فلج مغزی (سی پی) گروهی از اختلالات سیستم عصبی است که باعث مشکلات هماهنگی عضلات و سایر مشکلات حرکتی می شود. ممکن است در اثر آسیب، عفونت در دوران بارداری یا در حین تولد و پس از آن ایجاد شود. همچنین ممکن است نتیجه جهش های ژنتیکی باشد. بدون توجه به علت، سی پی در اوایل زندگی رخ می دهد. علائم سی پی اغلب در سال های اول زندگی کودک ظاهر می شود.

هیچ شرایطی به نام فلج مغزی دیررس وجود ندارد. شما نمی توانید در بزرگسالی به این وضعیت مبتلا شوید به علاوه فلج مغزی پیشرفت نمی کند. این بدان معناست که در طول زندگی فرد بدتر نمی شود. فرد مبتلا به فلج مغزی در بزرگسالی با چالش ها و مسائل جدیدی روبرو می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی به عنوان یک بزرگسال مبتلا به فلج مغزی و چگونگی آماده شدن برای چالش های جدید، ادامه مطلب را بخوانید.

زندگی به عنوان بزرگسال مبتلا به فلج مغزی

علائم فلج مغزی در بزرگسالان

علائمی که بزرگسالان مبتلا به سی پی تجربه می کنند اغلب به نوع سی پی و همچنین سطح آن بستگی دارد. برخی از اشکال سی پی مانند فلج مغزی اسپاستیک، باعث سفت شدن عضلات، رفلکس های اغراق آمیز و حرکات غیر طبیعی هنگام راه رفتن یا تلاش برای حرکت می شود. فلج مغزی می تواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد اما ممکن است فقط یک طرف آن را تحت تاثیر قرار دهد. علائم شایع فلج مغزی در بزرگسالان عبارتند از:

-ضعف عضلانی

-ماهیچه های سفت

-راه رفتن قیچی مانند که در پاها دیده می شود.

-فلج شدن

-حرکات غیر ارادی در دست ها، بازوها و پاها

-تکان دادن صورت و زبان

-مشکل در بلع

-از دست دادن تون عضلانی

-اندام های فلاپی که به راحتی حرکت می کنند.

پیری زودرس و همچنین اختلالات ذهنی و جسمی بارز در افراد مبتلا به فلج مغزی بزرگسالان دیده می شود. ولی این یک وضعیت غیر پیشرونده است. این وضعیت می‌تواند به آرامی توانایی بدن برای حرکت و کار موثر را به خطر بیندازد که ممکن است به نظر برسد که وضعیت در حال بدتر شدن است. مهم است که به خاطر داشته باشید که علائم فلج مغزی برای اولین بار در بزرگسالان ظاهر نمی شود. اگر شما یا یکی از عزیزانتان مشکلات جدیدی را با حرکت تجربه می کنید، احتمالاً نتیجه یک وضعیت دیگر است، نه فلج مغزی.

علائم فلج مغزی در بزرگسالان

چالش های مرتبط با پیری زودرس

به لطف پیشرفت در درمان و مدیریت، امید به زندگی برای افراد مبتلا به فلج مغزی بزرگسالان تقریباً با جمعیت عمومی یکسان است. با این حال افراد مبتلا به سی پی اغلب با مسائل و چالش هایی روبرو هستند که افراد بدون این اختلال با آن مواجه نیستند.

به عنوان مثال افراد مبتلا به سی پی احتمالاً پیری زودرس را تجربه می کنند. این نشانه‌های اولیه سن بالا ممکن است تا زمانی که به ۴۰ سالگی برسند، ظاهر ‌شوند. افراد مبتلا به فلج ‌مغزی بزرگسالان نسبت به افراد سالم برای انجام فعالیت های روزمره سه تا پنج برابر انرژی بیشتری نیاز دارند.‌با گذشت زمان این فشار و نیاز به ماهیچه ها و استخوان ها می تواند بدن را فرسوده کند. در نهایت استفاده بیش از حد از مفاصل مانند مفاصل زانو، مچ پا، لگن و بازوها می تواند منجر به آرتروز شود که به آن آرتریت دژنراتیو نیز گفته می شود.

برای برخی افراد، پیری زودرس ممکن است نیاز به استفاده از وسایل کمک حرکتی مانند ویلچر یا عصا داشته باشد. برای دیگران، توانایی راه رفتن ممکن است به طور کامل از بین برود.  علائم دیگر پیری زودرس شامل افزایش درد، سفت شدن عضلات و مشکلات قلبی یا ریه است.

فلج مغزی در بزرگسالان

چالش های مربوط به سندرم پس از نقص

سندرم پس از نقص یک بیماری شایع است و زمانی رخ می دهد که به طور مکرر از حداکثر انرژی خود در فعالیت های روزمره استفاده کنید. اگر فلج مغزی بزرگسالان دارید، ممکن است تمام انرژی خود را برای انجام برخی کارهای روزمره مانند بالا رفتن از پله های کوچک یا جارو کردن استفاده کنید. ترکیبی از این افزایش مصرف انرژی به علاوه درد، خستگی و ضعف بار زیادی بر بدن وارد می کند. تشخیص سندرم پس از اختلال ممکن است از علائم و اثرات فلج مغزی باشد.

افراد مبتلا به سی پی بزرگسالان برای انجام هر نوع کاری به انرژی زیادی نیاز دارند، بنابراین خستگی و درد رایج است. با این حال وجود درد مزمن، خستگی و ضعف ممکن است سرنخ هایی باشد که نشان می دهد شما به سندرم پس از اختلال مبتلا هستید. شما می توانید با کمک درمان کاردرمانی در فلج مغزی از آسیب طولانی مدت ناشی از نیازهای با انرژی بالا و افزایش خستگی جلوگیری کنید. این متخصصان پزشکی می‌توانند به شما کمک کنند تا راه‌هایی را برای انجام کارهای روزانه خود بیاموزید و همزمان انرژی کمتری مصرف کنید.

فلج مغزی

چالش های مرتبط با درد

ناهنجاری‌های ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌ها می‌توانند در دوران کودکی ناراحتی ایجاد کنند اما با بالا رفتن سن در فرد مبتلا به فلج مغزی بزرگسالان، این ناراحتی می‌تواند به درد تبدیل شود. سی پی در بزرگسالان می تواند بر رشد و عملکرد مفاصل تأثیر بگذارد و می تواند منجر به استئوآرتریت زودرس شود. هر بار که شما از مفاصل خود استفاده می کنید، فشار بیش از حدی بر روی مفاصل شما وارد کند،  این مسائل می تواند منجر به درد شود.

این درد بیشتر در مفاصل اصلی بدن از جمله باسن، زانو، مچ پا و قسمت فوقانی و پایین کمر دیده می شود. فلج‌مغزی در بزرگسالان از جهات زیادی از نظر فیزیکی روی بدن ساییده می شود.  اثرات این درد می تواند علائم دیگر را بدتر کند. برای برخی افراد، درد را می توان با اقدامات پیشگیرانه کنترل کرد که شامل کاردرمانی جسمی است. دارو نیز ممکن است به شما کمک کند.

بزرگسال با فلج مغزی

نگرانی های رایج سلامت روان

افراد مبتلا به فلج مغزی بزرگسالان ممکن است به دلیل این بیماری احساس انزوا کرده و از رویدادها یا گردش ها اجتناب کنید. ممکن است به دلیل محدودیت های فیزیکی از شرمساری یا خجالت بترسید که می تواند منجر به انزوای اجتماعی، اضطراب و حتی افسردگی شود. افسردگی در افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند فلج مغزی بزرگسالان رایج‌تر است. در واقع یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ روی ۵۰۱ بزرگسال مبتلا به سی پی نشان داد که ۲۰ درصد از آنها دارای افسردگی بودند.

مسائل مربوط به سلامت روان ممکن است نادیده گرفته شوند زیرا فلج مغزی در درجه اول یک وضعیت فیزیکی است. تمرکز برای درمان ممکن است بر روی بهبود تحرک، کاهش درد و افزایش انرژی باشد. با این حال اثرات افسردگی و مسائل مربوط به سلامت روان می تواند شدت سی پی را افزایش دهد. مهم است که شما و دکتر متخصص فلج مغزی به نیازهای عاطفی و ذهنی و همچنین نیازهای فیزیکی خود بپردازید. گروه‌های حمایتی، درمانگران و سایر کارشناسان سلامت روان می‌توانند منبع خوبی برای افراد مبتلا به سی پی بزرگسالان باشند.

شرایط پزشکی همزمان با فلج مغزی

افراد مبتلا به سی پی ممکن است با مشکلات زیر نیز دست و پنجه نرم کنند :

-فشار خون

-شرایط قلبی

-دیابت

-بی اختیاری ادرار

-آسم

-درد مفاصل

-آرتروز

مشکلات بلع

-اختلالات شنوایی

سکته مغزی

-آمفیزم

-اسکولیوز

-مشکلات گفتاری

ترکیبی از علائم فلج مغزی در بزرگسالان و این شرایط پزشکی دیگر می‌تواند بر رفاه و سلامت عمومی فرد تأثیر بگذارد. ممکن است علائم هر یک از این بیماری ها را نیز بدتر کند. خوشبختانه درمان هایی برای بسیاری از این شرایط وجود دارد.

متخصص فلج مغزی کودکان

چالش هایی که ممکن است در محل کار پیش بیاید؟

همانطور که کودکان مبتلا به فلج مغزی به بزرگسالان تبدیل می شوند، ممکن است تصمیم بگیرند که تجربیات جدیدی را در زمینه دانشگاه و شغل به دست آورند. فلج مغزی می تواند برخی از وظایف را دشوارتر کند اما بسیاری از آنها می توانند با موفقیت و دستاوردهای بزرگ به مدرسه یا تمام وقت کار کنند.همچنین امکاناتی وجود دارد که می‌تواند فعالیت‌های روزمره شما را آسان‌تر کند و از نظر فیزیکی کمتر هزینه کند.

دکتر فلج مغزی بزرگسالان

چالش هایی که ممکن است در موقعیت های اجتماعی پیش بیاید؟

افراد مبتلا به فلج مغزی ممکن است در مورد رویدادهای اجتماعی تردید داشته باشند. ممکن است از نگاه ها یا سوالات غیرعادی بترسند. همچنین ممکن است به راحتی خسته شوند یا از صندلی چرخدار و عصای زیر بغل خود احساس نارضایتی داشته باشند. با این حال به یاد داشته باشید که شما یک ناراحتی نیستید.  بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری زندگی اجتماعی سالم و قوی دارند.

نکته کلیدی یافتن دوستانی است که شما را تشویق به فعال ماندن کنند و در این تلاش به شما کمک کنند.  ممکن است به دلیل راحتی، تمایل داشته باشید که منزوی باشید. دوستانی که با شما تماس می گیرند و از امکاناتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید را اطلاع دارند، به شما کمک می کنند تا از نظر اجتماعی به خوبی ارتباط برقرار کنید و متوجه شوید که چیزی نباید مانع شما شود.

افراد مبتلا به فلج مغزی می توانند زندگی سالم و فعالی داشته باشند. بسیاری از آنها امید به زندگی برابر با یک فرد بدون آن شرایط را دارند. با این حال فلج مغزی در بزرگسالان می تواند شرایط چالش برانگیزی را ایجاد کند که نیاز به تطبیق و مدیریت دارد. به لطف پیشرفت در درمان سی پی، بسیاری از افراد می توانند کمک مورد نیاز خود را پیدا کنند و زندگی رضایت بخشی داشته باشند.

فلج مغزی

تشخیص فلج مغزی

علائم اولیه فلج مغزی

درمان فلج مغزی چیست؟

کاردرمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در آتاکسی

کاردرمانی در میوپاتی

گفتاردرمانی در فلج مغزی

آب درمانی در فلج مغزی

کاردرمانی در دیستروفی عضلانی

علائم و انواع فلج مغزی چیست؟

آیا فلج مغزی قابل پیشگیری است؟

نیاز های غذایی در کودکان فلج مغزی

بهترین دکتر متخصص فلج مغزی کودکان

مواردیکه در مورد فلج مغزی باید بدانیم؟

نحوه مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی

فلج مغزی:محققان شواهدی از دلایل ژنتیکی را کشف کردند.

استعمال سیگار توسط مادر در دوران بارداری ممکن است منجر به فلج مغزی در فرزندان شود.