فلج مغزی نوعی بیماری است که فرد قادر به کنترل عضلات خود نیست. در حالیکه هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از فلج مغزی وجود ندارد ، می توانید برای کم کردن احتمال ابتلا به فلج مغزی اقدامات پیشگیرانه ای را انجام دهید. پزشکان به طور دقیق نمی دانند که چرا این اتفاق می افتد. فلج مغزی (CP) هنگامی اتفاق می افتد که مغز به طور طبیعی رشد نکند. در بیشتر موارد ، وقتی کودک در رحم است اتفاق می افتد، اما می تواند در سنین کودکی نیز صورت بگیرد. یکی از دلایل احتمالی فلج مغزی، ژن ها هستند. مشکلی در طرح رشد بدن وجود دارد که بر رشد مغز تأثیر می گذارد.

اما موارد دیگری وجود دارد که ممکن است باعث فلج مغزی شود. اگرچه اغلب علت مشخصی وجود ندارد ، CP نیز می تواند در اثر موارد ذیل ایجاد شود:

۱. مادر در حین بارداری به عفونت مبتلا شود و به کودک آسیب می رساند.

۲. عاملی خونرسانی به مغز کودک در رحم را محدود می کند.

۳. مادر در حین بارداری الکل یا مواد مخدر مصرف کند.

۴. زایمان دشوار باعث می شود تا مغز کودک اکسیژن کافی دریافت نکند.

۵. نوزاد به یک عفونت مبتلا می شود که باعث التهاب در مغز یا در نزدیکی آن می شود.

۶. تصادف یا سقوط که به مغز کودک آسیب می رساند.

اقدامات احتیاطی متعددی وجود دارد که والدین می توانند از آنها استفاده کنند که این موارد علل احتمالی را کمتر می کند. برای یک مادر بودن ، یک بارداری سالم نقش بزرگی دارد.

سلامتی و سبک زندگی شما

مادری که سالم باشد ، به کودک خود نیز سلامتی هدیه می دهد. او قبل از اینکه باردار شود ، باید روی این موضوع تمرکز کند زیرا برخی از بارداری ها به طور ناخواسته اتفاق می افتد و والدین را سورپرایز می کند. اگر می خواهید باردار شوید:

۱. مطمئن شوید که هرگونه بیماری پزشکی از قبیل دیابت ، فشار خون بالا ، عفونت های مقاربتی (STI) یا اختلالات خوردن درمان شده است.

۲. سیگار نکشید ، از مواد مخدر استفاده نکنید یا الکل بیش از حد ننوشید. اگر با هر یک از این موارد مشکل دارید ، از پزشک یا پرستاران خود بخواهید که به شما مشاوره دهند و آن را تحت کنترل بگیرند.

۳. اگر تحت فشار زیادی قرار دارید ، یا در نزدیکی مواد سمی زندگی می کنید یا کار می کنید با یک متخصص بهداشت صحبت کنید.

۴. قبل از بارداری از تزریق واکسن برای محافظت در برابر بیماری هایی مانند سرخچه (سرخک آلمانی) اطمینان حاصل کنید. اگر در حین بارداری به این موارد مبتلا شوید، می توانند بر مغز کودک تأثیر بگذارند. به واکسن آنفلوانزا نیز احتیاج خواهید داشت.

در حالی که انتظار دارید.

یک بارداری سالم به جلوگیری از مشکلاتی که می تواند منجر به فلج مغزی شود کمک می کند. اگر باردار هستید:

برای مراقبت منظم از دوران بارداری به پزشک مراجعه کنید. این می تواند به محافظت در برابر عوارضی مانند وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس کمک کند.

محافظت در برابر عفونت. دست خود را بشویید. اگر احساس بیماری دارید یا تب دارید ، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

به پزشک مراجعه کنید تا بررسی کند که آیا شما و کودک شما از نظر گروه خونی تفاوت دارید یا خیر. اگر چنین است ، دارو می تواند این مسئله را از ایجاد مشکل بر حذر داشته باشد. این کار همچنین می تواند بعد از به دنیا آمدن کودک شما انجام شود.

وقتی کودک شما به دنیا آمد.

از طریق چند مرحله مهم می توانید اطمینان حاصل کنید که نوزاد شما در مسیر سلامتی قرار دارد. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید ، باید نوزاد شما از نظر زردی (زردی چشم و پوست) بررسی شود.  کنترل زردی می تواند به جلوگیری از مشکل احتمالی که منجر به CP می شود کمک کند.

همچنین تزریق های روتین توصیه شده کودک شما می توانند از او در برابر مننژیت و آنسفالیت محافظت کنند. این بیماری ها می توانند به CP منجر شوند.

همانطور که او در حال رشد است.

فلج مغزی در بعضی از اوقات بعلت آسیب دیدگی سر در نوزادان و کودکان اتفاق می افتد. در اینجا چند روش برای جلوگیری از آن وجود دارد.

در خانه: دروازه های ایمنی را در بالا و پایین پله ها قرار دهید. محافظ پنجره ها را نصب کنید تا از روی زمین افتادن کودک جلوگیری شود . ریل های ایمنی را روی تخت او قرار دهید.

در اتومبیل: کودک را به هر نوع صندلی ایمنی متناسب با سن و اندازه خود ببندید.

در اطراف آب: خواه یک کودک در وان باشد یا بچه هایی که در یک استخر یا دریاچه مشغول آب بازی هستند ، یک فرد بالغ همیشه باید مراقب باشد. توجه کامل خود را به آنها بدهید. با تلفن صحبت نکنید و نخوابید.

در طول زمان بازی: وقتی جوان شما دوچرخه سواری می کند ، باید کلاه ایمنی بپوشد. اگر او را به زمین بازی می برید ، موردی را انتخاب کنید که دارای سطح جذب کننده ضربه مانند شن یا مت باشد.

همیشه و همه جا: در برابر اصرار برای ضربه زدن یا تکان دادن فرزند خود مقاومت کنید.

اگرچه این اقدامات احتیاطی به طور کامل تضمین نمی کنند که فرزند شما مبتلا به فلج مغزی نشود، اما به زندگی سالم او کمک می کنند.

درمان کاردرمانی در فلج مغزی و گفتاردرمانی در فلج مغزی به فرد مبتلا به فلج مغزی کمک می کند تا با به حداکثر رسیدن پتانسیل فردی ، بهترین زندگی ممکن را داشته باشد. ارزیابی اولیه چگونگی فلج مغزی بر شما تأثیر می گذارد و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت توسعه خواهند یافت. برای تهیه یک ارزیابی کامل جهت اطلاع از پتانسیل توانبخشی خود و رزرو یک قرار ملاقات با شماره های مرکز تخصصی درمان فلج مغزی تماس حاصل فرمایید.

به استحضار می رساند مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با دو شعبه در پاسداران و سعادت آباد، بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه فلج مغزی ، کادری مجرب و مجهز به مداخله های موثر در درمان فلج مغزی آماده ارایه خدمات به شما عزیزان می باشد ، لطفا جهت هماهنگی با مرکز تخصصی درمان فلج مغزی با شماره های درج شده در قسمت بالای سایت تماس حاصل فرمایید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در پاسداران مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در سعادت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

شماره تماس مرکز تخصصی فلج مغزی: