متخصصین گفتاردرمانی نقش موثری در درمان توانبخشی افراد با ضربه مغزی ایفا می کنند. بیشتر اوقات ضربه مغزی در هنگام تصادف اتومبیل یا موتور سیکلت رخ می دهد. همچنین ممکن است در غرق شدن که اکسیژن به مغز نمی رسد این امر اتفاق بی افتد. در طول دوره بهبودی تمرکز متخصصین گفتاردرمانی در ضربه مغزی بر ارتباط بیمار است. گفتار درمانی ضربه مغزی همچنین بر روی عضلات صورت، گلو و دهان تمرکز می کنند. اغلب آسیب های مغزی بر روی بیان چهره، جویدن و بلعیدن تأثیر می گذارند. به این دلیل اهداف گفتاری برای بیماران ضربه مغزی بیشتر از اهداف زبانی است. آنها شامل شناخت، گفتار و گلو نیز می شوند. حافظه در همه این موارد نقش حیاتی دارد. دکتر گفتاردرمانی ضربه مغزی ممکن است از درمان هایی برای بهبود حافظه به عنوان بخشی از برنامه بهبود آسیب مغزی استفاده کند.

آیا نگران چالش های مربوط به گفتار، زبان و حافظه ناشی از ضربه مغزی هستید؟ مهم است که به دنبال مؤثرترین طرح گفتار درمانی ضربه مغزی باشید و در نظر بگیرید که کدام گزینه به بهترین صورت در دسترس است. شما می توانید از طریق تماس با مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی از چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستید و همچنین بهترین گفتاردرمانی ضربه مغزی اطلاعات کسب کنید. در زیر هفت روش وجود دارد که در مرکز گفتار درمانی آسیب مغزی می تواند بخشی از بهبود توانبخشی بیمار ضربه مغزی باشد. ما بر روی درمان‌ هایی تمرکز خواهیم کرد که به کسب حداکثر استقلال و عملکرد فرد در زندگی کمک کند.

گفتاردرمانی در ضربه مغزی

۱. درمان دیزآرتری در ضربه مغزی 

آسیب مغزی که به اعصاب مغز که ماهیچه‌ها را کنترل می‌کنند آسیب می‌رساند، می‌تواند گفتار را مختل کند. یک بیمار ممکن است در گفتار خود مطلبی را حذف کند یا صداهای گفتار می تواند آهسته، خیلی ملایم یا صدا خفه باشد مانند صدای زمزمه. انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASHA) این وضعیت را دیزآرتری می نامد. اهداف گفتاردرمانی ضربه مغزی شامل بهبود “قابلیت درک گفتار” بیمار است. درمان‌ها شامل تمرین‌هایی برای هماهنگ کردن حرکات لب و زبان، بهبود پشتیبانی تنفس و افزایش قدرت عضلانی در دهان، فک، زبان و گلو می‌شود.

درمان دیزآرتری در ضربه مغزی 

۲. درمان آپراکسی در ضربه مغزی

یکی دیگر از شرایط رایج در بهبود آسیب مغزی آپراکسی است. بیماران در صداها و هجاها مشکل دارند. آنها می دانند چه کلماتی را می خواهند بگویند اما در توالی آنها مشکل دارند. آنها نمی توانند کلمات را تشکیل دهند. اهداف مراکز گفتاردرمانی ضربه مغزی برای آپراکسی شامل تمریناتی برای کاهش سرعت گفتار و تلفظ صحیح کلمات است. اگر شرایط شدید باشد، متخصصین گفتار درمانی ضربه مغزی ممکن است یک وسیله ارتباطی جایگزین یا تقویت کننده را معرفی کند. چنین دستگاه هایی می توانند از تابلوهای تصویر ساده تا سیستم های ارتباطی دیجیتال متغیر باشند. گفتاردرمان نحوه استفاده از سیستم را به بیمار آموزش می دهد.

درمان آپراکسی در ضربه مغزی

۳. بهبود حافظه در ضربه مغزی

حافظه با گفتار و ارتباط همراه است. متخصص گفتار درمانی ضربه مغزی اغلب وسایل کمکی حافظه را برای کمک به ایجاد زبان برای بیمار آسیب مغزی معرفی می کند. کمک‌های حافظه شامل گزارش حافظه، تقویم، برنامه زمان‌بندی مستند یا گزارش (دیجیتال یا روی دستگاه هوشمند) از آدرس‌ها و شماره تلفن‌های مهم است. آموزش به بیمار در مورد نحوه استفاده از این ابزارها برای تقویت حافظه زمان می برد. با تمرین، متخصص گفتاردرمانی ضربه مغزی به بیمار کمک می کنند تا شایستگی و همچنین زبان را ایجاد کند.

بهبود حافظه در ضربه مغزی

۴. بهبود عملکردهای زبان اجتماعی در ضربه مغزی

به گفته ASHA، افراد مبتلا به آسیب های مغزی ممکن است نیاز به یادگیری راه هایی برای همگام شدن با مکالمات داشته باشند. آنها ممکن است نیاز داشته باشند که نحوه تفسیر سیگنال های غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات چهره را دوباره بیاموزند. حتی ممکن است لازم باشد یاد بگیرند که چگونه برای ادامه یک مکالمه عادی پاسخ دهند. هنگام صحبت کردن، بیمار مبتلا به ضربه مغزی ممکن است بیانی نشان ندهد. صدای او ممکن است تاثیر مورد انتظار را نداشته باشد. تقویت زبان اجتماعی می تواند به بیمار کمک کند تا سایر مشکلات گفتاری خود مانند درک را جبران کند. بیماران می توانند یاد بگیرند که با حالات صورت، تماس چشمی و ژست ها جبران کنند تا ارتباط خود را بهبود بخشند. گفتار درمانگران اغلب با بیماران در گروه های کوچک کار می کنند تا این کارکردهای زبان اجتماعی را ایجاد کنند.

