آیا کودک نوپای شما در بیان کلماتی که پزشک اطفال می گوید در این سن باید قادر به گفتن آنها باشد مشکل دارد؟ اگر چنین است، کودک شما از تاخیر در گفتار رنج می برد. گاهی اوقات کار کردن با فرزندتان می‌تواند به او کمک کند که تا حدی در گفتار پیشرفت کند اما این تغییرات اغلب کافی نیست. بیشتر کودکان نوپا که با تاخیر در گفتار دست و پنجه نرم می کنند، نیاز به درمان گفتاردرمانی در تاخیر گفتاری دارند. در این مطلب به بررسی نکاتی در مورد چگونگی کمک به کودکان با تاخیر گفتاری و بهترین گفتاردرمانی تاخیر گفتاری می پردازیم.

گفتاردرمانی در تاخیر گفتاری

تاخیر گفتاری چیست؟

تاخیر گفتاری زمانی اتفاق می افتد که کودک از نظر رشد گفتاری با سرعت مورد انتظار رشد نمی کند. این یک مشکل رشدی رایج است که ۱۰ درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. لازم به ذکر است که بسته به علت تاخیر گفتاری فرزندتان، ممکن است نتوانید از آن پیشگیری یا اجتناب کنید. بهترین راه برای کنترل این مشکل مراجعه به متخصصین گفتاردرمانی تاخیر گفتاری می باشد.

تاخیر گفتاری چیست؟

علائم تاخیر گفتاری

اگر فرزند شما نتواند این کارها را انجام دهد ممکن است دچار تاخیر در گفتار شود:

-در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی کلمات ساده (مانند “مامان” یا “بابا”) را به وضوح یا نامشخص بگویید.

-کلمات ساده (مانند “نه” یا “ایست”) را تا ۱۸ ماهگی درک کنید.

-تا ۳ سالگی با جملات کوتاه صحبت کنید.

-در ۴ تا ۵ سالگی یک داستان ساده تعریف کنید.

علائم تاخیر گفتاری

چه چیزی باعث تاخیر گفتار می شود؟

شایع ترین علل تاخیر گفتار عبارتند از:

-از دست دادن شنوایی

-تکامل آهسته

ناتوانی ذهنی

 

سایر اختلالات رشدی یا ژنتیکی عبارتند از:

-محرومیت روانی اجتماعی (کودک زمان کافی را صرف صحبت با بزرگسالان نمی کند)

-دوقلو بودن

-اوتیسم (اختلال رشدی)

-لالی انتخابی (کودک نمی خواهد صحبت کند)

-فلج مغزی (اختلال حرکتی ناشی از آسیب مغزی)

زندگی در یک خانه دو زبانه نیز ممکن است بر زبان و گفتار کودک تأثیر بگذارد. مغز کودک برای تفسیر و استفاده از ۲ زبان باید بیشتر کار کند. بنابراین ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا این کودکان شروع به استفاده از یک یا هر دو زبانی که در حال یادگیری هستند کنند. استفاده از یک زبان برای یک کودک دو زبانه برای مدتی غیرعادی نیست.

چه چیزی باعث تاخیر گفتار می شود؟

تأخیر گفتاری چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر گفتاردرمانی تاخیر گفتاری کودکان می تواند به شما در تشخیص تاخیر گفتار و زبان کمک کند. آنها از شما می پرسند که چه کلماتی را از فرزند خود شنیده اید و می توانند به صحبت های فرزندتان گوش دهند و رشد ذهنی او را بررسی کنند. متخصصین مرکز گفتاردرمانی تاخیر گفتاری ممکن است شما را به متخصصان دیگر ارجاع دهد تا مشخص کند که چرا کودک شما صحبت نمی کند. به عنوان مثال اگر متخصصین کلینیک گفتاردرمانی تاخیر گفتاری فکر کند که کودک شما ممکن است مشکل شنوایی داشته باشد، ممکن است کودک شما را برای آزمایش شنوایی به یک متخصص شنوایی شناس ارجاع دهد.

تشخیص تاخیر گفتاری کودکان

چگونه می توانید به کودک نوپا در گفتارشان کمک کنید؟

چند کار وجود دارد که هم والدین و هم مراقبان می توانند برای تشویق گفتار کودکان نوپا با تاخیر گفتاری انجام دهند. هر چه بیشتر با کودک نوپای خود صحبت کنید، احتمال بیشتری دارد که او پاسخ دهد. مطمئن شوید که هر روز یک به یک وقت دارید تا مستقیماً با آنها صحبت کنید و به آنها اجازه دهید زمان لازم را برای پاسخ دادن اختصاص دهند.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که مطمئن شوید که کلمات خود را به وضوح بیان می کنید. اگر تمایل دارید سریع یا به زبان عامیانه صحبت کنید، سعی کنید این رفتارها را مهار کنید. آهسته و واضح صحبت کنید تا کودک نوپا به بهترین شکل بتواند حرف شما را بفهمد به علاوه به او کمک می کند تا بداند چگونه همان کلمات را به شما بگوید.

