دکتر ژان آیرز ، کاردرمانگر نخستین بار نظریه هایی را بررسی کرد که نشان می داد چگونه مغز کودک در صورت عدم یکپارچگی حسی “ترافیک حسی” را تجربه می کند. ترافیک حسی در مغز از یادگیری های بالاتر جلوگیری می کند. در یکپارچگی حسی و کودک ، آیرز توضیح می دهد که چگونه سیگنالهای مختلط در مغز کودک می تواند باعث شود تا حواس آنها بیش از حد به محرکهای اطرافشان (نور روشن ، صداهای بلند ، بافتهای خشن) واکنش نشان دهد ، که منجر به اختلال در عملکرد یکپارچه سازی حسی می شود. برای شروع درک یکپارچگی حسی در فرزندتان و اینکه چه اتفاقی می افتد که این روند دچار اختلال می شود ،ابتدا باید بفهمیم کودک چگونه اطلاعات را از محیط اطراف خود دریافت  می کند. برای انجام این کار اجازه دهید ابتدا حواس را به دو گروه تقسیم کنیم. گروه اول حواس دور و گروه دوم حواس نزدیک نامیده می شوند. هر گروه مسئول موارد زیر است:

حواس دور: این حواس شامل بویایی ، چشایی ، بینایی ، شنوایی و لامسه پایه است. حواس دور به محرکهای خارجی که از خارج از بدن ما وارد می شوند پاسخ می دهند.

حواس نزدیک: این حواس شامل لمس ، عمقی و وستیبولار است. حواس نزدیک به آنچه در بدن ما اتفاق می افتد پاسخ می دهد.

شاید متوجه شده باشید که لمس در هر دو گروه قرار دارد. این به دلیل ارتباط ویژه ای است که سیستم لمسی بین محیط بیرونی فرزند شما و محیط درونی یعنی سیستم حس عمقی و سیستم وستیبولار دارد هنگامی که یک کودک مسیر یکپارچگی حسی خود را شروع می کند ، با سیستم های اصلی حسی شروع می شود. به یاد داشته باشید ، این روند بسیار روان است. کودک به صورت جهشی و بدون مرز رشد نمی کند. همه قسمت ها با هم تکامل می یابند. با رشد فرزندتان ، این روند را از طریق مراحل کوچک و در نقاط عطف رشد خواهید دید. عملکرد هر حس می تواند به یکپارچگی مرحله بعدی منجر شود.

برای درک بهتر سطوح یکپارچگی حسی فرزندتان در اینجا همان چیزی است که ممکن است با بزرگ شدن نوزاد به کودک نوپا و در مرحله بعد به کودک مدرسه ای توجه کنید.

سطح اول

اولین نیاز در این سطح تحریک کافی حواس کودک است. (لمس ، نگه داشتن ، علاقه بصری ، صداهای جدید ، حرکت ، مکیدن و آواز خواندن) همه این فعالیت های تکاملی نوزاد را تحریک می کند و جریانی از ایمپالس ها از گیرنده ها برای مغز فراهم می کند. برای اینکه مغز بتواند حواس لمسی را به طور صحیح تفسیر کند ، نوزاد باید با مراقب خود در تماس باشد و این به نوزاد اجازه می دهد اولین دلبستگی عاطفی خود را شکل دهد.

 

سطح دوم

سطح بعدی زمانی شروع می شود که حواس نزدیک (سیستم های وستیبولار ، عمقی و لمس کودک شما) جمع می شوند و کودک شروع به توسعه آگاهی بدن می کند. در این مرحله وضعیت پوسچر ، تعادل و امنیت گرانشی شروع می شود. فرآیندی که به کودک اجازه می دهد از هر دو طرف بدن بطور متقارن و هموار استفاده کند ، یکپارچگی دو طرفه نامیده می شود که در این مرحله نیز اتفاق می افتد. حواس نزدیک بلوک های ساختمانی ثبات عاطفی هستند. از آنجا که رشد شناختی در کنار رشد جسمی رخ می دهد ، رشد عاطفی شروع به پیشرفت برای ثبات می کند.

علاوه بر این بیشتر بزرگسالان می توانند پیراهن خود را پوشانده یا از وسایل نقره ای استفاده کنند بدون اینکه به آن فکر کنند. برای یک کودک خردسال ، تمام این حرکات باید در نظر گرفته شود و به عنوان “برنامه حرکتی” کودک این اقدامات را محاسبه کند. برنامه ریزی حرکتی فرایندی است که کودک شما را قادر می سازد با یک کار جدید یا ناآشنا سازگار شود. با مشاهده و تمرین ، این عمل در نهایت خودکار می شود ، به همین دلیل بزرگسالان بدون فکر کردن این کار را انجام می دهند. برنامه ریزی صحیح حرکتی فقط در شرایطی انجام می شود که حواس دهلیزی ، عمقی ، لمس و سایر حس های اصلی به درستی کار کنند.

