در اینجا به برخی از علائم اختلال پردازش بینایی خواهیم پرداخت. علائم به نوع تأخیر بستگی دارد و از کودک تا کودک دیگر می تواند بسیار متفاوت باشد.

۱. در کپی کردن دقیق کلمات یا تصاویر دچار مشکل است.

۲. با وجود مهارت کافی در حرکات ریز ، کیفیت نوشتار پایین می باشد.

۳. از پازل ها ، ماز ها و فعالیتهای دیگر “ادراک بینایی” اجتناب می کند.

۴. حروف یا کلمات را هنگام خواندن و نوشتن معکوس یا وارونه می کند. (این برای کودکان خردسال طبیعی است اما برای یک کودک ۱۰ ساله طبیعی نیست)

۵. تفاوت بین اعداد یا حروف مشابه را نمی بیند.

۶. در یادگیری حروف و اعداد دچار مشکل است و معنی حروف و اعداد را درک نمی کند.

۷. خواننده بسیار ضعیفی است و برای یادآوری کلمات بینایی یا شناسایی حروف به منظور ترکیب کردن تلاش می کند.

یا مغز در حال درک آنچه می بیند (یعنی یک اختلال پردازش بینایی) نیست … یا در درجه اول اطلاعات دقیقی از چشم ها دریافت نمی کند (مسئله بینایی)!

 

مشکل بینایی یا مسئله پردازش؟

چگونه می توانیم بفهمیم که مشکل با پیام دریافتی از چشمها است یا پردازش مغز دچار مشکل می باشد؟ ما فقط با اطمینان می توانیم بدانیم که آیا کودک برای رد کردن یک مشکل بینایی تحت معاینه کامل عملکرد چشم قرار گرفته است یا خیر.

یک اپتومتریست رفتاری می تواند در کنار تعیین نمره چشم موارد دیگر را بررسی کند مثلا آیا چشم ها به خوبی در کنار هم کار می کنند تا بر روی اشیاء ثابت و متحرک تمرکز کنند. اگر این عملکردهای حیاتی چشم ضعیف باشند ، چشمان کودک شما اطلاعات دقیقی به مغز نمی فرستد.

در اینجا برخی از نشانه ها مبنی بر وجود مسئله بینایی ذکر شده است:

 

علائم مشکلات بینایی احتمالی

اگر چشمان فرزند شما به خوبی در کنار هم کار نکند ، اینها نشانه‌هایی است که ممکن است در حین کار در مدرسه در فرزندتان مشاهده کنید:

۱. در هنگام خواندن یا نوشتن ، سر را کج کرده یا حرکت می دهد.

۲. هنگام خواندن یا نوشتن ، یک چشم را می پوشاند.

۳. جای خود را گم می کند یا در هنگام خواندن یا نوشتن کلمات را جا می اندازد.

۴. از چشم های خسته شکایت می کند ، چشم ها را می مالد ، در هنگام خواندن و نوشتن اشک چشم جاری می شود.

۵. خواندن یا نوشتن با ادامه دروس بدتر می شوند.

۶. بسیار آهسته و با تلاش فراوان می خواند.

۷. با توجه به تلاش زیادی که برای حفظ تمرکز بینایی در حین کار در کلاس انجام می شود ، به راحتی حواسش پرت می شود و تمرکز ضعیفی را نشان می دهد.

 

پردازش بینایی و SPD

SPD یک اختلال پردازش حسی است و از آنجا که بینایی یکی از حواس مهم است ، بنابراین باید بررسی کنیم که پردازش بینایی چگونه می تواند تحت تأثیر اختلال پردازش حسی قرار بگیرد. توضیحات جامع نیستند و اگر احساس می کنید کودکتان در یک یا چند مورد از زیر مجموعه های SPD (که شامل احساس بینایی است) دچار مشکل است ، با یک متخصص کاردرمانی مشورت کنید.

 

۱. تدافع بینایی (پاسخگویی بیش از حد بینایی)

اگر کودک شما تدافع بینایی دارد ممکن است از چراغ های درخشان و رفتن به بیرون در یک روز آفتابی اجتناب کند. این کودکان همچنین تماشای اشیاء متحرک مانند چرخ و فلک را دوست ندارند یا ممکن است با حرکات غیرقابل پیش بینی بچه ها در پارک احساس استرس کند. او ممکن است به راحتی در محیطی که از لحاظ دیداری شلوغ باشد دچار سرگیجه یا حالت تهوع شود.

 

۲. حساسیت کم بینایی (پاسخگویی کمتر از حد بینایی)

کودک شما ممکن است از نظر بینایی حساسیت کمی داشته باشد. اگر او به آنچه که می بیند توجه کندی داشته باشد باعث می شود که در پاسخ مناسب کند باشد. به عنوان مثال این کودک ممکن است در مسیر تاب در حال نوسان قدم بگذارد ، یا از مسیر شئ در حال سقوط خارج نشود زیرا مغز نسبت به اطلاعات تصویری که از چشم ها می آید ، پاسخ کندی دارد.

 

۳. تمییز دیداری ضعیف

کودکی که دارای این مشکل است در تشخیص تفاوت بین حروف و کلمات مشابه دچار مشکل است. (مانند b ، d ، p یا ۲ ، ۵ ، S) او همچنین ممکن است در درک عمق ، روابط فضایی و درک زبان بدن غیر کلامی افراد دیگر (به عنوان مثال بیان چهره) دچار مشکل باشد.

 

۴. مهارت های دیداری-حرکتی ضعیف

در کودکان با مهارت حرکتی ضعیف ، هماهنگی حرکات دست یا پا (مؤلفه حرکتی) با آنچه مشاهده می شود (مؤلفه دیداری) دشوار می باشد. این امر بر فعالیت های حرکتی درشت مانند گرفتن یا ضربه زدن به توپ ، بازی هماهنگی چشم و دست (هماهنگی چشم و پا) و همچنین فعالیت های حرکتی ریز مانند نخ و مهره ، دنبال کردن الگوهای دست نویس ، باز و بستن دکمه ها و رنگ آمیزی در خطوط تأثیر می گذارد.

 

۵. دیس پراکسیای بینایی

 با مهارتهای دیداری-حرکتی ضعیف مرتبط است ، دیس پراکسیای بینایی بر توانایی کودک در برنامه ریزی آنچه باید انجام دهد براساس آنچه دیده می شود تأثیر می گذارد. این کودک ممکن است یک فنجان را پر کند تا سرریز شود زیرا مغز نمی تواند از اطلاعات تصویری (از پر شدن فنجان) برای برنامه ریزی پاسخ مناسب استفاده کند. (برای جلوگیری از ریختن قبل از رسیدن به بالا)

این کودکان با قرار گرفتن در موقعیت مناسب برای گرفتن توپ یا رسیدن به اشیاء دچار مشکل هستند و این تلاش بیشتر یا کمتر از حد لازم می باشد. او همچنین ممکن است برای برنامه ریزی و چیدمان پوستر برای یک پروژه یا مشخص کردن خطای یک طرح (به عنوان مثال یک جدول) تلاش کند.

 

۶. کاردرمانی و جنبه های بینایی SPD

یک کاردرمانگر حرفه ای حسی که در حال کار بر روی کودک است که با اختلال پردازش بینایی مقابله می کند ، معمولاً شامل فعالیت های وستیبولار (حرکتی) و فعالیت هایی است که بر روی عضلات محوری و شانه کار می کند. به بهبود مهارت های پردازش بینایی کمک می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 − 2 =

× پشتیبانی 24 ساعته