اخیراً من در یک کارگاه آموزشی اختلال اوتیسم حضور داشتم و از مجری سؤال کردم ، “آیا شما در مورد کارهای سنگین اطلاعاتی دارید؟” حدود ۲۰۰ نفر در کلاس حضور داشتند و بیشتر آنها دست خود را بالا بردند. مجری سپس پرسید: “آیا کسی می داند کار سنگین چیست ، می توانید به من نشان دهید؟” بعد از این سوال ، یک دست هم بالا نرفت. وقتی مجری شروع به نمایش برخی از تمرین های فشاری و مقاومتی کرد ، مخاطبین کاملاً شگفت زده شدند. به نظر می رسید که قبلاً آنها هرگز کار سنگین را در عمل ندیده بودند.

به عنوان یک متخصص کاردرمانی این مرا شگفت زده کرد. در حالی که بیشتر حاضرین در جمع گفتند که با اصطلاح کار سنگین آشنایی دارند ، اما بسیاری از آنها به نظر نمی رسید که واقعاً با مفهوم کار سنگین آشنا باشند. اصطلاح “کار سنگین” غالباً در کتابها و توصیه ها برای کودکانی که مشکل پردازش حسی و یا اختلال اوتیسم دارند ، ذکر می شود. کار سنگین معمولاً برای حمایت از مسائل حسی آنها توصیه می شود. آنچه در واقع برای مخاطبان به نظر می رسید یک رمز و راز باشد. در این پست ، امیدوارم که رمز و راز کار سنگین را حل کند.

 

کار سنگین = حس عمقی

هنگامی که کاردرمانگرها از اصطلاح کار سنگین استفاده می کنند ، معمولاً به فعالیتی اشاره می کنند که حس عمقی ما را فعال می کند. گیرنده های حس عمقی  در مفاصل و عضلات ما قرار دارند که هنگام حرکت بازخورد دریافت می کنند. حس عمقی ، ما را از موقعیت اندام آگاه می کند. اینکه از چه نیرویی و چه سرعتی در حرکات استفاده می کنیم. در پست حس عمقی بصورت کامل در ارتباط با حس عمقی پرداخته ایم. اگر این مقاله را نخوانده اید ، یا با اصطلاح حس عمقی آشنا نیستید ، توصیه می کنیم قبل از ادامه ، ابتدا آن را بخوانید.

کار سنگین شامل هر فعالیتی است که مقاومت را فراهم می کند. وقتی به چیزی فشار می آورید مقاومت ایجاد می کنید. وقتی چیزی را می کشید مقاومت ایجاد می کنید. اگر چیزی را حمل می کنید مقاومت وجود دارد. حرکت بدن باعث می شود که گیرنده های حس عمقی را نیز فعال کنید ، اما وقتی متخصصان درمان به کارهای سنگین مراجعه می کنند ، معمولاً به معنای حرکت با مقاومت یا در برابر مقاومت می باشد.

 

چه موقع باید از کارهای سنگین استفاده کنیم؟

نظریه یکپارچگی حسی نشان می دهد که ورودی حس عمقی به آرامش و سازماندهی مغز کمک می کند. این ورودی معمولاً برای کمک به کودکان در آرام کردن بدن خود پیشنهاد می شود. این می تواند یک استراتژی مناسب برای کودکی باشد که بار اضافی حسی را تجربه می کند و قبل و بعد از فعالیت ، اضافه بار پیدا می کند. درمانگران آن را برای کودک یا بزرگسالانی که دارای حساسیت های حسی هستند ، توصیه می کنند به خصوص اگر این حساسیت در حس لمس آنها باشد. همچنین برای جویندگان حسی یک استراتژی حسی خوب است زیرا می تواند به آنها در سازماندهی نیز کمک کند.

اگر با چالش های مختلف پردازش حسی کودکان و بزرگسالان آشنا نیستید ، می توانید در این سایت درباره آنها اطلاعات بیشتری کسب کنید.

