هدف از توانبخشی پس از آسیب تروماتیک مغزی کمک به بیمار در فرآیند دستیابی به بالاترین سطح عملکرد قابل تصور است. اما دستیابی به استقلال در ارتباطات همواره یکی از مهمترین نیازهایی است که بیماران آسیب تروماتیک مغزی بیان می کنند. درمان گفتاردرمانی پس از آسیب تروماتیک مغزی به بهبود مشکلات گفتاری، شناختی و ارتباطی کمک می کند. مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی امکان توانبخشی منظم و طولانی مدت را توسط متخصصین گفتاردرمانی، کاردرمانی، و توانبخشی شناختی فراهم می کند. در این مرکز از استراتژی مختلف گفتار درمانی پس از آسیب تروماتیک مغزی برای بهبود مشکلات گفتار، ارتباط و بلع استفاده می شود که بستگی به سطح و نوع آسیب، نوع مشکلات ارتباطی یا توانایی های شخصی دارد. آنها را می توان به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده کرد.

استراتژی های گفتاردرمانی پس از آسیب تروماتیک مغزی

۱. درمان دیس آرتری: آسیب مغزی به اعصابی که عضلات را کنترل می کنند آسیب می رساند و می تواند منجر به مشکلاتی در گفتار شود. بیمار ممکن است کلمات را حذف کند، یا صداهای گفتار ممکن است آهسته، خیلی ضعیف باشند یا صدا خفه مانند غر زدن باشد. انجمن گفتار-زبان-شنوایی آمریکا (ASHA) به این بیماری به عنوان دیس آرتری اشاره می کند. هدف گفتاردرمانی دیس آرتری شامل توسعه انسجام گفتار بیمار است. توانبخشی شامل تمریناتی برای تنظیم هماهنگی لب و زبان، افزایش حمایت تنفسی و بهبود قدرت عضلانی در دهان، فک، زبان و گلو است.

 

۲. درمان آفازی: یک وضعیت متفاوت مرتبط با آسیب مغزی است که در آن بیماران در تلفظ صداها و هجاها مشکل دارند. آنها می دانند چه کلماتی را می خواهند بگویند اما در توالی آنها مشکل دارند. آنها نمی توانند کلمات مناسب را پیدا کنند. هدف درمان گفتاردرمانی آفازی شامل تمریناتی برای کاهش سرعت گفتار و بیان دقیق کلمات است. اگر شرایط شدید باشد، درمانگر ممکن است یک وسیله ارتباطی را برای تسهیل ارتباط اضافه کند:

-ابزارهای ارتباطی بدون فناوری: سیگنال دهی و اشاره

-ابزارهای ارتباطی با فناوری پایین: قلم و کاغذ، تخته سفید یا تصاویر

-ابزارهای ارتباطی پیشرفته: برنامه های تبدیل متن به گفتار، برنامه های ارتباطی، دستگاه های ارتباطی

 

۳. بهبود حافظه: حافظه برای گفتار و ارتباط بسیار مهم است. یک گفتاردرمان اغلب برای حمایت از مهارت‌های ساخت زبان برای بیمار آسیب مغزی، تقویت حافظه را توصیه می‌کند. درمان گفتاردرمانی نیاز به زمان دارد تا بیمار را در مورد نحوه استفاده از کمک‌های حافظه مانند گزارش حافظه، تقویم، برنامه مستند یا گزارش برای بهبود حافظه آموزش دهد. آنها با کمک تمرینات به بیمار کمک می کنند تا شایستگی و همچنین ارتباط را توسعه دهد.

 

۴. بهبود مهارت های زبان اجتماعی: به گفته ASHA، افراد مبتلا به TBI ممکن است نیاز داشته باشند از همان ابتدا نحوه خواندن علائم غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات چهره را بیاموزند. آنها ممکن است به همان اندازه نیاز داشته باشند که یاد بگیرند چگونه به یک مکالمه معمولی واکنش نشان دهند. توسعه مهارت‌های زبانی اجتماعی ممکن است به بیمار کمک می کند تا سایر مشکلات گفتاری را که با آن مواجه است مانند قابل درک بودن را بهبود بخشد. بیماران می توانند یاد بگیرند که با حالات صورت، تماس چشمی و ژست ها ارتباط خود را تقویت کنند. متخصصین گفتار درمانی معمولاً با افراد در گروه های کوچکتر کار می کنند تا این مهارت های زبانی اجتماعی را تقویت کنند.

 

۵. بهبود مهارت های ارتباطی شناختی: افراد مبتلا به آسیب مغزی ممکن است در پردازش اطلاعات جدید با مشکل مواجه باشند بنابراین باید مهارت‌هایی برای برنامه‌ریزی و تنظیم افکار خود نیز کسب کنند. آنها باید بتوانند سؤالات مرتبط بپرسند، روی کارها تمرکز کنند و اسامی و اعداد را به خاطر بسپارند. هنگام تکمیل مراحل هر کار ارائه شده، آنها باید یاد بگیرند که توالی های خاص و همچنین اقدامات احتیاطی ایمنی را به خاطر بیاورند. یک گفتاردرمانگر این اهداف را با طرح توانبخشی تثبیت می کند.

بهترین گفتاردرمان آسیب مغزی

ادامه پشتیبانی برای بازیابی آسیب مغزی

بیماران مبتلا به آسیب مغزی تروماتیک نیاز به کمک مداوم دارند. مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۳ درصد از بیماران آسیب مغزی تروماتیک ۱۰ سال پس از وقوع آسیب از گفتار درمانی استفاده می‌کنند. گفتار درمانگر یکی از نقش‌های مهم را در مسیر درمان آسیب مغزی بیمار ایفا می‌کند.

برنامه‌های مرکز شامل درمان کاردرمانی، گفتاردرمانی و توانبخشی شناختی است. تیم متخصصان ما از طریق تجربه و دانش بالا می تواند طیف گسترده ای از تشخیص ها و آسیب ها را درمان کنیم. در صورت نیاز به مشاوره  در مورد گفتار درمانی برای آسیب مغزی تروماتیک از طریق شماره های درج شده روی سایت با مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی تماس بگیرید.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

آسیب سر در کودکان

آسیب دیدگی سر چیست؟

کاردرمانی در ضربه مغزی

گفتاردرمانی در ضربه مغزی

درمان ضربه مغزی چیست؟

توانبخشی پس از ضربه مغزی

تاثیر کاردرمانی برای آسیب مغزی

فوریت های پزشکی پس از ضربه مغزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پانزده + 19 =

× پشتیبانی 24 ساعته