مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم

فلج مغزی (CP) شایع ترین ناتوانی حرکتی در دوران کودکی است و کودکان مبتلا به CP و خانواده های آنها به حمایت نیاز دارند. در مورد CP و علائم فلج مغزی در کودکان خردسال بیشتر بدانید.

۱. فلج مغزی (CP) گروهی از اختلالات است که بر توانایی فرد در حرکت ، حفظ تعادل و وضعیت بدن تأثیر می گذارد.

۲. فلج مغزی شایعترین ناتوانی حرکتی دوران کودکی است. طبق تخمین های شبکه نظارت بر اوتیسم و ​​ناتوانی در رشد CDC (ADDM) حدود ۱ از ۳۴۵ کودک به CP مبتلا شده است.

۳. فلج مغزی در بین پسران شایعتر از دختران است و در بین کودکان سیاه پوست بیشتر از کودکان سفید پوست شایع است.

۴. بیشتر کودکان (در حدود ۷۵٪ -۸۵٪) کودکان مبتلا به فلج مغزی دارای CP اسپاستیک هستند. این بدان معنی است که عضلات آنها سفت است و در نتیجه حرکات آنها ممکن است به شکلی نامناسب باشد.

۵. بیش از نیمی (حدود ۵۰٪ -۶۰٪) کودکان مبتلا به CP می توانند به طور مستقل قدم بردارند.

۶. بسیاری از کودکان مبتلا به CP یک یا چند بیماری همراه با CP دارند که به عنوان بیماری های هم زمان شناخته می شوند. به عنوان مثال در حدود ۴ نفر از ۱۰ کودک مبتلا به CP نیز صرع دارند و حدود ۱ از ۱۰ نفر اختلال طیف اوتیسم دارند.

۷. در بیشتر موارد فلج مغزی مربوط به آسیب مغزی است که قبل از تولد یا هنگام تولد رخ داده است و به آن فلج مغزی مادرزادی  گفته می شود. عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به CP مادرزادی را افزایش دهند:

خیلی کوچک متولد شود (وزن پایین در هنگام تولد)

خیلی زود متولد می شود (نوزاد نارس)

متولد شدن دوقلو یا چند تولد دیگر بطور همزمان

با استفاده از لقاح آزمایشگاهی یا سایر تکنیک های فنی باروری دستی

مادری که در دوران بارداری عفونت داشته باشد

کرن ایکتروس (نوعی آسیب مغزی که بعلت زردی شدید نوزاد تازه متولد شده می تواند رخ دهد در صورتیکه زردی درمان نشود)

وجود مشکلاتی در هنگام تولد

۸. درصد کمی از فلج مغزی به دلیل آسیب مغزی است که بیش از ۲۸ روز پس از تولد اتفاق می افتد. به این  CPاکتسابی گفته می شود. عوامل زیر می توانند خطر ابتلا به CP اکتسابی را افزایش دهند:

عفونت مغزی مانند مننژیت

تحمل یک صدمه جدی در سر

۹. علت خاص بروز CP در بیشتر کودکان ناشناخته است.

۱۰. فلج مغزی به طور معمول در سال اول یا دوم پس از تولد تشخیص داده می شود. اگر علائم کودک خفیف باشد ، تشخیص کودک تا چند سالگی دشوار است.

۱۱. با خدمات و پشتیبانی مناسب ، کودکان و بزرگسالان مبتلا به CP می توانند بخش فعالی  از جامعه باشند.

درمان در مرکز تخصصی فلج مغزی به فرد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با به حداکثر رسیدن پتانسیل فردی ، بهترین زندگی ممکن را داشته باشد. ارزیابی اولیه چگونگی فلج مغزی بر شما تأثیر می گذارد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت توسعه خواهند یافت. برای تهیه یک ارزیابی کامل جهت اطلاع از پتانسیل توانبخشی خود و رزرو یک قرار ملاقات با شماره های مرکز تخصصی درمان فلج مغزی تماس حاصل فرمایید.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر ، بعنوان بهترین مرکز درمان فلج مغزی ایران آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

شماره تماس مرکز تخصصی فلج مغزی: