در بسیاری از موارد برای بررسی جنبه های مختلف تشخیص و درمان ضربه مغزی باید به چندین دکتر متخصص مراجعه کنید. برخی از پزشکان برای ارزیابی اولیه آسیب، بررسی آزمایش ها و هماهنگی مراقبت های بهداشتی بهترین هستند. برخی دیگر در درمان توانبخشی تخصص دارند. مرکز تخصصی درمان ضربه مغزی در توانبخشی ضربه مغزی با بیش از ۱۵ سال سابقه تخصص دارد و از بهترین دکتر متخصص ضربه مغزی کمک می گیرد. برای کمک به شما در درک اینکه کدام نوع پزشک را برای آسیب دیدگی خود باید انتخاب کنید کنید، تیم ما لیست گسترده ای از آسیب های سر و زمان مراجعه به پزشک را گردآوری کرده ایم که به سه بخش تقسیم می شود:

۱. مراقبت از ضربه مغزی حاد (آسیب مغزی خفیف تروماتیک)

۲. آسیب شدید تروماتیک مغزی حاد (TBI)

۳. توانبخشی

ما درباره زمان مراجعه به پزشک برای آسیب سر و چگونگی پیدا کردن بهترین متخصص ضربه مغزی صحبت می کنیم. اگر علائم از ضربه شدید سر را دارید، لطفاً برای مراقبت‌های پزشکی فوری به نزدیک‌ترین بخش اورژانس یا کلینیک مراقبت‌های فوری مراجعه کنید. در بهترین مرکز درمان ضربه مغزی، ما بیمارانی را درمان می‌کنیم که علائم آسیب سرشان با گذشت زمان و استراحت برطرف نشد. ۹۵٪ از بیماران ما پس از درمان، بازسازی عملکرد مغز را تجربه می کنند. برای اطلاع از اینکه آیا برنامه ما برای شما مناسب است از طریق شماره های درج شده روی سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

بهترین دکتر متخصص ضربه مغزی

چه زمانی باید به بهترین متخصص ضربه مغزی مراجعه کنید؟

در بیشتر مواقع بعد از ضربه به سر بهتر است به دکتر متخصص ضربه مغزی مراجعه کنید. اگر هر یک از این علائم را پس از ضربه مغزی تجربه کردید، آن را یک اورژانس پزشکی در نظر بگیرید:

-رفتار غیر طبیعی

-سردرگمی، مشکل در تشخیص افراد یا مکان ها، یا آشفتگی

-مردمک با اندازه های متفاوت

-خواب آلودگی یا مشکل در بیدار شدن

-از دست دادن هوشیاری

-تشنج

-استفراغ بیش از یکبار

زخم های سطحی روی پوست سر شما می توانند به شدت خونریزی کنند، بنابراین به طور خودکار نشانه آسیب جدی نیست. با این وجود اگر سر شما خونریزی دارد، بهتر است آسیب خود را توسط یک متخصص پزشکی معاینه کنید.

اگر به سرتان ضربه بخورد اما علائم آسیب جدی را نشان ندادید چه؟

اگر علائمی مانند سردرد، مشکلات تعادلی، تفکر مه آلود، تغییرات عاطفی، تاری دید، از دست دادن حافظه یا سایر مسائل را تجربه می کنید، به احتمال زیاد دچار ضربه مغزی شده اید. کار با تیم درمانی خوب هر چه سریعتر می تواند احتمال بروز علائم طولانی مدت را کاهش دهد.

اگر تصمیم گرفتید برای ملاقات با پزشک منتظر بمانید، مدت زمانی که از آسیب گذشته را پیگیری کنید. اگر علائم پس از ضربه مغزی شما پس از سه ماه برطرف نشد یا متوجه شدید علائم به سرعت در حال بدتر شدن هستید، برای مشاوره با تیم ما تماس بگیرید. خوشحال می شویم در مورد مراحل بعدی شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید دوباره احساس بهتری داشته باشید.

