حس عمقی با ورودی حسی لامسه متفاوت است. این امر به این دلیل است که اطلاعات حس عمقی از ماهیچه ها و مفاصل ما ناشی می شود و نه از پوست. این می تواند در ابتدا کمی فریبنده باشد. نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که بازخورد حس عمقی از گیرنده های ویژه ای در عضلات و مفاصل ناشی می شود که به موقعیت بدن و حرکت آنها پاسخ می دهد. سیستم لمسی ما به هر چیزی که پوست ما را لمس کند ، پاسخ می دهد. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر در مورد این حس ، می توانید پست ما را با حس لمس بخوانید.

 

حس عمقی به ما در انجام چه کارهای کمک می کند؟

سیستم حس عمقی به ما کمک می کند تا:

 

چرا حس عمقی بسیار مهم است؟

اولین دلیل ، همانطور که در بالا به آن اشاره کردم ، این است که حس عمقی به مغز ما اجازه می دهد بداند بدن ما در فضا کجاست. نمونه دیگر این قدم زدن است. نیازی نیست که به پاهای خود نگاه کنید تا بدانید کجا هستند. نیازی نیست که پا را به سمت بالا بکشید ، آن را به جلو حرکت دهید و دوباره آن را پایین بیاورید. این حرکات فقط به این دلیل اتفاق می افتد که حس عمقی بطور مداوم اطلاعات حسی را در مورد موقعیت لگن ، زانو ، مچ پا و انگشتان پا به مغز شما ارسال می کند. این تضمین می کند که آنها به جای مناسب حرکت کنند.

هر بار که بازخورد حس عمقی را از عضلات و مفاصل خود به مغز انتقال می دهیم به مغز ما می گوید بدن ما در کجا قرار دارد. این شامل هر زمان که بازوها ، پاها ، دست ها ، پا ، گردن یا ستون فقرات را حرکت می دهیم ، می شود. حتی وقتی هنوز هم در الگویی قرار داریم ، کشش عضلات یا عدم کشش و موقعیت مفصل به مغز ما می گویند ما کجا هستیم.

وقتی در حال تماشای تلویزیون هستید ، می توانید به کنترل برسید و در صورت لزوم ، بدون جستجوی آن ، آن را پیدا کنید. این سیستم حس عمقی شما است که بازوی شما را به جای مناسب می فرستد. حس لمس شما برای یافتن کنترل ممکن است محیط اطراف را لمس کند اما سیستم حس عمقی شما دست شما را باز می کند و به شما کمک می کند تا آن را انتخاب کنید ، آن را به سمت تلویزیون هدایت کرده و دکمه را فشار دهید.

 

درجه بندی نیرو و سرعت حرکت اندام

هنگامی که دکمه را روی کنترل فشار می دهید ، باید آن را با نیروی کافی فشار دهید تا کارایی خود را انجام دهد. این مهم است که آن را خیلی محکم فشار ندهید ، زیرا ممکن است در دست شما بشکند. به این امر درجه بندی نیرو گفته می شود. ما همیشه این کار را بصورت کاملاً طبیعی و بدون فکر کردن در مورد آن انجام می دهیم.

همچنین باید کنترل را با سرعت مناسب جابجا کنید تا دست خود را به سمت خود یا شخص دیگری نکشید. این سرعت حرکت اندام شماست.

اگر از نیرو یا سرعت زیادی استفاده کنیم ، همه چیز را می شکنیم. اگر از نیرو و سرعت خیلی کمی استفاده کنیم ممکن است موفق نباشیم. به عنوان مثال اگر به میخ به سختی ضربه بزنید ، ممکن است میخ را خم کنید ، اما اگر خیلی آرام ضربه بزنید ، میخ وارد آن سطح نمی شود. ترک خوردن تخم مرغ نمونه بسیار خوبی است ، اگر خیلی آرام به آن ضربه بزنید باز نمی شود ، اما اگر خیلی سریع یا با فشار بیش از حد به تخم مرغ ضربه بزنید ، ترک می خورد.

حس عمقی همان چیزی است که باعث می شود اندامهای ما با سرعت و مقدار نیروی مناسب برای فعالیت ها در موقعیت مناسب قرار بگیرند.

 

تون عضلانی

تون عضلانی به انقباض مداوم جزئی در عضلات اشاره دارد. این امر به بدن ما اجازه می دهد که سفتی عضله را مطابق نیاز در هنگام حرکت افزایش یا کاهش دهیم. سیستم حس عمقی به سیستم وستیبولار کمک می کند تا از این سفتی حمایت کند. برخی از کودکان با اختلال پردازش حسی ممکن است تون عضلانی پایین تر از حد متوسط را در عضلات تجربه کنند و این می تواند بر کنترل و پایداری پوسچر آنها تأثیر بگذارد.

