ورزش بخش مهمی از زندگی کودکان است  و هیچ دلیلی وجود ندارد که کودکان بیش فعال از آن بهره نبرند. تحقیقات کمی درباره مزایای ورزش برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه وجود دارد. پزشکان اغلب سوالات والدین در مورد موضوع ورزش برای کودکان با اختلال ADHD را با جواب مثبت پاسخ می دهند.

 

ورزش  اعتماد به نفس را افزایش می دهد

کودکان مبتلا به ADHD اغلب از همکلاسی هایشان جدا می شوند. جی سالپکار روانپزشک اطفال می گوید: ورزش ها یک راه عالی برای جذب آنها هستند. او یک روانپزشک کودک است و در کلینیک تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی در مرکز پزشکی ملی کودکان در واشنگتن دی سی فعالیت می کند.

ورزش ها در کنار آمادگی جسمانی، تعامل اجتماعی فراوانی را ارائه می دهند. و کمک می کند تا کودکان دارای اختلال ADHD  با همسالان خود بهترارتباط برقرار کنند و آنها را از پوسته خود جدا می کند.

یک مسئله رایج در مورد کودکان نقص توجه و بیش فعال یافتن چیزی است که به آنها کمک کند تا اعتماد به نفس و عزت نفس خود را به دست آورند.آنها می توانند از ورزش به عنوان وسیله ای برای پیدا کردن دوستان استفاده کنند. فعالیت های سالم مانند ورزش، بهتر از نشستن به تنهایی و یا در مقابل تلویزیون است.

 

چه نوع ورزشی را انتخاب کنید.

چگونه می دانید چه ورزشی برای کودک شما مناسب است؟ از او بپرسید که چه میخواهد انجام دهد.

مک گوو روانپزشک اطفال می گوید بسیاری از بچه ها فعالیت های ورزشی مختلفی را در مدرسه، در اردوگاه و یا در برنامه های پس از مدرسه مشاهده می کنند و یا انجام می دهند. این به آنها فرصتی برای تصمیم گیری درمورد علایقشان می دهد.و نقطه ای برای شروع است.انتخاب نوع ورزش باید به گونه ای باشد که کودک را جذب کند مثلا در بیس بال زمان زیادی را باید ایستاده بماند و این انگیزه را پایین می آورد از سوی دیگر فوتبال، کودک را در حال حرکت نگه می دارد و برای کودک جذاب است.

ورزش های انفرادی مثل شنا،دو میدانی و تنیس با توجه به مشکلات توجهی کودکان ADHD مناسب تر هستند در ورزش های تیمی مثل فوتبال و بسکتبال باید نسبت به دیگر هم تیمی ها و تاکتیک های بازی توجه مداومی داشته باشد  که برای کودکان ADHD بسیار دشوار است. اما اگر فرزند شما واقعا بخواهد یک ورزش تیمی را  انتخاب کند، شما باید او را تشویق کنید.

هنرهای رزمی، به ویژه کاراته، تکواندو و دیگر ورزشهای رزمی که بر فرم تأکید دارند، در بین کودکان بااختلال  ADHD محبوب هستند کودکان در کلاس ها ی ورزشهای رزمی به کار خود ادامه می دهند و این امر به تقویت  زمان بندی و تمرکز کمک می کند.

پیشنهاد می شود که والدین هنگام انتخاب یک ورزش، به شخصیت فرزند خود توجه بیشتری نشان دهند. اگر فرزند شما رقابتی نیست، فعالیتی را انجام ندهید که یک بچه را در برابر دیگران قرار دهد. لذت بردن، مشارکت و کار گروهی در درازمدت بسیار مهمتر از جنبه رقابت است.

اگر کودک شما دارای استعداد واقعی است و برای یک ورزش خاص انگیزه دارد او را برای رقابت تشویق کنید ضمن اینکه اختلال ADHD نباید جاه طلبی کودک را محدود کند. نگاهی به مایکل فلپس، او اختلال نقص توجه و بیش فعالی دارد او همچنین دارای ۱۸ مدال طلای المپیک برای شنا است.

مهم نیست که ورزش فرزندتان را انتخاب کنید، در مورد ویژگیهای کودک خود و اختلالش با مربی صحبت کنید. به او درباره ADHD کودک خود بگویید، و در مورد راه هایی برای اطمینان از دستورالعمل های خود برای بچه ها صحبت کنید.

 

با وجود مزایای استفاده از ورزش، والدین باید درک کنند که این اختلال را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. یعنی ورزش روی مشخصه های اصلی بیش فعالی تاثیر ندارد ولی باعث تخلیه انرژی می شود.دارو درمانی باعث بهبود علائم اختلال ADHD می شود  این تصمیم ممکن است بخشی از این ورزش باشد. اگر کودک شما می خواهد فوتبال بازی کند، دارو ممکن است مفید باشد.

تأثیر واقعی ورزش بر عزت نفس، اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی کودک است.

