کمک به کودکان فلج مغزی (سی پی) برای بازی طولانی تر و انجام کارهایی که سایر کودکان می توانند انجام دهند برای همه خانواده ها مهم است. هر چه کودکان دارای معلولیت بیشتر بتوانند با دوستان خود بازی کنند و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهند، احساس مشارکت بیشتری می کنند. کودکان مبتلا به فلج مغزی به لطف ارتزهای مخصوص طراحی شده انرژی بیشتری برای بازی و فعالیت بدنی طولانی تر دارند.

محققان تأیید کرده‌اند که تطبیق اسپلینت‌ها در ترکیب با کفش‌های کودکان سی پی برای کمک به راه رفتن می‌تواند انرژی مصرف‌شده را تا ۳۳ درصد کاهش دهد.

تاثیر ارتز در راه رفتن کودکان سی پی

تیم بیومکانیک بالینی در دانشگاه استافوردشایر و متخصصان ارتز از رویال ولورهمپتون با استفاده از کارآزمایی‌ های بالینی با خانواده‌ها در غرب میدلندز، کارآیی تنظیم ترکیب اسپلینت و کفش را بررسی کردند.

ناکی کاک الینگام پروفسور بیومکانیک بالینی، توضیح داد: “کمک به کودکان دارای معلولیت برای بازی طولانی تر و انجام کارهایی که سایر کودکان می توانند انجام دهند برای همه خانواده ها مهم است. هرچه کودکان دارای معلولیت بیشتر بتوانند با دوستان خود بازی کنند و فعالیت هایی را که دوست دارند انجام دهند، احساس مشارکت بیشتری می کنند. ما می‌دانیم که کودکان فلج مغزی انرژی بیشتری برای راه رفتن مصرف می‌کنند و تیم مرکز تخصصی درمان فلج مغزی آتل‌هایی را تهیه کرده است که متناسب با نیازهای فردی کودک، می‌تواند تفاوت زیادی را در تحرک کلی آنها ایجاد کند.

دکتر نیکولا ادیسون، سرپرست بالینی خدمات ارتز در Royal Wolverhampton NHS Trust و محقق ارشد مرکز فناوری‌های بیومکانیک و توانبخشی، دانشگاه استافوردشایر، گفت: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که طراحی و ساخت مناسب اسپلینت‌ها در مقایسه با آتل‌هایی که به‌ خوبی تنظیم نشده‌اند، می‌تواند انرژی مصرف شده توسط کودکان مبتلا به فلج مغزی را کاهش دهد و در عین حال سرعت و مسافت آنها را افزایش دهد. این امر می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی کودکان فلج مغزی داشته باشد.»

در طول این مطالعه محققان الگوی راه رفتن کودکان مبتلا به فلج مغزی را در آزمایشگاه تخصصی راه رفتن دانشگاه استافوردشایر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و شرکت‌ کنندگان در حالی که پابرهنه بودند و با آتل‌های تنظیم نشده مورد ارزیابی قرار گرفتند. کودکانی که از آتل‌های تنظیم ‌شده استفاده می‌کردند در چندین بخش از جمله عملکرد لگن و ران و اکستنشن زانو بهبودهایی نشان دادند، در حالی که یک اسپلینت تنظیم نشده به طور بالقوه کاهش عملکرد لگن را نشان داد.

تاثیر کفش در بهبود راه رفتن فلج مغزی

خانم سوزان هیفیلد، اهل ولورهمپتون، مادر رابرت ۱۵ ساله ای است که از فلج مغزی رنج می برد. او گفت: «دکتر ادیسون و تیمش از سه سالگی به رابرت در زمینه تحرک کمک کردند.»

«پس از سازگاری با کفش و آتل، راه رفتن پسرم بهبود یافت. این درمان او را قادر می‌سازد برای مدت طولانی‌ تری فعال باشد و احساس خستگی کمتری داشته باشد که همه به کیفیت زندگی بهتری برای او کمک کرده است.

رابرت افزود: «پوشیدن آتل به من کمک می‌کند از انگشتان پا فاصله بگیرم و به من کمک می‌کند تا به جای پاشنه به پا راه بروم. آتل پای من را در زاویه ۹۰ درجه نگه می دارد که از راه رفتن من پشتیبانی می کند. وقتی اولین بار به یاد می‌آورم که آتل بسته بودم با دیگران احساس متفاوتی داشتم، اما اکنون احساس می‌ کنم این برای من عادی است.»

محققان استفاده از آتل‌های تنظیم شده دقیق را برای همه کودکان فلج مغزی توصیه می‌کنند و امیدوارند که یافته‌های آن‌ها برای اطلاع رسانی در مورد اقدامات بالینی آینده مورد استفاده قرار گیرد. هم دکتر ادیسون و هم پروفسور کاک الینگام خواستار استاندارد سازی اصطلاحات مورد استفاده در اسپلینت‌ها هستند که به عنوان ارتزهای مچ پا (AFO) نیز شناخته می‌شوند تا به تحقیقات آینده و عملکرد بالینی کمک کنند.

پروفسور کاک الینگام افزود: “هنوز تحقیقاتی در مورد اثرات دراز مدت استفاده از آتل‌های تنظیم‌شده دقیق وجود ندارد، اما مطالعات ما پله‌ای برای بهبود کیفیت زندگی بسیاری از کودکان است.”

 

مقاله های مرتبط

فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم اولیه فلج مغزی

کاردرمانی در آتاکسی

کاردرمانی در میوپاتی

کاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در فلج مغزی

درمان فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی و مشکلات حرکتی

تاثیر کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در دیستروفی عضلانی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

نیاز های غذایی در کودکان فلج مغزی

بهترین دکتر متخصص فلج مغزی کودکان

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم؟

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

راه رفتن را برای کودکان سی پی آسان کنیم!

کاردرمانی برای بزرگسالان مبتلا به فلج مغزی

آیا کودکان مبتلا به فلج مغزی می توانند راه بروند؟

چگونه گفتار درمانی به کودکان سی پی کمک می کند؟

فلج مغزی:محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

راهکارهای جدید برای بهبود راه رفتن در کودکان سی پی اسپاستیک

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

16 − یک =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته