هیپوتونی کاهش تون عضلانی است. شلی عضلانی اغلب نشانه اولیه یک بیماری مزمن مانند اختلال عصبی عضلانی، بیماری ژنتیکی یا بیماری متابولیک است. هیپوتونیا با ضعف عضلانی متفاوت است. ماهیچه های نرمال همیشه مقدار کمی انقباض دارند، حتی زمانی که شل هستند. افراد مبتلا به هیپوتونی هیچ انقباضی در عضلات خود ندارند. این وضعیت می‌تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد و اغلب در دوران شیرخوارگی تشخیص داده می‌شود. کودکان مبتلا به هیپوتونی به نظر فلاپی می‌آیند و اندام‌هایی شبیه عروسک پارچه‌ای دارند و معمولاً کنترل سر ضعیفی دارند. این مقاله علائم و علل هیپوتونی، آزمایش‌های تشخیصی احتمالی و گزینه‌های درمانی را شرح می‌دهد.

هیپوتونی یا شلی عضلانی چیست؟

علائم هیپوتونی

هیپوتونیا فقدان تون عضلانی را توصیف می کند. علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

-کاهش تون عضلانی: عضلات نرم و خمیری می شوند.

-اندام های کشیده: اکثر نوزادان با آرنج و زانوهای خم شده استراحت می کنند. کسانی که هیپوتونی دارند با مفاصل و اندام های کشیده و باز استراحت می کنند.

-نقاط عطف تاخیری: نوزادان مبتلا به هیپوتونی به نقاط عطف رشدی دست نمی یابند. آنها نمی توانند سر خود را بالا نگه دارند، غلت بزنند، بنشینند یا راه رفتن را در سن مورد انتظار یاد بگیرند.

-مشکلات تغذیه: افراد مبتلا به هیپوتونی نمی توانند برای مدت طولانی بمکند یا بجوند. این منجر به مشکلاتی در تغذیه و دریافت کالری کافی در هر روز می شود.

-تاخیر در گفتار: نوزادان و کودکان مبتلا به هیپوتونی در یادگیری صحبت کردن و بیان خود مشکل دارند.

-مشکلات تنفسی: از آنجایی که ماهیچه های قفسه سینه فاقد تون هستند، نمی توانند به تنفس کمک کنند. افراد مبتلا به هیپوتونی معمولاً تنفس سطحی از خود نشان می دهند.

-زبان بیرون زده: دهان معمولاً باز و آویزان است و زبان بیرون می‌زند.

-دررفتگی مفصل: دررفتگی مفصل ران، فک و گردن در افرادی که هیپوتونی دارند شایع است.

علائم هیپوتونی

علل هیپوتونی

چندین علت احتمالی هیپوتونی در نوزادان، کودکان و بزرگسالان وجود دارد. تون عضلانی توسط سیگنال هایی که از مغز به اعصاب عضلات می رسد کنترل می شود. هنگامی که یکی از این اجزا آسیب ببیند، هیپوتونی ایجاد می شود. آسیب به مغز، نخاع، اعصاب یا عضلات می تواند منجر به هیپوتونی شود. آسیب به این ساختارها می تواند ناشی از ضربه، ژنتیک، عفونت یا یک بیماری زمینه ای باشد. علل شایع هیپوتونی عبارتند از:

-سندرم داون (که تریزومی ۲۱ نیز نامیده می شود یک اختلال کروموزومی رایج است)

-دیستروفی عضلانی (نه اختلال ارثی که شامل ضعف عضلانی است)

-فلج مغزی (ناتوانی حرکتی که بر مغز و ماهیچه‌ها تأثیر می‌گذارد)

-سندرم پرادر ویلی (یک اختلال ژنتیکی که با تغذیه نامناسب در دوران نوزادی مشخص می شود)

-دیستروفی میوتونیک (نوعی از دیستروفی عضلانی که با تحلیل رفتن و ضعف پیشرونده عضلانی مشخص می‌شود و بر عضلات اسکلتی و اندام‌های داخلی تأثیر می‌گذارد)

