کاردرمانی در تومور مغزی به افزایش قدرت عضلانی، بهبود تعادل، توانایی حرکت در اطراف کمک می کند و فرد را قادر به انجام فعالیت های عادی زندگی روزمره می کند. در مرکز تخصصی درمان تومور مغزی، متخصصین کاردرمانی تومور مغزی با تجربه بالا، استاندارد بالایی از بهترین رویکردها و تکنیکها را به منظور رفع تمام نیازهای شما با هدف افزایش استقلال، عملکرد و کیفیت کلی زندگی شما ارائه می‌دهند.

اگر می‌خواهید درباره کاردرمانی پس از جراحی تومور مغزی اطلاعات بیشتری کسب کنید از طریق شماره های درج شده روی سایت با ما تماس حاصل فرمایید.

کاردرمانی در تومور مغزی

مقدمه ای بر تومور مغزی

تومور مغزی مجموعه ای از سلول هایی است که به طور غیر طبیعی تقسیم شده و رشد کرده اند. آنها می توانند بین لایه های بافت مغز یا داخل خود مغز رشد کنند. تومور مغزی ممکن است در نتیجه سرطان در اندام دیگری در بدن انسان رشد کرده باشد.  اثرات تومور مغزی بسته به اندازه، محل، نوع و سرعت رشد آن متفاوت خواهد بود.  با توجه به ساختار بسیار پیچیده مغز، یک تومور می تواند باعث ایجاد انواع مختلفی از مشکلات فیزیکی و شناختی شود زیرا بافت مغز را در اطراف خود فشرده می کند.

در نتیجه تومور مغزی، افراد ممکن است علائم فیزیکی از جمله ضعف عضلانی، کاهش توانایی ایستادن و راه رفتن، هماهنگی ضعیف و الگوهای حرکتی ناکارآمد را تجربه کنند. از نظر شناختی، فرد مبتلا به تومور مغزی ممکن است دچار از دست دادن حافظه، تغییرات شخصیتی، کمبود بینش و تغییرات رفتاری شود.

تشخیص تومور مغزی

تشخیص تومور مغزی چگونه است؟

اگر پزشک عمومی بعد از معاینه به تومور مغزی مشکوک شود برای بررسی ها و آزمایشات بیشتر شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع می دهد. در قرار ملاقات با متخصص مغز و اعصاب، از سلامت عمومی و سیستم عصبی خود معاینه فیزیکی خواهید گرفت.  مشاور شما یک سری سوال از شما خواهد پرسید. بینایی، شنوایی، حرکات صورت، حس، تعادل و هماهنگی شما را بررسی می کند.

دکتر متخصص مغز و اعصاب ممکن است از ام آر آی یا سی تی اسکن مغز برای تشخیص استفاده کنید. بعدی از مغز شما ایجاد می کند. سایر آزمایش‌های تشخیصی غیر روتین شامل عکس‌برداری با اشعه ایکس جمجمه، بیوپسی، اسکن توموگرافی گسیلی موقعیت (PET)، اسکن توموگرافی کامپیوتری با انتشار تک فوتون (SPECT) و آزمایش‌های خون است.

اگر تومور مغزی تأیید شود، متخصص مغز و اعصاب با شما در مورد نوع درمان موجود، مزایا و معایب این درمان و خطرات موجود صحبت خواهد کرد. نوع درمان پزشکی که دریافت می کنید به نوع تومور مغزی بستگی دارد. انواع تومورهای مغزی شامل نوروم آکوستیک، تومورهای آستروسیتی، لنفوم CNS، اپاندیوما، همانژیوبلاستوما و مننژیوم می باشد.

برای درمان پزشکی، متخصص مغز و اعصاب ممکن است شما را به یک جراح مغز و اعصاب که در جراحی مغز تخصص دارد، یک متخصص انکولوژی که از رادیوتراپی یا شیمی درمانی در درمان سرطان استفاده می کند و یک پرستار متخصص برای ارائه مشاوره و پشتیبانی ارجاع دهد. مهم است که فرد سؤالات زیادی بپرسد تا تصمیمی آگاهانه در مورد گزینه های درمانی آینده بگیرد.

کاردرمانی برای تومور مغزی به کاهش علائمی که فرد از تومور تجربه می کند کمک می کند. در کلینیک تخصصی درمان تومور مغزی، بهترین متخصصین کار درمانی تومور مغزی به فرد کمک می کنند تا قدرت عضلانی، تحرک و استقلال خود را تا حد ممکن حفظ کند. کاردرمان شما یک برنامه ورزشی خانگی، تجهیزات ورزشی و آموزش به مراقبین ارائه می دهد. این تضمین می کند که فرد حداکثر بهبود را در داخل و خارج از جلسات درمانی بدست آورد.

اثرات تومور مغزی

اثرات تومور مغزی چیست؟

اولین علائمی که فرد مبتلا به تومور مغزی تجربه می کند سردرد، سرگیجه، استفراغ و خواب آلودگی است. این به دلیل فضایی است که تومور در داخل جمجمه اشغال می کند. که باعث افزایش فشار داخل جمجمه می شود. این علائم ممکن است هنگام خم شدن، عطسه کردن، سرفه کردن یا انجام فعالیت‌های بدنی شدید که فشار داخل جمجمه را بیشتر می‌کند، بدتر شوند. برخی دیگر ممکن است حملات یا تشنج‌هایی را تجربه کنند که باعث تکان‌های ناگهانی اندام‌ها یا کل بدن می‌شود. برخی از علائم تومور مغزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-سردرد

-سرگیجه

-ضعف عضلانی

-کاهش هماهنگی

-کاهش تعادل

-کاهش توانایی ایستادن و راه رفتن

-کاهش توانایی در انجام وظایف عملکردی

-کاهش استقلال و کیفیت زندگی

-کاهش توانایی صحبت کردن یا بلعیدن

-کاهش حافظه یا تغییر در شخصیت

-تغییرات بصری

این علائم به محل تومور بستگی دارد زیرا مناطق مختلف مغز عملکردهای مختلف بدن را کنترل می کنند. به عنوان مثال اگر تومور در لوب پیشانی مغز قرار داشته باشد، فرد احتمالاً تغییرات شخصیتی، مشکل در برنامه ریزی وظایف، ضعف عضلانی و مشکل در راه رفتن را تجربه خواهد کرد.  اگر تومور در لوب آهیانه ای مغز باشد در صحبت کردن، نوشتن، خواندن و درک کلمات مشکل ایجاد می کند.  تومورهای لوب پس سری باعث تغییرات بینایی می شوند در حالی که تومور در لوب گیجگاهی باعث تغییر در حس می شود.

با این حال همیشه اینطور نیست زیرا یک تومور می‌تواند لوب‌های متعدد مغز را تحت تأثیر قرار دهد و ترکیبی از علائم پیچیده را ایجاد کند. به همین دلیل افراد مبتلا به تومورهای مغزی نیاز به مدیریت چند رشته ای تخصصی دارند تا اطمینان حاصل شود که تمام نیازهای چند عاملی آنها برآورده شده است.

در مرکز تخصصی درمان تومور مغزی،متخصصین کاردرمانی تومور مغزی درک عمیقی از فیزیولوژی عصبی مغز دارند و می توانند به شما کمک کنند تا به بالاترین سطح ممکن استقلال دست یابید. مرکز کار درمانی تومور مغزی تمریناتی را برای تقویت عضلات، بهبود تعادل و بهبود حرکات به شما آموزش می دهند و تجهیزات مفید یا وسایل کمک حرکتی را پیشنهاد دهند.

اثرات تومور مغزی

کاردرمانی برای تومور مغزی

درمان کاردرمانی برای یک فرد مبتلا به تومور مغزی به تظاهرات فیزیکی، علائم و اهداف فرد بستگی دارد. که با توجه به اندازه، محل، نوع تومور مغزی متفاوت خواهد بود.

در کلینیک کاردرمانی تومور مغزی، متخصصین خوب  کاردرمانی تومور مغزی برای انجام یک ارزیابی عصبی کامل برای تعیین مشکلات فرد آموزش دیده اند و یک برنامه درمانی ارزشمند را ارائه می دهند که در جهت دستیابی به اهداف خاص عمل می کند. این اهداف برای هر فردی بسته به هدفی که می خواهد به آن دست یابد یا روی آن کار کند متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برخی از افراد مبتلا به تومورهای مغزی ممکن است بخواهند بتوانند در رختخواب حرکت کنند، برخی دیگر بخواهند بتوانند راه بروند یا از پله ها بالا بروند.  بهترین کاردرمانی تومور مغزی یک برنامه درمانی و برنامه ورزشی خانگی ارائه می دهد که به فرد کمک می کند تا به اهداف خاص خود دست یابد.

یک جلسه کار درمانی برای یک فرد مبتلا به تومور مغزی بسته به میزان علائم و اهداف درمان به طور قابل توجهی متفاوت است. ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-تمرینات کنترل سر یا گردن و تنه

-تحرک تخت و تمرین انتقال

‘تمرینات تقویتی اندام فوقانی و تحتانی

-تحریک حسی

-تحرک بافت نرم، کشش و ماساژ

-کار را در نشستن یا ایستادن متعادل کنید.

-آموزش مجدد راه رفتن و تمرین پله

-ارائه برنامه ورزشی در منزل

-تهیه وسایل کمکی، تجهیزات، کمک موقعیت و نشستن

-در صورت لزوم با سایر متخصصان مانند گفتار درمانگران و روانشناسان ارتباط برقرار کنید.

بهترین کاردرمانی تومور مغزی

در کلینیک کاردرمانی تومور مغزی از طیف گسترده ای از انواع روش های درمانی استفاده می شود. به عنوان مثال تیم ما در مورد استفاده از ارتزهای دینامیک آموزش دیده اند این ارتزها می تواند توانایی شما را برای دستیابی و گرفتن یک شیء بهبود بخشد. تزریق بوتاکس برای شل کردن ماهیچه‌های سفت مفید است و می‌توان اندام‌ها را با استفاده از گچ گیری سریال آتل کرد تا آنها را در حالت کشش طولانی نگه دارد و دامنه حرکت را افزایش دهد. ماهیچه ها را می توان با استفاده از تحریک الکتریکی یا تمرینات مبتنی بر آب در طول جلسه آب درمانی تقویت کرد.

تومور مغزی چیست؟