سندرم داون بر روی گفتار، توانایی شنیدن و درک کودک تأثیر می گذارد. مداخله گفتاردرمانی در سندروم داون بصورت زودهنگام تاثیر بسزایی در بهبود مهارت های شنیداری و گفتاری کودک داون داشته و می‌تواند زندگی کودک را تغییر دهد. در این مطلب می خواهیم به بررسی تاثیر گفتاردرمانی در سندروم داون بپردازیم، جهت آشنایی با مداخله گفتاردرمانی در کودکان مبتلا به سندروم داون در مراکز ما، این مقاله را مطالعه بفرمایید.

گفتاردرمانی در سندروم داون

سندروم داون چیست؟

سندرم داون که تریزومی ۲۱ نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که نوزاد با یک نسخه اضافی از کروموزوم ۲۱ متولد شود. سه نوع سندرم داون وجود دارد:

-تریزومی ۲۱ کامل

-تریزومی موزاییکی ۲۱

-تریزومی ۲۱ انتقالی

تفاوت های رشدی مشابه در درجات مختلف بین این سه نوع سندروم داون وجود دارد.

افراد عادی با دو نسخه از هر یک از ۲۳ کروموزوم به دنیا می آیند که از هر والدین یک نسخه دریافت کرده اند. بنابراین، هر سلول در بدن انسان عصبی حاوی ۴۶ کروموزوم است، به استثنای سلول های اسپرم و تخمک. در سندرم داون، یک کروموزوم اضافی یا بخشی از یک کروموزوم وجود دارد. کروموزوم ها مانند کدی هستند که نحوه رشد و تکامل فرد را کنترل می کند. داشتن یک کروموزوم اضافی، نحوه رشد و یادگیری کودک را تغییر می دهد.

چگونه سندرم داون بر مهارت های گفتاری و زبانی تأثیر می گذارد؟

از آنجایی که افراد مبتلا به سندرم داون با کد DNA کمی متفاوت متولد می شوند به روشی منحصر به فرد رشد می کنند. برخی از این تفاوت ها می توانند بر گفتار و زبان کودک تأثیر بگذارند. به عنوان مثال:

-پایین بودن تون عضلات صورت می تواند گفتار را تحت تاثیر قرار دهد.

– یک زبان بزرگ به نسبت اندازه دهان کودکان داون می تواند تولید صداها را سخت تر کند.

-عفونت‌های مکرر گوش به دلیل وجود مایع در گوش می‌تواند شنوایی را مختل کند.

-قابلیت‌های یادگیری کندتر می‌تواند نقاط عطف رشد، از جمله مهارت های گفتاری را به عقب براند.

این تفاوت ها باعث می شود که زبان دریافتی (آنچه کودک می فهمد) قوی تر از زبان بیانی (آنچه کودک می گوید) باشد. چندین درمان پیشگیرانه وجود دارد که می تواند در مراحل اولیه برای کمک به پر کردن این شکاف انجام شود.

با حمایت مناسب کودکان مبتلا به سندروم داون می توانند نیازهای خود را بهتر بیان کنند و اضطراب کمتر و اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنند. شما می توانید با مراجعه به کلینیک های گفتاردرمانی ما در تهران از بهترین خدمات گفتاردرمانی بهره مند شوید.

 

 

تغذیه درمانی در سندروم داون

کودکان مبتلا به سندرم داون اغلب دارای تفاوت‌های آناتومیکی و فیزیولوژیکی در ناحیه دهان و گلو هستند که بر تغذیه، بلع و مهارت‌های حرکتی دهان تأثیر می‌گذارد. این تفاوت ها شامل تون پایین عضلات صورت، حفره دهانی کوچک با زبان نسبتاً بزرگ و کام باریک و قوس دار است. اگر کودک شما در زمان غذا خوردن مشکل دارد یا به نظر می رسد در بلع مشکل دارد، گفتار درمانی می تواند به حل این مشکلات کمک کند و در عین حال از رشد صحیح زبان نیز حمایت کند. تغذیه درمانی در مراکز ما توسط آسیب شناس گفتار و زبان یا متخصص کاردرمانی انجام می شود و می تواند به تقویت عضلات صورت کمک کند.

سندرم داون و کم شنوایی

تقریباً دو سوم کودکان مبتلا به سندرم داون از دست دادن شنوایی را تجربه می کنند. مشکلات شنوایی در دوران کودکی بر رشد زبان تأثیر می گذارد و اغلب ممکن است مورد توجه قرار نگیرد. کودکان مبتلا به سندروم داون مستعد عفونت‌های مکرر گوش هستند. عفونت گوش به دلیل تجمع مایع در پشت پرده گوش ایجاد می شود که شنوایی را دشوار می کند. کانال‌های گوش کوتاه‌تر و باریک‌تر که مشخصه سندروم داون است، بیشتر مستعد تجمع مایعات هستند.