بهبود عملکردهای زبان اجتماعی در ضربه مغزی

۵. بهبود مهارت های ارتباطی شناختی

بخشی از ارتباطات به معنای توانایی توجه به اطلاعات و به خاطر سپردن آنچه دیگران گفته اند است. افراد مبتلا به آسیب های مغزی ممکن است در توجه و حافظه کوتاه مدت مشکل داشته باشند. ممکن است پردازش اطلاعات جدید برای آنها دشوار باشد. به عنوان بخشی از بهبود آسیب مغزی، ممکن است نیاز به یادگیری استراتژی هایی برای برنامه ریزی و سازماندهی افکار خود داشته باشند. تمرین اطلاعات، پردازش شناختی را بهبود می بخشد. در نهایت افراد باید به کار، مدرسه و زندگی روزمره بازگردند. آنها باید بتوانند سؤالات مناسب بپرسند، روی کارها تمرکز کنند و اسامی و اعداد را به خاطر بیاورند. هنگام انجام مراحل برای هر کار معین، آنها باید بتوانند توالی مناسب و همچنین اقدامات احتیاطی ایمنی را به خاطر بیاورند. دکتر گفتاردرمانی ضربه مغزی این اهداف را در برنامه درمانی گنجانده است.

-حفظ توجه: گفتاردرمان به عنوان بخشی از تیم پزشکی که از بهبود آسیب مغزی بیمار حمایت می کند به این نیازها می پردازد. مراکز گفتاردرمانی در ضربه مغزی بر کمک به بیمار برای حفظ توجه برای فعالیت های اساسی تمرکز دارد.

-راهبردهای حل مسئله: گفتاردرمانگران می توانند راهبردهای یادگیری را برای کمک به حل مسئله، استدلال و مهارت های سازمانی به بیمار آموزش دهند. یکی از اهداف اصلی کاهش سردرگمی است زیرا بیمار سعی می کند محرک های مختلف را در محیط خود پردازش کند.

-گردش های اجتماعی: گفتار درمانگران ضربه مغزی می توانند گردش های اجتماعی هدایت شده را سازماندهی کنند. بیمار با کمک، برنامه ریزی و سازماندهی سفرهای کوتاه را انجام خواهد داد. ممکن است پشتیبانی های مختلفی را برای کمک به شما معرفی کند. چنین کمک هایی می تواند شامل سازمان دهنده ها، چک لیست ها، گزارش های حافظه و موارد مشابه باشد.

مرکز گفتاردرمانی ضربه مغزی

۶. آموزش استراتژی جبرانی برای ضربه مغزی

آموزش استراتژی‌های جبرانی به بیماران ضربه مغزی به معنای تمرکز بر مهارت‌های باقی‌مانده بیماران و به حداکثر رساندن آن‌ها است. به این ترتیب آنها می توانند بر نقاط قوت خود تمرکز کنند و از آنها برای غلبه بر نقص گفتاری و یا ارتباطی ناشی از آسیب استفاده کنند. این کار را با اصلاح محیط بیمار یا ارائه نوعی حمایت از آنها انجام دهید. این پشتیبانی می تواند داخلی باشد مانند استفاده از یادگاری یا تداعی تصاویر برای یادآوری کلمات. گزینه‌های دیگر استفاده از کمک‌های حافظه مانند تقویم و دستگاه‌های هوشمند برای کمک به پشتیبانی از حافظه است.

کلینیک گفتاردرمانی ضربه مغزی ممکن است راهبردهای خارجی که شامل فناوری کمکی است را پیشنهاد و سپس آموزش دهد. این استراتژی ها می توانند چندین آسیب مربوط به توجه، جهت یابی، مدیریت زمان و غیره را پشتیبانی کنند. آسیب شناسان گفتار و زبان در تیم  مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی، متخصصان آموزش دیده ای هستند که می توانند به شما کمک کنند تا با اطمینان خاطر از طریق یک برنامه گفتار درمانی تخصصی به بهبود و درمان مشکلات گفتاری و زبانی تناشی از ضربه های مغزی بپردازید.

بهترین مرکز گفتاردرمانی ضربه مغزی

۷. ادامه پشتیبانی برای توانبخشی آسیب مغزی

افراد مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک نیاز به حمایت مداوم دارند. گفتار درمانی آسیب مغزی نقش بسیار مهمی را در مسیر بهبود آسیب مغزی بیمار ایفا می کند. درمان گفتار درمانی آسیب مغزی به صورت چهره به چهره انجام می شود. لازم به ذکر است که خدمات گفتاردرمانی در منزل نیز برای بیماران با ضربه مغزی در دسترس می باشد.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

آسیب سر در کودکان

گفتاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در آتاکسی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در ضربه مغزی

آسیب دیدگی سر چیست؟

درمان ضربه مغزی چیست؟

گفتاردرمانی در بیماری ام اس

توانبخشی پس از ضربه مغزی

تاثیر کاردرمانی برای آسیب مغزی

فوریت های پزشکی پس از ضربه مغزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

11 − 9 =

× پشتیبانی 24 ساعته