بیش فعالی در کودکان می تواند بر عملکرد آنها در زندگی، خانه و مدرسه تأثیر منفی بگذارد. اگر کودکی با رفتارهای بیش فعال و بی توجه دارید، ممکن است از خود بپرسید: آیا فرزند من بیش فعالی دارد؟ علائم بیش فعالی چیست؟ چه کاری می توانم در مورد آن انجام دهم؟ به چه متخصصی باید مراجعه کنم؟ ما در این مطلب قصد داریم به بررسی بیش فعالی بپردازیم.

آیا فرزند من بیش فعالی دارد؟

اختلال بیش فعالی چیست؟

ADHD مخفف اختلال کمبود توجه و بیش فعالی است. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است بی توجه، بیش از حد فعال و تکانشی باشند. این اختلال روانی مزمن در دوران کودکی شروع می شود اما بیش فعالی می تواند در بزرگسالان نیز ادامه یابد. یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان است. بیش فعالی در پسران شایع تر از دختران است. بیش فعالی در کودکان می تواند منجر به مشکلات در مدرسه، خانه، روابط شود و بر عزت نفس کودک تأثیر بگذارد.

اختلال بیش فعالی چیست؟

چه زمانی کودک من می تواند بیش فعالی داشته باشد؟

علائم بیش فعالی قبل از ۱۲ سالگی کودک شروع می شود. دکتر متخصص بیش فعالی این اختلال را زمانی تشخیص می دهند که کودک بین ۴ تا ۱۸ سال سن دارد. تشخیص بیش فعالی در کودکان خردسال و پیش دبستانی دشوار است زیرا کودکان در آن گروه سنی به سرعت تغییر می کنند و رفتار معمولی کودک خردسال می تواند شبیه علائم بیش فعالی باشد.

چه زمانی کودک من می تواند بیش فعالی داشته باشد؟

علائم بیش فعالی چقدر شدید است؟

به گفته مؤسسه ملی سلامت روان برای کودکان، طبیعی است که کمی بی توجهی، تکانشگری و فعالیت غیرمتمرکز داشته باشند اما برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، این رفتارها شدیدتر است و می تواند بر کیفیت عملکرد اجتماعی و تحصیلی آنها تأثیر بگذارد.

علائم بیش فعالی چقدر شدید است؟

آیا کودک من بیش فعال است؟

والدین و معلمان ممکن است بیش فعالی را با مشکلات عاطفی یا انضباطی اشتباه بگیرند و برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است اغلب رفتار خوبی داشته باشند، ساکت باشند یا تمام علائم و نشانه های بیش فعالی را نشان ندهند. برخی از کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است تا اواخر عمر مبتلا به بیش فعالی تشخیص داده نشوند و کمک و درمان را از دست بدهند. اگر در مورد فرزند خود سوالی دارید، می توانید با یک متخصص بیش فعالی کودکان مشورت کنید. در این مطلب ۱۰ مورد از علائم و نشانه های بیش فعالی ذکر شده است:

۱. بی قراری: یک کودک بیش فعالی ممکن است به دستان خود ضربه بزند، روی صندلی خود تکان بخورد، دست ها یا پاهای خود را تکان دهد یا با اشیاء بیقرار شود. آنها همچنین ممکن است به سرعت بدوند یا بپرند.

۲. حرکت در زمانی که مناسب نیست: کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است صندلی خود را در مدرسه ترک کند و در کلاس درس حرکت کند. ممکن است نشستن برای آنها دشوار باشد و اغلب احساس بی قراری می کنند. یک کودک همچنین ممکن است در موقعیت های نامناسب حرکت کند یا بدود.

۳. در انتظار نوبت خود مشکل دارند: کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در انتظار مشکل داشته باشند و بی تاب شوند. آنها ممکن است در مواقعی سؤالات یا پاسخ‌هایی را مطرح کنند. آنها همچنین می توانند خود را وارد مکالمات و بازی ها کنند.

۴. حرف زدن زیاد: بیش فعالی می تواند کودک را به صحبت بیش از حد سوق دهد که می تواند فعالیت ها و دستورالعمل ها را مختل کند. کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در بازی آرام مشکل داشته باشند یا باعث اختلال در آرامش محیط شوند. آنها در انتظار و ساکت ماندن مشکل دارند.

۵. اجتناب از کارها و انجام ندادن آنها: یک کودک بیش فعال ممکن است از کارهای خسته کننده، تکراری یا نیاز به تلاش ذهنی اجتناب کند. تکالیف مدرسه و خانه می تواند بسیار دشوار باشد. کودک مبتلا به بیش فعالی وظایف خود را ناتمام رها می کند.

۶. عدم تمرکز: کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند و به راحتی حواسشان پرت شود. گوش دادن و تمرکز روی جزئیات برایشان مشکل است.

۷. مشکلات پیروی از دستورالعمل ها: آنها همچنین ممکن است در پیروی از دستورالعمل ها مشکل داشته باشند. ممکن است به نظر برسد که آنها را درک می کنند اما سپس دستورالعمل ها را به درستی دنبال نمی کنند. حتی اگر آنها آن را یادداشت کنند، یک کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است هنوز دستورالعمل را به درستی دنبال نکند.

۸. اشتباهات بی دقت: کودک مبتلا به بیش فعالی می تواند اشتباهات بی دقتی انجام دهد. آنها ممکن است به جزئیات مهم توجه نکنند. آنها همچنین ممکن است چیزهایی را گم کنند و اشیاء را به اشتباه قرار دهند. آنها همچنین ممکن است در سازماندهی در مدرسه و خانه مشکل داشته باشند.

۹. مشکلات در تنظیمات چندگانه: منجر به مشکلات در تنظیمات متعدد می شود. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است در خانه، مدرسه و در محیط های فوق برنامه و اجتماعی مشکلاتی داشته باشد. حتی با تغییر محیط، کودک بیش فعالی همچنان با بی توجهی یا بیش فعالی دست و پنجه نرم می کند.

۱۰. علائم بیش فعالی در زندگی تداخل دارد: بیش فعالی بر توانایی کودک برای شرکت در فعالیت های متناسب با سن تأثیر می گذارد. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی علائمی دارند که با توانایی آنها برای یادگیری و رشد در مدرسه و خانه تداخل دارد. این علائم همچنین ممکن است بر روابط آنها با دیگران تأثیر بگذارد.

آیا کودک من بیش فعال است؟

اگر فرزند من فقط برخی از علائم بیش فعالی را داشته باشد چه؟

همه کودکان مبتلا به بیش فعالی همه علائم و نشانه های بیش فعالی را ندارند. برخی از کودکان ممکن است برخی از علائم را داشته باشند اما برخی دیگر را ندارند. اگر کودک فقط برخی از علائم را داشته باشد که مکرراً رخ می دهند، هنوز هم می تواند تشخیص ADHD را دریافت کند. هر کودکی علائم ADHD را متفاوت از کودک دیگر نشان می دهد.

آیا انواع مختلفی از بیش فعالی وجود دارد؟

بر اساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، انواع مختلفی از بیش فعالی وجود دارد. علائم بیش فعالی به دو دسته تقسیم می شوند: نقص توجه-بیش فعالی و تکانشگری می باشد. برخی از کودکان علائمی دارند که بیش فعال و بی توجه است. برخی از کودکان عمدتاً علائم بی توجهی دارند با مشکلات بیشتر در مورد بی توجهی و رفتار بیش فعالی کمتر و در نهایت برخی از کودکان عمدتاً بیش فعالی-تکانشی ADHD دارند که در آن علائم عمدتاً بیش فعال و تکانشی هستند.

آیا انواع مختلفی از بیش فعالی وجود دارد؟

اگر بیش فعالی نباشد چه؟

اختلالات و مشکلات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علائم مشابه بیش فعالی داشته باشند به عنوان مثال اختلال دوقطبی، اوتیسم، اختلالات پردازش حسی، اختلالات خواب و مشکلات شنوایی همگی ممکن است منجر به علائمی شوند که می تواند شبیه بیش فعالی باشد. علاوه بر این برخی از رفتارهای عادی دوران کودکی می تواند شامل تکانشگری، بیش فعالی و بی توجهی باشد.

اگر فکر کنم فرزندم بیش فعالی دارد چه باید بکنم؟

یک کودک مبتلا به بیش فعالی باید بیش از شش ماه علائم داشته باشد تا متخصص بیش فعالی کودکان بتواند ADHD را تشخیص دهد. فقط متخصصان آموزش دیده مراقبت های بهداشتی می توانند بیش فعالی را تشخیص داده و درمان کنند. اگر فکر می کنید کودک شما علائم و نشانه های ADHD را نشان می دهد با دکتر متخصص خود صحبت کنید.

درمان های بیش فعالی چیست؟

درمان های متنوعی برای بیش فعالی وجود دارد که شامل دارو درمانی، کار درمانی، رفتار درمانی، بازی درمانی، گفتار درمانی، ماساژ درمانی، اتاق تاریک و .‌.. می باشد. شما می توانید جهت آشنایی با مداخله های درمانی بیش فعالی از طریق مرکز تخصصی درمان بیش فعالی با ما تماس حاصل فرمایید.

آینده کودکان بیش فعال

بیش فعالی یا نقص توجه

توجه و تمرکز و انواع توجه

کاردرمانی در نقص توجه

درمان بیش فعالی در کودکان

اگر بیش فعالی درمان نشود!

علائم بیش فعالی در کودکان

تست بیش فعالی در کودکان

ماساژ درمانی برای بیش فعالی

کاردرمانی در بیش فعالی کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

زندگی اجتماعی کودکان بیش فعال

شرایط کودکان بیش فعال در مدرسه

اختلال خواندن یا روخوانی چیست؟

اختلال دیکته نویسی یا املاء چیست؟

بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

آشنایی با برخی از تمرینات نقص توجه

چگونگی رویارویی با کودکان بیش فعال

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

نقش والدین در درمان بیش فعالی کودکان

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

اختلال بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

مشکل خواندن در کودکان مبتلا به بیش فعالی

توجه و تمرکز در کودکان و مشکلات مربوط به آن

راهکارهایی برای موفقیت کودکان بیش فعال در مدرسه

آلرژی دوران بارداری با اختلال اوتیسم و ADHD مرتبط است.

آیا بین آفت کش ها و اختلال ADHD ارتباطی وجود دارد؟

خطرات ناشی از عدم درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی

بهترین راه برای بهبود درک مطلب در دانش آموزان بیش فعال

مشکلاتی که می تواند به معنای اختلال ADHD در بزرگسالان باشد.