بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی مزمن و پیشرونده است که علت مشخصی ندارد. نزدیک به یک میلیون نفر در ایالات متحده با این بیماری زندگی می کنند. برخی از علائم این بیماری به راحتی قابل مشاهده است در حالی که تشخیص برخی دیگر حتی برای یک دکتر متخصص کاردرمانی آموزش دیده سخت است. بنیاد ملی پارکینسون ۱۰ علامت هشدار دهنده اولیه بیماری پارکینسون را ارائه می دهد. در این مطلب به بررسی علائم هشدار دهنده بیماری پارکینسون می پردازیم، بنابراین جهت آشنایی با این علائم هشدار دهنده با ما همراه باشید.

 

علائم هشدار دهنده پارکینسون 

۱. تکان یا لرزش قسمتی از بدن در پارکینسون

آیا متوجه تکان یا لرزش خفیف در انگشت، شست، دست یا چانه خود شده اید؟ لرزش هنگام استراحت یکی از علائم اولیه بیماری پارکینسون است.

چه زمانی لرزش نشانه پارکینسون نیست؟

لرزش می تواند پس از ورزش زیاد طبیعی باشد، اگر استرس دارید یا آسیب دیده اید. لرزش همچنین می تواند ناشی از دارویی باشد که مصرف می کنید.

۲. دست خط کوچک در پارکینسون

آیا دست خط شما نسبت به گذشته بسیار کوچکتر شده است؟ ممکن است متوجه شوید که نحوه نوشتن کلمات در یک صفحه تغییر کرده است مانند اندازه حروف کوچکتر و کلمات در هم شلوغ شده اند. تغییر در دست خط ممکن است نشانه ای از بیماری پارکینسون به نام میکروگرافیا باشد.

چه زمانی دست خط بد نشانه پارکینسون نیست؟

گاهی اوقات نوشتن ممکن است با افزایش سن تغییر کند، اگر دست‌ها یا انگشتانتان سفت باشد یا بینایی ضعیفی داشته باشید.

۳. از دست دادن بویایی در پارکینسون

آیا متوجه شده اید که دیگر بوی خاصی از غذاها را احساس نمی کنید؟ اگر به نظر می رسد که در بوییدن غذاهایی مانند موز یا شیرین بیان مشکل بیشتری دارید باید از پزشک متخصص در مورد پارکینسون سوال کنید.

چه زمانی اختلال حس بویایی نشانه پارکینسون نیست؟

حس بویایی شما می تواند با سرماخوردگی، آنفولانزا یا گرفتگی بینی تغییر کند اما باید زمانی که بهتر شدید دوباره حس بویایی برمی گردد.

۴. مشکل خواب در پارکینسون

آیا زمانی که عمیقاً به خواب می روید در رختخواب بدنتان تکان می خورد یا رویاها را اجرا می کنید؟ گاهی اوقات، همسر شما متوجه می شود یا می خواهد به تخت دیگری برود. حرکات ناگهانی در هنگام خواب ممکن است نشانه ای از بیماری پارکینسون باشد.

چه زمانی اختلال خواب نشانه پارکینسون نیست؟

طبیعی است که بعضی اوقات به جای خواب شبی را داشته باشید که در تختخواب تکان می خورید و می‌چرخید. به طور مشابه تکان‌های سریع بدن هنگام خواب اولیه یا هنگام خواب سبک‌تر رایج و اغلب طبیعی است.

 درمان بیمار با کاردرمانی

۵. مشکل در حرکت یا راه رفتن در پارکینسون

آیا در بدن، بازوها یا پاهای خود احساس سفتی می کنید؟ آیا دیگران متوجه شده اند که بازوهای شما مانند گذشته در هنگام راه رفتن تکان نمی خورد؟ گاهی اوقات سفتی با حرکت از بین می رود. اگر اینطور نباشد، می تواند نشانه ای از بیماری پارکینسون باشد. نشانه اولیه ممکن است سفتی یا درد در شانه یا باسن شما باشد. مردم گاهی اوقات می گویند که پاهایشان “به زمین چسبیده” به نظر می رسد.

چه زمان مشکلات حرکتی نشانه پارکینسون نیست؟

اگر بازو یا شانه شما آسیب دیده است، ممکن است نتوانید از آن استفاده کنید تا زمانی که بهبود یابد یا بیماری دیگری مانند آرتریت ممکن است همان علامت را ایجاد کند.

۶. یبوست در پاکینسون

آیا هر روز در حرکت روده های خود بدون زور زدن مشکل دارید؟ زور زدن برای حرکت روده ها می تواند نشانه اولیه بیماری پارکینسون باشد و باید با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی یبوست نشانه پارکینسون نیست؟

اگر در رژیم غذایی خود آب یا فیبر کافی نداشته باشید، می تواند مشکلاتی را در اجابت مزاج ایجاد کند. همچنین برخی از داروها به ویژه داروهایی که برای درد استفاده می شوند باعث یبوست می شوند. اگر هیچ دلیل دیگری مانند رژیم غذایی یا دارو وجود ندارد که باعث ایجاد مشکل در حرکت روده شما شود باید با پزشک متخصص صحبت کنید.

۷. صدای ملایم یا کم در پارکینسون

آیا دیگران به شما گفته اند که صدای شما بسیار نرم یا خشن است؟ اگر تغییری در صدای شما ایجاد شده است باید به پزشک مراجعه کنید که آیا ممکن است بیماری پارکینسون باشد یا خیر. گاهی اوقات ممکن است فکر کنید دیگران شنوایی خود را دست داده اند در حالی که شما واقعاً آرام تر صحبت می کنید.

چه زمانی گرفتگی  صدا نشانه پارکینسون نیست؟

سرماخوردگی قفسه سینه یا سایر ویروس ها می تواند باعث شود صدای شما متفاوت باشد اما وقتی سرفه یا سرماخوردگی برطرف می شود باید صدا به حالت طبیعی بازگردد.

۸. حالت چهره یکنواخت و ماسکه در پارکینسون

آیا به شما گفته اند که چهره تان جدی، افسرده یا یکنواخت است، حتی زمانی که حال شما بد نیست؟ به این حالت صورت ماسکه گفته می شود. اگر چنین است باید از پزشک متخصص در مورد بیماری پارکینسون سوال کنید.

چه زمانی چهره ماسکه نشانه پارکینسون نیست؟

برخی از داروها می توانند باعث شوند که شما همان نوع نگاه جدی یا خیره را داشته باشید اما شما به حالت قبلی خود باز می گردید.

۹. سرگیجه یا غش در پارکینسون

 آیا متوجه شده اید که اغلب وقتی از روی صندلی بلند می شوید احساس سرگیجه می کنید؟ احساس سرگیجه یا غش می تواند نشانه فشار خون پایین باشد و می تواند با بیماری پارکینسون (PD) مرتبط باشد.

چه زمانی سریجه و غش  علامت پارکینسون نیست؟

همه زمانی را داشته‌اند که از جای خود بلند شده و احساس سرگیجه کرده‌اند اما اگر به طور منظم این اتفاق می‌افتد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۱۰. خم شدن یا قوز کردن در پارکینسون

آیا مثل گذشته صاف نمی ایستید؟ اگر شما یا خانواده یا دوستانتان متوجه شدید که به نظر می رسد در هنگام ایستادن خمیده اید یا خم شده اید می تواند نشانه ای از بیماری پارکینسون (PD) باشد.

چه زمانی خم شدن نشانه پارکینسون نیست؟

اگر درد ناشی از جراحت دارید یا اگر بیمار هستید، ممکن است باعث شود کج بایستید. همچنین مشکل در استخوان های شما می تواند شما را قوز کند.

اگر بیماری پارکینسون دارید چه کاری می توانید انجام دهید؟

با پزشک خود برای ایجاد برنامه ای جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری پارکینسون همکاری کنید. که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب

-مراجعه به دکتر کاردرمانی -مراجعه به متخصص گفتار درمانی

-ملاقات با یک مددکار اجتماعی پزشکی برای صحبت در مورد تأثیر پارکینسون بر زندگی شما

-برای به تاخیر انداختن علائم بیماری یک برنامه منظم توانبخشی را شروع کنید.

-با خانواده و دوستان صحبت کنید که می توانند پشتیبانی مورد نیاز شما را ارائه دهند.

بهترین مرکز توانبخشی پارکینسون

بهترین مرکز توانبخشی پارکینسون

هیچ علامتی لزوماً به این معنی نیست که شما به بیماری پارکینسون مبتلا هستید. این علامت ها ممکن است ناشی از شرایط دیگری باشد. با این حال اگر احساس می کنید علائمی را تجربه می کنید، در مراجعه به پزشک متخصص خود کوتاهی نکنید. شما می توانید از طریق شماره های درج شده روی سایت با مرکز تخصصی درمان پارکینسون تماس حاصل فرمایید.

 

مقاله های مرتبط

کاردرمانی در منزل

گفتاردرمانی در منزل

علائم بیماری پارکینسون

کاردرمانی در پارکینسون

بیماری پارکینسون چیست؟

مقابله با بیماری پارکینسون

چگونه بیماری پارکینسون تشخیص داده می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

19 − 13 =

× پشتیبانی 24 ساعته