نوزادان مبتلا به میکروسفالی اغلب با صدای بلند گریه می کنند و ممکن است نتوانند به درستی تغذیه کنند. برخی از کودکان نیز در بلع غذا مشکل دارند. با رشد تقویمی کودک مهارت های درکی، شناختی و گفتاری کودک نیز دچار تاخیر می شود، بنابراین این کودکان به مرکز گفتاردرمانی میکروسفالی ارجاع داده می شوند. بهترین درمان برای کنترل مشکلات تغذیه، بلع و تاخیر کلامی، گفتاردرمانی در میکروسفالی می باشد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات تاثیر گذار بر روی گفتار و گفتاردرمانی در میکروسفالی بپردازیم.

گفتاردرمانی در میکروسفالی

میکروسفالی چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

بسیاری از افراد مبتلا به میکروسفالی ممکن است از اختلال مغزی رنج ببرند زیرا مغز به درستی رشد نکرده است. دلایل این امر می تواند متفاوت باشد. گاهی اوقات ناهنجاری های کروموزومی مانع از رشد مغز به صورت مورد انتظار می شود. جهش در ژن های میکروسفالین که مسئول رشد طبیعی جنین هستند می تواند دلیلی باشد. برخی از این مشکلات بر روی مهارت های گفتاری کودکان مبتلا به میکروسفالی تاثیر می گذارد و نیاز به درمان گفتاردرمانی برای میکروسفالی دارد. این مسائل به شرح ذیل می باشند:

 

۱. مشکلات یادگیری در میکروسفالی

کودکان مبتلا به میکروسفالی اغلب ممکن است با ناتوانی های ذهنی تشخیص داده شوند. که می تواند به عنوان ضریب هوشی زیر ۷۰ تعریف شود. به طور متوسط ​​این می تواند حدود ۲ تا ۳ درصد از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.  به عنوان مثال بیماران مبتلا به سندرم داون و سایر بیماری های سندرمی می توانند میکروسفالی داشته باشند و همچنین مستعد ناتوانی های ذهنی سندرمی هستند. بسته به مورد هر بیمار، مشکلات یادگیری می تواند به روش های مختلف ظاهر شود:

-تاخیر در گفتار: برخی از نوزادان توانایی صحبت کردن با تاخیر را دارند. آنها برای تشکیل کلمات و یادگیری زبان بیشتر از آنچه با توجه به سنشان انتظار می رود، زمان نیاز دارند. ممکن است نوزاد نیاز به مراجعه به مرکز گفتاردرمانی میکروسفالی داشته باشد.

-قوانین اجتماعی: ممکن است در درک نحوه عملکرد جامعه به دلیل اختلال در عملکرد مغز مشکلی وجود داشته باشد.

-مهارت‌های حافظه: توانایی بیماران برای حفظ اطلاعات ممکن است کاهش یابد و توانایی آنها برای انجام سایر وظایف و فعالیت‌های روزمره را مختل کند.

-مهارت‌های حل مسئله: بیماران می‌توانند توانایی محدودی برای حل مشکلات داشته باشند زیرا رشد مغز آنها مختل می‌شود.

-توانایی‌های خودمراقبتی: کودک احتمالاً نسبت به سایر کودکان در سن مشابه به کمک بیشتری برای مراقبت از خود نیاز دارد.  بیماران برای انجام وظایف مراقبت از خود نیاز به نظارت بیشتری دارند.

-فقدان بازدارنده‌های اجتماعی: فرد جوان در حال رشد همیشه بازداری اجتماعی را که دیگران ممکن است در سنین مشابه داشته باشند، درک یا بیان نمی‌کند.

-مشکل در حرکت: کودک ممکن است به دلیل اسپاستیسیتی دچار مشکلات حرکتی فیزیکی شود.  هماهنگی و تعادل آنها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و ممکن است نیاز به کاردرمانی در میکروسفالی داشته باشند تا به آنها کمک کند تا راحت تر از اندام خود استفاده کنند.

 

۲. کوتولگی در میکروسفالی

کودکان مبتلا به میکروسفالی ممکن است به میانگین قد توصیه شده نرسند و ممکن است قد کوتاهی داشته باشند اغلب ممکن است یک دلیل ژنتیکی برای این مسئله وجود داشته باشد.

 

۳. مشکلات شنوایی و بینایی میکروسفالی

مغز توسعه نیافته همچنین می تواند بر رشد شنوایی و بینایی در کودکان مبتلا به میکروسفالی تأثیر بگذارد. مشکلات شنوایی بر روی تکامل گفتاری کودکان میکروسفال تاثیر بسزایی دارد. مراجعه به مرکز گفتاردرمانی میکروسفالی برای درمان این مسائل بسیار موثر خواهد بود.

 

۴. انحرافات صورت در میکروسفالی

کودکان مبتلا به میکروسفالی ممکن است تمایل به تفاوت هایی در ویژگی های صورت خود داشته باشند که به کاهش اندازه سر مرتبط است. کودک ممکن است پیشانی متمایل به عقب داشته باشد.

 

۵. تشنج در میکروسفالی

بیمار مبتلا به میکروسفالی نیز به دلیل رشد ناقص مغز بیشتر مستعد تشنج است.

بهترین گفتاردرمانی میکروسفالی

میکروسفالی چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای میکروسفالی وجود ندارد. با این حال درمان توانبخشی با توجه به شرایط کودک شما در دسترس است. که بر مدیریت عوارض تمرکز خواهد کرد. اگر فرزند شما تاخیر حرکتی داشته باشد، کاردرمانی ممکن است برای او مفید باشد.  اگر کودکان میکروسفال در مهارت های بلع، زبان و گفتار مشکل داشته باشد، گفتار درمانی میکروسفالی بسیار موثر می باشد. این درمان ها به تقویت توانایی های طبیعی کودک شما کمک می کند. اگر فرزند شما دچار عوارض خاصی مانند تشنج یا بیش فعالی شود، ممکن است پزشک برای درمان آنها دارو تجویز کند.

اگر پزشک کودک شما این بیماری را تشخیص دهد، شما نیز به حمایت نیاز دارید.  یافتن متخصصین توانبخشی دلسوز و با تجربه بسیار مهم است. کلینیک گفتاردرمانی میکروسفالی می توانند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنند.

مرکز گفتاردرمانی میکروسفالی

بهترین مرکز گفتاردرمانی میکروسفالی

تیم مرکز گفتاردرمانی میکروسفالی تهران شامل گروهی از متخصصین گفتار درمانی بسیار آموزش دیده و دلسوز می باشد که دغدغه اصلی آنها موفقیت فرزند شما است. تیم گفتار درمانی کلینیک ما در طراحی برنامه‌های گفتار درمانی کودکان میکروسفال دارای تخصص و تجربه می باشند و به کودکان با همه تشخیص‌ها کمک می‌کند تا به حداکثر پتانسیل خود برسند.

 

مقاله های مرتبط

میکروسفالی چیست؟

میکروسفالی در کودکان

کاردرمانی در میکروسفالی

مرکز تخصصی درمان میکروسفالی

بهترین دکتر متخصص میکروسفالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × 2 =

× پشتیبانی 24 ساعته