کاردرمانی به رشد مهارت های حرکتی ریز و درشت، بهبود مهارت های ذهنی، درکی و شناختی کودکان مبتلا به سندروم داون کمک می کند. متخصصین کاردرمانی در مراکز ما بهترین خدمات را برای کمک به کودکان مبتلا به سندروم داون ارائه می دهند. در این مقاله بطور خاص به بررسی سندرم داون، چاش های رایج، مداخله کاردرمانی و استراتژی‌های رایج در هنگام ارائه کاردرمانی برای سندرم داون خواهیم کرد. شما می توانید از طریق مرکز تخصصی درمان سندروم داون با ما همراه باشید.

کاردرمانی در سندروم داون

ارزیابی کاردرمانی برای سندرم داون

پزشکان کاردرمانی در تشخیص اختلالات متنوع مشارکت می کنند. در طب اطفال تشخیص زودهنگام سندرم داون تاثیر بسزایی در آینده این کودکان  دارد. متخصصین کاردرمانی مراکز ما ارزیابی دقیقی از کودک انجام می دهد و یک برنامه فردی برای رفع مشکلات خاص او طراحی می کند. مداخلات کاردرمانی در مرکز ممکن است در زمینه هایی به شرح ذیل انجام شوند:

-مشکلات حرکتی دهان که بر تغذیه تاثیر می گذارد.

-تکنیک های موقعیت یابی و تغذیه

-مهارت های حرکتی فیزیکی شامل مهارت های حرکتی درشت و ظریف

-دستیابی به نقاط عطف رشد حرکتی از جمله غلت زدن، نشستن، تغییر وضعیت و استفاده از بازوها و پاها و غیره.

-تسهیل مهارت های خودمراقبتی

-اصلاح مهارت های حرکتی ظریف

-نیازهای حسی

-نیازهای اجتماعی یا عاطفی

-نیازهای خودتنظیمی

این فهرست ممکن است شامل تمام زمینه هایی نباشد که در کاردرمانی به آنها پرداخته شده است. بیایید به جزئیات بیشتری در مورد کاردرمانی و فرد مبتلا به سندرم داون بپردازیم. ابتدا اجازه دهید تشخیص سندرم داون را پوشش دهیم.

ارزیابی کاردرمانی برای سندرم داون

سندرم داون چیست؟

سندرم داون یک اختلال ژنتیکی است که توسط کپی اضافی از کروموزوم ۲۱ ایجاد می‌شود. با توجه به عملکردهای اجرایی، ویژگی‌های معمولی سندرم داون عبارتند از:

-تون عضلانی پایین

-اندام نسبتا کوتاه از جمله دست، انگشتان و شست

-ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط

-تاخیر در رشد

افراد مبتلا به سندرم داون اغلب اعضای فعال جوامع خود هستند، می توانند به خوبی در مدرسه و رویدادهای اجتماعی شرکت کنند و می توانند تشکیل خانواده دهند. هر مورد منحصر به فرد است و متخصصان بهداشتی مانند کاردرمانگران برای کمک به بهبود استقلال عملکردی در طول مسیر در دسترس هستند.

سندرم داون چیست؟

کاردرمانی برای سندرم داون چیست؟

برای درک کامل مشارکت بین کاردرمانگر و فرد مبتلا به سندرم داون، یادگیری نقش کاردرمانی بسیار مهم است. در طول ارزیابی اولیه یک فرد مبتلا به سندرم داون، کاردرمانگر مهارت های مختلف بسیاری را برای تعیین نیازهای خاص ارزیابی می کند. آنها سعی خواهند کرد به سؤالات گسترده ای مانند “فرد در فعالیت هایی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و بازی کردن چقدر مستقل است؟” و سوالات خاصی مانند “از چه نوع گرفتنی استفاده می کنند؟” پاسخ دهند.

ارزیابی‌های مناسب رشدی برای اندازه‌گیری مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت، شناخت و تنظیم حسی استفاده خواهد شد.

کاردرمانی برای سندرم داون چیست؟

مهارت های حرکتی ظریف در سندرم داون

کل بدن مسئول مهارت‌های حرکتی ظریف قوی است. از هسته مرکزی بدن شروع می شود سپس قدرت شانه، به سمت پایین به سمت قدرت و تحرک در دست ها و انگشتان حرکت می کند. کاهش کلی تون عضلانی و ثبات مفاصل که در افراد مبتلا به سندرم داون رایج است، رشد مهارت های حرکتی ظریف را چالش برانگیزتر می کند.

ویژگی های فیزیکی که بر مهارت های حرکتی ظریف تأثیر می گذارد؟

دست‌های کودک مبتلا به سندرم داون دارای یک الگوی رشد خاص است از جمله دست‌ها، انگشتان و شست‌های کوتاه‌تر از کودکان معمولی، که می‌تواند مهارت و عملکرد را بیشتر کاهش دهد. همچنین ممکن است کف دست‌ها فاقد انحنای لازم برای مهارت‌هایی مانند آپوزیشن انگشت شست باشند. ما به اینها قوس دست می گوییم و برای هر مهارتی که نیاز به حرکت دست در اطراف یک جسم بزرگ مانند لیوان آب یا دکمه های کوچک دارد، مفید هستند. به دلیل این ویژگی های فیزیکی، همراه با ضعف عمومی عضلانی و شل شدن مفاصل، کاردرمانی برای سندرم داون احتمالاً فعالیت هایی را برای افزایش مهارت های حرکتی ظریف ارائه می دهد.

تقویت مهارت‌های حرکتی ریز سندرم داون در کاردرمانی

-مهارت های ظریف و سندرم داون: از اقلام کوچک مانند نخ و مهره‌، کاغذ، دکمه‌ و خمیر برای فشار دادن، قرار دادن، رشته کردن، چسباندن یا شمارش استفاده کنید. شما می توانید با تشویق به نگه داشتن چندین آیتم در یک دست چالش را افزایش دهید، اما فقط یکی را در یک زمان قرار دهید دقیقاً مانند ما که مجموعه ای از سکه ها را نگه می داریم و از یک دست برای یافتن و قرار دادن سکه صحیح استفاده می کنیم. به این کار دستکاری در دست گفته می شود.

-محافظت از مفاصل و سندرم داون: ممکن است از بریس‌ها یا آتل‌ها برای کمک به حمایت از مفاصل در یک موقعیت عملکردی استفاده شود در حالی که کودک به تقویت قدرت خود ادامه می‌دهد.

-قدرت بازو و سندرم داون: تحمل وزن از میان بازوها راهی عالی برای تقویت قدرت شانه برای رشد حرکتی ظریف است. پیاده روی با حیوانات، راه رفتن با چرخ دستی یا خزیدن در تونل ها را امتحان کنید.

-قدرت دست و سندرم داون: با شکل دادن به خمیر بازی یا بتونه، این انگشتان را حرکت دهید. بغلتانید، فشار دهید، له کنید، بشکنید و آن را نیشگون بگیرید! با انتخاب بتونه سفت تر یا با افزودن مراحل اضافی به فعالیت، چالش را با رشد مهارت ها افزایش دهید. وسایل کاردرمانی دارای منابع بسیار خوبی برای توسعه کلی حرکت دست است.

تقویت مهارت‌های حرکتی درشت سندرم داون در کاردرمانی

درست مانند مهارت‌های حرکتی ظریف، پایه مهارت‌های حرکتی درشت هسته اصلی بدن است. یک فرد قبل از اینکه بتواند مهارت های حرکتی را ایجاد کند، ابتدا به ثبات تنه نیاز دارد. افزایش قدرت هسته منجر به بهبود تعادل، هماهنگی و کنترل حرکت پویا می شود. به این حوزه ها توجه می شود زیرا بر مشارکت عملکردی در تغذیه، مراقبت از خود، یادگیری در محیط مدرسه و مشارکت در وظایف عملکردی تأثیر می گذارد.

افراد مبتلا به سندرم داون به دلیل تون عضلانی پایین، چالش بیشتری با برنامه ریزی قدرتی و حرکتی برای حرکت از یک وضعیت به وضعیت بعدی دارند. برای مثال جابجایی از حالت نشسته روی زمین به حالت ایستاده که ترتیب آن باید به این صورت باشد: ابتدا به حالت چهار دست و پا، بعد به حالت زانو زدن، از زانو زدن به حالت پهلوانی و سپس ایستادن انجام می شود. این توالی و ترکیبی از حرکات ممکن است به دلیل محدودیت تحرک، قدرت و تون عضلانی پایین چالشی اضافی ایجاد کند. در زیر چند راه برای بهبود کاردرمانی برای سندرم داون وجود دارد که می‌تواند مهارت‌های حرکتی درشت را بهبود بخشد:

-قدرت تنه و سندرم داون: فعالیت‌های مبتنی بر بازی بسیار زیادی وجود دارد که هسته بدن را تقویت می‌کند. تقریباً هر فعالیتی را می توان در حالت دمر (روی شکم) انجام داد، که می تواند قدرت مرکزی را بهبود بخشد و همزمان مقداری وزن را در بازوها تحمل کند. وقتی به قدرت تنه فکر می کنید به تعادل فکر کنید. از تیرهای تعادل، ایستادن یک پا، سطوح لرزان و غیره استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که ایمنی و راحتی را در اولویت قرار دهید.

– تغییرات پوسچر و سندرم داون: هر چه بیشتر تغییر کند، بهتر است. یک بازی یا مسیر مانعی را راه‌اندازی کنید که حرکت به سمت بالا و پایین، پهلو به پهلو، غلت زدن یا حرکت را تشویق کند.

تمرینات حسی کاردرمانی برای سندرم داون

آیا کودکان مبتلا به سندرم داون تفاوت‌های حسی را بیشتر یا کمتر تجربه کنند؟ آره. به همین دلیل است که کاردرمانی برای سندرم داون و تنظیم حسی بخش مهمی از روند درمان خواهد بود. یک دلیل واضح وجود دارد که چرا افراد مبتلا به سندرم داون ممکن است مشکلات پردازش حسی بیشتری را تجربه کنند و آن تون عضلانی پایین می باشد. افرادی که تون عضلانی پایینی دارند ممکن است برای پردازش ورودی حس عمقی مشکل بیشتری داشته باشند. حس عمقی، حسی است که ماهیچه‌ها و مفاصل ما دریافت می‌کنند تا بدن درک کند در کجای فضا قرار دارد.

به دلیل کاهش ورودی حس عمقی، افراد مبتلا به سندرم داون اغلب به ورودی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند نیروی حرکات خود را درجه بندی کنند. برای مثال آنها ممکن است در انتخاب سختی یا نرمی حرکات خود با مشکل مواجه شوند. آنها ممکن است با فشار دادن بیش از حد چیزی را به زمین بیاندازند یا به اشتباه با محکم نگرفتن اشیاء، چیزی را رها کنند. این همچنین می تواند نحوه خوردن غذا را توسط یک فرد مبتلا به سندرم داون تغییر دهد. آنها ممکن است تا زمانی که دهان از غذا پر نشده باشد، غذا را در دهان خود به خوبی احساس نکنند و شروع به پرخوری یا انداختن غذا در گونه های خود کنند. افراد مبتلا به سندرم داون اغلب دندان قروچه را به عنوان راهی برای دریافت ورودی و ثبات بیشتر از طریق فک انجام می دهند.

۱. افزایش ورودی حس عمقی

-اقلام وزن دار: جلیقه و پتوی سنگین

-ورزش، تحمل وزن، پریدن

علاوه بر تون پایین عضلانی، یکی دیگر از عوارض شایع سندرم داون کاهش شنوایی است. این مهم است که به عنوان یک نیاز حسی مورد توجه قرار گیرد، زیرا ممکن است یک فرد به محرک های شنوایی واکنش شدید یا کم واکنش نشان دهد. ابزارهای حسی باید برای چند هفته آزمایش شوند تا ببینیم چه چیزی برای تنظیم سیستم حسی کودک بهترین نتیجه را دارد. این ابزارها باید به طور متناوب در طول روز استفاده شوند و هرگز به کودک فشار نیارید. برای اثربخشی باید داوطلبانه باشد و به عنوان پاداش یا مجازات مورد استفاده قرار نگیرد.

۲. استراتژی های پردازش شنوایی

-هدفون کاهش نویز

-لوله بازخورد شنیداری (مانند این)

-فناوری کمکی برای کاهش شنوایی

رژیم حسی یک گزینه درمانی عالی برای پردازش حسی در سندرم داون است. مرکز تخصصی درمان سندروم داون همچنین منبع خوبی برای رسیدگی و درک نیازهای پردازش حسی دارد.

 

بهترین مرکز کاردرمانی سندروم داون 

بهترین مرکز کاردرمانی سندروم داون

مهمترین بخش کاردرمانی برای سندرم داون، ملاقات با کودک در مراکز کاردرمانی است. یک کاردرمانگر سطح فعلی عملکرد کودک داون را ارزیابی می‌کند و یک چالش «درست» را ارائه می‌کند که به آن یادگیرنده خاص انگیزه می‌دهد. به دلیل تاخیرهای بالقوه در توانایی شناختی و مشکلات جسمی مرتبط با سندرم داون، این مهارت های جدید ممکن است به سرعت رشد نکنند. کاردرمانی می تواند به سازگاری با رویکرد متفاوت به این وظایف یا تغییراتی در محیط برای افزایش استقلال کمک کند.

 

مقاله های مرتبط

سندروم داون چیست؟

علائم سندروم داون چیست؟

درمان سندروم داون چیست؟

گفتاردرمانی در سندروم داون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − 15 =

× پشتیبانی 24 ساعته