هرچه در ماه های زمستان به سمت جلو می رویم ، همه ما می بینیم که بچه هایمان میل شدیدی برای رفتن به بیرون از خانه (از جمله و به خصوص پسربچه های سه ساله) پیدا می کنند. آنها شروع به بیقراری ، اضطراب و تکانشگری همراه با خلق پایینی می کنند. برای کودکان با مشکلات حسی ، این رفتارهای نامناسب می تواند افزایش یابد. به همین دلیل است که یک رژیم حسی خوب برای کودکان با اختلال پردازش حسی (SPD) ضروری است.

 

رژیم حسی چیست؟

رژیم حسی یک برنامه از پیش تعیین شده از ورودی های حسی است که در ساعات کلیدی روز ارائه می شود. یک رژیم حسی به خوبی برنامه ریزی شده می تواند کلید موفقیت در کودکانی باشد که با اختلال پردازش حسی دست و پنجه نرم می کنند. رژیم حسی که ابتدا توسط پاتریشیا ویلبرگر ساخته شده است دقیقاً همان چیزی است که از این اسم برمی آید: ورودی های رژیم حسی شامل حس وستیبولار (حرکت) ، حس عمقی (اطلاعات مربوط به عضلات و مفصل) ، حس لمس (لامسه) ، حس شنوایی (شنیداری) ، حس چشایی (طعم) و حس بویایی (بویایی) می باشد. کودکان از این ورودی برای حفظ هوشیاری متمرکز و سازمان یافته استفاده می کنند. یک متخصص کاردرمانی که به خوبی آموزش دیده است می تواند والدین را به سمت فعالیت هایی که برای فرزند خود مناسب تر است هدایت کند.

 

نکات کلیدی چه هستند؟

سیستم عصبی ما برای یادگیری و تعامل مناسب در محیط باید در وضعیت “صحیح” هوشیاری و توجه قرار داشته باشد. برخی از راه های دستیابی به این مورد شامل موارد زیر است:

برای درک ساده ، ما دو پروفایل حسی را مورد بحث قرار خواهیم داد: (۱) پاسخگویی کمتر از حد و (۲) پاسخگویی بیش از حد.

پاسخگویی کمتر از حد به ورودی حسی: کودک با جستجوی ورودی حسی کمتر از حد ، دائما در حال حرکت یا بیقراری است ، دست خود را روی همه چیز قرار می دهد ، به طور معمول پس از یک تجربه حسی شدید “با همکاری بهتری” ظاهر می شود.

پاسخگویی بیش از حد به ورودی حسی: کودک از ورود حسی جدید اجتناب می کند ، ترسیده یا محتاط است ، به راحتی با محرک حسی بیش از اندازه تحریک می شود ، ممکن است از ورودی حسی فرار یا عقب نشینی کند. (مانند پوشاندن گوش در برابر صداهای بلند ، اجتناب از بازی با تجهیزات زمین بازی ، یا اجتناب از انواع بافت های غذایی)

آگاه باشید که کودک می تواند در یک منطقه حسی دچار کم حسی و در منطقه حسی دیگر دچار بیش حسی باشد.

 

فعالیتهای هشدار دهنده: برای اینکه کودک با پاسخگویی کمتر از حد به وضعیت “صحیح” دست یابد ، برخی از ایده ها عبارتند از خوردن کرانچی ترد ، بالا و پایین پریدن روی توپ درمانی ، پرش بر روی ترامپولین ، غلتیدن یا چرخش.

 

فعالیت های آرامش بخش: برای اینکه کودک با پاسخگویی بیش از حد به وضعیت “صحیح” دست یابد ، برخی از ایده ها شامل تکان دادن ریتمیک آهسته ، نوسانات آهسته ، بغل کردن ، قنداق کردن ، نوازش کردن ، استفاده از ورودی فشار عمیق یا مکیدن آب نبات های سخت است.