 

سطح سوم

کارول کرانوویتس این سطح از یکپارچگی حسی را به عنوان زمانی که توانایی فرزند شما در تعامل با دنیای خارجی گسترش می یابد ، توصیف می کند. کرانوویتس می گوید: “با رشد کودک درک شناختی او از حواسی که دریافت می کند ، ایجاد می شود و تشخیص حسی بهبود می یابد.” هر یک از حواس مختلف در این مرحله توسعه یافته و با یکدیگر هماهنگ می شوند. شنوایی اصلاح تر می شود و کودک وقتی مطلبی را می شنود آن را درک کند و از طریق گفتار می تواند ارتباط برقرار کند. بینایی دقیق تر می شود و کودک می تواند اطلاعات بصری را دقیق تر تفسیر کند. هماهنگی چشم و دست توسعه می یابد بطوریکه  کودک شروع به نگه داشتن مداد رنگی می کند ، نقاشی می کشد ، توپ را پرت می کند ، توپ را می گیرد و یک لیوان شیر می ریزد. این سطح مهارت های اساسی شناختی و مهارت های حرکتی را تقویت می کند و کودک را به سمت دنیای یادگیری سوق می دهد.

 

سطح چهارم

اینجاست که محصول نهایی یک سیستم عصبی خوب و یکپارچه سازی حسی مناسب روی صحنه می روند. هنگامی که حواس ، مهارت های حرکتی و پیشرفت شناختی به طور هماهنگ انجام می شوند ، مهارت های تحصیلی و مهارت های حرکتی پیچیده شروع به درخشش می کنند. همه این توانایی ها در این سطح به طور فزاینده ای پیچیده تر می شوند. کودک از مهد کودک با استفاده از حس لامسه و لمس کردن به عنوان ابزار یادگیری و از چشم و گوش خود به عنوان “معلمان” اصلی گذر می کند. بین ۵ تا ۷ سالگی ، مغز کودک به اندازه کافی بالغ می شود تا بتواند در کارهای خاص تخصص پیدا کند. این فرآیندی است که در یک فعالیت یا عملکرد خاص ، بخشی از مغز کارآمدتر می شود. در این مرحله کودک می تواند نادیده گرفتن یا سرکوب نشانه های حسی در پس زمینه را شروع کند مانند سر و صدای زمینه و تمرکز خود را بر فعالیت فعلی یا تجربه ای که در کلاس اتفاق می افتد ، حفظ کند.

 

وقتی این سطوح به درستی حاصل نشود ، یا یک یا چند حواس به درستی کار نکنند ، ممکن است اختلال عملکرد یکپارچگی حسی رخ دهد. هماهنگی بین حواس ، سیستم عصبی و مغز لازم است تا کودک به مرحله نهایی که در آن یادگیری آکادمیک اتفاق می افتد برسد. وقتی یکپارچه سازی حسی کافی وجود نداشته باشد ، مغز نمی تواند احساسات را به طور دقیق پردازش کند و ناهنجاری عصبی وجود دارد. نه تنها ورودی حسی ناکارآمد است ، بلکه خروجی عاطفی ، حرکتی و زبانی نیز مناسب نیست. کودک ممکن است نسبت به اطلاعات حسی حساس باشد یعنی بیش حسی داشته باشد یا حساسیت کمی داشته باشد  یعنی کم حسی داشته باشد.

سایر کودکان در زمان های مختلف با هر دو منطقه مشکل دارند. هر کس گاهی اوقات با یکپارچگی حسی مبارزه می کند ، با این حال هنگامی که یک نبرد مداوم با محرک های روزمره وجود دارد ، ما شروع به دیدن یک مشکل در حال ظهور می کنیم. یکی از موارد رایج با اختلال عملکرد یکپارچگی حسی این است که کودک در غربالگری عناصر بی اهمیت در محیط مشکل دارد. مانند ترافیک جاده در آزادراه ، خیلی از وسایل نقلیه (اطلاعات ناشی از حواس) سعی می کند از یک منطقه باریک از جاده عبور کند. تصادف (توقیف شناختی ، عدم موفقیت در برنامه ریزی حرکتی و مشکلات زمینه ای عاطفی) مانع از خودکار شدن این وظایف می شود و اکثر این خطوط را به مغز مسدود می کند. در نتیجه تعامل با محیط اصلی فرزند شما می تواند استرس زا باشد و می تواند اختلالات عاطفی ، اجتماعی و شناختی زیادی ایجاد کند.

استراتژی های یادگیری یکپارچه یک مرکز مستقر در تهران زیر نظر آقای حسینی سیانکی است که برای کمک به فرزندان و کودکان دارای چالش های یادگیری در دستیابی به موفقیت های تحصیلی فعالیت می کند. خدمات ما برنامه های آموزشی غیر سنتی را به بچه ها ارائه می دهد که در مناطق پاسداران و سعادت آباد مستقر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 + 15 =

× پشتیبانی 24 ساعته