 

تعادل

سرانجام حس عمقی به حمایت از تعادل کمک می کند. دوباره با حس وستیبولار کار می کند ، که در درجه اول مسئول تعادل است. حس عمقی ما اطلاعات بیشتری در مورد مکان بدن ما به مغز ما می دهند و این به تعادل ما کمک می کند. به عنوان مثال ، اگر روی یک سطح ناپایدار قدم بگذارید ، از گوش داخلی خود اطلاعات مربوط به وستیبولار راجع به تغییر وضعیت سر را دریافت می کنید و از اطلاعات حس عمقی در مورد موقعیتی که مچ پا ، زانو و لگن شما در آن قرار دارد ، دریافت می کنید. ترکیب این اطلاعات به شما کمک می کند بدن شما به حالت ایستاده و روی زمین قرار بگیرد و سقوط نکند.

 

چه اتفاقی می افتد اگر حس عمقی ما به خوبی کار نکند؟

وقتی سیستم حس عمقی اطلاعاتی را که خیلی خوب دریافت می کند پردازش نمی کند ، دو پاسخ معمولی وجود دارد. برخی از کودکان و بزرگسالان نسبت به اطلاعات ورودی پاسخ آهسته تری دارند ، به این معنی که برای درک اینکه بدن آنها در فضا در چه مکانی است ، به ورودی حس عمقی بیشتری احتیاج دارند. این کودکان و بزرگسالان می توانند یا با جستجوی ورودی بیشتر پاسخ دهند یا ممکن است کندتر به اطلاعات ورودی پاسخ دهند. این امر در حال حاضر نمونه ای از حساسیت به حس عمقی را نشان نمی دهد. برخی از صفات معمولی که برای هر نوع پاسخ مشاهده می شود در زیر آمده است:

 

چرا حس عمقی برای یادگیری و کار مهم است؟

برای اینکه در یادگیری موفق باشید ، باید بتوانید در صندلی خود بنشینید و روی معلم تمرکز کنید. اگر کاملاً مطمئن نیستید که بدن شما در آن صندلی قرار دارد ، ممکن است نیاز به جابجایی و جستجوی بازخورد حس عمقی داشته باشید. این اغلب ممکن است کودکان و بزرگسالان را دچار مشکل کند ، وقتی تمام کاری که واقعاً سعی در انجام آن دارند تمرکز است!

اگر واقعاً مطمئن نیستید که بدن شما در کجا قرار دارد ، به احتمال زیاد به طور مکرر به همسالان خود برخورد خواهید شد. ممکن است به طور اتفاقی روی آنها قدم بگذارید زیرا هنوز مطمئن نیستید که پای شما کجاست. یا وقتیکه در کنارشان هستید محکم به آنها برخورد کنید چون فاصله را بطور دقیق نمی توانید تشخیص دهید. این برخوردهای تماسی در زمانیکه روی فرش دراز کشیده اید یا وقتی روی صندلی پشت میز نشسته اید به شما بازخورد بیشتری می دهد که در کجا هستید. در حالی که این به شما کمک می کند ، می تواند برای همسالان شما آزار دهنده باشد!

 

چرا درجه بندی نیرو در مدرسه و خانه مهم است؟

درجه بندی نیرو برای کلیه فعالیت های حرکتی ریز و درشت در مدرسه و خانه ضروری است. هنگام نوشتن باید بتوانید از فشار کافی روی مداد استفاده کنید: اگر از نیروی خیلی کم استفاده کنید خط شما کمرنگ است و معلم نمی تواند کار شما را ببیند؛ و اگر از نیروی خیلی زیاد استفاده کنید ، دست شما خیلی سریع خسته می شود. (حتی ممکن است مدام نیاز داشته باشید که مداد خود را تیز کنید!)

اگر نمی توانید اسباب بازی ها را با مقدار صحیح نیرو نگه دارید ، ممکن است نتوانید با آنها کار کنید ، یا ممکن است آنها را بشکنید.

وقت ناهار ، اگر هنگام باز کردن بسته میان وعده خود خیلی سخت آنرا بکشید ، ممکن است میان وعده خود را روی زمین بریزید. اگر خیلی ملایم باشید ، باز نمی شود و باید کمک بخواهید. وقتی سعی می کنید آن نوشیدنی را بنوشید ، خیلی سریع حرکت دادن فنجان ممکن است به ریختن محتویات آن منجر شود.

در زمین بازی ، حس عمقی شما این اطمینان را ایجاد می کند که توپ را با مقدار مناسب نیرو پرتاب کرده و یا لگد می زنید تا به هدف برسید. اگر نیرو خیلی کم باشد ، موفق نمی شوید و اگر نیرو خیلی زیاد باشد ممکن است چیزی را بشکنید. همچنین ، اگر هنگام بازی در زمین بازی از نیروی بیش از حد استفاده کنید ، ممکن است به طور اتفاقی به دوستانتان صدمه بزنید.

وظایف حرکتی کمی در خانه و مدرسه هستند که به حس عمقی متکی نیستند. اگر بدن به خوبی ورودی های حس عمقی را پردازش نکند ، اغلب حرکات بدون هماهنگی هستند و برای یک الگوی حرکتی فرد باید تلاش بیشتری انجام دهند. این می تواند برای کودکان و بزرگسالان ناامید کننده باشد ، زیرا حتی اگر آنها تمام تلاش خود را انجام دهند ، بدن آنها نسبت به دیگران متفاوت واکنش نشان می دهد.

۱ دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 + شانزده =

× پشتیبانی 24 ساعته