در حالی که بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در واقع بسیار پرانرژی هستند ولی انرژی بالا به تنهایی برای تأیید تشخیص کافی نیست. در واقع کودکان مبتلا به برخی از اشکال بیش فعالی اصلاً انرژی بالایی ندارند. برای مثال ADHD، نوع نقص توجه (که از لحاظ علمی به عنوان ADD شناخته می شود)، بصورت کم انرژی و همراه با نقص توجه و سایر علائم دیده می شود. در این مطلب قصد داریم به سوال “آیا کودک شما بیش فعالی دارد یا فقط انرژی بالایی دارد؟” پاسخ دهیم و تفاوت های بین کودکان مبتلا به بیش فعالی از کودکان با انرژی بالا را بررسی کنیم.

بنابراین چه زمانی ممکن است کودکی با انرژی زیاد مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده شود؟ به منظور واجد شرایط بودن برای تشخیص، یک کودک باید یک مشکل مزمن و فراگیر در توانایی خود برای تنظیم سطح فعالیت و همچنین اختلال در توانایی آنها در مهار و کنترل تکانه ها داشته باشد. اختلال در عملکرد یا یادگیری کلید تمایز بیش فعالی از انرژی بالا است. اگر کودکی انرژی بالایی داشته باشد اما بتواند در مدرسه رفتار و عملکرد خوبی داشته باشد، بیش فعالی ندارد.

تفاوت بیش فعالی با انرژی بالا

نشانه های بیش فعالی کودکان

بیش فعالی و سایر علائم مانند تکانشگری و نقص توجه از علائم اصلی کودکان بیش فعال می باشد ولی ممکن است مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد که چندان واضح نباشد. به عنوان مثال برخی از علائم و نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی بر زمینه های زیر تأثیر می گذارد:

نشانه های بیش فعالی کودکان

-پردازش اطلاعات در کودکان بیش فعال

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب در پردازش اطلاعات مشکل دارند. پردازش کند اطلاعات می تواند مشکلاتی را در محیط کلاس ایجاد کند که در آن از دانش آموزان انتظار می رود به سرعت و به طور دقیق آموزش را درک کنند و به آن پاسخ دهند.

پردازش اطلاعات در کودکان بیش فعال

-کنترل احساسات در کودکان بیش فعال

کودکان مبتلا به بیش فعالی به راحتی ناامید و غرق می شوند و در تنظیم احساسات خود مشکل دارند. این علائم می تواند در روابط اجتماعی تداخل ایجاد کند و منجر به احساس انزوا و کاهش عزت نفس شود.

کنترل احساسات در کودکان بیش فعال

-عملکرد اجرایی در کودکان بیش فعال

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی معمولاً با مسائل مربوط به عملکرد اجرایی مانند سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی، توجه و به خاطر سپردن جزئیات دست و پنجه نرم می‌کنند. این مسائل می‌توانند در طیف وسیعی از تنظیمات مشکل‌ساز شوند. حتی در ورزش‌های بعد از مدرسه از اعضای تیم انتظار می‌رود که آماده بیایند، آنچه را که به آنها آموزش داده شده را به خاطر بسپارند و به موقع حاضر شوند.

عملکرد اجرایی در کودکان بیش فعال

-بلوغ در کودکان بیش فعالی

همچنین کودکان مبتلا به بیش فعالی نسبت به همسالان خود از نظر رشدی کمتر رشد می کنند. بنابراین یک کودک ۱۱ ساله مبتلا به بیش فعالی ممکن است بیشتر شبیه یک کودک خردسال فکر و رفتار کند تا یک نوجوانی که در حال رشد است. این بدان معناست که حتی در نوجوانی، کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است قضاوت لازم برای انتخاب هوشمندانه در مورد دوستی، ریسک پذیری و فعالیت های بالقوه مضر را نداشته باشند.

تشخیص بیش فعالی از انرژی بالا

اگر کودک شما پرانرژی است و برایش سخت است که بنشیند، ممکن است برخی از علائم بیش فعالی را نشان دهد. اما اگر آنها همچنین بتوانند تکانه ها و احساسات خود را کنترل کنند، توجه کنند و به طور مناسب در مدرسه و خانه پاسخ دهند، احتمالاً فقط یک فرد پرانرژی هستند و تحت تأثیر بیش فعالی قرار نمی گیرند. در حالی که علائم اصلی که بیش فعالی را تعریف می کنند می تواند شامل بیش فعالی همراه با تکانشگری و نقص توجه باشد همه کودکان (یا بزرگسالان) مبتلا به بیش فعالی این علائم را به یک شکل یا به یک اندازه ندارند.

بهترین مرکز تشخیص بیش فعالی

والدین مطمئناً تغییراتی را در نحوه بروز یا تظاهر علائم کودک خود در مراحل مختلف زندگی مشاهده خواهند کرد. کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی نسبت به یک کودک پر انرژی با چالش های بسیار بزرگتری دست و پنجه نرم خواهد کرد. هر زمان که در مورد رشد کودک خود نگرانی دارید، ایده خوبی است که از مرکز تخصصی درمان بیش فعالی مشاوره بگیرید.

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

علائم بیش فعالی در کودکان

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونگی رویارویی با کودکان بیش فعال

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

مشکل خواندن در کودکان مبتلا به بیش فعالی

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

راهکارهایی برای موفقیت کودکان بیش فعال در مدرسه

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

بهترین راه برای بهبود درک مطلب در دانش آموزان بیش فعال

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد.