در مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی تهران، متخصصان ما به طیف وسیع و کاملی از روش‌های تشخیصی و درمانی هیدروسفالی از جمله کاردرمانی و گفتاردرمانی دسترسی دارند. هدف ما در بهترین مرکز درمان هیدروسفالی ارائه بهترین خدمات توانبخشی می باشد تا کودکان بتوانند سلامت خود را بازیابند و به زندگی پربار و معنادار مانند همسالان خود ادامه دهند.

مرکز تخصصی حرکات اصلاحی

هیدروسفالی چیست؟

هیدروسفالی به معنای تجمع بیش از حد مایع در مغز است. هیدروسفالی وضعیتی است که با رشد بیش از حد سر در کودکان مشخص می شود. مایع مغزی نخاعی (CSF) از مغز و نخاع در برابر ضربه مغزی محافظت می کند. علاوه بر این CSF به عنوان یک سپر محافظ در برابر مواد مضر در خون از طریق مکانیزمی به نام سد خونی عمل می کند. CSF مایعی است که به طور مداوم ساخته و جذب و از مغز و نخاع خارج می شود. پس از تکمیل گردش خون از طریق وریدها جذب گردش خون می شود. بنابراین هر مانع یا ناهنجاری که در حین تولید و تخلیه رخ دهد باعث بروز هیدروسفالی می شود.  هیدروسفالی در نتیجه عدم تعادل بین تولید و جذب CSF در جمجمه رخ می دهد. در ادامه به بررسی بهترین راه های درمان و بهترین کلینیک تشخیص و درمان هیدروسفالی خواهیم پرداخت.

بهترین مرکز درمان هیدروسفالی

چه چیزی باعث هیدروسفالی می شود؟

هیدروسفالی می‌تواند مادرزادی (متولد با این بیماری) یا اکتسابی پس از تولد در نتیجه آسیب یا بیماری مانند مننژیت، ضربه به سر یا شرایطی مانند اسپینا بیفیدا باشد. جهت آشنایی با دلایل بیماری ما را در مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی دنبال کنید.

-هیدروسفالی در کودکان همیشه با افزایش سندرم فشار داخل جمجمه (KIBAS) همراه است.

-افزایش تولید CSF در شبکه کوروئید

-جذب ناکافی CSF

-فشار داخل جمجمه به دلیل افزایش مقدار CSF در نتیجه احتقان، تنگی مادرزادی و غیره که ممکن است در هر نقطه از مسیر CSF رخ دهد، افزایش خواهد یافت.

شایع ترین علت هیدروسفالی در کودکان اختلال در گردش خون CSF است. در نتیجه مقادیر زیادی CSF در فضاهای مغزی تجمع می یابد. به ندرت در نتیجه شکست جذب رخ می دهد.  مگر اینکه KIBAS بیش از حد افزایش یابد، مقدار تولید CSF همچنان در محدوده فیزیولوژیکی باقی خواهد ماند.

بزرگ شدن در حفره های مغزی بالای انسداد رخ می دهد. در نتیجه آسیب بافت مغز رخ می دهد. اگر هیدروسفالی در دوران نوزادی قبل از بسته شدن سوچورهای جمجمه ایجاد شود، افزایش قابل توجهی در دور سر ایجاد می شود. بنابراین فشار داخل جمجمه زیاد افزایش نمی یابد و آسیب بافت مغز نسبتاً کمتر است. اگر بعد از بسته شدن سوچورهای مغزی، هیدروسفالی اتفاق بیفتد، KIBAS شدید ایجاد می شود و آسیب به بافت مغز افزایش می یابد.

-هیدروسفالی بین ۰ تا ۲ سالگی در اثر مادرزادی (بیشتر به این صورت اتفاق می افتد، ممکن است فقط به صورت هیدروسفالی مادرزادی یا همراه با سندرم های دیگر رخ دهد) و در نتیجه خونریزی داخل مغزی دیده می شود.در کودکان و بزرگسالان در نتیجه عفونت های مغزی، خونریزی مغزی، ضربه به سر و تومورهای مغزی دیده می شود.

بهترین مرکز تشخیص هیدروسفالی

علائم هیدروسفالی در کودکان چیست؟

در بهترین مرکز تشخیص و درمان هیدروسفالی، علائم توسط دکتر متخصص هیدروسفالی بررسی می شوند. اگرچه بسته به سن و فرد علائم متفاوت هستند اما در دو ماه اول:

-رشد سر بیش از حد طبیعی می باشد.

-نازک شدن پوست سر

-شفاف شدن وریدهای سر

-استفراغ

-چشمانی که به پایین می روند.

-علائمی مانند تشنج در خط مقدم قرار دارند.

علاوه بر این علائم شکایات مختلفی مانند تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی، اختلالات حرکتی حسی در ماه‌ها و سنین بعدی بروز خواهد کرد. علائم حیاتی (مانند تنفس، بلع و غیره) ممکن است در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن ساقه مغز تحت تاثیر نامطلوب قرار گیرند. تغییراتی مانند ضربان قلب آهسته، فشار خون سیستمیک، اختلالات تنفسی ممکن است رخ دهد.