-بیماری تای ساکس (یک اختلال ژنتیکی نادر، معمولا کشنده که منجر به تخریب سلول‌های عصبی در مغز و نخاع می‌شود)

علل هیپوتونی

تشخیص هیپوتونی

هیپوتونیا معمولا در دوران نوزادی به دلیل تاخیر در مهارت های حرکتی کشف می شود. نوزادان مبتلا به هیپوتونی قادر به رسیدن به نقاط عطف حرکتی خوب یا درشت نیستند، زیرا فاقد قدرت عضلانی و کنترل برای دستیابی به آنها هستند. هنگامی که شما و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تان هیپوتونی فرزندتان را کشف کردید، قدم بعدی تعیین علت زمینه ای است. این معمولاً شامل مراجعه به دکتر متخصص مغز و اعصاب کودکان است. ممکن است نیاز به مشورت با دکتر متخصص ژنتیک اطفال نیز باشد. فرآیند تشخیصی با یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی سیستم عصبی و عملکرد عضلانی شروع می شود. بسته به علائم کودک شما، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر توصیه شود:

-اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): از اشعه ایکس برای تولید تصاویر سه بعدی از اندام ها و ساختارهای بدن استفاده می کند.

-تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تولید شده توسط کامپیوتر برای ایجاد تصاویر دقیق از ساختارهای داخل بدن استفاده می‌کند.

-الکترومیوگرافی (EMG) و مطالعه هدایت عصبی (NCS): ارزیابی عملکرد عضلات و اعصاب را انجام‌می دهد.

-الکتروانسفالوگرام (EEG): فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند.

هنگامی که هیپوتونی علت شناخته شده ای نداشته باشد به عنوان هیپوتونی خوش خیم مادرزادی شناخته می شود.

تشخیص هیپوتونی

درمان توانبخشی هیپوتونی

درمان هیپوتونی بستگی به علت زمینه ای دارد. پس از تشخیص، برنامه درمانی بر اساس شرایط یا آسیب زمینه ای ایجاد می شود. هنگامی که خود علت برطرف شد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به بیمار کمک می کند تا علائم خود را مدیریت کند. سه نوع درمان که برای هیپوتونی بسیار مفید هستند، کاردرمانی جسمی، کاردرمانی ذهنی و گفتاردرمانی هستند. کاردرمان جسمی می تواند در طول زمان به کشش و تقویت عضلات کمک کند. کاردرمان ذهنی در مهارت های حرکتی ظریف متخصص است و متخصص گفتاردرمانی می تواند تعلیم و آموزش تکنیک های گفتار و بلع را ارائه دهد.

درمان توانبخشی هیپوتونی

پیش آگهی هیپوتونی

پیش آگهی هیپوتونی به علت زمینه ای بستگی دارد. بسیاری از بیماری های عصبی عضلانی و ژنتیکی که باعث هیپوتونی می شوند قابل درمان نیستند. با این حال بسیاری از علائم را می توان برطرف کرد. توجه به این نکته مهم است که هیپوتونی اغلب نشانه یک وضعیت پزشکی جدی است و باید در اسرع وقت توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ارزیابی شود.

بهترین مرکز درمان هیپوتونی

هیپوتونیا یا شلی عضلانی علامت نگران کننده ای است که اغلب به این معنی است که یک وضعیت پزشکی جدی باعث آن شده است. کشف اینکه نوزاد شما هیپوتونی دارد برای والدین ویرانگر است و روند تشخیصی می تواند طولانی و طاقت فرسا باشد. با مراکز ما در تماس نزدیک باشید و تا جایی که می توانید درخواست کمک بخواهید.

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتاردرمانی در منزل

کاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در کودکان

کاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در اختلال یادگیری

گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

کاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

انواع تاخیر رشد در کودکان

دیر حرف زدن کودک و اوتیسم

مراحل رشد طبیعی گفتار و زبان

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

علت چرخیدن کودک به دور خودش

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

بهترین دکتر تاخیر گفتاری کودکان

شایع ترین علت تاخیر رشد در کودکان

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

حرف نزدن کودک تا چه سنی طبیعی است؟

چه زمانی باید نگران حرف نزدن کودک باشیم؟