ما آن را از والدین ناامید می شنویم: چرا فرزند من که تقریبا غیرممکن است در صندلی خود باقی بماند و روی درس های مدرسه تمرکز کند، با این حال می تواند جلوی یک صفحه نمایش ویدئویی، برای ساعت ها تمرکز کند؟

مشخصات او متناسب با تمام معیارهای اختلال نقص توجه و بیش فعالی است، به جز زمانی که بازی های ویدئویی را بازی می کند. و هنگامی که به او می گویید وقت آن است که بازی را کنار بگذارد و به سر سفره شام ​​بیاید بهتر است برای بازگرداندن کودک به سر سفره شام آماده باشید.

مشاهده  ترکیبی از این رفتارها باعث می شود والدین چندین چیز را متوجه شوند: آیا بازی های ویدیویی واقعا باعث بیش فعالی و نقص توجه می شوند؟ آیا آن را بدتر می کند؟ یا تمرکز شدیدی که این کودک به بازی های ویدئویی دارد، نشان می دهد که او اصلا اختلال نقص توجه و بیش فعالی ندارد؟

بیایید این موارد را در یک زمان بررسی کنیم.

 

تجدید نظر ویژه

اول”هیچ شواهدی وجود ندارد که تلویزیون یا بازی های ویدئویی باعث اختلال بیش فعالی و نقص توجه می شود” دکتر ناتالی ودر، یک روانپزشک کودک و نوجوان در موسسه ذهن کودک توضیح می دهد که بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال را درمان کرده است. به گفته این پزشک ، تلویزیون و بازی های ویدئویی برای کودکان ADHD  به تجدید نظر خاصی نیاز دارد.

اگر شما در مورد کارتون باب اسفنجی و یا یک بازی ویدئویی فکر می کنید، هیچ زمانی برای فعالیت دیگری نیست، دکتر ناتالی ودر یاد می کند اگر شما در حال بازی، یک بازی ویدئویی هستید، باید بلافاصله پاسخ دهید؛ در غیر این صورت بازی را خواهید باخت و فرصت ندارید فکر کنید بنابراین بچه های مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه بسیار به سمت آن کشیده می شوند بطوریکه در حین بازی هیچ فرصتی وجود ندارد که آنها بتوانند در مورد چیز دیگری فکر کنند.

 

از دست دادن توجه

بازی های ویدئویی به طور مؤثری توجه کودکان را جلب می کنند که این امردر فعالیت های دیگر در طول بقیه عمرشان بسیار دشوار است. اما آنچه که اتفاق می افتد زمانی که بچه ها در بازی های ویدئویی جذب می شوند،این توجه همان توجهی نیست که باید در انجام  کارهای دیگر وجود داشته باشد.

فعالیت مداوم در حین بازی ویدئویی به معنی توجه پایدار نیست “، دکتر روون استینگارد، یک روانپزشک کودک و نوجوان در موسسه ذهن کودک، اشاره می کند مراحل بازیهای ویدئویی به سرعت در حال تغییر هستند و بازی شامل فعالیت های کوتاه مدت است. این بازی ها دائما تمرکز را تغییر می دهند و سیستم آنها به شکل لذت بردن و پاداش فوری است.در کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی ‌نسبت به همسالان خود (بدون اختلال) علاقه و تمایل بیشتری برای بازیهای ویدئویی وجود دارد دکتر روون استینگارد می گوید: هیچ چیز دیگری همانند بازیهای ویدئویی در زندگی به سرعت حرکت نمی کند و به طور خود به خود پاداش نمی دهد.

 

هوشیاری یا چالاکی بیش از حد

دکتر روون استینگارد اشاره می کند”بازی های ویدئویی بسیاری از نقاط بینایی را تحریک می کند برای اینکه بتوانید خوب بازی کنید باید در یک لحظه توجه خوبی به بازی داشته باشید.

آیا این بازی ها برای کودکان مبتلا به بیش فعالی اعتیاد آور است، چرا که احتمالا باعث آزاد شدن دوپامین می شوند؟ دکتر روون استینگارد می گوید: تنها به این معنی است که هر گونه لذت اعتیاد آور است.”هر چیزی که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید مسیر  مشابهی را در اختیار شما قرار می دهد.”

اما برخی از محققان ادعا کرده اند که تحرک مداوم و پاداش فوری بازی ها سبب می شود تا توجه کودکان نرمال باشد ولی در موقعیت های کم تحرک که در آن شما باید برای دریافت پاداش سخت تر کار کنید توجه دچار اختلال است.

 

زمان بازی

یک مطالعه دانشگاهی ایالت آیووا از حدود ۳۰۰۰ کودک و نوجوانان از سنگاپور که بیش از ۳ سال بطول انجامیده است، دریافتند کودکانی که مدت زمان بیشتری را صرف بازی های ویدئویی کرده اند بیشتر پرتحرک بوده و مشکلات توجه بیشتری را به خود اختصاص داده اند. محققان این یافته ها را تفسیر کرده اند تا نشان دهند که بازی های ویدئویی می تواند توجه کودکان را برهم بزند. اما نتایج مطالعات نشان داد که بازی های ویدئویی اختلال توجه کودکان را تشدید می کنند.دکتر استینگارد می گوید که در اینجا شاهد علیت نیستیم یا به عبارتی بچه هایی که علائم شدید بیش فعالی و نقص توجه را دارند، بیشتر به بازی های ویدئویی کشیده می شوند.

 

گیمرها چه چیزی را از دست می دهند؟

این بدان معنا نیست که کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی می کنند آسیب نمی بینند در واقع این امر نوع دیگری از آسیب است یعنی زمان زیادی صرف گذراندن وقت با بازی و صفحه نمایش گذاشته می شود و برای کارهای مهمتر مثل ارتباط با همسالان،دوستان و خانواده زمانی باقی نمی ماند.

از آنجا که مهارت های اجتماعی چالشی برای بسیاری از کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه است، که دچار مشکل در توجه و تکانشگری هستند. دکتر استینگارد می گوید: اگر زمان زیادی را بجای بازی با دیگران صرف بازی با خود کنید از نظر اجتماعی سالم نیستید.اما او می افزاید که این نگرانی جهانی است نه فقط برای کودکان مبتلا به بیش فعالی. نباید هیچ بچه ای به جای بازی با بچه های دیگر زمان زیادی نشسته در مقابل یک صفحه نمایش به تنهایی بازی کند.

آکادمی پزشکی کودکان  توصیه می کند برای کودکان مدرسه ابتدایی یک ساعت و برای بچه های دبیرستان دو ساعت در روز از کل زمان به بازیهای ویدئویی اختصاص یابد.

 

مرکز تخصصی درمان بیش فعالی و نقص توجه بعنوان بهترین مرکز تشخیص و درمان بیش فعالی و نقص توجه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی در شریعتی و کلینیک گفتاردرمانی در شریعتی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

 

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی در جنت آباد و کلینیک گفتاردرمانی در جنت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی نقص توجه و بیش فعالی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

علائم اختلال نقص توجه

ADHD در مقابل ADD

ADHD و اختلالات خواب

زندگی اجتماعی کودکان ADHD

نقش والدین در کودکان ADHD

بازی درمانی در درمان بیش فعالی

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای نقص توجه و بیش فعالی

۱ دیدگاه.

  • زهره سمرقندی
    17 جولای 2019 1:03 ق.ظ

    سلام واقعا این بچه ها را بزور باید از این دستگاها جدا کرد اگر رها باشند صبح تا شب فقط میخوان بازی کنن.

× پشتیبانی 24 ساعته