متخصص کاردرمانی فرد تحصیل کرده دانشگاهی است که دانش و مهارت های تخصصی خود را به کار می گیرند تا دوره ای از اقدامات درمانی، پیشگیرانه یا اصلاحی را توصیه کنند این اقدامات به افراد کمک می کند تا زندگی پربارتر و رضایت بخشی داشته باشند. متخصصین کاردرمانی آموزش دیده اند تا نه تنها محدودیت های پزشکی و جسمی یک معلولیت یا آسیب را درک کنند بلکه همچنین عوامل روانی-اجتماعی را که بر عملکرد کل فرد، سلامت و تندرستی آنها تاثیر می گذارد را بهتر درک کند.

متخصص کاردرمانی چه کسی است؟

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یک حرفه توانبخشی است که بر توانمندسازی و تسهیل افراد در هر سنی که با مشکلاتی برای شرکت در فعالیت‌های معنادار زندگی روزمره مواجه هستند، تمرکز دارد. اصطلاح «کار» که در کاردرمانی استفاده می‌شود به فعالیت‌های مختلف زندگی روزمره اشاره دارد که برای فرد معنادار است. این فعالیت ها شامل مراقبت از خود، بازی، اوقات فراغت، مدرسه و کار است. متخصصین کاردرمانی جنبه های کلی یک فرد را در نظر می گیرند، یعنی نیازهای جسمی، اجتماعی-عاطفی و ذهنی یا شناختی او که می تواند بر روند بهبودی تأثیر بگذارد و به او کمک کند تا به اهدافی که برایشان مهم است دست یابد. کار متخصص کاردرمانی بسته به جمعیتی که با آن کار می کند ممکن است متفاوت باشد.

دلایل مراجعه به متخصص کاردرمانی

دلایل مراجعه به متخصص کاردرمانی

دلایل زیادی برای مراجعه به کاردرمانی وجود دارد. اگر وضعیت سلامتی، تصادف، آسیب یا بیماری شرکت در فعالیت های روزانه را برای شما سخت کرده است، کاردرمانی ممکن است به شما کمک کند تا مهارت های زندگی روزمره را بازیابی و حفظ کنید. متخصص کاردرمانی می تواند به موارد ذیل کمک کند:

-آرتریت و درد مزمن

سکته مغزی

-آسیب مغزی

-تعویض مفصل

-آسیب نخاعی

-مشکلات بینایی

-بیماری آلزایمر

-تعادل ضعیف

-سرطان

-دیابت

مولتیپل اسکلروزیس

-فلج مغزی

-تاخیرهای رشدی

-اختلال طیف اوتیسم

-اختلال نقص توجه و بیش فعالی

-سلامت روان یا مشکلات رفتاری

متخصص کاردرمانی چه کاری انجام می دهد؟

متخصص کاردرمانی چه کاری انجام می دهد؟

آنها با افراد در هر سنی، از نوزادان نارس گرفته تا خردسالان، بزرگسالان در میانسالی و سالمندان کار می کنند. به طور خلاصه متخصص کاردرمانی به نحوه انجام هر نوع فعالیت یا وظیفه نگاه می کند. سپس آنها را بگونه ای طراحی و ارائه می کنند تا شما آنها را راحتتر انجام دهید.

در اولین قرار ملاقات شما با متخصص کاردرمانی نیازهای شما را ارزیابی خواهد کرد. آنها ممکن است به خانه یا محل کار شما بیایند تا ببینند شما چه کار می کنید و چه تغییراتی باید ایجاد کنید. اگر آنها با فرزند شما کار کنند، ممکن است به مدرسه کودک بروند. آنها ممکن است به شما بگویند اثاثیه را جابجا کنید یا از یک وسیله کمکی مانند عصا یا چنگال استفاده کنید. آنها می توانند به شما نشان دهند که چگونه کارهای روزانه را بهتر انجام دهید. در مرحله بعد، آنها با شما همکاری خواهند کرد تا یک برنامه درمانی ارائه دهند و اهدافی را برای نیازها، ناتوانی یا محدودیت های شما تعیین کنند. متخصص کاردرمانی می‌تواند به شما آموزش دهد تا حرکات خود را تطبیق دهید، مهارت‌های حرکتی یا هماهنگی چشم و دست خود را بهبود بخشید، یا وظایف را به روش‌های جدید انجام دهید.

متخصص کاردرمانی ممکن است:

-تجویز و آموزش استفاده از وسایل کمکی مانند صندلی توالت یا ویلچر

-روش‌های جدیدی برای بستن دکمه‌های پیراهن، بستن بند کفش‌ها، داخل و خارج شدن از حمام یا کار با رایانه را به شما آموزش می‌دهد.

-به افراد مسن کمک کنید تا از سقوط در خانه یا مکان های عمومی پیشگیری شود.

-بزرگسالانی که سکته کرده‌اند را درمان کنید تا تعادل را بهبود ببخشید، خانه‌شان را برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی تغییر دهید، قدرت عضلانی را بهبود بخشند یا با مشکلات حافظه یا گفتار خود سازگار شوند.

-داروها یا ابزارهای خانگی خود را سازماندهی کنید.

-به مشکلات رفتاری در کودکان رسیدگی کنید.

-هماهنگی چشم و دست را بهبود بخشید تا بتوانید به توپ تنیس ضربه بزنید.

-روی مهارت های حرکتی کار کنید تا بتوانید مداد را در دست بگیرید.

کاردرمانی برای کودکان

کاردرمانی برای کودکان

فعالیت های روزمره کودکان شامل بازی، یادگیری و معاشرت است. کودکان با چالش های خاص اغلب به کاردرمانی نیاز دارند. درمانگران با کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه (ADHD)، ناتوانی‌های جسمی، مشکلات پردازش حسی و موارد دیگر کار می‌کنند. کاردرمانی می تواند به کودکان کمک کند تا:

-مهارت های ذهنی، درکی و شناختی را بهبود بخشید.

-مهارت های حرکتی ریز و درشت را بهبود بخشید.

-بهتر با دیگران تعامل کنید.

-مراقبت از خود مانند لباس پوشیدن را بیاموزید.

-برنامه های روزمره را در خانه یا مدرسه انجام دهید.

-به نقاط عطف رشد خود بزنید.

کاردرمانی برای معلولیت های جسمی

کاردرمانی برای معلولیت های جسمی

افراد دارای معلولیت یا کسانی که پس از آسیب یا بیماری بهبود می یابند، گاهی برای شروع مجدد فعالیت های روزانه خود به کمک نیاز دارند. هنگامی که فردی دارای یک وضعیت سلامتی جدید است، ممکن است سوالات زیادی در مورد سازگاری در خانه و سایر شرایط وجود داشته باشد. این مسائل گاهی با افزایش سن نیز پیش می آید. برخی از شرایط بهداشتی که متخصص کاردرمانی به آنها کمک می کنند عبارتند از:

-بیماری آلزایمر

-آرتروز

-درد مزمن

-سکته مغزی

-آسیب مغزی

متخصص کاردرمانی می تواند به روش های مختلف کمک کند. به عنوان مثال آنها می توانند:

-راه‌هایی برای ایمن‌تر کردن خانه‌تان پیشنهاد کنند.

-مراقبین را آموزش دهند.

-به شما یاد می دهد که چگونه از فناوری کمکی استفاده کنید.

-به شما کمک می کند تا وظایف متفاوت را انجام دهید.

کاردرمانی برای سلامت روان

کاردرمانی برای سلامت روان

برخی ازمتخصصین کاردرمانی در مراقبت از افراد مبتلا به مشکلات سلامت روان که در برنامه ریزی و سازماندهی، توسعه روال های مولد، حل مشکلات و موارد دیگر کمک می خواهند، مشارکت دارند.

از متخصص کاردرمانی چه انتظاری باید داشت؟

از متخصص کاردرمانی چه انتظاری باید داشت؟

هنگامی که به یک متخصص کاردرمانی مراجعه می کنید، در مورد نیازها و اهداف شما با شما صحبت می کنند. آنها آزمایشاتی را برای یافتن نقاط قوت و چالش های شما انجام می دهند، سپس برنامه ای برای رسیدن به اهداف شما ارائه می دهند. که شامل تمرین ها و فعالیت هایی برای تقویت مهارت های شما خواهد بود. بهترین  متخصص کاردرمانی همچنین می‌تواند تجهیزاتی را برای کمک به سازگاری توصیه کند و نحوه استفاده از آن را به شما آموزش دهد. آنها می توانند به خانواده و مراقبان شما مشاوره دهند. در صورت نیاز، آنها می توانند از خانه، مدرسه یا محل کار شما بازدید کنند تا توصیه هایی ارائه کنند.

 

مقاله های مرتبط

انواع گفتار درمانی

کاردرمانی در کودکان

گفتاردرمانی در کودکان

تاثیر گفتاردرمانی در کودکان

فواید گفتار درمانی چیست؟

کاردرمان کودکان چه کسی است؟

آیا فرزند من به کاردرمانی نیاز دارد؟

آیا فرزند من به گفتاردرمانی نیاز دارد؟

چه کودکانی به کار درمانی نیاز دارند؟

چه کودکانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

متخصص گفتاردرمانی چه کسی است؟

کاردرمانی به چه بیمارانی کمک می کند؟

سوالاتی که باید از متخصص کاردرمانی بپرسید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

10 + 2 =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته