هنگامی که فرزند شما به فلج مغزی (CP) مبتلا شد ، درمان های اولیه و زودهنگام می توانند واقعاً زندگی او را بهبود بخشند. آنها بر روی راه هایی برای کاهش درد و موفقیت در کارهای روزمره تمرکز خواهند کرد. فلج مغزی می تواند به طرق متفاوت زندگی فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد مثلا در راه رفتن ، نشستن ، گرفتن اشیاء ، غذا خوردن ، حرف زدن و…

هیچ درمانی با شرایط یکسان وجود ندارد که این شرایط برای هر کودک متفاوت است. پس از تشخیص پزشک ، معالجه خود را براساس علائم و نوع مراقبت های لازم برای کودک شما تجویز می کند. پزشک می خواهد به طور مرتب او را ببیند تا مطمئن شود که روش های درمانی به بهبود نحوه عملکرد و احساس کمک می کند. پزشک براساس میزان خفیف یا شدید بودن CP  تصمیم خواهد گرفت که ویزیت های فرزندتان را در خانه یا مطب انجام دهد. به طور معمول ، کودکان مبتلا به فلج مغزی بیشتر از سایر بچه ها به پزشک مراجعه می کنند کودکان فلج مغزی مشکلات بهداشتی بیشتری دارند که نیاز به درمان دارد.

 

کاردرمانی جسمی در فلج مغزی

پزشک کودک شما ممکن است بخواهد او را در اسرع وقت به کاردرمانی ارجاع دهد تا بتواند یاد بگیرد که چگونه با تعادل بهتر حرکت کند ، ماهیچه های خود را تقویت کرده یا تون عضلانی فعلی خود را حفظ کند. او به انجام حرکات ورزشی کمک می کند تا قدرت عضلات خود را افزایش دهد ، که ممکن است باعث کاهش تنوسیته عضلانی شود. او یک برنامه تمرینی ویژه متناسب با نیازهای خود را دریافت می کند.

 

کار درمانی ذهنی در فلج مغزی

انجام فعالیت های روزانه مانند لباس پوشیدن ، مسواک زدن ، استفاده از قیچی و نوشتن روی صفحه کاغذ در کلاس برای کودکان فلج مغزی دشوار است. یک متخصص کاردرمانی می تواند بر اساس نیازهای فرزند شما کمک کند تا بتواند در انجام کارهایی که در خانه و مدرسه انجام می دهد موفقیت بیشتری کسب کند.

 

گفتاردرمانی در فلج مغزی

برخی از کودکان مبتلا به فلج مغزی در صحبت کردن مشکل دارند زیرا عضلاتی که در دهانشان کار می کند بعلت فلج مغزی تحت تاثیر قرار گرفته اند. اگر فرزند شما در زمینه گفتار به کمک احتیاج دارد ، یک متخصص گفتار و زبان می تواند به او کمک کند تا کلمات را یاد بگیرد و واضح تر صحبت کند اگر فرزند شما قادر به صحبت کردن نیست ، می تواند راه های دیگری برای برقراری ارتباط مانند زبان اشاره را یاد بگیرد. اگر CP روی عضلات دهان و گلوی فرزند شما تأثیر بگذارد ، ممکن است دچار آبریزش دهان یا مشکلات مربوط به غذا خوردن شود. گفتاردرمانی برای فلج مغزی می تواند به او بیاموزد که چگونه این ماهیچه ها از جمله زبان را بهتر کنترل کند و به بهبود مشکلات حرکتی دهان کمک کند.

 

آب درمانی در فلج مغزی

هیدروتراپی نوعی از فعالیت تفریحی است که از تمرینات مبتنی بر آب کمک می کند تا به بهبود عملکرد فیزیکی و سلامتی فرد کمک کند. آب درمانی به عنوان یک روش ارزشمند برای درمان افراد مبتلا به فلج مغزی شناخته شده است.در یک استخر آب گرم، آب یک محیط آرام بخش و پرانرژی را برای بیماران فلج مغزی فراهم می آورد. وزن بیمار در آب ۹۰ درصد کاهش می یابد.آب درمانی به عضلات بیماران فلج مغزی کمک می کند تا بتوانند آزادانه در آب حرکت و تمرین کنند بدون اینکه تنشی را در سیستم عضلانی اسکلتی خود ایجاد کنند.

 

ماساژ درمانی در فلج مغزی

ماساژ درمانی یکی از درمان های موثر در کودکان مبتلا به فلج مغزی می باشد. که با اهداف مشخصی با توجه به نوع فلج مغزی انجام می شود ، مثلا در فلج مغزی اسپاستیک با توجه به سفتی و کوتاهی عضلات در جهت کاهش تنوسیته عضلانی و افزایش طول عضلات استفاده می شود و در کودکان هیپوتون با توجه به شل بودن عضلات ، ماساژ درمانی با افزایش گردش جریان خون و همچنین بهبود آگاهی بدنی به تعدیل تنوسیته عضلانی در کودکان فلج مغزی می پردازد.

 

وسایل حمایتی در فلج مغزی

وسیله ای مانند بریس یا اسپیلنت ، راه رفتن یا حرکت دادن بازوها را برای فرزندتان آسانترمی کند. سایر تجهیزات ، مانند صندلی های ویژه ، می توانند به کودک شما در هنگام نشستن راحت تر کمک کنند. برای موارد شدیدتر فلج مغزی فرزند شما ممکن است به یک واکر ، اسکوتر یا ویلچر برای حرکت کردن در محیط نیاز داشته باشد یا از نرم افزار مخصوص رایانه کمک بگیرد تا در صورت عدم توانایی صحبت کردن به تنهایی بتواند به وی در برقراری ارتباط کمک کند. حتی ابزارهای ویژه ای مانند چنگال یا مداد وجود دارد تا کارهای روزمره را آسان تر کنید.

 

دارو درمانی در فلج مغزی

فلج مغزی غالباً باعث ایجاد تنوسیته شدید عضلانی در قسمت های مختلف بدن می شود. پزشک ممکن است برای آرام کردن عضلات و برای کنترل راحت حرکت دارو تجویز کند. نوع دارویی که وی دریافت می کند به علائم وی بستگی دارد و وضعیت آن تا چه اندازه خفیف یا شدید باشد. بعضی از داروها اغلب برای موارد خفیف  از طریق دهان و یا بصورت تزریقی استفاده می شوند.در موارد شدیدتر دارو از طریق پمپ وارد بدن می شود.

 

عمل جراحی در فلج مغزی

کودکانی که ماهیچه های آنها بسیار سفت و یا اسپاستیک است ممکن است برخی از عضلات پا یا تاندون ها از طریق جراحی طویل شوند.که این جراحی به راه رفتن آسان تر و درد کمتر کمک می کند. پزشکان ممکن است تا زمانی که کودک به سن خاصی یا سطح رشد خود نرسیده باشد ، از این نوع عمل خودداری کنند. این اطمینان حاصل می شود که جراحی منجر به مشکلات طولانی مدت  نشود. برخی از کودکان که تنوسیته شدید عضلانی دارند و با داروها ، کاردرمانی یا وسایل دیگر قابل کنترل نیست ممکن است کاندید جراحی باشند. جراح ممکن است اعصاب را در ستون فقرات که بیش فعال هستند برش دهد این می تواند به آرامش عضلات اسپاستیک کمک کند و درد را کاهش دهد.

درمان در مرکز تخصصی فلج مغزی به فرد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با به حداکثر رسیدن پتانسیل فردی ، بهترین زندگی ممکن را داشته باشد. ارزیابی اولیه چگونگی فلج مغزی بر شما تأثیر می گذارد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت توسعه خواهند یافت. برای تهیه یک ارزیابی کامل جهت اطلاع از پتانسیل توانبخشی خود و رزرو یک قرار ملاقات با شماره های مرکز تخصصی درمان فلج مغزی تماس حاصل فرمایید.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی ، بعنوان بهترین مرکز توانبخشی در فلج مغزی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی فلج مغزی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط:

فلج مغزی چیست؟

علائم اولیه فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم.

نیازهای غذایی در کودکان فلج مغزی

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

فلج مغزی: محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

5 × 3 =

× پشتیبانی 24 ساعته