی و طب سوزنی در حال ارزیابی هستند.

نقش درمان توانبخشی سکته مغزی

چه زمانی درمان توانبخشی سکته مغزی باید شروع شود؟

هر چه زودتر درمان توانبخشی سکته مغزی را شروع کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که توانایی ها و مهارت های از دست رفته را بازیابی کنید. معمولاً در زمانی که در بیمارستان بستری هستید، درمان توانبخشی سکته مغزی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سکته مغزی شروع می شود.

بهترین مرکز توانبخشی سکته مغزی

درمان توانبخشی سکته مغزی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان نیاز به درمان توانبخشی سکته مغزی به شدت سکته مغزی و عوارض مرتبط با آن بستگی دارد.  برخی از بازماندگان سکته به سرعت بهبود می یابند. اما بیشتر آنها به نوعی توانبخشی طولانی مدت سکته مغزی نیاز دارند. این ممکن است ماه ها یا سال ها پس از سکته مغزی آنها ادامه داشته باشد. برنامه درمان توانبخشی سکته مغزی شما در طول نقاهت با یادگیری مجدد مهارت ها و تغییر نیازهای شما تغییر می کند. با تمرین مداوم می توانید در طول زمان به پیشرفت خود ادامه دهید.

تاثیر توانبخشی سکته مغزی

چه کسی در تیم توانبخشی سکته مغزی شما شرکت می کند؟

توانبخشی سکته مغزی شامل متخصصان مختلفی است. متخصصانی که می توانند به نیازهای فیزیکی کمک کنند عبارتند از:

-پزشکان: پزشک مراقبت های اولیه شما و همچنین متخصصان مغز و اعصاب و متخصصان طب فیزیکی و توانبخشی می توانند مراقبت های شما را راهنمایی کنند و به جلوگیری از عوارض کمک کنند. این پزشکان همچنین می توانند به شما در دستیابی و حفظ رفتارهای سبک زندگی سالم برای جلوگیری از سکته مغزی دیگر کمک کنند.

-پرستاران توانبخشی:  پرستارانی که در مراقبت از افراد دارای محدودیت فعالیت تخصص دارند، می‌توانند به شما کمک کنند تا مهارت‌هایی را که یاد می‌گیرید در برنامه‌های روزمره خود بگنجانید. پرستاران توانبخشی همچنین می توانند گزینه هایی برای مدیریت عوارض روده و مثانه ناشی از سکته مغزی ارائه دهند.

-کاردرمانی جسمی: این درمانگران به شما کمک می کنند تا حرکاتی مانند راه رفتن و حفظ تعادل را دوباره یاد بگیرید.

-کاردرمانی ذهنی: این درمانگران به شما کمک می کنند تا زندگی مستقل و فعال تری داشته باشید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مهارت های لباس پوشیدن، حمام کردن و کارهای خانه را دوباره یاد بگیرید و به رانندگی بازگردید.  کاردرمانگران همچنین می توانند به بهبود توانایی شما در بلع و توانایی شناختی شما با وظایف خانه و محل کار و ایمنی کلی کمک کنند.

متخصصانی که بر مهارت های شناختی، عاطفی و حرفه ای تمرکز می کنند عبارتند از:

-آسیب شناسان گفتار و زبان:  این متخصصان به بهبود مهارت های زبانی و توانایی بلع کمک می کنند. آسیب شناسان گفتار و زبان نیز می توانند برای ایجاد ابزارهایی برای رفع مشکلات حافظه، تفکر و ارتباط با شما همکاری کنند.

-روانشناسان  این متخصصان مهارت های تفکر شما را ارزیابی می کنند و به رفع نگرانی های سلامت روانی و عاطفی شما کمک می کنند.

-مشاوران حرفه ای: اگر این یکی از اهداف شما باشد، این متخصصان به شما کمک می کنند تا مشکلات بازگشت به کار را برطرف کنید.

توانبخشی سکته مغزی

چه عواملی بر نتیجه درمان توانبخشی سکته مغزی تأثیر می گذارد؟

بهبود سکته مغزی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.  پیش‌بینی اینکه چند توانایی به زودی بهبود می‌یابید دشوار است. به طور کلی توانبخشی موفقیت آمیز سکته مغزی به موارد زیر بستگی دارد:

-عوامل فیزیکی از جمله شدت سکته مغزی شما از نظر تأثیرات شناختی و فیزیکی

‘عوامل عاطفی مانند انگیزه و خلق و خوی شما و توانایی شما در انجام فعالیت های توانبخشی خارج از جلسات درمانی

-عوامل اجتماعی مانند حمایت دوستان و خانواده

-عوامل درمانی از جمله شروع زودهنگام درمان توانبخشی و مهارت تیم توانبخشی سکته مغزی

-میزان بهبودی عموماً در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی پس از سکته مغزی بیشتر است. با این حال شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عملکرد حتی ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از سکته مغزی بهبود می یابد.

دکتر توانبخشی سکته مغزی

بهترین مرکز توانبخشی سکته مغزی

توانبخشی سکته مغزی چقدر طول می کشد؟ زمان بهبود از سکته مغزی می تواند یک تجربه طولانی و خسته کننده باشد. این طبیعی است که در روند درمان توانبخشی سکته مغزی با مشکلاتی مواجه شوید. تعهد و تمایل به کار به سوی بهبودی به شما کمک خواهد کرد که بیشترین سود را به دست آورید. مراکز ما با دو شعبه در غرب و شرق تهران از کادری دلسوز و باتجربه برای کمک به شما عزیزان بهره می گیرد.

 

مقاله های مرتبط

سکته مغزی چیست؟

کاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی در سکته مغزی

مرکز تخصصی درمان سکته مغزی

بهترین دکتر متخصص سکته مغزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 × 2 =

× پشتیبانی 24 ساعته