کلینیک درمان هیدروسفالی

چگونه هیدروسفالی در کودکان تشخیص داده می شود؟

در مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی این مشکل را می توان با سونوگرافی قبل از تولد و در دوران بارداری تشخیص داد. اندازه‌گیری دور سر باید بعد از زایمان انجام شود و بررسی اولتراسوند باید قبل از بسته شدن فونتانل قدامی در اولویت قرار گیرد.  اگرچه بطن های جانبی را می توان با سونوگرافی با موفقیت دید، حفره خلفی قابل مشاهده نیست. پس از بسته شدن فونتانل قدامی، روش های تصویربرداری مانند CT یا MRI باید جایگزین اولتراسوند در تشخیص های کلینیکی شوند.

هیدروسفالی چگونه درمان می شود؟

هیدروسفالی در کودکان با دارو قابل درمان نیست. مهم است که سطوح طبیعی مایع و فشار مغز بازیابی شود تا از آسیب بیشتر به بافت مغز جلوگیری یا محدود شود.  درمان معمولاً شامل جراحی برای وارد کردن یک شنت است که اجازه می‌دهد مایع در جای دیگری از بدن، معمولاً حفره شکمی تخلیه شود. در بهترین مرکز درمان هبدروسفالی ما از بهترین متخصصان توانبخشی برای درمان بیماری فرزند شما کمک می گیریم.

مرکز توانبخشی هیدروسفالی

آنچه که مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی برای کودکان انجام دهد؟

فشار بیش از حد بر مغز می تواند منجر به مشکلات جسمی در نوزادان یا کودکان شود که ممکن است بر رشد فیزیکی، دستیابی به نقاط عطف، تعادل، هماهنگی یا تحرک آنها تأثیر بگذارد. تیم مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی متشکل از بهترین متخصصان کاردرمانی و گفتاردرمانی با بیش از دو دهه فعالیت نقاط عطف رشد، مهارت های حرکتی ریز و درشت، مهارت های درکی و شناختی، تون عضلانی و مهارت های بازی کودک شما را ارزیابی می کند. کودکان با سر بزرگ اغلب در موقعیت های بازی مشکل دارند و راحت تر از همسالان خود خسته می شوند. اهداف درمان در بهترین مرکز درمان هیدروسفالی با توجه به نیاز و سن کودک متفاوت است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

-جلسات درمانی فردی برای ارتقاء دستیابی به نقاط عطف حرکتی درشت مانند نشستن، ایستادن، خزیدن

-توصیه هایی در مورد اینکه چگونه زمان شکم را آسان و سرگرم کننده کنید.

-به حداکثر رساندن استقلال در تحرک

-تمریناتی برای بهبود تعادل و هماهنگی

-تمریناتی برای کشش یا تقویت عضلات سفت یا ضعیف

-گنجاندن در گروه های توانبخشی برای تمرین مهارت های آموخته شده در جلسات فردی

-ارائه برنامه درمانی خانگی

-بهبود اعتماد به نفس و کیفیت زندگی

-بهبود تحمل و استقامت

بهترین درمان هیدروسفالی

درمان توانبخشی در کودکان مبتلا به هیدروسفالی چگونه باید باشد؟

-لازم است قدرت عضلات ناحیه آسیب دیده افزایش یابد و از درمان شخصی در بهترین مرکز درمان هیدروسفالی استفاده شود.

-مطالعاتی با هدف افزایش تعادل و هماهنگی باید اجرا شود و آموزش راه رفتن باید با افزایش تعادل با توانبخشی رباتیک در فناوری امروزی انجام شود.

کاردرمانی در هیدروسفالی کودکان روشی است که به فرد امکان سازگاری با زندگی روزمره را می دهد.  در عین حال آموزش یکپارچگی حسی برای کمک به فرد در دستیابی به عملکردهای خود ارائه می شود.

بهترین مرکز هیدروسفالی

آنچه والدین می توانند برای کودکان خود انجام دهند!

شما می توانید با کمک متخصصین مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی فرصت های بازی و محیطی را برای فرزندتان فراهم کنید که به او در دستیابی به نقاط عطف رشد حرکتی کمک کند. می توانید زمان هایی را در روز برای خود و فرزندتان ایجاد کنید تا فعالیت های پیشنهادی متخصصین مرکز تخصصی درمان هیدروسفالی را در خانه تمرین کنید. همچنین شما باید بدانید:

-انواع مختلفی از هیدروسفالی وجود دارد از جمله هیدروسفالی با فشار طبیعی (که در افراد مسن دیده می شود)، هیدروسفالی انسدادی و هیدروسفالی مادرزادی

-علل هیدروسفالی عبارتند از آسیب دیدگی سر، جراحی، خونریزی در مغز، تومور مغزی، مشکلات ژنتیکی یا عفونت

-علائم ممکن است شامل اختلال در راه رفتن و تعادل، عدم کنترل مثانه، مشکل در تفکر و به خاطر سپردن، سردرد و مشکلات بینایی باشد.

-تشخیص و درمان به موقع توسط بهترین کلینیک هیدروسفالی شانس بهبودی خوب را افزایش می دهد.

کاردرمانی در هیدروسفالی

گفتاردرمانی در هیدروسفالی