همچنین می‌توانید آنچه را که فرزندتان به شما می‌گوید تکرار کنید، در حالی که پاسخ گسترده‌ای را ارائه می‌دهید تا آنها بتوانند یاد بگیرند که یک پاسخ معمولی باید چه باشد. برای مثال اگر فرزندتان بگوید «ما می‌رویم»، می‌توانید با گزینه‌هایی مانند «ما کجا می‌رویم؟»، «ما به فروشگاه می‌رویم» یا «به خانه می‌رویم» پاسخ دهید تا بتواند ببیند چگونه کلمات را به  جملات اولیه اضافه کند.

درمان تاخیر گفتاری کودکان

درمان تاخیر گفتاری کودکان

ممکن است کودک شما نیازی به درمان نداشته باشد. برخی از کودکان فقط زمان بیشتری را صرف شروع صحبت می کنند. اما اگر کودک شما نیاز به درمان داشته باشد، نوع آن به علت تاخیر گفتار بستگی دارد. دکتر گفتاردرمانی تاخیر گفتاری علت مشکل فرزندتان را به شما می گوید و در مورد گزینه های درمانی با شما صحبت می کند. این شخص می تواند به شما نشان دهد که چگونه به فرزندتان کمک کنید، بیشتر صحبت کند و بهتر صحبت کند و همچنین می تواند به کودکتان یاد دهد که چگونه گوش کند یا چگونه لب خوانی کند.

آموزش زبان اشاره به نوزادان و کودکان خردسال نیز می تواند به آنها در رشد زبان کمک کند. برخلاف تصور برخی، استفاده از زبان اشاره به نوزادان و کودکان خردسال رشد زبانی آنها را به تاخیر نمی اندازد.

مرکز گفتاردرمانی تاخیر گفتاری

گفتار درمانی یکی دیگر از گزینه های عالی برای کمک به کودکان نوپا با تاخیر در گفتار است؟

اگر فرزندتان به تلاش‌های شما پاسخ نمی‌دهد یا برای کمک به گفتارش بیشتر از آنچه شما می‌توانید به راهنمایی نیاز دارد، باید از خدمات متخصصین مرکز گفتار درمانی تاخیر گفتاری استفاده کنید. این به کودک شما اجازه می دهد تا روی فعالیت های مختلفی که براساس بازی ها طراحی شده اند کار کند. گفتاردرمانی در تاخیر گفتاری باعث می‌شود که کودکان یاد بگیریند حرف بزنند، از کلمات بزرگ‌تری استفاده کنند و از کلمات مناسب سنشان استفاده کنند. اگر برای شروع گفتار درمانی به کودک نوپای خود کمک می خواهید، همین امروز با متخصصان گفتاردرمانی در بهترین مرکز درمان تاخیر گفتاری تماس بگیرید. اجازه دهید به شما و کودک نوپایتان کمک کنیم تا ارتباط موثرتری را یاد بگیرند.

بهترین گفتاردرمانی تاخیر گفتاری

سوالاتی که باید از متخصصین مرکز گفتاردرمانی تاخیر گفتاری خود بپرسید؟

-چرا فرزند من هنوز صحبت نمی کند؟

-آیا باید بیشتر با فرزندم صحبت کنم تا به او کمک کنم که چگونه صحبت کند؟

-آیا طبیعی است که فرزند من هنوز صحبت نکند؟

-به نظر می رسد فرزند من در درک آنچه می گویم مشکل دارد. آیا ممکن است کم شنوایی داشته باشند؟

-آیا فرزند من ناتوانی رشدی دارد؟

-برای کمک به صحبت کردن یا درک بهتر فرزندم چه کنم؟

-آیا مطالبی دارید که بتوانم درباره تاخیر گفتار و زبان بخوانم؟

-آیا فرزند من می تواند به مدرسه برود؟

-آیا برنامه مداخله زودهنگام برای فرزند من وجود دارد و آیا مفید خواهد بود؟

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

دیسفاژی و مشکلات بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در آتاکسی

گفتاردرمانی در شکاف کام

گفتاردرمانی در میکروسفالی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

گفتاردرمانی در اختلال یادگیری

گفتاردرمانی در سندرم داون

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

آیا فرزند من تاخیر گفتاری دارد؟

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

علت دیر حرف زدن کودکان چیست؟

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

چگونه به کودکان با تاخیر گفتاری کمک کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

14 − 4 =

× پشتیبانی 24 ساعته