 

بهترین رشته‌های ورزشی برای کودکان مبتلا به ADHD

بهترین و ایده‌آل‌ترین فعالیت‌های ورزشی برای کودکان مبتلا به ADHD فعالیت‌های ورزشی تک نفره است. گرچه در بسیاری از این فعالیت‌ها، ورزشکاران به عنوان یک فرد تنها مقابل رقیبان خود قرار می‌گیرند، اما در نهایت نتایج کسب شده توسط آن‌ها در قالب نتایج یک تیم ثبت می‌شود. تیمی که آن‌ها به فعالیت در آن مشغول هستند و وظیفه‌ی موفقیت و سربلندی آن را بر عهده دارند. بنابراین ورزشکاران فعال در رشته‌های تک نفره در عین این که به عنوان یک فرد با رقیبان خود مسابقه می‌دهند، فعالیت در قالب یک تیم را نیز تجربه می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین فایده‌هایی که شرکت در ورزش‌های تک‌ نفره برای کودکان مبتلا به ADHD با خود به همراه می‌آورد، کنش متقابلی است که به شکل مستقیم میان آن‌ها و مربی‌شان شکل می‌گیرد. در واقع ورزش‌های تک نفره از نوعی فرآیند آموزشی پویا برخوردارند که از ساختاری تک به تک و رو در رو بهره می‌برد. موضوعی که موجب می‌شود ارتباط کودک و مربی به شکل کاملا مستقیم شکل گیرد. به این تریب کودکان مبتلا به ADHD در حین فرآیند آموزش کمتر دچار گیجی یا حواس‌پرتی می‌شوند. این در حالی است که اگر آن‌ها در قالب یک تیم تحت آموزش قرار بگیرند، رفتار مربی با آن‌ها نیز تحت قالب یک تیم خواهد بود و این موضوع می‌تواند از میزان تمرکز و توجه آن‌ها نسبت به فعالیتی که مشغول انجام آن هستند بکاهد. بر این اساس، به دلیل نوع آماده‌سازی ورزشکاران و نقش مهمی که تمرکز فردی در این امر ایفا می‌کند، می‌توان از ورزش‌های زیر به عنوان بهترین نمونه‌های موجود برای انتخاب توسط کودکان مبتلا به ADHD نام برد:

کشتی

هنرهای رزمی

شنا

دو صحرانوردی

البته در کنار ورزش‌های تک نفره، فعالیت در برخی از ورزش‌های تیمی نیز می‌تواند برای کودکان مبتلا به ADHD مناسب باشد. ورزش‌هایی که از میان آن‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

بسکتبال

هاکی

فوتبال

این ورزش‌ها از آن جهت برای کودکان مبتلا به ADHD مناسب هستند که از تحرک فراوانی برخوردارند و حین انجام آن‌ها لحظه‌های ایستا یا زمان‌های مرده‌ی قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. در واقع کسانی که به انجام مسابقات مبتنی بر ورزش‌های گروهی یاد شده می‌پردازند، در تمام لحظات مسابقه ناگزیر از حرکت و جنب و جوش خواهند بود. بنابراین در حین انجام فعالیت‌های ورزشی فوق مجال چندانی برای اتلاف وقت یا حواس پرتی کودکان مبتلا به ADHD باقی نمی‌ماند و آن‌ها می‌توانند به بهترین شکل ممکن انرژی خود را تخلیه کنند.

توجه به درمان دارویی کودکان مبتلا به ADHD هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در رابطه با کودکان مبتلا به ADHD به رعایت آن پرداخت، تداوم درمان آن‌ها توسط دارو و حفظ نظم موجود در پروسه‌ی درمان است. به این معنی که نباید به بهانه‌ی انجام فعالیت‌های ورزشی در درمان کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه، خلل و بی‌نظمی ایجاد شود.فرآیند درمان بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD هنگام حضور روزانه‌ی آن‌ها در مدرسه با دقت بیشتری انجام می‌شود. دقتی که باید هنگام حضور این کودکان در فعالیت های ورزشی پس از مدرسه نیز مورد توجه والدین و مربیان آنان قرار گیرد. در واقع رژیم دارویی کودکان مبتلا به این اختلال باید هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی به طور کامل رعایت شود و تاثیر متقابل این دو فرآیند بر یکدیگر نیز به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

 

جهت آشنایی با خدمات مرکز تخصصی درمان نقص توجه و بیش فعالی با ما همراه باشید.

آدرس شعبه شرق: ابتدای پاسداران، خیابان نگارستان دوم (کاشیها)، خیابان مسجد جامع غدیر خم ، نبش نگارستان چهارم، پلاک ۱۱

با توجه به قرار گرفتن شعبه شرق مرکز گفتاردرمانی در شریعتی و مرکز کاردرمانی در شریعتی مناسب برای اهالی محله های نیاوران ، فرمانیه ، اقدسیه ، قیطریه ، منظریه ، کامرانیه ، پاسداران ، دولت ، دیباجی ، اختیاریه ، دروس ، قلهک ، شریعتی ، تهرانپارس ، هنگام ، نارمک ، رسالت ، سید خندان و… می باشد.

 

آدرس شعبه غرب: سعادت آباد ، بلوار پاکنژاد بالاتر از تقاطع  سرو غربی ، خیابان سپیدار ، خیابان شکوفه شمالی ، کوچه نظری  پلاک ۴۷

با توجه به قرار گرفتن شعبه غرب مرکز گفتاردرمانی در جنت آباد و مرکز کاردرمانی در جنت آباد و دسترسی به اتوبان یادگار امام ، اتوبان نیایش و بلوار پاکنژاد مناسب برای اهالی محله های شهرک غرب ، سعادت آباد ، جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی ، جنت آباد شمالی ، اوین ، ولنجک ، ونک ، امیرآباد ، پونک ، شهران ، بلوار فردوس ، صادقیه ، مرزداران ، ستارخان ، شهرآرا  و … می باشد.

 

شماره تماس مرکز تخصصی نقص توجه و بیش فعالی:

۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲

 

مقالات مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش فعالی:

آب درمانی در اختلال نقص توجه و بیش فعالی

بازی درمانی در کودکان بیش فعال

زندگی اجتماعی کودکان ADHD

ADHD  و اختلالات خواب

نقش والدین در کودکان ADHD

ADHD در مقابل ADD

علائم اختلال بیش فعالی

۱ دیدگاه.

× پشتیبانی 24 ساعته