در بیشتر اوقات براحتی می توانید علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی را در کودکان مشاهده کنید. اما این اختلال در بزرگسالان می توانند علائم نامحسوس تری داشته باشند. این بدان معنی است که بسیاری از بزرگسالان با اختلال ADHD دست و پنجه نرم می کنند بدون آگاهی از اینکه به این اختلال مبتلا هستند. آنها ممکن است درک نکنند که بسیاری از مشکلاتی که با آنها روبرو هستند، از جمله سازماندهی یا به موقع حاضر بودن، مربوط به اختلال بیش فعالی است.

در اینجا ۱۰ علامت هشدار بالقوه اختلال ADHD در بزرگسالان آورده شده است:

 

۱. مشکل در سازماندهی

برای مبتلایان به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مسئولیت های بزرگسالی مانند پرداخت صورتحساب ها ، شغل و نگهداری از کودکان و موارد دیگر می توانند مشکلات مربوط به سازماندهی را آشکار کند.

 

۲. رانندگی بی ملاحظه و تصادفات رانندگی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی حفظ توجه شما را بر روی یک کار دشوار می کند ، بنابراین گذراندن زمان در پشت فرمان خودرو می تواند سخت باشد. علائم ADHD می تواند باعث شود که بعضی از افراد سرعت بیشتری در رانندگی داشته باشند ، دچار تصادف شوند و گواهینامه رانندگی خود را از دست بدهند.

 

۳. مشکل زناشویی

بسیاری از افراد بدون اختلال ADHD دارای مشکلات زناشویی هستند، بنابراین یک ازدواج آشفته لزوماً نباید به عنوان پرچم قرمز برای بیش فعالی بزرگسالان دیده شود. اما برخی از مشکلات ازدواج وجود دارد که به احتمال زیاد بر روابط افراد مبتلا به اختلال ADHD تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در مهارت گوش دادن و انجام تعهدات نسبت به شریک زندگی ضعیف هستند. و این به عنوان علامتی مبنی بر اینکه به شریک زندگیشان اهمیتی نمی دهد ، برداشت می شود. اگر شما فردی مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی هستید ، ممکن است نفهمید که چرا شریک زندگی تان ناراحت است و ممکن است احساس کنید که بخاطر چیزی سرزنش می شوید که تقصیر شما نیست.

 

۴. حواسپرتی بیش از حد

اختلال ADHD مشکلی در مورد توجه است ، بنابراین اختلال بیش فعالی بزرگسالان می توانند موفقیت در دنیای پر سرعت و شلوغ امروزه را دشوار کند. بسیاری از مردم می دانند که حواس پرتی می تواند منجر به سابقه کم شغلی بخصوص در دفاتر پر سر و صدا یا شلوغ می شود. اگر اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان دارید، ممکن است متوجه شوید که تماس های تلفنی یا زنگ هشدار ایمیل توجه شما را به مخاطره می اندازد و اتمام کارها را برای شما سخت می کند.

 

۵. مهارت های شنیداری ضعیف

آیا در جلسات طولانی کار از جلسه بیرون می روید؟ آیا شوهرتان فراموش می کند که بدنبال فرزند خود در سر تمرین بیس بال برود ، حتی اگر شما  در راه بازگشت به خانه مجدداً به او یادآوری کنید؟ مشکلات ناشی از توجه منجر به مهارت شنوایی ضعیف در بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD می شود که منجر به قرار ملاقات های از دست رفته و سوء تفاهم های زیادی می شود.

 

۶. بیقراری و مشکل در آرام بودن

در حالی که بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال ADHD “بیش فعال” هستند، اما علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی اغلب در بزرگسالان متفاوت است. به جای بالا رفتن از دیوارها ، بزرگسالان مبتلا به ADHD احتمالاً بیقرار هستند و یا در می یابند که نمی توانند آرامش داشته باشند. اگر ADHD بزرگسال دارید، دیگران ممکن است شما را پرتنش و نا آرام توصیف کنند.

 

۷. مشکل در شروع کار

درست همانطور که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی اغلب کارهای خانه را کنار می گذارند ، بزرگسالان مبتلا به اختلال ADHD اغلب هنگام شروع کارهایی که نیاز به توجه زیادی دارند ، پا پس می کشند. این تعلل در شروع کارها به مشکلات دیگر از جمله اختلافات زناشویی ، مسائل مربوط به محل کار و مشکلات دوستان اضافه  می شود.

 

۸. کند بودن

دلایل زیادی برای آن وجود دارد. اول اینکه، بزرگسالان مبتلا به ADHD در اغلب موارد حواسشان پرت می شوند ، شاید درک کنند که ماشین نیاز به شستشو دارد و یا متوجه می شود که بنزین ماشین کم است و قبل از اینکه بدانند یک ساعت از آن گذشته است. افراد مبتلا به ADHD بزرگسالان زمان زیادی را برای اتمام یک کار تلف می کنند. ، چه یک تکلیف اصلی در محل کار و یا یک تعمیر ساده در خانه باشد. بنابراین به زمان ارزش کمی می دهند.

 

۹. طغیان های عصبانی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی اغلب منجر به بروز مشکلات در کنترل احساسات می شود. بسیاری از مبتلایان به اختلال ADHD در بزرگسالان سریع به دلیل مشکلات جزئی منفجر می شوند. اغلب ، آنها احساس می کنند که هیچ کنترلی بر احساسات خود ندارند. خیلی اوقات ، عصبانیت آنها به همان سرعت از بین می رود.

 

۱۰. اولویت بندی مسائل

غالباً افراد با اختلال بیش فعالی در بزرگسالان در اولویت بندی دچار مشکل هستند و از انجام تعهدات بزرگ خودداری می کنند مانند مهلت در انجام وظیفه در محل کار. در حالی که ساعت های بی شماری را صرف موارد ناچیز می کنند.

 

تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اگر فکر می کنید اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان را دارید، توسط متخصص روانپزشک یا دکتر فوق تخصص اعصاب و روان و باتجربه معاینه شوید. تشخیص اختلال نقص توجه و بیش فعالی بزرگسالان دشوار است زیرا برخی از علائم  مانند تمرکز یا انگیزش ضعیف یا مشکلات ارتباطی می توانند نشانه سایر اختلالات باشند. افسردگی یا سوء مصرف مواد می توانند علائم مشابهی داشته باشند. پس از بررسی دقیق و تشخیص می توانید درمان مناسب را دریافت کنید.

 

 جهت آشنایی با خدمات بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران با ما همراه باشید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی سیدخندان و کلینیک گفتاردرمانی در سیدخندان مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، سید خندان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، مجیدیه شمالی ، مجیدیه جنوبی ، ریحانی ، شمس آباد و… می باشد.

 

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی در پونک و کلینیک گفتاردرمانی در پونک و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، بلوار پاکنژاد ، بلوار دادمان ، بلوار فرهنگ ، بلوار جوریکی ، ایران زمین ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی نقص توجه و بیش فعالی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی:

علائم اختلال نقص توجه و بیش فعالی

ADHD در مقابل ADD

ADHD و اختلالات خواب

زندگی اجتماعی کودکان ADHD

نقش والدین در کودکان ADHD

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای نقص توجه و بیش فعالی

چگونه ورزش به کودکان و نوجوانان با اختلال ADHD کمک می کند؟

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد.

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

آلرژی دوران بارداری با اختلال ائتیسم و ADHD مرتیط است.

× پشتیبانی 24 ساعته