سالهای اولیه کودکی پر از نقاط عطف رشدی مهم است، یکی از بزرگترین موارد زمانی است که کودک شما برای اولین بار شروع به صحبت می کند. تاخیر در گفتار کودکان می تواند دلیلی برای نگرانی بسیاری از والدین باشد. تکامل گفتار را می توان به دو دسته جداگانه اما مرتبط تقسیم کرد. اولی پردازش زبان است و شامل درک یا زبان دریافتی و تولید یا بیان زبان است. دسته دوم توانایی صحبت کردن واضح است و به عنوان بیان نیز شناخته می شود. مشکلات می توانند در هر دو دسته به طور جداگانه یا در هر دو با هم رخ دهند. چندین عامل می تواند رشد گفتار کودک نوپا را به تاخیر بیاندازد. برخی از آنها واقعاً باعث نگرانی هستند در حالی که برخی دیگر به راحتی قابل درمان هستند. علل ممکن است شامل اختلالات فیزیکی باشد که کودک در شکل دادن صحیح کلمات دچار مشکل می باشد یا مشکلاتی که مانع از رشد بخشی از مغز کودک شما می شود که به او در تفسیر و پردازش کلمات کمک می کند. در برخی موارد مشکلات جزئی شنوایی یا عفونت‌های مزمن گوش می‌تواند دلیلی برای دیر صحبت کردن کودک شما باشد. در این مطلب به بررسی علت دیر حرف زدن در کودکان می پردازیم.

علت دیر حرف زدن در کودکان

اختلالات فیزیکی که بر رشد گفتار کودک تأثیر می گذارد.

برخی از نارسایی‌های جسمی می‌توانند در توانایی کودک برای صحبت کردن واضح (تلفظ) اختلال ایجاد کنند.

۱. شکاف کام: یک ناهنجاری در تشکیل سقف دهان است و ممکن است لب بالایی و خط لثه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اکثر موارد شکاف کام خیلی زود توسط پزشک تشخیص داده می شوند و اغلب می توان آنها را با جراحی برطرف کرد یا به حداقل رساند. زمان جراحی می تواند متفاوت باشد. پزشک ممکن است برای اصلاح شکاف کام از طریق جراحی صبر کند تا کودک کمی بزرگتر شود.

۲. فرنولوم غیرمعمول کوتاه: فرنولوم چین گوشتی است که زبان را به سمت پایین دهان نگه می دارد. این مشکلی است که پزشک اطفال معمولاً قبل از شروع صحبت کردن کودک متوجه آن می شود اگرچه برخی موارد ممکن است تا اولین ملاقات دندانپزشکی کودک شما تشخیص داده نشود. ممکن است فرنولوم کوتاهی داشته باشید و هیچ اختلال گفتاری نداشته باشید. همچنین ممکن است فرنولوم طبیعی داشته باشید و تاخیر در گفتار داشته باشید. متخصص اطفال می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی کنید که آیا فرنولوم بر رشد کودک شما تأثیر می‌گذارد و آیا باید مشکل را برطرف کرد.

۳. انحرافات در حفره سینوسی: برخی از کودکان دارای انحرافات جزئی در حفره سینوسی هستند یا با عفونت های شدید مزمن سینوسی دست و پنجه نرم می کنند. این مسائل می تواند صحبت کردن و بیان واضح را برای آنها سخت کند و رشد گفتار آنها را کند کند.

مشکلات حرکتی دهان که رشد گفتار کودک را به تاخیر می اندازد.

برخی از کودکان مبتلا به تاخیر در گفتار در ناحیه ای از مغز که مسئول ارتباط و تولید گفتار است مشکل دارند. شایع‌ترین دلیل زمینه‌ای، وضعیتی است که به نام «آپراکسی گفتار در دوران کودکی» یا CAS شناخته می‌شود. در این موارد کودک ممکن است در کنترل عضلات مورد استفاده برای گفتار دچار مشکل شود. این ممکن است شامل مشکلات لب، زبان یا فک باشد. در برخی از این موارد آپراکسی گفتاری کودکی در سایر مسائل دهانی مانند مشکل در غذا خوردن نیز ظاهر می شود. همچنین ممکن است همراه با سایر مشکلات فیزیکی دهان مانند شکاف کام رخ دهد.

تأخیر رشدی زبان بیانی یا دریافتی

مشکل در پردازش زبان معمولاً به دلیل یکی از چهار مشکل ایجاد می شود: تاخیر در زبان بیانی یا دریافتی، اختلال طیف اوتیسم، کاهش شنوایی و تاخیر رشد کلی. برخی از عوامل خطر برای تاخیر در زبان بیانی در زیر نشان داده شده است:

-فقر

-سطح تحصیلات پایین والدین (یعنی والدین از دبیرستان فارغ التحصیل نشده اند)

-وزن کم هنگام تولد یا نارس بودن، از جمله حاملگی های دیررس (یعنی ۳۴ تا ۳۶ هفته) و حاملگی های زودرس (یعنی هفته های ۳۷ تا ۳۸)

-سابقه خانوادگی تاخیر زبان، اختلالات زبانی یا ناتوانی های یادگیری مبتنی بر زبان (مانند نارساخوانی)

-افسردگی مادر

-جنسیت مرد

اکثر پزشکان اطفال به طور منظم در مراجعات ۱۸ و ۲۴ ماهگی به مطب کودک را از نظر وجود اختلال طیف اوتیسم غربالگری می کنند. این تشخیص می تواند تأثیرات عمیقی بر زندگی کودک داشته باشد که بسیاری از آنها ناشی از ناتوانی یا عدم ارتباط است. مفهوم “تاخیر رشد عمومی” تقریباً در هر کودکی می تواند رخ دهد و گاهی اوقات تشخیص آن چالش برانگیز است زیرا کودکان تمایل دارند با سرعت خود به نقاط عطف رشد برسند.