 

فعالیتهای سازماندهی: این فعالیت ها به تنظیم پاسخ های کودک کمک می کند و می تواند برای پاسخگویی کمتر یا بیشتر از حد مورد استفاده قرار گیرد: غذاهای جویدنی ، کار سنگین و فشار عمیق (فشار دادن ، کشیدن ، حلق آویز کردن ، حمل اشیاء سنگین ، مسابقه طناب کشی).

 

چه زمانی کودک به ورودی حسی نیاز دارد؟

به طور معمول کودکان با اختلال پردازش حسی در آغاز روز ، قبل از زمان کارهای نشستن ، بعد از ناهار و قبل از مشق شب یا هر کار دیگری که ممکن است نیاز به توجه پایدار داشته باشد ، نیاز به ورودی حسی دارند.

 

کودک به چه نوع ورودی حسی نیاز دارد؟

کودک خود را مشاهده کنید. به نظر شما چه کاری انجام می دهند؟ آیا آنها به دنبال نوع خاصی از ورودی هستند؟ لطفاً برای فعالیتهای خاص با یک متخصص حرفه ای کودکان مشورت کنید.

 

کودک به چه میزان ورودی نیاز دارد؟

می دانم چه موقع کارهای حسی متوقف شود وقتی به نظر می رسد کودک تنظیم شده و قادر به تعامل مناسب و حضور در فعالیت ها باشد ، احتمالاً از ورودی کافی برخوردار بوده است. به طور معمول الگوهای حرکتی در زمان کوتاه یا انجام کار سنگین برای تنظیم سیستم عصبی کافی است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر یا تنظیم یک رژیم حسی مناسب برای فرزند خود با یک متخصص کاردرمانی با تجربه کافی در زمینه یکپارچگی حسی مشورت کنید. در صورت لزوم می توانید از طریق شماره های درج شده در قسمت بالایی سایت با ما تماس بگیرید.

از هر روشی که استفاده می کنید فرزندان خود را در حرکت و بازی نگه دارید!

از خانواده ما به خانواده شما

آقای حسینی سیانکی متخصص کاردرمانی با بیش از ۱۵ سال سابقه کار در کودکان با اختلال یکپارچگی حسی (SI) و اختلالات تکاملی (NDT) می باشد. ایشان از دیدگاه شخصی و حرفه ای در کار با کودکان برخوردار هستند. از سال ۱۳۹۲ مرکز درمانی کودکان پایا در پاسداران و کلینیک توانبخشی غرب تهران واقع در سعادت آباد با ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا و آموزش والدین ، ​​به هزاران خانواده در ایران ، تهران خدمت کرده است.

۴ دیدگاه. همین الان خارج شوید

  • مهسا ولیزاده
    29 ژوئن 2022 8:23 ق.ظ

    سلام خسته نباشید
    برای کودک سه ساله با تشخیص ADHD که در بویایی هایپوسنس هست و مدام عمیقا همه چی رو بو میکنه مخصوصا بوهای بد درمان به چه صورت هست؟برای تعدیلش از چه نوع بویی باید استفاده کرد؟

  • سلام و درود
    ایشون ممکن است در حواس دیگر دچار اختلال باشند و برای درمان تعدیل حسی باید ابتدا پروفایل حسی از ایشون تهیه کنیم تا بتوانیم راهکارهای حسی مناسب را به شما توصیه کنیم.

  • سلام پسر من هیچی نمی خوره
    فقط چند تا غذا هست که فقط اونا رو می خوره
    اصلا غذاهای ابکی مثل سوپ دوست نداره

    نمی دونم چکار کنم
    دچار تاخیر کلام هم هست که گفتن به خاطر اختلال حسی هست

  • سلام و درود
    بله با توجه به توضیحاتتون پسر شما دارای اختلال حسی است که البته ممکنه در حواس دیگر نیز دچار عدم تعادل حسی باشد و حتما باید توسط متخصص در این زمینه ارزیابی شده و بعد از تکمیل پروفایل حسی یک رژیم حسی مناسب طراحی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

2 + 7 =

× پشتیبانی 24 ساعته