بهترین دکتر ضربه مغزی

قبل از مراجعه به دکتر متخصص ضربه مغزی موارد ذیل را بخوانید.

نکاتی که به شما کمک می کند از ملاقات با دکتر متخصص ضربه مغزی فرزندتان بیشترین بهره را ببرید:

-دلیل بازدید و اتفاقی که می خواهید بیفتد را بدانید.

-قبل از بازدید، سؤالاتی را که می خواهید به آنها پاسخ دهید، یادداشت کنید.

-در ویزیت، نام تشخیص جدید و هرگونه دارو، درمان یا آزمایش جدید را بنویسید. همچنین هر دستورالعمل جدیدی که ارائه دهنده شما برای فرزندتان به شما می دهد را یادداشت کنید.

-بدانید که چرا یک دارو یا درمان جدید تجویز می شود و چگونه به کودک شما کمک می کند. همچنین بدانید که چه عوارضی دارد.

-بپرسید که آیا می توان وضعیت فرزندتان را به روش های دیگری درمان کرد.

-بدانید چرا یک آزمایش یا روش توصیه می شود و نتایج چه معنایی می تواند داشته باشد.

-بدانید که اگر فرزندتان دارو را مصرف نکند یا آزمایش یا روش را انجام ندهد، چه انتظاری دارید.

-اگر فرزندتان قرار ملاقات بعدی دارد، تاریخ، زمان و هدف آن ملاقات را یادداشت کنید.

-بدانید چگونه می توانید پس از ساعات اداری با دکتر متخصص ضربه مغزی فرزندتان تماس بگیرید. اگر فرزندتان بیمار شود و سؤالی دارید یا نیاز به مشاوره دارید، این مهم است.

انواع متخصصین ضربه مغزی

بسیاری از متخصصین ضربه مغزی را درمان می کنند اما همه آنها انواع آسیب های مشابه را به روش های یکسان درمان نمی کنند. ما توضیح خواهیم داد که چه زمانی ممکن است با این پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی مواجه شوید. در اینجا نگاهی اجمالی به انواع پزشکان تحت پوشش در لیست آورده شده است:

-پزشک خانواده یا متخصص اطفال

-پزشکان طب ورزشی

-کلینیک های ضربه مغزی

-پزشکان اورژانس

-متخصصین مغز و اعصاب

-رادیولوژیست های اعصاب

-جراحان مغز و اعصاب

-روانشناسان اعصاب

-پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی

-متخصص کاردرمانی

-متخصص گفتاردرمانی

-متخصصان غدد

دکتر متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب ممکن است طیف گسترده ای از بیماری های عصبی مانند صرع، میگرن، اختلالات دژنراتیو، سکته مغزی و آسیب های مغزی را درمان کند. آنها با گزینه های دارویی برای اختلالات مغزی کاملاً آشنا هستند و ممکن است در صورت نیاز به متخصصان دیگر ارجاع دهند. متخصصان مغز و اعصاب گزینه خوبی برای دریافت تشخیص اولیه یا ارجاعات درمانی هستند اما همه متخصصان مغز و اعصاب بهترین انتخاب برای درمان ضربه مغزی نیستند. بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب هرگز آموزش گسترده‌ای در مورد درمان ضربه مغزی ندیده‌اند و قبل از سایر گزینه‌ها به داروها روی می‌آورند، حتی اگر بیماران مبتلا به آسیب مغزی احتمالاً عوارض جانبی مشکل‌ساز این داروها را تجربه کنند.

دکتر رادیولوژیست عصبی

رادیولوژیست عصبی آسیب های مغزی را از طریق تصویربرداری مانند سی تی اسکن، اسکن MRI و حتی اشعه ایکس شناسایی می کنند. آنها ممکن است مستقیماً با شما ملاقات کنند اما هر زمان که پزشک شما دستور اسکن مغز را بدهد، قطعاً بخشی از مراقبت شما خواهند بود.

