والدین اغلب کودکان مبتلا به ADHD را به خاطر رفتارهای بدشان مورد انتقاد قرار می دهند اما به جای مجازات و تنبیه جستجو و تشویق رفتارهای خوب بسیار مفید است. راه های انجام این کار عبارتند از:

۱. انتظارات ، دستورالعمل ها و محدودیت ها را بصورت واضح و مداوم بیان کنید. کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی باید دقیقاً بدانند که دیگران از آنها چه انتظاری دارند.

۲. یک سیستم نظم و انضباط مؤثر را ایجاد کنید. این یعنی یادگیری روشهای نظم و انضباط که به رفتارهای مناسب پاداش می دهند و به رفتار های نادرست با گزینه های دیگری چون گذشت زمان یا از بین رفتن امتیازات پاسخ می دهند.

۳. ایجاد یک برنامه اصلاح رفتار برای تغییر مشکل ترین رفتارها این نمودارها و همچنین سایر روشهای اصلاح رفتار به والدین کمک می کنند تا مشکلات را به روشهای منظم و مؤثر برطرف سازند.

 

کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه ممکن است نیاز به کمک در سازماندهی زمان و وسایل خود داشته باشند. فرزند خود را با اختلال ADHD تشویق کنید:

در یک برنامه بمانید. کودک شما اگر هر روز از زمان صبح بیدار شدن تا رفتن به تختخواب در شب یک روال مشابه داشته باشد  بهترین عملکرد را خواهد داشت. حتماً کارهای خانه و زمان بازی را در برنامه قرار دهید. کودکان ممکن است از نمایش تصویری برنامه خود مانند تقویم یا لیست بهره مند شوند. این کار را اغلب با آنها مرور کنید.

موارد روزمره را سازماندهی کنید. کودک شما باید جایی برای همه چیز داشته باشد و همه چیز را در جای خود نگه دارد. این شامل لباس ، کوله پشتی و وسایل مدرسه است.

از تکالیف خانگی و نوت بوک استفاده کنید. تأکید کنید که فرزندتان وظایف خود را بنویسد و کتابهای مورد نیاز خود را به خانه آورد. یک چک لیست در پایان روز می تواند مفید باشد تا مطمئن شوید وسایلی مانند کتابهای درسی ، جعبه های ناهار و کت ها هر روز به خانه آورده می شوند.

 

نکاتی مفید برای انجام کارهای خانه

شما می توانید با قدم برداشتن در جهت ارتقاء کیفیت مشق شب کودک خود ، به فرزند خود در زمینه ADHD کمک کنید. می توانید با اطمینان از اینکه فرزند شما این کار را انجام می دهد:

۱. در یک منطقه ساکت و آرام و بدون حواس پرتی نشسته است.

۲. دستورالعمل بصورت روشن و مختصر داده می شود.

۳. تشویق می شود که هر کار را در دفترچه بنویسید همانطور که توسط معلم داده شده است.

۴. مسئول وظایف خود است. شما نباید کاری را که فرزندتان قادر به انجام آن است برای او انجام دهید.

۵. به خوبی نوشیدنی و مواد مغذی دریافت کند. استراحت میان وعده می تواند شرایط خوبی را برای کمک به حفظ توجه شما ایجاد کند. سعی کنید میان وعده های سالم را انتخاب کنید که دارای پروتئین باشد. از میان وعده های قندی یا میان وعده هایی که فاقد مواد مغذی هستند خودداری کنید.

همچنین ، ببینید کودک شما با یک استراحت کوتاه بعد از مدرسه بهتر عمل می کند یا خیر. بعضی از بچه ها به سختی می توانند بطور مستقیم از مدرسه به تکالیف خانه برسند. بچه های دیگر با این حال ، از استراحت بیش از حد پریشان می شوند و این تصمیم گیری مجدد را سخت می کنند. و مطمئن شوید که کودک شما ورزش زیادی می کند. بعضی اوقات فعالیت کمتری می تواند باعث تمرکز بهتر شود.

 

ADHD و رانندگی

رانندگی برای نوجوانان مبتلا به ADHD خطرات ویژه ای را ایجاد می کند. رفتارهای زیر در ارتباط با ADHD خطرات رانندگی را بطور جدی نشان می دهد:

بی احتیاطی

تکانشگری

ریسک پذیری

قضاوت نابالغ

نیاز به تحریک

وظیفه شما تعیین قوانین و انتظارات در مورد رفتارهای رانندگی ایمن است. حتماً در مورد خطرات پیام کوتاه و مکالمه از طریق تلفن هنگام رانندگی ، بحثی را درج کنید.

 

کودکان مبتلا به ADHD و روابط اجتماعی

تمامی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در ارتباط با دیگران مشکل ندارند. اگر فرزند شما این کار را انجام دهد ، می توانید برای بهبود مهارتها و روابط اجتماعی فرزند خود قدم بردارید. هرچه زودتر به مشکلات فرزندتان با همسالان توجه شود ، این مراحل موفقیت آمیزتر می تواند باشد. برای شما مفید است:

۱. اهمیت روابط همسالان سالم را برای کودکان بشناسید.

۲. کودک خود را در فعالیتهایی با همسالان خود درگیر کنید. انتخاب فعالیتی که فرزند شما به خصوص از آن لذت می برد به آنها کمک می کند تا اعتماد به نفس لازم را برای ارتباط با همسالان خود بدست آورند.

۳. با فرزند خود اهداف رفتارهای اجتماعی را تنظیم کنید و یک برنامه پاداش را اجرا کنید.

۴. در صورت منزوی بودن  یا بیش از حد خجالتی بودن کودک ، او را به برقراری ارتباط تشویق کنید.

۵. فهرست فعالیت های بازی را فقط با یک کودک دیگر به طور همزمان انجام دهید.

۶. فعالیتهای بازی را تحت نظر بگیرید درحالیکه کودک تمرینهای مهارت اجتماعی را در قالب بازی انجام می دهد. اگر چیزی خوب پیش نمی رود ، بعداً آن را با او پردازش کنید. شاید نقش بازیگری را امتحان کنید تا آنچه را که او می توانست بگوید یا به گونه دیگری انجام دهد را ببینید.

بهترین مرکز درمان بیش فعالی در تهران با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد آماده ارائه خدمات توانبخشی برای کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی می باشد.

 

مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، سید خندان ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، مجیدیه شمالی ، مجیدیه جنوبی ، ریحانی ، شمس آباد و… می باشد.

 

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی در جنت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، بلوار پاکنژاد ، بلوار دادمان ، بلوار فرهنگ ، بلوار جوریکی ، ایران زمین ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی نقص توجه و بیش فعالی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی:

علائم اختلال بیش فعالی

ADHD در مقابل ADD

ADHD و اختلالات خواب

زندگی اجتماعی کودکان ADHD

بازی درمانی در کودکان با اختلال ADHD

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا اوتیسم؟

بهترین ویتامین ها و مواد معدنی برای نقص توجه و بیش فعالی

چگونه ورزش به کودکان و نوجوانان با اختلال ADHD کمک می کند؟

۱ دیدگاه.

  • یلدا عباسنژاد
    27 آگوست 2019 6:50 ب.ظ

    سلام ممنون از اینکه ما خانواده ها را رهنمایی می فرمایید.

× پشتیبانی 24 ساعته