برای جلوگیری از این مشکل، آزمایش شنوایی منظم ضروری است. عفونت گوش با آنتی بیوتیک قابل درمان است. با این حال اگر عفونت گوش یک مشکل عود کننده است، پزشک گفتاردمانی سندروم داون ممکن است لوله‌های گوش با جراحی را پیشنهاد دهد که مایعات را به درستی تخلیه کرده و از عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

مزایای زبان اشاره در سندروم داون

هنگامی که از زبان اشاره بعنوان یک ابزار انتقالی استفاده می‌شود، می‌تواند از رشد گفتار و زبان در کودکان مبتلا به سندرم داون پشتیبانی کند. در حالی که زبان اشاره می تواند به عنوان یک سیستم ارتباطی اولیه برای کودکان ناشنوا یا کم شنوا مورد استفاده قرار گیرد به کودکان مبتلا به سندرم داون کمک می کند تا نیازهای خود را بیان کنند و در عین حال از آنها در مسیر توسعه زبان شفاهی حمایت می کند.

در سن ۱۰ تا ۱۲ ماهگی، کودکان مبتلا به سندرم داون درک می کنند که زبان گفتاری نوعی ارتباط است. بدون هر گونه مشکل شنوایی، آنها می توانند آنچه را که به آنها گفته می شود، درک کنند. با این حال آنها اغلب از نظر فیزیکی یا عصبی آماده صحبت کردن نیستند تا زمانی که به سن دو یا سه سالگی می رسند.

زبان اشاره به عنوان پیش کلامی برای بیان نیازهای کودک می باشد و در نتیجه اضطراب و ناراحتی خود را کاهش می دهد. هنگامی که زبان اشاره همراه با حرکات و زبان گفتاری استفاده می شود به کودکان دارای تاخیر رشد کمک می کند تا صحبت کنند. والدین و سایر مراقبان باید به طور همزمان با گفتاردرمانگران مراکز ما  و سایر متخصصین توانبخشی کودک همکاری کنند و برنامه های داخل منزل را اجرا کنند.

سایر پشتیبانی های گفتار و زبان

همراه با علائم و ژست ها، تابلوهای ارتباطی و سیستم های گفتاری ترکیبی می توانند برای کمک به پر کردن مشکلات زبانی استفاده شوند. تابلوهای ارتباطی از تصاویری ساخته شده اند که کودکان می توانند برای بیان نیازهای خود به آنها اشاره کنند. به عنوان مثال یک تصویر ممکن است به معنای “گرسنه” باشد در حالی که تصویر دیگر نشان دهنده نیاز به استفاده از توالت است. در حالی که کودک در ابتدا اشاره می کند، بزرگسال باید صحبت کنند و با هم به تصویر اشاره کنند مثلاً به تصویر “گرسنه” اشاره کند در حالی که می گوید: “گرسنه ای؟ من برایت میان وعده می آورم.”

سیستم های گفتاری می تواند برای کودکانی که گفتار آنها به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد، مفید باشد. آسیب شناس زبان و گفتار یا یک متخصص ارتباطات در کلینیک می تواند به کودک شما کمک کند تا ارتباط را به طور موثر آموزش بگیرد.

تاثیر عوامل محیطی در تکامل گفتار و زبان

والدین و مراقبان می‌توانند با نظارت بر رشد زبان نوزادان از بدو تولد به بهترین شکل از رشد گفتاری و زبانی نوزادان حمایت کنند. برای غنی کردن محیط کودکان می توانید:

-در مورد هر چیزی و همه چیز با آنها صحبت کنید مانند روایت روز خود و اشاره به انواع میوه ها و سبزیجات در فروشگاه مواد غذایی.

– هر روز ۱۵ دقیقه یا بیشتر با صدای بلند برای کودک آواز بخوانید. داستان گفتن قبل از خواب، راه خوبی برای رشد مهارتهای شنیداری فرزندتان است.

-در طول روز برای کودکتان آواز بخوانید. اشعار مهد کودک یا لالایی گزینه های خوبی هستند.

-کودکان مبتلا به سندروم داون اغلب دچار تأخیر ذهنی، درکی و شناختی هستند بنابراین مهم‌تر است که آنها را تا حد امکان در معرض زبان قرار دهیم و تجربیات چندحسی ارائه دهیم مانند اجازه دادن به آنها در دست گرفتن و مزه کردن یک سیب در حالی که کلمه را با صدای بلند تکرار می‌کنند.

بهترین مرکز گفتاردرمانی سندروم داون

بهترین مرکز گفتاردرمانی سندروم داون

سندروم داون به طرق مختلف بر توانایی کودک در برقراری ارتباط تأثیر می گذارد. اگر کودکی مبتلا به سندرم داون دارید، بدانید که مداخلات گفتاری و زبانی زودهنگام می تواند کیفیت زندگی او را به شدت بهبود بخشد. به جای اینکه به سندروم داون به عنوان یک ناتوانی فکر کنید آن را به عنوان یک تفاوت رشدی در نظر بگیرید که نیاز به یک نوع حمایت منحصر به فرد دارد. فرزند شما مطمئناً زندگی متفاوتی با سایر همسالان خود خواهد داشت، اما اگر نیازهای او درک و برآورده شود، می تواند زندگی شاد و رضایت بخشی داشته باشد. شما می توانید از طریق شماره های درج شده روی سایت با مرکز تخصصی درمان سندروم داون تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

سندروم داون چیست؟

علائم سندروم داون چیست؟

درمان سندروم داون چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

چهار × سه =

× پشتیبانی 24 ساعته