با تصویربرداری، آنها به دنبال آسیب های مغزی مانند هماتوم یا کوفتگی (بافت مغزی کبودی و خونریزی)، سلول های مغزی مرده و غیره هستند. آنها همچنین مواردی مانند شکستگی جمجمه یا لخته شدن خون را بررسی خواهند کرد. آنها همچنین ممکن است نخاع شما را بررسی کنند، بسته به نوع آسیبی که متحمل شده اید. اگر تشنج دارید، ممکن است از یک مگنتوآنسفالوگرافی (اسکن MEG) برای بررسی علت استفاده کنند.

دکتر جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب می‌تواند آسیب‌های شدید سر را تشخیص دهد، آزمایش‌های تصویربرداری را توصیه کند، جراحی انجام دهد و به شما کمک کند جایگزین‌های جراحی را کشف کنید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که جراحان مغز و اعصاب فقط روی مغز جراحی می‌کنند اما اختلالات سیستم اعصاب محیطی، برخی از مشکلات ستون فقرات و کمر و حتی سندرم تونل کارپال را نیز درمان می‌کنند و در حالی که آنها عمل جراحی را در صورت نیاز انجام می دهند به شما کمک می کنند تا ابتدا گزینه های درمانی با کمترین رویکرد تهاجمی را کشف کنید.

دکتر متخصص علوم اعصاب

دکتر متخصص علوم اعصاب می تواند اختلال شناختی را تشخیص دهد و علائم مداوم پس از آسیب سر را درمان کند. اولین قدم این است که تعیین کنید آیا علائم شما مستقیماً از آسیب ناشی می‌شود یا به دلیل شرایط ثانویه مانند افسردگی، داروها، کیفیت پایین خواب و غیره است. در طی یک ارزیابی عصبی روان‌شناختی، این پزشک می‌تواند مهارت‌های شناختی مانند حافظه، استدلال و توجه را ارزیابی کنند. تست شخصیت و خلق و خوی می تواند بیشتر عوامل موثر بر بهبودی شما را نشان دهد.

دکتر متخصص توانبخشی

متخصصین توانبخشی در رشته خود دکترا دارند. صرف نظر از وضعیت تحصیلی آنها، اغلب نقش کلیدی در توانبخشی بیماران دارند. برخی از انواع درمانگرانی که با بیماران ضربه مغزی سر کار می کنند عبارتند از:

-متخصصین گفتاردرمانی: این درمانگران به هر گونه توانبخشی شناختی یا زبانی از جمله حافظه، استدلال، توجه و غیره کمک می کنند.

-متخصصین کاردرمانی: کاری که این درمانگران انجام می دهند به بیمار و نوع آسیب بستگی دارد. برخی از کاردرمانگران با انجام فعالیت های روزمره زندگی و راهبردهای مقابله ای برای مدیریت علائم در طول روز به بیماران آسیب دیده شدید کمک می کنند. برخی دیگر برای بهبود هماهنگی و عملکرد شناختی در بیمارانی که می توانند وظایف اساسی را مدیریت کنند اما همچنان از علائم مرتبط رنج می برند، کار می کنند.

-درمانگر فیزیکی یا عصبی عضلانی: این درمانگران به مشکلات تعادل، هماهنگی دست و چشم، تناسب اندام عمومی، تنش عضلانی و سایر علائم فیزیکی ناشی از آسیب سر کمک می کنند.

-متخصصین بینایی و دهلیزی: صدمات سر می تواند بینایی شما و توانایی بدن شما برای احساس موقعیت و جهت گیری در فضا را تحت تاثیر قرار دهد. بینایی درمانی یا دهلیزی درمانی می تواند در این موارد کمک کند.

اینکه چه نوع درمانی نیاز دارید بستگی به علائمی دارد که دارید و به طور خاص مغز شما در کجا آسیب دیده است.

کاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل