برای درمان حرکتی دهان از گفتار درمانی استفاده می شود که توسط متخصصین بهترین مرکز گفتاردرمانی تهران انجام‌ می شود. در درمان حرکتی دهان از تمرین‌های مختلفی برای توسعه آگاهی، قدرت، هماهنگی و تحرک ماهیچه‌های دهان استفاده می شود به عنوان مثال ممکن است برای بهبود تون عضلات صورت استفاده شود. همچنین می توان از آن برای کاهش فشار زبان (برآمدگی زبان از دهان) استفاده کرد. درمان دهانی حرکتی اغلب به عنوان بخشی از تغذیه درمانی استفاده می شود. در مورد تغذیه درمانی یک درمانگر باتجربه ابتدا مشخص می کند که چرا کودک مشکل دارد. سپس درمانگر یک برنامه تغذیه دهانی-حرکتی برای کودک ایجاد می کند. به عنوان مثال اگر کودکی نتواند زبان خود را به پهلو حرکت دهد، منجر به ناتوانی در جابجایی غذا به دندان آسیاب برای جویدن می شود. در این صورت باید تمرینات دهانی-حرکتی برای یادگیری نحوه حرکت زبان به کنار دهان آغاز شود.

درمان حرکتی دهان چیست؟

درمان حرکتی دهان برای اختلالات گفتاری نیست.

هیچ تحقیق فعلی برای حمایت از استفاده از درمان دهانی-حرکتی برای درمان اختلالات گفتاری وجود ندارد. متاسفانه تحقیقات نشان می دهد که از هر ۱۰ گفتار درمانگر ۸ نفر هنگام تلاش برای درمان اختلالات گفتار از درمان دهانی-حرکتی استفاده می کنند و والدین این کودکان اغلب با ۳۰ دقیقه تمرینات دهانی-حرکتی خسته کننده به خانه فرستاده می شوند. این تمرینات شامل درست کردن حباب یا سوت زدن می باشد. آنها همچنین ممکن است کره بادام زمینی را از سقف دهان خود لیس بزنند. هنگامی که والدین پیشرفت را نمی بینند، یا نمی دانند که چرا این کار انجام می شود، منجر به عدم رعایت تکالیف درمانی می شود. همه باید نتایج را ببینند. دستیابی به نتایج به والدین و فرزندانشان کمک می کند تا برای رسیدن به اهداف درمانی خود سخت کار کنند.

درمان مهارت های حرکتی دهان

آیا درمان حرکتی دهان می تواند برای گفتار درمانی مفید باشد؟

در حالی که تحقیقات استفاده از درمان دهان و حرکت را برای اختلالات گفتار پشتیبانی نمی کند، این بدان معنا نیست که نمی تواند برای گفتار درمانی مفید باشد. به عنوان مثال موردی که در آن از درمان حرکتی دهانی برای کمک به وضوح گفتار استفاده می‌کنیم، زمانی است که بزاق در دهان جمع می‌شود و باعث ایجاد اختلال در گفتار می‌شود. با این حال یک اختلال گفتار نیست. مشکل در بلعیدن بزاق است که باعث ایجاد مشکل در وضوح گفتار می شود. این تمایز مهم است. در این مورد ما روی آگاهی دهانی-حرکتی از تجمع بزاق، افزایش دفعات بلع و همچنین قدرت و هماهنگی ماهیچه‌های دهان کار می‌کنیم. هدف از بین بردن مشکل در بلع است که بر کیفیت گفتار تأثیر منفی می گذارد.

گفتاردرمانی برای شلی دهان

درمان حرکتی دهان می تواند بسیار مفید باشد یا می تواند باعث اتلاف وقت شود. بستگی به این دارد که چگونه و برای چه چیزی استفاده شود. یک درمانگر باتجربه باید بتواند دقیقاً توضیح دهد که با کودک شما چه می‌کند و علت آن چیست. بنابراین هرگز نباید از پرسیدن بترسید. اگر درمانگر شما از پرس و جو شما رنجیده شود، ما آن را یک پرچم قرمز می دانیم و پیشنهاد می کنیم به دنبال ارائه دهنده دیگری باشید. اگر فرزند شما در حال دریافت درمان است، مهم است که شما درگیر آن باشید و سؤال بپرسید. اگر دکتر متخصص گفتاردرمانی درمان دهانی-حرکتی را توصیه می‌کند، برای شما مهم است که دلیل آن را درک کنید. در غیر این صورت در خطر هدر دادن زمان و پول هستید.

 

مقاله های مرتبط

تأخیر تکاملی چیست؟

گفتار درمانی در منزل

گفتاردرمانی در کودکان

دیسفاژی و مشکلات بلع

گفتاردرمانی در فلج مغزی

گفتاردرمانی در اختلال اوتیسم

تاخیر گفتاری و زبانی چیست؟

سیر تکامل گفتاری کودکان

عبور از خط وسط بدن چیست؟

آیا فرزند من تاخیر گفتاری دارد؟

علائم هشدار دهنده تأخیر تکاملی

نقاط عطف رشد کودک یک ساله

نقاط عطف رشد کودک ۱۸ ماهه

تأخیرهای رشدی در کودکان ۳ تا ۵ سال

گفتاردرمانی برای لکنت زبان کودکان

گفتاردرمانی در بیش فعالی کودکان

مرکز تخصصی درمان تاخیر گفتاری

علت دیر حرف زدن کودکان چیست؟

تقویت مهارت دست ورزی کودکان

کمک به کودکان با بیزاری بافتی از غذا

هماهنگی دو طرفه و عبور از خط وسط

تقویت مهارت های حرکتی درشت کودکان

تاثیر مشکلات گفتاری کودکان در نارساخوانی

چگونه به کودکان با تاخیر گفتاری کمک کنیم؟

چگونه غلبه طرفی در کودکان رشد می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × دو =

keyboard_arrow_up
× پشتیبانی 24 ساعته