این دومین مقاله از مجموعه مقالات مربوط به اختلال پردازش حسی (SPD) است که با تمرکز روی هشت سیستم حسی و الگوها و زیرگروه ها انجام می شود. دکتر لوسی جین میلر سه الگو و شش زیر گروه اختلال پردازش حسی را شرح می دهد. در این مقاله ما در مورد الگوی اول اختلال پردازش حسی: اختلال مدولاسیون حسی بحث خواهیم کرد.

وقتی افراد به اختلال پردازش حسی فکر می کنند ، الگویی که برای اولین بار به ذهن متبادر می شود معمولاً اختلال مدولاسیون حسی است. این الگو شامل زیرگروه ها است: ۱. حساسیت بیش از حد حسی ۲. حساسیت کمتر از حد حسی ۳. ولع حسی

به طور کلی ، فردی که دارای اختلال مدولاسیون حسی است ، در تعدیل (تنظیم) ورودی حسی مشکل دارد. مدولاسیون حسی توانایی پاسخگویی مناسب به اطلاعات حسی است و در سطح هوشیاری مناسبی برای فعالیت های روزانه باقی می ماند.  انواع اختلال مدولاسیون حسی به شرح ذیل می باشد:

 

۱. حساسیت بیش از حد (که ممکن است به عنوان اجتناب حسی نیز توصیف شود): پاسخ اغراق آمیز سیستم عصبی به ورودی حسی که روی سطح تحمل اکثر افراد تاثیر می گذارد. به عنوان مثال سیستم عصبی حتی اگر هیچ خطر واقعی وجود نداشته باشد ممکن است وارد حالت جنگ یا گریز شود. کودک ممکن است:

  • پاسخگویی بیش از حد به اطلاعات حسی در یک یا چند سیستم حسی دیده می شود.
  • تدافعی لمسی دیده می شود و قادر به تحمل لباس و یا ورودهای لمسی دیگر مانند رنگ ، چسب و صابون بر روی بدن خود نیستند.
  • ترس از حرکت (مقاومت در برابر نوسان یا بازی با تجهیزات زمین بازی مانند تاپ ، سرسره ، الاکلنگ و چرخ فلک) وجود دارد.
  • در تحمل طیف گسترده ای از بافتهای غذایی یا بوها دچار مشکل می باشد و در مواجهه با “خوراکی دلپذیر” با پاسخ های اغراق آمیز ظاهر می شود.

رفتارهای اجتنابی ممکن است در توانایی تعامل مؤثر با دیگران اختلال ایجاد کند. کودک با پاسخگویی بیش از حد به راحتی در اجزای حسی فعالیت ها غرق شده و از قسمت اصلی فعالیت غافل می ماند.

 

۲. حساسیت کمتر از حد (همچنین ممکن است بعنوان منفعل نیز توصیف شوند): شامل عدم پاسخ یا پاسخ ناکافی به ورودی حسی می باشد. کودک همچنین ممکن است از تحریکات حسی آگاهی نداشته یا نسبت به افراد دیگر پاسخ های با تأخیر یا کم شدتی را به محرک ها حسی نشان دهد. کودک همچنین ممکن است:

  • به نظر می رسد در حال خیال بافی یا تمرکز بر روی اتفاقات پیرامون خود هستند.
  • ساکت یا تنها به نظر می رسد.
  • بی علاقه می باشد و خیلی سخت در فعالیت ها درگیر می شود.
  • به ورودی حسی بیشتری برای پاسخگویی سیستم حسی نیاز دارد.
  • کم تحمل بنظر می رسد.
  • اشیاء را داخل دهان قرار می دهد.

کارهایی که ورودی حسی اضافی را ارائه نمی دهند ممکن است دشوار یا بی ارزش تلقی شوند.

 

۳. ولع یا میل شدید حسی (ممکن است به عنوان جستجوی حسی نیز شناخته شود): سیستم عصبی افرادیکه دچار ولع حسی هستند نیاز به ورودی شدید دارد تا این حس ثبت شود. این افراد به طور مداوم به دنبال حواس شدید هستند اما به دلیل سطح بالای ورودی حسی تصادفی از هم گسیخته می شوند. آنها دائماً در حال لمس ، تصادف و حرکت هستند و هیچ گونه آگاهی از فضای شخصی ندارند. کودک همچنین ممکن است:

  • کاهش امنیت بدلیل بروز رفتارهای پرخطر و تکانشگری دیده می شود.
  • به نظر می رسد که مدام در حال حرکت است اما ممکن است دست و پا چلفتی و بی دست و پا باشد ، غالباً در حال افتادن و کبود شدن است. (اما تا زمانی که اشاره نشود ممکن است متوجه آسیب نشود)
  • مدام مدادهای خود را می شکنند یا ناآگاهانه به دیگران آسیب می رساند.

افرادی که ولع حسی دارند مدام در حال حرکت می باشند و ممکن است مهارتهای لازم برای رشد حرکات ریز و درشت در آنها توسعه پیدا نکند.

 

مقالات مرتبط:

انواع اختلال پردازش حسی

اختلال تشخیص حسی

اختلال حرکتی مبتنی بر حس

خود تنظیمی حسی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته