سکته مغزی می تواند یک آسیب ترسناک باشد و به طور قابل توجهی توانایی حرکت و عملکرد طبیعی را مختل کند. کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی کمک می کند تا حداکثر تحرک عملکردی خود را به دست آورید. کاردرمانی ممکن است در بیمارستان، کلینیک یا مراکز توانبخشی انجام شود اما گزینه دیگر این است که کاردرمانی را در خانه خود و در محیطی راحت و ایمن انجام دهید. درک اینکه کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی چیست و چگونه خدمات در منزل ارائه می شوند، می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد درمان توانبخشی پس از سکته کمک کند.

کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی

شروع خدمات کاردرمانی در خانه برای سکته مغزی

معمولا پس از ترخیص از بیمارستان بدنبال سکته مغزی، متخصص مغز و اعصاب برای بهبود مهارت های حرکتی و تسهیل راه رفتن، بیمار را به کاردرمانی ارجاع خواهد داد. با توجه به مشکلات حرکتی و جابجایی انتخاب کاردرمانی در منزل گزینه مناسبی برای بیمار سکته مغزی است.

شروع کاردرمانی در خانه برای سکته مغزی

ارزیابی کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی

در اولین جلسه در منزل شما توسط متخصص کاردرمان ارزیابی خواهید شد. در طول جلسه ارزیابی اولیه، متخصص کاردرمانی وضعیت عملکرد فعلی را تعیین می کند. متخصص کاردرمانی با شما و خانواده تان در مورد ماهیت آسیب، دوره مراقبتی که تاکنون دریافت کرده اید و سطح قبلی عملکرد و تحرک شما صحبت خواهد کرد. بررسی سابقه پزشکی گذشته شما انجام خواهد شد. متخصص کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی احتمالاً کارهای مختلفی را به شرح ذیل انجام خواهد داد:

-دامنه حرکتی

-تون و اسپاستیسیته عضلانی

-استحکام – قدرت

-تحرک روی تخت

-توانایی انتقال (از تخت به صندلی یا از صندلی به ایستاده)

-توانایی راه رفتن

-استفاده از دستگاه کمکی

-مدیریت پله ها

-ارزیابی تعادل و ایمنی

متخصص کاردرمانی از اطلاعات مربوط به اختلالات و وضعیت عملکرد فعلی شما برای ایجاد یک برنامه مناسب برای توانبخشی استفاده خواهد کرد. آنها با شما و خانواده‌تان برای توسعه اهداف کاردرمانی همکاری خواهند کرد. این اهداف ممکن است شامل بهبود تحرک، افزایش قدرت و تسهیل راه رفتن باشد. هدف کلی کاردرمانی در خانه پس از سکته مغزی این است که به شما کمک کند تا حداکثر تحرک عملکردی را به دست آورید تا بتوانید به سطح قبلی فعالیت خود بازگردید.

ارزیابی کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی

درمان کاردرمانی در منزل بعد از سکته مغزی

درمان کاردرمانی در خانه پس از سکته مغزی بر اساس نتایج ارزیابی اولیه شما خواهد بود. درمانی که دریافت می کنید باید خاص نیازهای شما باشد. درمان های کاردرمانب در خانه پس از سکته مغزی ممکن است شامل اجزای مختلفی به شرح ذیل باشد.

۱. آموزش راه رفتن: یادگیری راه رفتن مجدد پس از سکته مغزی یکی از اهداف اصلی کاردرمانی در منزل پس از سکته مغزی است. کار درمان با شما برای بهبود نحوه راه رفتن و حرکت شما در خانه همکاری خواهد کرد. آنها همچنین دستگاه کمکی صحیح مورد استفاده را تعیین خواهند کرد. که ممکن است شامل واکر، عصای چهارگانه، عصای زیر بغل کانادایی یا عصای استاندارد باشد. کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی همچنین می تواند از اندازه مناسب وسایل کمکی اطمینان حاصل کند.

همچنین ممکن است تمرینات مخصوص راه رفتن انجام شود. برای تمرین حرکت در جهات مختلف می توان پله های بلند، گام های جانبی و گام های عقب را انجام داد.  همچنین ممکن است تمریناتی برای کار بر روی هماهنگی اندام تحتانی انجام شود. کاردرمان به شما می‌آموزد که بعد از سکته در خانه از پله‌ها بالا بروید و پایین بروید. اگر یکی از پاهای شما ضعیف است یا تحت تأثیر سکته مغزی قرار گرفته است، ممکن است مجبور شوید نحوه بالا و پایین رفتن از پله ها را تغییر دهید. به طور کلی قانون این است که از پای قوی خود برای بالا رفتن از پله ها استفاده کنید و با پای ضعیف خود از پله ها به سمت پایین حرکت کنید.

۲. آموزش تحرک روی تخت: ممکن است پس از سکته مغزی در حرکت در رختخواب مشکل داشته باشید بنابرای متخصص کاردرمانی روی تحرک شما در تخت کار می کند. که ممکن است شامل حرکات مختلفی در رختخواب باشد مانند:

-غلتیدن

-سر خوردن

-نشستن از وضعیت خوابیده

ممکن است تمرینات خاصی برای کمک به بهبود تحرک کلی شما روی تخت انجام شود. پل‌ زدن و بلند کردن پاهای صاف ممکن است به بهبود قدرت لگن کمک کند و ورزش دامنه حرکتی اندام فوقانی می‌تواند به شما کمک کند از شانه‌هایتان به طور مؤثرتری برای حرکت در رختخواب استفاده کنید.

۳. آموزش انتقال: انتقال توانایی حرکت از یک صندلی یا سطح به صندلی دیگر است. اسپاسم عضلانی، ضعف یا عدم هماهنگی ممکن است انتقال را پس از سکته دشوار کند. کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی به بهبود توانایی شما برای انتقال کمک می کند. انواع انتقال انجام شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-جابجایی از وضعیت نشسته به ایستاده یا ایستاده به نشسته

-جابجایی از صندلی به تخت و تخت به صندلی

-جابجایی از صندلی به صندلی دیگر

گاهی اوقات لازم است از یک تخته اسلاید برای کمک به انتقال از یک سطح به سطح دیگر استفاده شود. کاردرمانگر می تواند به شما برای تهیه وسایل کمکی مورد نیاز مشاوره بدهد.

بهترین کاردرمانی سکته مغزی

۴. ورزش: ورزش باید جزء اصلی کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی باشد. ورزش می تواند به بهبود دامنه حرکتی، قدرت، هماهنگی و تعادل کمک کند. کاردرمانگر در طول جلسات توانبخشی در منزل، ورزش های خاصی را برای شما در نظر می گیرد. آنها همچنین ممکن است یک برنامه ورزشی در خانه را برای شما تجویز کنند تا به طور مستقل انجام دهید. تمرینات متداول انجام شده در خانه پس از سکته مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-بلند کردن پای صاف: این تمرینات قدرت و عملکرد لگن را بهبود می بخشد.  برای بالا بردن مستقیم پاها، به پشت دراز بکشید و به آرامی یک پا را حدود ۱۲ اینچ از روی تخت بلند کنید.  این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی پایین بیاورید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

-پل زدن: پل زدن می تواند قدرت لگن را بهبود بخشد و به تحرک روی تخت کمک کند. برای اجرای این تمرین به پشت دراز بکشید و هر دو زانو را خم کنید و کف پاهایتان را صاف روی تخت بگذارید. باسن خود را حدود ۶ اینچ به سمت بالا بلند کنید و سپس به آرامی پایین بیاورید. این تمرین را ۱۰ بار تکرار کنید.

-بالا بردن زانوی خم: به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید. شکم خود را سفت کنید و به آرامی ساق یکپا را بالا بیاورید. سپس به آرامی پایین بیاورید و انگشت پا را روی تخت بکوبید. این تمرین را ۱۰ بار برای هر پا تکرار کنید.

-پمپ های مچ پا: انجام این تمرین برای کمک به جریان یافتن خون از پاها به سمت قلب مهم است. این تمرین به کاهش احتمال لخته شدن خون کمک کند. برای انجام این کار، کافی است در رختخواب دراز بکشید و حدود ۱۵ بار مچ پاهای خود را بالا و پایین حرکت دهید. این کار را می توان در حالت نشسته نیز انجام داد.

-اکستنشن پاهای نشسته: روی یک صندلی به صورت عمودی بنشینید و به آرامی یک پا را تا جایی که ممکن است صاف کنید. این تمرین را ۱۰ تا ۱۵ بار روی هر پا تکرار کنید.

-راهپیمایی نشسته: روی یک صندلی بنشینید و به آرامی در جای خود حرکت کنید. این کار را برای ۱۰ تا ۱۵ بار روی هر پا تکرار کنید.

-تمرینات تعادل ایستاده: در حالی که یک جسم ثابت مانند پیشخوان آشپزخانه را گرفته اید، یک پا را بالا بگذارید و آن را به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید و برای پای دیگر نیز تکرار کنید. (این تمرین فقط باید تحت نظارت دقیق متخصص کاردرمانی برای حفظ ایمنی انجام شود.)

-تمرینات دامنه حرکتی اندام فوقانی: اغلب پس از سکته مغزی، کتف یا شانه‌های شما ممکن است سفت یا ضعیف شوند. برای بهبود تحرک بازو، در رختخواب دراز بکشید و دستان خود را به هم قلاب کنید. هر دو دست را تا جایی که ممکن است بالا آورده و در ادامه به آرامی پایین بیاورید. این حرکت را ۱۰ تا ۱۵ بار تکرار کنید.

-تحمل وزن: این تمرین خوبی برای بهبود توانایی شما در تحمل وزن از طریق شانه یا بازوها است.  برای انجام این کار، کافی است پشت میز آشپزخانه بایستید و به بازو و دست دراز شده خود تکیه دهید. چند ثانیه نگه دارید و سپس به سمت بازوی دیگر تکان دهید. این کار را نیز می توان به صورت نشسته روی تخت با قرار دادن دست خود روی تخت به پهلو و تکیه دادن به آن انجام داد.

به خاطر داشته باشید که این تمرین ها برای هر فردی مناسب نیست بنابراین شما باید با کاردرمان خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که تمرینات مناسب را برای شرایط خاص خود انجام می دهید. قبل از صحبت با پزشک خود هیچ تمرینی انجام ندهید.

۵. آموزش هماهنگی: یکز از اهداف کاردرمانی در منزل برای سکته مغزی بهبود هماهنگی است. آنها ممکن است حرکات آهسته را با قدم زدن و رسیدن هدفمند انجام دهند تا نحوه حرکت بدن خود را بهبود بخشید. برخی از این حرکات ممکن است غیرفعال باشند که در آن کاردرمان بدن شما را حرکت می دهد. سایر حرکات فعال هستند، بصورتیکه شما از عضلات خود برای حرکت به روش های هماهنگ برای بهبود تحرک عملکردی کلی استفاده می کنید.

۶. استفاده از ارتز: پس از سکته مغزی، ممکن است به ارتز و بریس های خاصی نیاز داشته باشید تا به حرکت بهتر شما کمک کنند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-ارتز مچ پا (AFO)

-ارتز زانو مچ پا (KAFO)

-اسلینگ

-مچ بند و ارتز موقعیت یابی دست

وسایل مورد استفاده باید مختص نیازهای شما باشد و باید برای کمک به حرکت موثرتر بدن یا بهینه سازی موقعیت بدن برای کارهای کاربردی و راحتی استفاده شود. کاردرمان منزل می تواند تعیین کند که کدام ارتز مورد نیاز است و می تواند به شما در تهیه آنها کمک کند.

مراحل بعد از انجام کاردرمانی در منزل

مراحل بعد از انجام کاردرمانی در منزل

با پیشرفت توانبخشی در منزل، امیدواریم متوجه شوید که حرکت در اطراف برای شما آسان‌تر است و می‌توانید در انجام کارهای عملکردی مستقل‌تر باشید. متخصص کاردرمانی منزل برای سکته مغزی می تواند پیشرفت شما را ارزیابی کند و تعیین کند که آیا به اهداف خود دست یافته اید.

هنگامی که به اهداف خود دست یافتید، درمانگر ممکن است توقف خدمات را توصیه کند. آنها باید با شما و پزشک متخصص در مورد طرح ترخیص صحبت کنند. این طرح ممکن است شامل یک برنامه ورزشی به روز شده در منزل، پیگیری مراقبت با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا ادامه کاردرمانی در یک مرکز توانبخشی باشد. از آنجایی که نتیجه سکته مغزی ممکن است متغیر باشد، نمی توان گفت که چه مدت به کاردرمانی در منزل نیاز دارید و چه زمانی ترخیص خواهید شد.

 

مقاله های مرتبط

سکته مغزی چیست؟

کاردرمانی در سکته مغزی

گفتاردرمانی در سکته مغزی

درمان توانبخشی سکته مغزی

بهترین دکتر متخصص سکته مغزی

مرکز تخصصی درمان سکته مغزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

1 × دو =

× پشتیبانی 24 ساعته