در این مقاله ما در مورد فعالیت ها و بازی های با آب و در ادامه به بازی در فضای باز در ماه تابستان خواهیم پرداخت. در این مقاله قصد داریم برخی از ایده های خلاقانه و آزمایشی را برای بازی با آب بررسی کنیم.

 

فواید آب بازی

مزایای بازی با آب همانند بازی با شن می باشد. که شامل موارد زیر می باشد:

۱.مهارت های حرکتی ظریف را بهبود می بخشد.

۲.فرصتی را برای اکتشاف و کسب تجربه فراهم می کند.

۳.یک تجربه حسی همه جانبه و آرام بخش است.

۴.آب بازی موقعیتی را برای خلاقیت و بازی تخیلی فراهم می کند.

۵.یک راه خوب برای کودکان است که  بتوانند در بیرون از محیط خانه بازی کنند.

توجه داشته باشید که برخی از ملاحظات اضافی برای تأثیرگذاری برخی از بازی ها و فعالیت های بازی در آب مانند استفاده از لباس مناسب (یعنی تهیه لباس یا تغییر لباس) و اطمینان از استفاده از کرم ضد آفتاب در صورت لزوم وجود دارد.

 

۱۰ایده برای فعالیت های مربوط به آب بازی:

 

۱.میز آب بازی

ایده خوبی است که حداقل برای یک میز جهت بازی با آب در مهد کودک خود سرمایه گذاری کنید (این یک میز بازی کوچک یا بزرگ می تواند باشد) به کودکان این فرصت را بدهید که آزادانه با آب در داخل یا خارج بازی کنند. علاوه بر میز به یکسری وسایل جانبی از قبیل قیف ، اسفنج ، قوطی آب ، و همچنین ظروف (سطل ، فنجان ، بطری) در اندازه های مختلف  نیز نیاز خواهید داشت.

 

۲. ایستگاه شستشو

در باغ یک ایستگاه شستشو مستقر کرده و بچه ها را برای تمیز کردن بعضی از اسباب بازی ها تشویق کنید. به چند کاسه آب گرم احتیاج دارید. برخی از وسایل را با صابون و برخی را بدون صابون با اسفنج و برس بشورید و از حوله (حوله کاغذی) برای خشک کردن استفاده کنید. شما می توانید این فعالیت را خاص تر کنید به عنوان مثال آن می تواند یک ماشین ( تمیز کردن کلیه وسایل نقلیه اسباب بازی) یا لباسشویی (برای شستن و چیدن لباس های اسباب بازی) باشد.

 

۳. نقاشی آب

نقاشی روی زمین با آب یک فعالیت جالب است که به کودکان این امکان را می دهد که هرچه را که دوست دارند ، بکشند. و آن تصویر به راحتی پاک می شود! روش های مختلفی برای استفاده از آب ، استفاده از برس ، اسفنج یا بطری های مربعی را امتحان کنید و ببینید که چه نتیجه ای کسب می کنید. نقاشی آب در ترکیب با نقاشی گچ به خوبی کار می کند ، تا جلوه های رنگی خوبی ایجاد شود.

 

۴. مسابقه قایق یا اردک

یک فویل آلومینیومی را باز کنید و لبه های آن را در امتداد طول از طرفین خم کنید و انتهای آن را نیز ببندید تا به شکل یک رودخانه در بیاید و بعد آن را روی یک قطعه صاف از زمین قرار دهید و مقداری آب درون آن بریزید. چند قایق پلاستیکی کوچک یا اردک را در آن قرار دهید. بچه ها با قایق ها یا اردک ها در امتداد “رودخانه آلومینیومی” به مسابقه می پردازند و آنها را با تپانچه های آبی یا تکان دادن آب به حرکت در می آورند.

 

۵. دیوار آب

برای ساختن یک دیواره آب به یک پایه عمودی احتیاج دارید (یک تکه از قلاب ایده آل است) و ظروف و لوله های مختلفی برای اتصال به آن نیاز است(یا با بند یا ناخن). از تخیل خود استفاده کنید ، از سطل بازیافت مواد مورد نیاز را پیدا کنید. مواد معدنی مخصوص لوله کشی ، به همراه اسباب بازی های قدیمی حمام ، قیف ها و بطری های پلاستیکی با سوراخ های بریده شده در آنها بسیار مناسب هستند. سعی کنید دیوار آب خود را بسازید به گونه ای که چند مسیر متفاوت برای حرکت آب به سمت پایین وجود داشته باشد و در پایین آب در مخزن جمع شود.

 

۶‌. نجات دایناسور

برخی از دایناسورهای اسباب بازی را در ظروف مخصوص منجمد کنید و کودکان را با استفاده از چکش های اسباب بازی و ابزارهای مناسب دیگر تشویق کنید تا آنها را از یخ جدا کرده و نجات دهند. این یک فعالیت واقعاً محبوب است و مخصوص روزهای گرم است.

 

۷. مسابقه جمع کردن آب

 کودکان و نوجوانان را برای یک مسابقه جمع کردن آب در تیم ها مرتب کنید. به هر گروه یک ظرف برای جمع کردن آب بدهید. آنها باید با کمک اعضاء دیگر گروه ظرف آب را پر کنند. در انتهای مسابقه گروهی که مقدار آب بیشتری در اختیار داشته باشد برنده است.

 

۸. زیلوفون آبی

 تعدادی بطری و کوزه شیشه ای را جمع آوری کرده و آنها را با آب پر کنید و داخل آب از رنگ مواد غذایی استفاده کنید ، تا تاثیر بصری آن افزایش یابد. از قاشق یا میله های کوبه ای برای ضربه زدن به آنها استفاده کنید و به صدای مختلفی که ایجاد می کنند گوش فرا دهید. سطح آب درون بطری ها را کم و زیاد کنید و ببینید چه تغییری در صداها ایجاد می شود. ببینید آیا می توانید بطری ها را به ترتیب از کمترین و بالاترین سطح آب قرار دهید.

 

۹. مرتب سازی اسباب بازی

تعدادی از اسباب بازی ها را در یک ظرف بزرگ آب قرار دهید (در صورت وجود می توانید از یک میز آب نیز استفاده کنید) و به بچه ها چند تخته و سطل بدهید تا بتوانند اسباب بازی ها را جمع کرده و شاید آنها را بر اساس رنگ و یا شکل طبقه بندی کنند.

 

۱۰. آزمایش های آب

برای این فعالیت به مجموعه ای از مواد با میزان جذب مختلف (به عنوان مثال پشم پنبه ، حوله کاغذی ، مقوا ، پارچه ، فویل آلومینیومی) و وسیله ای برای بکارگیری آب (به عنوان مثال پیپت یا بطری های فشرده) نیاز دارید. به بچه ها اجازه دهید که با ریختن آب روی مواد مختلف آزمایش کنند و ببینند کدام یک از آنها سریعتر آب را جذب می کنند و کدام یک اصلاً آب را جذب نمی کنند. رنگ مواد غذایی را به آب اضافه کنید تا راحت تر بتوان ردیابی کرد.

 

امیدواریم که از جستجوی روش های دیگر برای ایجاد خلاقیت در بازی های آبی لذت ببرید.

 

مقالات مرتبط با آب درمانی:

آب درمانی در کودکان

آب درمانی در فلج مغزی

آب درمانی ذر اختلال اوتیسم

آب درمانی در اختلال پردازش حسی

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

تاثیر کاردرمانی داخل آب برای کودکان با نیازهای ویژه

آموزش شنا ممکن است برای کودکان مبتلا به اوتیسم نجات دهنده زندگی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهارده − 2 =

× پشتیبانی 24 ساعته