مشکلات گفتاری از نوع تاخیر بیانی یا دریافتی معمولاً به صورت حداقل صحبت کردن یا اصلاً صحبت نکردن ظاهر می شود. وقتی کودکان آسیب دیده صحبت می کنند، ممکن است کلمات آنها یکنواخت یا فاقد لحن باشد. اگر به نظر می رسد که فرزندتان برای درک آنچه توسط دیگران گفته می شود مشکل دارد یا آنها احساسات بسیار کمی را ابراز می کنند، ممکن است نگران باشید.

اگر فرزند شما ۱۸ تا ۲۴ ماهه است و هیچ پیشرفتی در رشد گفتار او مشاهده نکرده اید، ممکن است پزشک اطفال شما را به یک متخصص آسیب شناس گفتار و زبان ارجاع دهد.

مشکلات شنوایی می تواند رشد گفتار را در کودکان به تاخیر بیندازد.

مشکلات شنوایی در اوایل زندگی نوزاد دشوار است. به همین دلیل، تمام نوزادانی که در نیوجرسی متولد می شوند، قبل از ترخیص از بیمارستان، از نظر کم شنوایی غربالگری می شوند. کودکی که نمی تواند به وضوح بشنود، در پردازش کلمات به گونه ای که بتواند بفهمد، دچار مشکل می شود که بعداً از یادگیری ساختن آن صداها و صحبت واضح در کودکی جلوگیری می کند. اگر کودک شما پیشرفت کمی در رشد گفتار نشان می دهد، متخصص اطفال ممکن است یک آزمایش شنوایی جامع را توصیه کند یا شاید شما را به یک متخصص شنوایی سنج ارجاع دهد. برخی از اختلالات کم شنوایی در کودکان را می توان با سمعک های ویژه یا درمان های تجویز شده توسط گفتاردرمان کودکان درمان کرد.

عفونت گوش می تواند بر پردازش زبان در کودکان تأثیر بگذارد.

برخی از کودکان متأسفانه مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی یا عفونت گوش کلاسیک دوران کودکی هستند. عفونت های متعدد گوش قبل از سومین سالگرد تولد کودک می تواند بر رشد شنوایی و گفتار او تأثیر بگذارد. در این موارد توانایی مبهم در شنیدن واضح باعث می شود کودک در پردازش و تقلید واضح صداها دچار مشکل شود. این می تواند تولید کلمات واضح را برای آنها دشوارتر کند.اگر کودک شما با عفونت های مزمن گوش دست و پنجه نرم می کند و در رشد گفتار خود تاخیر دارد یا به طور مداوم کلمات خاصی را بدون بهبود در اصلاح اشتباه تلفظ می کند، ممکن است بین این دو ارتباط وجود داشته باشد.

عفونت مزمن گوش معمولاً با التهاب در گوش میانی کودک مشخص می شود و ممکن است نیاز به درمان با آنتی بیوتیک های تجویزی داشته باشد. در چنین موردی، ممکن است پزشک اطفال شما را به متخصص گوش و حلق و بینی یا گوش و حلق و بینی ارجاع دهد. متخصص گوش و حلق و بینی بررسی می کند که آیا کودک شما از نصب لوله در گوش سود می برد یا خیر. این یک روش ساده و سرپایی است که نیاز به آرام بخشی جزئی دارد. این لوله ها به تمیز نگه داشتن گوش میانی کودک شما کمک می کند و شنیدن صداها و پردازش کلماتی را که می تواند تقلید کند برای او آسان تر می کند. اکثر لوله ها موقتی هستند و با رشد کودک از گوش خارج می شوند. بیشتر کودکان در سنین ۵ تا ۷ سالگی از عفونت مزمن گوش بهبود می یابند.

بهترین مرکز درمان تاخیر گفتاری

تأخیر در توانایی کودک شما در صحبت کردن واضح دلیلی برای نگرانی بسیاری از والدین است. مهم است که به یاد داشته باشید که هر کودکی با سرعت و به روش خود رشد می کند. اگر کودک شما در سن ۱۸ تا ۲۴ ماهگی رشد گفتاری کمی دارد، شما می توانید از طریق مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری برای دریافت مشاوره و بررسی راهکارهای درمانی اقدام کنید.

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

دیسفاژی و مشکلات بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

بهترین دکتر تاخیر گفتاری کودکان

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

18 − 15 =

× پشتیبانی 24 ساعته