اگر چه هنوز هیچ درمان قطعی برای آتاکسی وجود ندارد ولی درمان توانبخشی آتاکسی در دسترس می باشد. هدف اولیه این درمان توانبخشی آتاکسی بهبود کیفیت زندگی بیمار پس از تشخیص است. انواع مختلفی از آتاکسی وجود دارد و بیماران مختلف ممکن است با علائم مشخص دست و پنجه نرم کنند. از این رو ایجاد یک برنامه درمانی برای آتاکسی و شروع درمان توانبخشی آتاکسی یک فرآیند کاملا شخصی برای بیمار است. قبل از شروع هر طرح درمانی یا برنامه توانبخشی، مشورت با دکتر متخصص آتاکسی که به خوبی با وضعیت بیمار آشنا است از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر این بیماری با بیماری های دیگر همراه باشد، ممکن است برخی از ورزش ها یا درمان ها قابل اجرا نباشند. گفته می شود، همه متخصصان برخی از گزینه های درمانی استاندارد را برای استفاده در کنار داروها اعمال می کنند.

درمان توانبخشی آتاکسی

بیماری آتاکسی چیست؟

آتاکسی یک وضعیت پزشکی است که منجر به حرکت غیرارادی عضلات به دلیل هماهنگی حرکتی ضعیف می شود. برخلاف تصور رایج، این یک بیماری نیست، بنابراین قبل از انجام اقدامات بعدی پس از تشخیص اولیه، ضروری است که بدانیم منشأ این بیماری کجاست. آتاکسی معمولاً بخشی از یک شکایت ارائه شده گسترده تر است، سایر اجزای وضعیت پزشکی بیمار باید قبل از اقدامات بعدی بررسی شوند. این بیماری عموماً پیش آگهی کندی دارد، اما شروع شدیدتر و سریع‌تر نیز ممکن است. مورد دوم به خصوص اگر این بیماری در نتیجه عفونت یا خونریزی باشد محتمل است. هر دوی این موارد می تواند پیشرفت آتاکسی را تسریع کند و برای بیمار فاجعه بار باشد.

آتاکسی با اختلال در هماهنگی و مشکلات بعدی در حرکت عضلات مشخص می شود. علاوه بر این، آتاکسی معمولاً بر نخاع، ساقه مغز، مخچه، عقده های قاعده ای و برخی از قسمت های دیگر تاثیر می گذارد. بنابراین شایع ترین علائم شامل راه رفتن ناپایدار، اشتباه در تعادل و ریتم، لرزش در بدن و تحریف ادراک است. علاوه بر این بیماران مبتلا به آتاکسی ممکن است از اختلال در گفتار، مشکلات مربوط به غذا خوردن و حتی مشکلات قلبی نیز رنج ببرند، اگرچه مورد دوم چندان رایج نیست.

درمان کاردرمانی آتاکسی

درمان کاردرمانی آتاکسی

یکی از اهداف توانبخشی برای بیماران مبتلا به آتاکسی کمک به آنها برای فعال ماندن تا زمانی که ممکن است است. حرکات غیر ارادی عضلانی بر سلامت جسمی و خستگی روحی تأثیر می گذارد، بنابراین کاردرمانی آتاکسی بخش مهمی از توانبخشی بیماران آتاکسی را شامل می شود. دو راه اصلی وجود دارد که کاردرمانی در آتاکسی می تواند به چنین بیمارانی کمک کند.

اولاً، کاردرمان ممکن است با معرفی وسایل و راهکارهایی به بیمار کمک کند تا ضمن کنترل اعمال غیرارادی، به حرکات کمک کند. در حالی که این آزادی بیماران را محدود می کند، حرکت مناسب را برای آنها بسیار آسان تر می کند. این روش برای بیمارانی که لرزش شدید را تجربه می کنند مفید است. از سوی دیگر متخصص کاردرمان آتاکسی ممکن است بر آسیب های زمینه ای به مخچه و نخاع تمرکز کند. هدف هر دو این رویکرد کمک به بیماران برای بازیابی تعادل و ریتم برای بهبود اساسی ترین عملکردها مانند راه رفتن و درک است.

آموزش قدرت در آتاکسی

آموزش قدرت در آتاکسی

مشابه کاردرمانی، بیماران مبتلا به آتاکسی ممکن است مجبور باشند در تمرینات قدرتی و انعطاف پذیری شرکت کنند. در حالی که کاردرمانی ممکن است به طور کلی بر تعادل، ریتم و پیشگیری از سقوط متمرکز باشد، تمرینات قدرتی ممکن است بیشتر به سمت استفاده مداوم و انرژی در عضلات اختصاص داده شود. لرزش و بی ثباتی ممکن است به طور قابل توجهی بر قدرت بیمار تأثیر بگذارد. شاید برای شروع هرگز آنقدر قوی نبودند. بنابراین تمرینات قدرتی به بخش مهمی از توانبخشی تبدیل می‌شود. بدون این تمرینات قدرتی پایه، هیچ فایده‌ای در درمان‌های دیگر وجود نخواهد داشت. در اینجا، درمان توانبخشی آتاکسی ممکن است شامل یوگا و پیلاتس باشد که هر دو باعث ایجاد قدرت، انعطاف پذیری و تعادل در فرد می شوند.

درمان آتاکسی مبتنی بازی ویدیویی

آموزش مبتنی بر بازی ویدیویی

آتاکسی نه تنها در بزرگسالان شایع است، بلکه کودکان نیز ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند. درمان توانبخشی آتاکسی برای کودکان نیاز به رویکرد متفاوتی دارد، رویکردی که به آنها در توانبخشی کمک می کند، توجه آنها را جلب می کند و آنها را سرگرم می کند. در این مورد، آموزش مبتنی بر بازی های ویدئویی برای کودکانی که با آتاکسی دست و پنجه نرم می کنند، رایج است. اگرچه یک پیشرفت تا حدودی جدیدتر برای درمان توانبخشی آتاکسی است، بازی های ویدیویی کل بدن به طور فزاینده ای در درمان چنین بیمارانی ادغام می شوند. بازی‌های ویدیویی شامل تمرینات فشرده برای هماهنگی ماهیچه‌ها می باشد. بازی های ویدیویی می‌تواند یک درمان بسیار مؤثر برای کودکان مبتلا به آتاکسی باشد.

آموزش استفاده از وسایل کمکی در آتاکسی

آموزش استفاده از وسایل کمکی در آتاکسی

هنگامی که صحبت از آتاکسی به میان می آید، یکی از چیزهایی که بیشتر بیماران با آن دست و پنجه نرم می کنند، تطابق با محیط بر اساس شرایطشان است. بسته به مرحله وضعیت پزشکی، بیماران مبتلا به آتاکسی ممکن است به صندلی چرخدار یا سایر وسایل برای کمک به حرکت خود نیاز داشته باشند. دانستن نحوه استفاده از این دستگاه ها به بخشی ضروری از درمان توانبخشی آتاکسی تبدیل می شود. این بیماران باید نحوه استفاده صحیح از این وسایل کمکی را بیاموزند. استفاده نادرست از ویلچر باعث حمایت وضعیتی نامناسب و در نتیجه مشکلات مربوط به تعادل و ثبات منجر شود. ارائه مهارت ها و دانش به بیماران مبتلا به آتاکسی برای حرکت مستقل یک وظیفه ضروری برای تیم پزشکی مرکز تخصصی درمان آتاکسی است.

آموزش تردمیل برای آتاکسی

آموزش تردمیل برای آتاکسی

همانطور که قبلا ذکر شد، یکی از بارزترین علائم آتاکسی مشکل در راه رفتن است. این به دلیل بی ثباتی و مسائل تعادل ناشی از تحریف ادراک است. آموزش راه رفتن یکی از وظایف اصلی تیم توانبخشی آتاکسی است به ویژه برای بزرگسالان که بیشتر در معرض آسیب دیدن هنگام زمین خوردن هستند. در حالی که بیماران ممکن است از وسایل دیگری برای کمک به راه رفتن خود استفاده کنند، آموزش تردمیل به طور فزاینده ای برای درمان توانبخشی بیماران آتاکسی مورد استفاده قرار می گیرد. تمرین مداوم تردمیل برای آتاکسی ناشی از آسیب های مغزی بسیار مفید است. با این حال باید توجه داشت که متخصصان باید این نوع آموزش را با تمرین در زمین ثابت ترکیب کنند.

آب درمانی برای آتاکسی

آب درمانی برای آتاکسی

یکی از روش های درمانی که روز به روز در درمان توانبخشی آسیب های مختلف رواج پیدا می کند، آب درمانی است. آب درمانی شامل مجموعه ای از فعالیت هاست که از آب برای کمک به بهبودی و درمان بیماران استفاده می کند. افراد مبتلا به آتاکسی تشویق می شوند که به هر طریقی که می توانند ورزش کنند. اگر بیماران با تمرینات منظم مشکل دارند، ممکن است مفید باشد که آنها را با آب درمانی آشنا کنیم، که معمولاً شامل حرکت و فعالیت در داخل استخر است. آب درجه ای از آزادی را برای بیماران فراهم می کند که ممکن است در خشکی قابل دسترسی نباشد. با این حال باید به خاطر داشت که این بیماران ممکن است نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشند. تمرین های داخل آب نسبت به تمرین های روی خشکی از امنیت بیشتری برای این بیماران برخوردار است.

 

مقاله های مرتبط

آتاکسی چیست؟

درمان آتاکسی چیست؟

گفتاردرمانی در آتاکسی

آتاکسی فریدریش چیست؟

آتاکسی تلانژکتازی چیست؟

کاردرمانی در آتاکسی مخچه ای

کاردرمانی برای آتاکسی فریدریش

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

دو × 1 =

× پشتیبانی 24 ساعته