 

چه فعالیتهای کاری سنگینی می توانیم انجام دهیم؟

۱. حفاری و ریختن

۲. تمرین های مقاومتی با باند (باند کشی یا تراباند)

۳. بازی غلتاندن و بریدن خمیر

۴. فشار دادن یک گاری ، چرخ دستی ، صندلی چرخدار یا صندوق – کودک را تشویق کنید که در فضای بازی خلاق باشد.

۵. حمل یک کیسه با مقداری وزن ، این امر باید برای هر کودک تطبیق یابد و توصیه می کنیم بیشتر از ۵ درصد از وزن بدن آنها را در کوله پشتی ، کیف یا ظرف قرار ندهید. حمل بطری و میان وعده آنها ممکن است مقدار مناسبی برای یک کودک خردسال باشد.

۶. مسابقه طناب کشی

۷. یوگا

۸. صخره نوردی

۹. شنا کردن

۱۰. دوچرخه سواری و اسکوتر

۱۱. تمرین های با وزنه برای نوجوانان و بزرگسالان ممکن است گزینه مناسبی باشد. توصیه می شود ابتدا از مشاوره حرفه ای استفاده شود تا در صورت رعایت موارد ایمنی از این تمرین ها استفاده شود.

۱۲. قایقرانی

۱۳. باغبانی

 

در مورد فشردن و برس زدن چطور؟

فشردن (له کردن) و برس زدن اغلب در زیر عنوان کارهای سنگین قرار می گیرد. فکر می کنم دلیل این امر این است که متخصصین کاردرمانی اغلب از این راهکارها برای کمک به کودکان در آرامش استفاده می کنند. آنها ممکن است در همان جلسه و در کنار کارهای سنگین از آنها استفاده کنند. از نظر فنی آنها مانند کار سنگین نیستند. دلیل این امر این است که آنها حسگر لمسی را به عنوان حسگر عمقی هدف قرار می دهند. آنها گیرنده های لمس فشاری را در پوست تحریک می کنند و گیرنده های حس عمقی در مفاصل و عضلات را تحریک نمی کنند. در حالی که آنها استراتژی های مفیدی برای کمک به تنظیم برخی از کودکان با حساسیت حسی هستند ، من فکر می کنم مهم است که دقیقاً بدانیم کدام حس را هدف قرار می دهند. دلیل این امر کمک به ایجاد اطمینان در استفاده صحیح از استراتژی های مناسب برای کودک با اختلال حسی است.

 

در مورد محصولات وزنی چطور؟

همچنین تعداد محصولات وزنی متعددی نیز موجود است ، مانند پتو و جلیقه های وزنی. اینها به خودی خود کار سنگین نیستند. مانند له کردن آنها حس لمس را تحریک می کنند که در درجه اول لمس فشاری عمیق را مورد هدف قرار می دهند. با این حال هنگامی که کودک با یک محصول وزن دار حرکت می کند یا آنرا می پوشد ، مقاومت بیشتری در برابر حرکت آنها وجود دارد. این کار گیرنده های آنها را فعال می کند و اگر به ابتدای این پست به یاد داشته باشید ، ما گفتیم کار سنگین = حس عمقی است.

ارزیابی کاردرمانی بهترین روش برای یافتن راهبردهای مناسب برای هر کودک است. شما باید مطمئن شوید که درمانگری که با او کار می کنید آموزش های اضافی را در زمینه یکپارچگی حسی یا پردازش حسی به پایان رسانده است.

 

References

Ayres, A.J. (1972). Sensory Integration and Learning Disorders.

Lane, S. (2002). Chapter 4 Sensory Modulation in Sensory Integration Theory and Practice 2nd Edition by Bundy, Murry & Lane.

Miller, L.J. (2014) Sensational Kids Hope and Help for Children with SPD–Revised.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

هجده − 15 =

× پشتیبانی 24 ساعته